handdator

Visa fullständig version : Favorite Boilie!

Joakim_90
2007-06-21, 20:25
Hej! :) Är lite nyfiken. Så jag prövar att göra en undersökning vilka boilie som används mest?? DD? Mainlaine? Nash? Dynamite? Energy? Mistral? Hemmarullat? Någon annan?

Givetvis använder dom flesta karpfiskare olika beten men vad är din favorit?

Joakim_90
2007-07-03, 20:30
Det var inte många som skrev här:P.. Men det kanske inte är så mkt att skriva om i och för sig.

Flodebanan
2007-07-03, 22:11
Det var inte många som skrev här:P.. Men det kanske inte är så mkt att skriva om i och för sig.

Kanske för att frågan är väldigt ospecifierad.

Danneee88
2008-01-22, 19:54
Alla beten funkar lika bra så länge karpen är hungrig och villig och äta, men ja fiskar till 90% med energy bait men ska börja fiska med mer nutrabait.

limnos
2008-01-22, 20:00
Då är det ju mycket billigare med potatis, eller kanske vitkål. Om det går lika bra oavsett, alltså.

Alla beten funkar lika bra så länge karpen är hungrig och villig och äta, men ja fiskar till 90% med energy bait men ska börja fiska med mer nutrabait.

Sg
2008-01-22, 20:08
Dessutom finns det massvis med trådar som handlar om ämnet. Vilket också bidrar till varför folk inte svarar.

Danneee88
2008-01-25, 19:36
Då är det ju mycket billigare med potatis, eller kanske vitkål. Om det går lika bra oavsett, alltså.

Vad är det för fel på energy då? om det nu va de du syftade på, folk får mycke och framför allt stor fisk på dem, ett grymt bete behöver inte kosta 129:- per 1kg mix!?

Botrik
2008-01-25, 19:44
Danneblahablaha: Du skrev ju att ALLA beten fiskar lika bra. Varför ska du då fiska med Nutrabaits, när du kan fiska med vitkål?

Danneee88
2008-01-25, 19:47
Botrik: att fiska med nutrabaits har vart en fundering, men ja pendlar lite mellan mainline och nutrabaits, men ja vill testa dem eftersom ja fiskade med starbaits och energy 07, och energy funkade prima för mig så vill jag testa något nytt också.

Botrik
2008-01-25, 19:49
Och då tycker du det är värt att lägga ut 2000 kr för 10 kg mix + tillsatser bara för att testa, när något sjukt mycket billigare fungerar lika bra? :)

swecarp
2008-01-25, 20:21
Det är konstigt att den som skapade omröstningen hadde med SOLAR så annat blev mitt val.

Konkwista
2008-01-25, 20:48
Starbait

Danneee88
2008-01-25, 20:57
Och då tycker du det är värt att lägga ut 2000 kr för 10 kg mix + tillsatser bara för att testa, när något sjukt mycket billigare fungerar lika bra? :)

Vem har sagt att ja ska köpa 10 kg mix osv osv? ja ska köpa 2-3 kilo av olika mixer samt lite popups, de går nog inte på mer än 1000 spänn tillsammans, de har ja råd med........ men ja vill gärna testa betet så ja inte beställer en helvetes massa mix....

Botrik
2008-01-25, 20:59
Vad är vitsen med att betala mer än du behöver? :)

Danneee88
2008-01-25, 21:08
Du har en poäng med de, men ska ju som sagt bara testa dem...... o inte rulla flera "ton" ;)
Men ja fiskar mest med energy, och dem är ju inte för dyra om man säger så.. :)

limnos
2008-01-25, 21:38
Det är inget fel med energy. Jag skojjade bara (eller försökte iaf) lite eftersom du skrev att alla beten var lika bra.

Vad är det för fel på energy då? om det nu va de du syftade på, folk får mycke och framför allt stor fisk på dem, ett grymt bete behöver inte kosta 129:- per 1kg mix!?

Danneee88
2008-01-25, 22:00
Haha, ja de ju sant, läste nog inte helt riktigt, va mycke annat i tankarna (sitter med en demo som ska va inne imorn o som inte är färdig), men de vore ballt o få en på potatis eller liknande :)

limnos
2008-01-25, 22:03
potatis var ju Betet (med stort B) förr på tiden. Fungerar säkert nu också.

Sir Fish-a-lot
2008-01-26, 00:34
potatis var ju Betet (med stort B) förr på tiden. Fungerar säkert nu också.

Potatis är hett. Jag är ny på karp men hade en på kroken som jag fick att nappa på en pommes frites ( boostad med mandelolja...) - dock slet den sig.

DavidL
2008-01-26, 09:13
Kvantitet och kontinuietet ær 95% av karpfiskeresultatet. Bæsta betet ær det som karpen ætit flest gånger innan den plockar upp krokbetet. En sjælvsæker, hjærntvættad karp ær en lættfångad karp.

Att køpa några få kilo av flera olika mixer och blanda tillsattser på kænsla, ær kul, men sæmsta sættet att fånga karp på enligt mig. Spelar ingen roll om man har både tryffel, saffran och stør rom i betena. Blir ingen kontinuitet, ingen hjærntvætt, karparna førstår inte att det ær mat.

Man bør dærfør køpa beten som man har råd att køpa mycket av. Majs, kikærtor och frolic ær billiga och supereffektiva! Nutrabaits værsting kanske ær ænnu bættre? Men dock en hel del dyrare..

