handdator

Visa fullständig version : Shimanio, Okuma, abu, annat?

Kurtson
2003-06-28, 23:57
Börjar bli sugen på en ny rulle, har en shimano fx2000 som jag är hyffsat nöjd med, men i mitt tycke är den lite plastig.
Har börjat kika runt och varit på en snabb kläm-o-känn turné och skulle vilja få lite feedback från sådana som har gjort mer än klämt-o-känt...
Okuma metanoiden kändes j-gt bra, men såg i en tidigare tråd att shimanos sahara var roligare... de dyrare shimanorullarna fanns inte inne i den butiken just då, så jag han kunde inte kika på dem då, men abu rullarna i samma prisklass tyckte jag var lite skrangliga., hade väntat mig mer av dem.
Vilka fabrikat skall man undvika?
Finns det några bra testsiter där folk har nött och testat dem?

Jag fiskar mest i stockholms skärgård, längst kusterna och i sjöar, abborrar, gäddor och förrymda öringar (vi har odling utanför ön)

Kom med tips och synpunkter!

korten
2003-06-29, 00:15
undvik abu rullar. speciellt om det är hspel. ambassadeur e de inge fel på

Stizo
2003-06-29, 00:30
Shimano är kanon! Jag har ett par stycken! Köpte en Super GTX 3000 nyligen... Kanon skööön!

ABU´s hasplar var bättre förr. Okuma gillar jag inte. Men det är ju en smaksak!

Kurtson
2003-06-29, 01:02
Stitzo>Såg dina andra tråd :-)
0Broman då, är det bra rullar? Eller är det annat fabrikat som de sätter eget namn på?

har försökt hitta någon haspeltest på nätet, men har inte hittat någon

Pexx
2003-06-29, 08:48
Kurtson: Har testat Bromans Big Block och Selected Light FD och det är jättefina rullar båda 2. Nya Exclusive Medium FD fick toppbetyg i FFA 2 & 3 (2002) så det är troligtvis en kanonrulle!!.

Om dom sen köper in och lägger eget namn på rullarna... vem bryr sig. Troligtvis gäller samma sak för en hel del märken!!

FetOst sthlm
2003-06-29, 10:04
jo köp en shimano

ruskis
2003-06-29, 11:06
TiCA Libra SA2500/3000 kan jag definitivt rekomendera.Kostar rundt 1000:- och kan jämföras med Shimano Stradic o Daiwa Capricorn.I en amerikansk test vann den over Shimano.Skönare rulle för pengarna finns knappt asså,supernöjd med min!

Lazinko
2003-06-29, 11:43
Shimano Saharish

Hippo
2003-06-29, 13:06
Beror på i vilken prisklass, själv älskar jag min frambromsade Twinpower men den är rätt dyr. Fått för mig att Mitchells 300-rullar är svårslagna i prisklassen runt tusingen.

Lazinko
2003-06-29, 13:07
ja Mitchell e rätt sköna

Push-Up
2003-06-29, 17:38
Glöm för guds skull inte å kolla in Daiwas rullar, de har kommit tebax mkt bra. Regal serien är prisvärd och mkt skön!

Stizo
2003-06-29, 18:07
Jag kollade på Daiwas Samurai 7i i veckan, men jag tyckte den verkade lite plastig. Själva reglaget kändes inte helt hundra. Men säkert en väldigt prisvärd rulle.

Push-Up
2003-06-29, 18:18
Stizo, kan i viss mån hålla med dig. Men rullar under 1000:- lappen är idag relativt "plastiga" överlag, bland dem mest plstiga jag haft är Shimano Sahara......
...för övrigt har jag fått känna på karpens styrka i helgen, små kasrp upp till 1,3kg, men satan vilka krutpaket :)

Citte
2003-06-29, 19:42
Kurtson. Köp en Shimano ! Super x dom är helsköna, bättre bakbroms finns inte

bes
2003-06-29, 20:12
Köp shimano.. men om du ska köpa abu så köp nån med pris över 700 annars har dom inge kvalla

Push-Up
2003-06-29, 20:29
Köp inte abu´s rullar som inte é gjorda i sverige.

Kurtson
2003-06-29, 21:31
spirex kanske är ett bra val...eller

schlusser
2003-06-29, 21:36
shimano är klart bäst tycker jag! akta dig för Mitchell och Abu!

ljohan
2003-06-29, 22:02
Originally posted by Push-Up
Köp inte abu´s rullar som inte é gjorda i sverige.
hm, har dom olika industrier för rullarna?
En av mina aburullar är tillverkad i China.
Den pajade idag, lite ruttet.
Tror dock att det var produktionsfel på den.
Haspeln var drög att dra över vid första användningen nämligen.

Push-Up
2003-06-29, 22:32
Suverrän serien är t.ex gjord i sverige, lixom merparten multirullar. Dessa rullar håller och är värda sitt pris.
Chin, Korea osv tillverkade rullar må fungera skapligt men i mitt tycke ligger de oftast ett par hundringar för högt i pris.

