Visa fullständig version : Motor problem Johnson 25Hk
Hej
Jag har fått problem med att min motor har börjat ryka ganska mycket, avgaserna svärtar ner hela aktern.
Jag kör med 2% blandning som vanligt.
Jag hade inne den på service i vintras och påtalade då att den rök +svärtade, fick då som svar att antingen så var det oljan som var dålig (Preems 2taktolja) eller att det var vatten i bensinen.
Jag tömde hela dunkenoch fyllde på ny+ ny olja som båtfirman rekommenderade , men den ryker fortfarande.
Jag kör mestadels trolling, och brukar dra på lite ibland för att den ska dra ur lite.
Kan det vara så att jag har bränt en kolvring, så det är därför den ryker?
Skulle uppskatta om det är någon motorkunnig som kan komma med förslag.
Motorn i övrigt funkar kanon, startar alltid på första rycket.
Abelsson
2007-06-21, 11:27
Då det handlar om tvåtaktare så har inte röken med slitna kolvringar att göra.. Du är 100% säker på att du räknat rätt vid blandning av soppa/olja ?? Är det kanske separat oljepump?? i såfal kan den behöve en liten översyn Välj annars en "low smoke" olja..
//Abel
Blandar 2dl på 10L och oljan som jag köpte(vet tyvärr inte märket på oljan) skulle vara low smoke, så fler förslag
Kan det vara så att motorn är för stor för att ligga i 2-2,5 knop och trolla?
Jag tror inte att motorn är för stor för trolling, beror ju givetvis också på vad du har för båt.
Men jag brukar köra trolling i 1,5-2,5 knop med min 40hk johnson.
Kan det vara så att den går för fett på lågvarv?
Detta är en helt amatörmässig tanke, en 2-taktare är gjord för höga varv och om man trollar borde man kunna gå ner i smörjning utan att det skadar motorn och köra på 1% kanske. Hoppas någon kan döma ut min tanke.
Kan det vara så att den går för fett på lågvarv?
Detta är en helt amatörmässig tanke, en 2-taktare är gjord för höga varv och om man trollar borde man kunna gå ner i smörjning utan att det skadar motorn och köra på 1% kanske. Hoppas någon kan döma ut min tanke.
Det kan vara som du tror.
det fnns en skruv med en spiralfjäder på förgasarn prova att skruva in den 1/2 varv och se om det blir nån skillnad
har haft en evin 25-91 gick att trolla hur länge som helst med den utan att få svart akterspegel
Det kan vara som du tror.
det fnns en skruv med en spiralfjäder på förgasarn prova att skruva in den 1/2 varv och se om det blir nån skillnad
har haft en evin 25-91 gick att trolla hur länge som helst med den utan att få svart akterspegel
Snackar du om luftskruven eller??
Taget från http://www.ystad.nu/yss/teknik.htm
En motor som ryker svart får för mycket bränsle eller för lite luft. Oftast är det för mycket bränsle. Om det är en dieselmotor så tag ut bränsleinsprutnings- ventilen och få den provtryckt. Öppningstrycket skall på våra små motorer ligga kring 120 bar. (Kontrollera i instruktionsboken)
På en bensinmotor, börja med luftfiltret och sedan att choken är frånslagen.
Annars har jag ingen anning.
Hur gammal är motorn först och främst.
Snackar du om luftskruven eller??
Taget från http://www.ystad.nu/yss/teknik.htm
En motor som ryker svart får för mycket bränsle eller för lite luft. Oftast är det för mycket bränsle. Om det är en dieselmotor så tag ut bränsleinsprutnings- ventilen och få den provtryckt. Öppningstrycket skall på våra små motorer ligga kring 120 bar. (Kontrollera i instruktionsboken)
På en bensinmotor, börja med luftfiltret och sedan att choken är frånslagen.
Annars har jag ingen anning.
Nä du har ingen aning.
Johnson 25 är en utombordsmotor som går på bensin !!
Nä du har ingen aning.
Johnson 25 är en utombordsmotor som går på bensin !!
Läs igen då
En motor som ryker svart får för mycket bränsle eller för lite luft. Oftast är det för mycket bränsle. OM det är en dieselmotor så tag ut bränsleinsprutnings- ventilen och få den provtryckt. Öppningstrycket skall på våra små motorer ligga kring 120 bar. (Kontrollera i instruktionsboken)
PÅen bensinmotor, börja med luftfiltret och sedan att choken är frånslagen.