Før två år sedan mæskade jag med ca 100kg DD crustacean readymades under 2,5månad. Sen hade jag 11kontakter på 7nætter. 16,3; 16,8; 17,45kg som størst. Samtidigt fiskade andra med hemmarullade værstingbeten, och blankade. Før jag hade lært karparna exakt vilken fødokælla som var værd att focusera på. Dom størsta karparna ær dom som æter mest boilies, ær också dom som lættast påverkas av mæskning..

Rikard Bengtsson
2008-01-26, 10:38
Ärligt talat David, så är det ju väldigt mycket boilies för 11 "kontakter" - speciellt med tanke att det är litet plurr som Lac de Lomma - och att du mäskat så länge som 2,5 månader. Sist jag var där med Stjärnkvisten hade vi 7 "kontakter" på två nätter och med några få bullars förmäskning (även då hade lokala fiskare blankat i veckor innan...)

Rikard Bengtsson
2008-01-26, 10:40
Kvantitet och kontinuietet ær 95% av karpfiskeresultatet. Bæsta betet ær det som karpen ætit flest gånger innan den plockar upp krokbetet. En sjælvsæker, hjærntvættad karp ær en lættfångad karp.

Att køpa några få kilo av flera olika mixer och blanda tillsattser på kænsla, ær kul, men sæmsta sættet att fånga karp på enligt mig. Spelar ingen roll om man har både tryffel, saffran och stør rom i betena. Blir ingen kontinuitet, ingen hjærntvætt, karparna førstår inte att det ær mat.

Man bør dærfør køpa beten som man har råd att køpa mycket av. Majs, kikærtor och frolic ær billiga och supereffektiva! Nutrabaits værsting kanske ær ænnu bættre? Men dock en hel del dyrare..

Før två år sedan mæskade jag med ca 100kg DD crustacean readymades under 2,5månad. Sen hade jag 11kontakter på 7nætter. 16,3; 16,8; 17,45kg som størst. Samtidigt fiskade andra med hemmarullade værstingbeten, och blankade. Før jag hade lært karparna exakt vilken fødokælla som var værd att focusera på. Dom størsta karparna ær dom som æter mest boilies, ær också dom som lættast påverkas av mæskning..

Ärligt talat David, så är det ju väldigt mycket boilies för 11 "kontakter" - speciellt med tanke att det är litet plurr som Lac de Lomma - och att du mäskat så länge som 2,5 månader. Sist jag var där med Stjärnkvisten hade vi 7 "kontakter" på två nätter och med några få bullars förmäskning (även då hade lokala fiskare blankat i veckor innan...)

Krilla L
2008-01-26, 10:42
ENERGY!!!!! :fisk:

Gutbucket
2008-01-26, 10:57
Fusion funkar bra för mig. Det syns nästan i galleriet.

Danneee88
2008-01-26, 11:55
Hehe gutbucket vi märker detta :)
Varför ja har valt energy är simpelt 1: dem är billiga 2: dem fiskar förbannat bra 3: finns i flera attraktiva smaker, de är 4 smaker ja försöker hålla mig till, men visst har ja några gamla godingar i väskan som garlic bombshell, ghoust osv osv :)

Rassie
2008-01-26, 12:32
Det verkar inte vara en slump att Fusion( kanske tillsammans med några andra beten) verkar vara outstanding i Härlanda i år, den har fångat många fina fiskar i år bara att nämna några: Brorsan, Bruno, Antikrist, Peanut och många fler. + att när Niclas äntligen landade våran första härlandakarp så var det en Fusion popup inblandad. Jag vet inte om det är mixen/doften eller att det har mäskats mycket med just Fusion i år (för det har det gjort). Men vissa boilies verkar fiska bättre än andra.... ialf enligt mig

grindpalm
2008-01-26, 12:40
Det verkar inte vara en slump att Fusion( kanske tillsammans med några andra beten) verkar vara outstanding i Härlanda i år, den har fångat många fina fiskar i år bara att nämna några: Brorsan, Bruno, Antikrist, Peanut och många fler. + att när Niclas äntligen landade våran första härlandakarp så var det en Fusion popup inblandad. Jag vet inte om det är mixen/doften eller att det har mäskats mycket med just Fusion i år (för det har det gjort). Men vissa boilies verkar fiska bättre än andra.... ialf enligt mig

Klart man kan se ett mönster om man vill göra det... men de fiskarna har jag också landat iår på helt andra beten och helt olika platser...
Är det betets namn som ger dig självförtroende så använd det då, man fiskar alltid bra med självförtroende, men jag tror mer på tid, plats och taktik än ett betesmärke...

DavidL
2008-01-26, 12:45

Skillnaden ær inte jættestor. 7kontakter på 2man, 2 nætter, ger knappt 2kontakter per man och natt. 11 kontakter på 7nætter ger ca 1,5 kontakt per natt? Jag fiskade børjan på nov.
Ær inte bara betena som har betydelse. Gæller att lægga betena på rætt plats och anvænda tackel som krokar fisken också.
Fisket går upp och ner, svårt att jæmnføra resultat med flera års mellanrum, vid olika tider på året?
Med någon kontakt per natt ær jag nøjd, och hoppas inte på mer. Æven om det ær mycket trevligt om det hænder mycket!