Shlusser, vad har mitchell gjort dig för ont?

ljohan
2003-06-29, 22:36
Originally posted by Push-Up
Suverrän serien är t.ex gjord i sverige, lixom merparten multirullar. Dessa rullar håller och är värda sitt pris.
Chin, Korea osv tillverkade rullar må fungera skapligt men i mitt tycke ligger de oftast ett par hundringar för högt i pris.

Shlusser, vad har mitchell gjort dig för ont?
Vad anser du om Okumas rullar då?
Kikade lite snabbt på dom. De verkade mycket prisvärda.

Kurtson
2003-06-30, 00:29
jag blev som sagt förtjust i metanoiden, men den sågades på annan plats, fick dock inte klart för mig varför....
skall upp till norrtälje i morgon och skall passa på att kika in i fiskebutiken där, för de har många saker att klämma och känna på.

kom förövrigt just hem efter 2 timmars lin och dragtestande i sjön bredvid, himla mysigt, tills jag såg vad klockan var.
kan säga att jag är väldigt nöjd med linan, Rapala Thermic Braid, den får tummen upp!

Push-Up
2003-06-30, 12:21
JAg tycker Okuma kommit med bra rullar för bra pengar. Säkerligen tillverkade på samma ställen men till ett lägre pris.
Mkt rullar för pengarna, har ett par st själv och jag tycker man får vad man betalar för.
Metaloiden é sjön, för hög utväxling för att jag själv skall gilla den, men som en H-Ö rulle är den säker kanon för.

Kurtson
2003-06-30, 15:39
H-Ö?

Är nu frukatansvärt mycket i valet och kvalet mellan metanoiden, spirex, super x eller stradic.
den där sahara som folk pratar om, var hittar man info om den, hittar den inte i katalogen....

hoppas jag hinnur upp till norrtälje innan butiken stänger....... vill klämma o känna!

Push-Up
2003-06-30, 15:41
H-Ö=havsöring
Jag hade valt Super X

Zonker
2003-06-30, 15:47
Originally posted by Kurtson
H-Ö?

Är nu frukatansvärt mycket i valet och kvalet mellan metanoiden, spirex, super x eller stradic.
den där sahara som folk pratar om, var hittar man info om den, hittar den inte i katalogen....

hoppas jag hinnur upp till norrtälje innan butiken stänger....... vill klämma o känna!

Ska du har en bra rulle för havsöringspinn med mjuk gång kan jag rekommendera Stradic.

http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?threadid=2463

Kurtson
2003-06-30, 15:48
det som kan vara super x i fatet är avsaknaden av quickfire, något jag gillar med min fx rulle....
hur är super x för långa kast. på vissa rullar står det long-cast rulle, men inte på super x, eller är det vara mambo jambo snack för att få sälja lite mer?

Bergman
2003-06-30, 15:59
Ska du köpa Shimano så kan det vara värt att kolla pris hos Hi-Sport ... dom har iofs ett lite högre grundpris än de flesta men har samtidigt 50% rabatt på allt i fiskeväg. Jag köpte min Sahara där

Kurtson
2003-06-30, 16:05
hi-sport, alltså en vanlig sportbutik?
hum, jag undrar var vi har en sådan i närheten...

Stizo
2003-06-30, 16:46
Originally posted by Kurtson
hi-sport, alltså en vanlig sportbutik?
hum, jag undrar var vi har en sådan i närheten...

Observera det Bergman sa, dem har ett högre ordinarie pris... Tex en sahara kostar hos dem 1190:- minus 50%... Det blir rätt billigt men inte riktigt 50% från katalog priset. Fult knep att försöka att sälja mer... Sen har dem inte dem senaste rullarna från Shimano... Symetren är den rullen som är vassast av dem rullarna hos Hi-Sport!

qvarnis25
2003-06-30, 17:46
Tycker att shimanos dyrare rullar e riktigt bra, medans de billigare inte alls håller klassen i jämfört med andra. Skule jag köpa en rule över 1000 kr så skulle de bli en shimano. Under så skulle de nog bli en okuma metaloid eller liknande, har redan en metaloid. E kanon-nöjd.

Kurtson
2003-06-30, 21:51
Med tanke på att sahara rullen utgått ur sortimentet så kan det kanske vara knepigt att hitta en sådan....
var idag och klämde lite på metanioden och tyckte den var trevlig och distingt, det är då avsaknaden av quickfire som jag har funderingar om, kändes som att gå tillbaka lite.
men sedan så hade de ingen super x, eller spirex 2000, utan bara en 4000, och aero. personalen bad om ursäkt, för de gillade shimano bäst själva, men butiken har avtal med abu....
4000 rullarna är klumpiga, tycker jag, så det är inte rättvisande.
de hade dock okumas sortiment och även mitchell....
mitchell hade trevliga rullar men de har så förbannat mystiska vevknoppar som gör att det blir jobbigt att veva.

får leta vidare för att klämma på en korrekt spirex och en korrekt super x.

abu fick i alla fall tummen ner. det skall inte kännas rossligt när de är nya....

Kurtson
2003-07-01, 18:57
Så då fick jag klämma på en super x 3000 idag, och en sådan får det bli!
Bara att börja spara!