Står ju både för bensin eller diesel. klart som fan att jag vet att en johnson går på bensin.
Har själv en utombordare så det har man fattat.
Det är ju inte omöjligt att det är en liten skitdetalj som gör att den ryker.
Undrar bara hur du kan få en 25 HK Johnson till dieselmotor. Choken kan ju faktiskt som du skriver ligga an. Men är det en äldre Johnson före 1977, så är det ju med brytare.
Och då kan dom ju gått ihop och ge taskig gnista.
Lågfartsinställning kan ju stå helt fel.
Abelsson
2007-06-21, 22:41
Läs igen då
En motor som ryker svart får för mycket bränsle eller för lite luft. Oftast är det för mycket bränsle. OM det är en dieselmotor så tag ut bränsleinsprutnings- ventilen och få den provtryckt. Öppningstrycket skall på våra små motorer ligga kring 120 bar. (Kontrollera i instruktionsboken)
PÅen bensinmotor, börja med luftfiltret och sedan att choken är frånslagen.
Står ju både för bensin eller diesel. klart som fan att jag vet att en johnson går på bensin.
Har själv en utombordare så det har man fattat.
Det är ju inte omöjligt att det är en liten skitdetalj som gör att den ryker.
Du får lära dig att hållaisär 2 och 4 taktare också.. En tvåtaktare som får för mycket soppa tvekar och fyrtaktar.. En fyrtaktare som får för fet bränsleblandning ryker svart...
Nu åter till tråden... Är motorn lite äldre, så gilla läget å svabba av akterspegeln med jämna mellanrum.. Du kan gå ner till 1 % blandning.. Men detta är inget jag rekomendera.
//Abel
big catch
2007-06-21, 23:36
går du ner i blandning är risken stor att motorn värmenyper testa att göra rent och blåsa ur alla munstycken
Du får lära dig att hållaisär 2 och 4 taktare också.. En tvåtaktare som får för mycket soppa tvekar och fyrtaktar.. En fyrtaktare som får för fet bränsleblandning ryker svart...
Nu åter till tråden... Är motorn lite äldre, så gilla läget å svabba av akterspegeln med jämna mellanrum.. Du kan gå ner till 1 % blandning.. Men detta är inget jag rekomendera.
//Abel
Abelsson:
Du får för bövelen inte köra en 4Taktare på oljeblandat dem ska ha ren 95 Oktan blyfri, oljan har dem i oljetråget som vilken bilmotor som helst.
:btt3:
Mitt tips ang org frågan förutom det som redan nämts ovan är att köra motorn på Alkylatsoppa (från pump som är mycket billigare än Aspens färdigblande), den ryker klart mindre och går bättre på Alkylat har jag märkt sedan jag bytte till det i min Johnson 35 hk från -78 och kör inte på den billigaste 2Taktsolja Du hittar utan välj ett känt märke och Low Smoke så minimerar Du problemen men en 2Taktare kommer alltid att sota ner lite det hör liksom till :mices_bla
catchandreleasearn
2007-06-22, 01:08
Ge motorn en förgasarinställning, en ej fullständig förbränning bidrar till att oljan inte förbränns och kommer ut som gegga vid avgasmynningen, därav det svarta sotet/geggan.
Ofullständig förbränning kan bero på för hög oljeblandning(men din blandning av 2dl/10 liter är korrekt), för fet bränsleblandning som i sin tur ger för mkt oljetillförsel,viss mån också komprission och stift.
En annan sak kan också vara att tanken behövs skakas ordentligt, oljan kanske ligger på botten.
Ni som bara skakar tanken 2-3 ggr bör ta en vanlig oljeflaska med bra ljusgenomsläpp och sen hälla i en olja av röd/grön färg och testa hur segt det verkligen kan vara för oljan att blanda sig bra med bensinen.
Angående 1% oljeblandning så är det riskabelt, låga varv fixar motorn det, men går du över ca halvgas så börjar det bli kritiskt.
Vid fullgaspådrag med 1% tar det inte lång tid innan motorn skär, eller loppet blir väldigt slitet och till slut skär.