Har tidigare lagt mycket pengar på flavours och alla møjliga tillsattser, men inte fångat særskillt mycket i førhållande till tiden jag lagt. Brist på kontinuitet har varit orsaken. Olika beten, olika vatten.. hela tiden.

Pratade karpbeten med Luc Coppens nær vi fiskade ihop før något år sedan. Frågade lite om flavours, mixer, sense appeals etc. Senaste 5åren han fiskade karp anvænde han rent "fishmeal" och "något" som høll ihop det så att det gick att rulla beten på det. Sen skall man mæska varje dag, hela sæsongen, behøver inte vara med æn ngra hg per tillfælle. Men karparna skall tycka att betet ær lika naturligt som en snigel. Då tar dom betet med sjælvførtroende och ær lættfångade...

Kænns som många som fiskar karp inte får særskillt mkt, mycket beroende på att man har focus på fel detaljer? Dærfør skrev jag i den hær tråden.

Rassie
2008-01-26, 13:12
Klart man kan se ett mönster om man vill göra det... men de fiskarna har jag också landat iår på helt andra beten och helt olika platser...
Är det betets namn som ger dig självförtroende så använd det då, man fiskar alltid bra med självförtroende, men jag tror mer på tid, plats och taktik än ett betesmärke...

Nja jag tror till stor del att det beror på att fiskarna har vant sig vid att äta just fusion men om man gör en rejäl sattsning med vilken boilie som hellst så tror jag att dom kan fiska lika bra, bara att se på Bohlins Squid & Octupusmäskningar dom gångerna han fick Linern. Klart att du får fisk på andra beten Palm för du är ju en superduper intelligent Limnolog/ fiskpsykolog som kan tala med fiskar:ordning:

grindpalm
2008-01-26, 14:24
Klart att du får fisk på andra beten Palm för du är ju en superduper intelligent Limnolog/ fiskpsykolog som kan tala med fiskar:ordning:

Haha, japp, precis så är det!

Visst lönar sig stora kampanjer i längden, men det gör det i stort sett oavsett vad man kastar i för bete... klart att du kan försöka rida på nån annans mäskning men det är inget jag rekommenderar. Tänk på hur många personer som fiskar sjön och tänk på antalet boilies som går i varje säsong. Inget enskilt märke utgör någon betydande del av dessa, är nog väldigt blandat.

Det man dock kan vara säker på är att karparna gillar boilies och måste testa allt som kastas i sjön eftersom de aldrig hinner bli helt inkörda på en viss smak eller mix... ganska tacksamt egentligen :)

Rassie
2008-01-26, 17:08
Haha, japp, precis så är det!

Visst lönar sig stora kampanjer i längden, men det gör det i stort sett oavsett vad man kastar i för bete... klart att du kan försöka rida på nån annans mäskning men det är inget jag rekommenderar. Tänk på hur många personer som fiskar sjön och tänk på antalet boilies som går i varje säsong. Inget enskilt märke utgör någon betydande del av dessa, är nog väldigt blandat.

Det man dock kan vara säker på är att karparna gillar boilies och måste testa allt som kastas i sjön eftersom de aldrig hinner bli helt inkörda på en viss smak eller mix... ganska tacksamt egentligen :)

japp det har du helt rätt i! från och med i år ska jag ge förmäskningar mycket mer tid än vad som var fallet förra året...

Danneee88
2008-01-31, 22:53
Men vår käre vän rassie e såld på fusion :) ja tycker du skulle köpt solar rassieboy!

Rassie
2008-01-31, 23:21
Men vår käre vän rassie e såld på fusion :) ja tycker du skulle köpt solar rassieboy!

ja den är ju inte såå dyr från england,, ska testa den, o sen får vi se om det var bortslängda pengar eller ej, men ska nog till sommaren även beställa solar eller energy o prova

Karp_Fiskarn
2008-02-02, 18:01
Använde mig uteslutande av starbaits peach som bottenbete förra året och det funkade bra tycker jag! Sen som Pop-up så lirade jag med Dynamit's The source, funkade också bra. :)

swecarp
2008-02-02, 20:20
ja den är ju inte såå dyr från england,, ska testa den, o sen får vi se om det var bortslängda pengar eller ej, men ska nog till sommaren även beställa solar eller energy o prova

kolla boiliekungens sida dom har riktigt bra priser nu pluss att det är 15% på hela solars sortiment.

Rassie
2008-02-02, 20:29
kolla boiliekungens sida dom har riktigt bra priser nu pluss att det är 15% på hela solars sortiment.

japp såg det, börjar nog med fusion men blir kanske solar sedan med. Är sugen på Squid & Octupusmixen

Pellekarp
2008-02-02, 20:34
Svår frågeställning ... Ska man mäska mkt med billig mat som inte e bra för fisken eller dyrare mat som e bra för fisken ?? och hur vet man om det e bra eller dålig mat för karparna ??? Enda sättet att vara 100% säker är att göra egen mix & rulla hemma effektivt och hyfsat billigt plus att man får rent samvete gentemot fisken .....

Gutbucket
2008-02-02, 20:43
Pellekarp: Vet du exakt vad som är bra och dåligt av dina ingredienser eller tillverkar du dem med själv?

Rassie
2008-02-02, 20:47
Svår frågeställning ... Ska man mäska mkt med billig mat som inte e bra för fisken eller dyrare mat som e bra för fisken ?? och hur vet man om det e bra eller dålig mat för karparna ??? Enda sättet att vara 100% säker är att göra egen mix & rulla hemma effektivt och hyfsat billigt plus att man får rent samvete gentemot fisken .....

jag tror inga av de kändare mixer inklusive readymadesen är speciellt skadliga för fisken. Har utfodrat mina påfågelciklider med mängder av dd, mainline och nashboilies i över ett år nu och de mår prima och växer fint. Det är kanske inte samma sak som med karp, men jag antar att karpar är ännu tåligare. En stor karp äter ju mer boilies men mina fiskar har nog ätit lika mkt för sin egna kroppsvikt.

Pellekarp
2008-02-02, 20:49
Klart jag inte tillverkar dom själv ( kan ju vara lite knepigt ) ... innehållsförteckningar e ju inte vanligt på ready mades som jag sett ... därför känns det lite bättre att blanda egna mixer helt enkelt ..... då vet jag ju vad det e i ....

Pellekarp
2008-02-02, 20:57
men jag använder oxå readymades ... men inte till långa kampanjer det funkar helt klart men till långa/stora kampanjer tror JAG det e bättre med hemmarullat på hemma mix...........

Krilla L
2008-02-02, 21:34
:popcorn: En del har bara ett nöje!

Gutbucket
2008-02-02, 21:42
Jag använder inte readymades. Visst rullar jag på köpemix, men jag tror du har lika lite koll på om din hemma mix är nyttig eller ultimat för karpens välbefinnande som jag har. Dock så litar jag på tillverkaren av mina mixer. Även om du vet exakt på grammet vad du har i mixen så innebär inte det att den är bättre för fisken, den kanske rent utav är sämre? Det kan ingen säga med säkerhet. Men! Ett hemmarullat bete borde vara nyttigare oavsett köpemix eller egenmix än readymades. Inte samma mängd bindemedel och konserveringsmedel.

Pellekarp
2008-02-02, 22:03
Visst 100% säker e jag inte ... men så länge det inte finns innehålls förteckning och bäst före datum på köpe mixer jämställer jag dom med ready mades .... sen vågar jag inte utttala mig om märken men visst e det märkligt att det inte finns bäst före datum ??????????

Gutbucket
2008-02-02, 22:32
När det gäller att likna en mix med readymades förstår jag inte alls ditt resonemang. Känns som att du yrar i nattmössan faktiskt. Vet du precis hur gamla dina produkter är och exempelvis precis vad de innehåller?

Utveckla gärna närmre hur du fått upfattningen att köpmix inehåller samma saker som en readymade!

Ja det borde vara bäst föredatum på alla beten etc. Lina med tycker jag. Top Mix har bäst före datum på sina produkter och det är bra. Dock tror jag att varor som har nån tid förbi ett bäst föredatum är helt kass och skadliga.

Pellekarp
2008-02-02, 23:00
tjaa .. då varken ready mades eller köp mix har innehålls förteckning eller bäst före datum så .......
men det jag bygger mina boilie mixer på har det ..... Top Mix har bäst före datum & jag hoppas /tror dom banar väg ....

Gutbucket
2008-02-02, 23:15
Det tycker jag var ett ganska dåligt resonemang som inte övertygar mig. Jag respekterar att du tycker som du gör, men jag kan för allt i världen inte förstå det.

Om du köper en köttbit i en affär som har bäst föredatum, låt oss säga att du köper Älg. Din vän skjuter en älg och styckar den och har exakt samma köttbit.

Innebär det då att hans är dålig för att den inte har bästföredatum och bör jämföras med en färdig produkt, exempelvis hamburgare? Som har konserveringsmedel och bindemedel till en förbannelse?

Vi får se om fler hakar på Top Mix...

Pellekarp
2008-02-02, 23:26
ICA fuskade med mänsklig mat ....

Gutbucket
2008-02-02, 23:29
Alltså är din jämförelse riktigt kass då eftersom du vill mena att den egenhändigt skjutna älgen utan bäst föredatum är sämre än den köpta med bäst föredatum.

Du hävdar ju att din mix där du satt ett bästf föredatum är bättre än en köpmix utan.

Nu ser jag gärna att du förklarar dubbelmoralen lite annars är det ju samma sak som att du säger att du tycker en sak bara därför att. Men har ingen som helst aning om varför du tycker det.
Jag tycker du talar mot dig själv lite.

Pellekarp
2008-02-02, 23:38
Nu har du vänt det hela till att du VET vad din köpta boilie-mix innehåller ?? som jag minns så litade du på ditt märke ( inget fel i det) nu har detta märke helt plöstligt blivit vad vi nu säger nära vän som skjutit & styckat älgen ?? kanske du oxå kör med hemma mix ????

jag håller på top mix !!

Pallebrax
2008-02-02, 23:44
Pest eller kolera.
Jag har också funderat på detta med datummärkning. Alla mjölsorter har en viss livslängd och köper man själv ingredienserna vet man när det senast är dags att rulla upp mixen. Jag vet tex att fettet i soyamjöl kan härskna och få en besk bismak. Mjölkproteiner har en kort livslängd innan de blir dåliga. Kikar precis nu på en påse diersättning för lamm där sista förbrukningsdatum är 11 Juni. Denna påse köpte jag runt jul. Förvaring är lika viktig och readymades och mixer ska förvaras svalt och torrt. Vem har inte slarvat med det nån gång? Jag skulle inte vilja rulla bullar på en mix som legat i en affär ett helt år.
Regnbågspellets har datummärkning, så nog borde det finnas bäst föredatum även på boiliemixer och readymades. Vi borde vara mer rädda om karpar som ska leva uppåt 100 år. Hurvida mixer och boilies kan bli skadliga för fiskarna om de är för gamla törs jag inte ge mig på. Kanske sitter Limnos och hans flickvän inne med någon information om skadligheten av gammal mat?
Kan bara hålla med Pelle om att finns det ingen innehållsförteckning eller bäst föredatum känns mixer och readymades lika dåliga. Karparna är ju våra vänner, inte vill man riskera att servera en vän gammal mat.