Abelsson
2007-06-22, 02:34
Abelsson:
Du får för bövelen inte köra en 4Taktare på oljeblandat dem ska ha ren 95 Oktan blyfri, oljan har dem i oljetråget som vilken bilmotor som helst.
:btt3:
:mices_bla
Nej 2t olja användas till 2t motorer. Måste uttryckt mig otydligt i tidigare inlägg.
Inte för att 2T olja på något sett är skadligt i en 4T motor, (blandat i bensinen då) Detta rekomenderas tillockmed med jämna mellanrum, men då räcker det med ca 1 dl olja på en full biltank, eller 60 liter.. Detta för att smörja upp spridarna och bränslepumpen i moderna motorer.
I diesel motorer uppmanar jag tillochmed att slå i en skvätt 2t olja i bränslet med jämna mellanrum.. Detta lilla indianknep kommer att mångdubbla livslängden på insprutningspumpen..
//Abel
Abelsson
2007-06-22, 02:35
Ge motorn en förgasarinställning, en ej fullständig förbränning bidrar till att oljan inte förbränns och kommer ut som gegga vid avgasmynningen, därav det svarta sotet/geggan.
Ofullständig förbränning kan bero på för hög oljeblandning(men din blandning av 2dl/10 liter är korrekt), .
Ofullständig förbränning är ofrånkommlig i en 2T motor.. Spec i lite äldre årgångar.. Detta är dessutom poängen, då bränslet även har en smörjande uppgift .. Nu skall givetvis inte en lite äldre 2t motor eliminerar sikten pga avgasrök/kladd... Då är något fel...
//Abel
Abelsson
2007-06-22, 07:23
går du ner i blandning är risken stor att motorn värmenyper testa att göra rent och blåsa ur alla munstycken
Värmernyper gör en motor av överhettning.dvs kolven expandera mer/fortare än cylindern.. Orsak= oftast kass impeller..
Rejsar man runt med för lite olja i soppan så nyper/skär motorn helt enkelt. Detta pga fördålig smörjning..
//Abel
Värmernyper gör en motor av överhettning.dvs kolven expandera mer/fortare än cylindern.. Orsak= oftast kass impeller..
Rejsar man runt med för lite olja i soppan så nyper/skär motorn helt enkelt. Detta pga fördålig smörjning..
//Abel
O varför är du uppe så här tidigt?
Abelsson
2007-06-22, 10:29
O varför är du uppe så här tidigt?
För att ja ska hinna dra i mig en jäkla massa öl denna dag.. hehe...
Glad midsommar Anders...Å alla andra mä för den delen..
//Abel
Tack för alla svar, har haft en del av inläggen i tankarna.
jag skall börja med att kolla över munstycken och filter.
Nästa steg får bli lågfartsinställningen, bitvis var det någon som har rätt i något inlägg den går lite surt på lågfart, när jag har trollat en stund och lägger ur växeln så tar det en stund innan den varvar upp.
Tyvärr så vet jag inte årsmodellen på motor men jag tror sent 70 allt början 80.
Ha en trevlig midsommar med förhoppningsvis lite :regn: och med mycket god :cheers: Skål!! :drunk:
Kolla vad du har för modell nummer och eventuellt serienummer på motorn.
Sen kikar du in på http://www.marinshopen.se/ där hittar du en modellguide som gör det enkelt att kolla upp årsmodellen.
Lycka till på helgasjön.
Trevlig midsommar.
:cheers:
Nej 2t olja användas till 2t motorer. Måste uttryckt mig otydligt i tidigare inlägg.
Inte för att 2T olja på något sett är skadligt i en 4T motor, (blandat i bensinen då) Detta rekomenderas tillockmed med jämna mellanrum, men då räcker det med ca 1 dl olja på en full biltank, eller 60 liter.. Detta för att smörja upp spridarna och bränslepumpen i moderna motorer.
I diesel motorer uppmanar jag tillochmed att slå i en skvätt 2t olja i bränslet med jämna mellanrum.. Detta lilla indianknep kommer att mångdubbla livslängden på insprutningspumpen..
//Abel
Det är som du säger , ingen skada skedd med 2% olja till fyrtaktarn kan bara vara nyttigt den tar ingen skada
jag brukar köra bilen på 2% soppa som jag inte vill spara
det går utmärkt
mycke värre att ge 2 taktarn ren "fyrtakts soppa" !!
om den inte har separatsmörjning förståss
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.