Gutbucket
2008-02-02, 23:45
Nej men jag gjorde en jämförelse och frågade om du ansåg att den sak som hade datum märkning var bättre. Du ratade det du förespråkade. Konstigt!

Hemmamix: Nej jag kör inte med det längre, under åren 1993 - 1995 körde jag det en hel det. Tills jag insåg att det är bättre att lita på experter som kan sin sak. Säkrare, pålitligare och mer karp på köpmix. OCH man kan inte jämställa två helt skilda saker som readymades och färdig mix. Det är skillnad på de båda och med åren och erfarenheten kanske du inser det med. Men bra för dig att du är så pass duktig att du har tid att testa beten och se om de är säkra/ fungerar mm.
Då jag är en allt för dålig karpfiskare för att utveckla nya mixer och offra min fisketid på det så koncentrerar jag mig på att fånga fisk med beprövade saker som jag tycker är säkra och bra samt har ett bra näringsvärde.

Yepp. Så är det.

Pallebrax
2008-02-02, 23:46
Ups! Fasen vad pinsamt att jag stavade sojamjöl med y. Dags att läsa lite svenska tidningar snart. Synd att det inte finns någon som bara handlar om mete.

Pallebrax
2008-02-02, 23:54
Vad jag förstod av Pelles resonemang var att mixer utan innehållsförteckning och datummärkning kändes lika dåligt att fiska med som readymades.

Gutbucket
2008-02-02, 23:59
Kan bara hålla med Pelle om att finns det ingen innehållsförteckning eller bäst föredatum känns mixer och readymades lika dåliga. Karparna är ju våra vänner, inte vill man riskera att servera en vän gammal mat.

Men palle, en Readymade innehåller konserverings medel och olika bindemedel som en färdig mix inte har i sig. Det som i mina ögon gör en readymades sämre är just dessa saker. Innehåller mixen inte det så kan den alltså inte jämnställas med Readymades då det är två helt skilda saker.

Jag vet inte vad du är van vid, men jag köper mina mixer som då är några veckor gamla. Därefter rullar jag dem de närmsta veckorna och fryser dem. Den mix jag inte rullar fryser jag med.

Jag vet inte vad du/ ni är vana vid för standard på mixerna du/ ni köpt, men så är inte fallet med det jag använder.

Synd att alla skall dras över en kant för att några få personer har dåliga erfarenheter.

Jimmiee
2008-02-03, 00:00
Jag fiskar med hemmarullat då jag tycker det känns bäst,har testat endel olika och fastnat för mainlines mixer .
Är inne på samma spår som DavidL är,mäskar man mycket med "bra" beten och dom börjar äta det med självförtroende så blir dom nog mer lättfångade än vad dom annars skulle vara.
Om vi tar mörtis som exempel så tror jag det behövs enu mer beten då det hamnar massor med andra beten i vattnet än i ett vatten där det inte är lika mycket fisketryck.
Jag ska testa detta lite mer under 2008 så får vi se om det ger resultat.

Pellekarp
2008-02-03, 00:02
Du e rätt på det Palle !! Varför e broilers-mat så noga utmärkt när det vi matar våra gullegrisar me inte e utmärkt med mer än smak ????? Crap-Bait snackades det om förut ??? det e det jag undrar mest över ... inte vad som funkar på kroken ....

Pellekarp
2008-02-03, 00:06
här kammas ingen med samma kam Gutbucket ... här växlas bara erfarenheter med förhoppningen om att alla andra ska som du köpa mixer som man vet e nå´ra veckor gammal ...

Gutbucket
2008-02-03, 00:08
Så du menar att bara för att inget bäst föredatum finns på en färsk produkt som iordningställs med en gång och fryses in är sämre än något som har datum och görs på samma sätt?

Hur vet du att din mix inte har en sammansättning som är skadlig för fisken oavsett om du använder den före ditt egenhändigt påkomna bäst föredatum?

Nu lägger jag ner, ni får låsa in tangentbordet när ni rökt på grabbar.

Gutbucket
2008-02-03, 00:11
Vad är din erfarenhet?

Berätta gärna bakgrunden till din slutsats och ditt ställningstagande. Det skulle vara intressant, så kanske jag förstår hur du kommer fram till din teori.

Pallebrax
2008-02-03, 00:20
Men palle, en Readymade innehåller konserverings medel och olika bindemedel som en färdig mix inte har i sig. Det som i mina ögon gör en readymades sämre är just dessa saker. Innehåller mixen inte det så kan den alltså inte jämnställas med Readymades då det är två helt skilda saker.

Jag vet inte vad du är van vid, men jag köper mina mixer som då är några veckor gamla. Därefter rullar jag dem de närmsta veckorna och fryser dem. Den mix jag inte rullar fryser jag med.

Jag vet inte vad du/ ni är vana vid för standard på mixerna du/ ni köpt, men så är inte fallet med det jag använder.

Synd att alla skall dras över en kant för att några få personer har dåliga erfarenheter.

Läs noga och försök att tyda det jag skrivit. Det står ingenting om att readymades är bättre eller lika bra fiskemässigt än hemmarullat någonstans eller hur? Det enda jag vill säga är att att det vi stoppar i karpen borde ha bäst föredatum annars kan både readymades och mixer vara lika dåligt. Som att välja mellan ett glas sur mjölk eller rutten blandfärs. Läs gärna igenom det man skriver innan du drar egna slutsatser.

Gutbucket
2008-02-03, 00:26
Läs noga och försök att tyda det jag skrivit. Det står ingenting om att readymades är bättre eller lika bra fiskemässigt än hemmarullat någonstans eller hur? Det enda jag vill säga är att att det vi stoppar i karpen borde ha bäst föredatum annars kan både readymades och mixer vara lika dåligt. Som att välja mellan ett glas sur mjölk eller rutten blandfärs. Läs gärna igenom det man skriver innan du drar egna slutsatser.

Nu är det endån du som drar egna slutsatser Palle.

Men jag vill gärna veta resonemanget och bakgrunden till er teori så jag kan förstå den. Ska det var så svårt att förklara de fakta som frambringat teorin?

Gutbucket
2008-02-03, 00:27
Nehe, nu ska det sovas. Klockan ringer tidigt och då ska det metas karp, med mina livsfarliga köpemix boilies. Ses vid rasta.

Pallebrax
2008-02-03, 00:32
Nu är det endån du som drar egna slutsatser Palle.

Men jag vill gärna veta resonemanget och bakgrunden till er teori så jag kan förstå den. Ska det var så svårt att förklara de fakta som frambringat teorin?

Nu förstår jag ingenting:oj: men det kanske inte är meningen.
En sak vet jag iafl och det är att jag aldrig ska börja skriva barnböcker.:popcorn:

Gutbucket
2008-02-03, 00:34
Nu förstår jag ingenting:oj: men det kanske inte är meningen.
En sak vet jag iafl och det är att jag aldrig ska börja skriva barnböcker.:popcorn:

Jaså, ni verkar ju annars ha bra fantasi och lätt för att komma på spännande saker tagna direkt ur luften. Eller är det som med detta att du inte riktigt har någon koll?

Pallebrax
2008-02-03, 00:41
Anade att du inte kunde sova ännu:sun: Jo jag koll, har du?
Ha en bra fiskedag imorgon. Passa på att grubbla riktigt mycket på diskussionen så får vi se om du klurar ut vad vi menade.:fiska1:

Pellekarp
2008-02-03, 00:45
Frågan har blivit hur du vet hur din produkt e färsk ????? då vi som gör vår egen mix med datum märkta produkter inte e helt säkra men ganska ........

Gutbucket
2008-02-03, 00:46
Jo, jag förstår nog: Det är lättare att försöka förlöjliga någon än svara på en fråga som man inte vet svaret på. Då hade svaret funnits här.

Nehe nu är pajerna slut. Bara för att man är äldst har man inte mest erfarenhet.

Gutbucket
2008-02-03, 00:47
Frågan har blivit hur du vet hur din produkt e färsk ????? då vi som gör vår egen mix med datum märkta produkter inte e helt säkra men ganska ........

Den kommer från fabriken nytillverkad. Alltså färsk.

Hur vet du att dina leverantörer inte kör en "ica" och fuskar med datum märkningen?

Gutbucket
2008-02-03, 00:49
När det gäller att likna en mix med readymades förstår jag inte alls ditt resonemang. Känns som att du yrar i nattmössan faktiskt. Vet du precis hur gamla dina produkter är och exempelvis precis vad de innehåller?

Utveckla gärna närmre hur du fått upfattningen att köpmix inehåller samma saker som en readymade!

Ja det borde vara bäst föredatum på alla beten etc. Lina med tycker jag. Top Mix har bäst före datum på sina produkter och det är bra. Dock tror jag att varor som har nån tid förbi ett bäst föredatum är helt kass och skadliga.

Detta tror jag frågan var. Men du verkar försöka undvika att svara. Har du inget svar?

Pellekarp
2008-02-03, 00:54
pga att det inte finns bäst före datum kan ju alla köra en ICA . även ditt märke (tror jag )

Pallebrax
2008-02-03, 00:56
Jo, jag förstår nog: Det är lättare att försöka förlöjliga någon än svara på en fråga som man inte vet svaret på. Då hade svaret funnits här.

Nehe nu är pajerna slut. Bara för att man är äldst har man inte mest erfarenhet.

Det är ingen som försöker förlöjliga någon här, vi försöker bara förklara vad vi menar, medan du pratar om något helt annat. Varken Pelle eller jag har någon dålig erfarenhet tidigare av mixer eftersom vi inte äter dom själva eller sett några döda karpar flyta upp. Det enda man skulle vilja se är innehållsförteckningar och datumstämpel, först då känns det riktigt seriöst.

Gutbucket
2008-02-03, 00:59
Japp visst kan alla det, men eftersom de märkena jag, och övriga Sverige använder oss av inte har datum märkning blir det svårt att fuska eller hur?

Jag tycker det börjar bli ganska intressant och roande hur du undviker min fråga och undviker att ge ett svar på den. Är det så att du bara skriker för att du har en mun?

Om du ska argumentera för en sak så kan det vara bra att lägga fram lite fakta, det har jag bett om i ett par timmar snart, men du verkar undvika det. Jag tror du bara har kommit på detta på fyllen någon gång. Eller har du en hang up på alla som säljer karpbeten och vill försöka ta ut det över dem?

Gutbucket
2008-02-03, 01:04
Palle: Om du tycker beten utan innehållsförteckning och datum märkning är oseriöst. Varför Palle är du testfiskare för ett av alla de betesåterförsäljare/ tillverkare som tillverkar saker och säljer dem om de är så dåliga att de inte borde kastas i sjön? Nu menar jag inget illa om Popuptackle eller Energy, bara rent generellt alla färdiga boilies och mixer från alla tillverkare.

Inte kan det vara för att du testar betena och kommer med slutsatser och nya ideer om dem? För du använder väll varken readymades eller färdig mix?

Nu sparkade du väl dig själv i skrevet...

Pallebrax
2008-02-03, 01:06
Har Pelle skrivit att readymades innehåller samma saker som en köpemix? Jag kan inte hitta det påståendet någonstans när jag kikar tillbaka i historiken. Det påståendet får stå för honom i så fall. Jag har för mig att han skrev: Så länge det inte finns innehålls förteckning och bäst före datum på köpe mixer jämställer jag dom med ready mades. Är det det påståndet du hakar upp dig på så måste ni missförstått varann.

Pellekarp
2008-02-03, 01:08
eftersom varken köpmix eller ready mades har bäst före datum eller innehålls förteckning utgår man ju från att dom innehåller samma saker ....

Pellekarp
2008-02-03, 01:09
oavsett märke ... vill jag gärna tillägga

Gutbucket
2008-02-03, 01:13
eftersom varken köpmix eller ready mades har bäst före datum eller innehålls förteckning utgår man ju från att dom innehåller samma saker ....

Nu framstår du ju bara som en ännu okunnigare person. Och jag väntar fortfarande på svaret på min fråga...

Pallebrax
2008-02-03, 01:14
Nej det gjorde jag inte. Jag handlar alltid mina readymades på mässan när dom kommer hem rykande färska så dom är lika svettiga som din panna efter en sommardag i Linnea:cool2: Mixerna Dansken tog hem till mässan gick åt direkt på fläcken så jag hann inte ens köpa några. Likadant var det året innan. Jag har som sagt verkligen inte några dåliga erfarenheter av varken bullarna eller mixerna utan snarare tvärt om. Däremot testar jag själv gärna mina egna mixer och beten allt som oftast och speciellt som jag inte fick tag i annat än readymades. Hur ska man annars kunna utvecklas som karpfiskare om man inte vågar testa egna idéer.

Gutbucket
2008-02-03, 01:14
Har Pelle skrivit att readymades innehåller samma saker som en köpemix? Jag kan inte hitta det påståendet någonstans när jag kikar tillbaka i historiken. Det påståendet får stå för honom i så fall. Jag har för mig att han skrev: Så länge det inte finns innehålls förteckning och bäst före datum på köpe mixer jämställer jag dom med ready mades. Är det det påståndet du hakar upp dig på så måste ni missförstått varann.

Jag väöntar fortfarande på svaret på de frågor jag ställt. Ganska enkla frågor som du och Pelle borde finna om ni läst bakåt i forumet.

Är det omöjligt att få ett svar?

Gutbucket
2008-02-03, 01:16
Nej det gjorde jag inte. Jag handlar alltid mina readymades på mässan när dom kommer hem rykande färska så dom är lika svettiga som din panna efter en sommardag i Linnea:cool2: Mixerna Dansken tog hem till mässan gick åt direkt på fläcken så jag hann inte ens köpa några. Likadant var det året innan. Jag har som sagt verkligen inte några dåliga erfarenheter av varken bullarna eller mixerna utan snarare tvärt om. Däremot testar jag själv gärna mina egna mixer och beten allt som oftast och speciellt som jag inte fick tag i annat än readymades. Hur ska man annars kunna utvecklas som karpfiskare om man inte vågar testa egna idéer.

Och varför är de rykande färska mixerna jämställda med readymades. Och vad är det som säger att inget annat företag eller karpfiskare använder färska produkter.

Eftersom min mix är så förbannat farlig och din inte?

Pallebrax
2008-02-03, 01:18
Ska jag svara på någonting nu också? Kvitt eller dubbelt?

Gutbucket
2008-02-03, 01:22

Så du menar att ingen utvecklas som karpfiskare för att de kör ett färdigt bete och du är jätteduktig då?

Man kan kanske utvecklas på annat sätt än att likt en 5 åring stå och leka med mjöl i köket? Fan! Jag leker också med mjöl i köket, ska jag vara riktigt ärlig så känns denna debatten något urballad. Jag tycker det är helt ok att du och pelle har en åsikt, men ber man om ett svar tycker jag man kan få det, det verkar svårt.

I stället för att sitta här och kasta skit på alla betestillverkare kanske ni skulle maila runt och framföra era önskemål och åsikter som konsumenter och be om ett bästföredatum och innehållsförteckning. Det gör nog mer nytta. Fast då har vi en hake, då kanske ni måste kunna motivera åsikten för att få gehör...

Pellekarp
2008-02-03, 01:22
okunnig för dig kanske ... men det e många som vill se datum märkning typ Top Mix ...... din fråga e det inte många som hittat inte jag heller ? .........

Gutbucket
2008-02-03, 01:23
Ska jag svara på någonting nu också? Kvitt eller dubbelt?

JAg vill gärna ha pelles svar, jag har ställt frågan så pass många gånger att ni borde finna den. Vill du att jag sedan ska svara på något så ställ din fråga.

Pallebrax
2008-02-03, 01:24
Och varför är de rykande färska mixerna jämställda med readymades. Och vad är det som säger att inget annat företag eller karpfiskare använder färska produkter.

Eftersom min mix är så förbannat farlig och din inte?

Det där är ju saker som du själv hittar på Fredrik. En fjäder blir inte ens en höna när du skriver, utan en ko eller elefant. Jag fattar inte vad du pratar om. Kanske gör Pelle det?

Gutbucket
2008-02-03, 01:29
okunnig för dig kanske ... men det e många som vill se datum märkning typ Top Mix ...... din fråga e det inte många som hittat inte jag heller ? .........

Jag har fetmärkt den och lagt den i ett inlägg, men du kanske missade den, men för säkerhets skull kommer den igen.

M I N A F R Å G O R T I L L P E L L E

Hur vet du att dina leverantörer inte kör en "ica" och fuskar med datum märkningen?

Utveckla gärna närmre hur du fått upfattningen att köpmix inehåller samma saker som en readymade?

Om du köper en köttbit i en affär som har bäst föredatum, låt oss säga att du köper Älg. Din vän skjuter en älg och styckar den och har exakt samma köttbit.

Innebär det då att hans är dålig för att den inte har bästföredatum och bör jämföras med en färdig produkt, exempelvis hamburgare? Som har konserveringsmedel och bindemedel till en förbannelse?

JA HÄR VAR NÅGRA AV DEM...

Pallebrax
2008-02-03, 01:36
Vi kastar inte skit som jag ser det. Jag hyllade just Energys beten och mixer som du kanske såg. Det enda vi säger är att det vore rättvist mot karparna om det fanns en innehållsförteckning på alla beten och mixer eftersom det är färskvara. Det är bara att hylla Top-Mix produkterna som har datummärkning. Det känns riktigt seriöst. Att I-tackle sen går ut och säljer partiklarna med kort datum till halva priset med uppmaningen att frysa in dem är bland det superärligaste och proffsigaste jag sett.
Våra karpar ska vara garanterade färskt käk tycker jag. En mix innehåller inga konserveringsmedel, därför är hållbarheten inte alls så lång. Eftersom jag rullar mina boilies på vintern tycker jag att det är lite tråkigt att Svenska butiker oftast får hem mixerna på vårkanten. Skulle jag handla dom då så kommer dom vara nästan ett år gamla när det är dags att rulla och det känns inte alls bra.

Pellekarp
2008-02-03, 01:37
Eftersom det inte finns datum märkning eller bäst före datum på varse ready mades eller mix utgår jag från att det e samma kvalite ... att jag inte vet att mina leverantörer gör en ICA ? vet jag inte men dom kontrolleras med stick prov alltså e dom märkta med datum osv... (ingen super garanti) ... jag har en polare som skjuter älgen & det litar jag på därmed har jag aldrig påstått att du inte har en polare som skjuter älg ...

Pallebrax
2008-02-03, 01:39
:appl: Ni är roliga båda två fast på olika sätt. Det går nästan inte att få bättre underhållning en lördagsnatt klockan kvart i ett.

Pellekarp
2008-02-03, 01:42
krävs en galning för att vara vaken .... vi vill båda mkt men verkar missa varandra ?

Gutbucket
2008-02-03, 01:42
Vi kastar inte skit som jag ser det. Jag hyllade just Energys beten och mixer som du kanske såg. Det enda vi säger är att det vore rättvist mot karparna om det fanns en innehållsförteckning på alla beten och mixer eftersom det är färskvara. Det är bara att hylla Top-Mix produkterna som har datummärkning. Det känns riktigt seriöst. Att I-tackle sen går ut och säljer partiklarna med kort datum till halva priset med uppmaningen att frysa in dem är bland det superärligaste och proffsigaste jag sett.
Våra karpar ska vara garanterade färskt käk tycker jag. En mix innehåller inga konserveringsmedel, därför är hållbarheten inte alls så lång. Eftersom jag rullar mina boilies på vintern tycker jag att det är lite tråkigt att Svenska butiker oftast får hem mixerna på vårkanten. Skulle jag handla dom då så kommer dom vara nästan ett år gamla när det är dags att rulla och det känns inte alls bra.

Detta håller jag med dig om till fullo, men det var inte det jag ville ha ett svar om eller har diskuterat. Som du kunnat läsa kan jag inte förstå hur man jämställer köpmix som är rullad hemma och fryst med en readymade boilie...

Jag köper min mix i december, när rikard tar hem för sista gången för året. Jag rullar den på vintern och fryser den. Alltså inget fel där. Prima toppkvallitet.

Gutbucket
2008-02-03, 01:43
Eftersom det inte finns datum märkning eller bäst före datum på varse ready mades eller mix utgår jag från att det e samma kvalite ... att jag inte vet att mina leverantörer gör en ICA ? vet jag inte men dom kontrolleras med stick prov alltså e dom märkta med datum osv... (ingen super garanti) ... jag har en polare som skjuter älgen & det litar jag på därmed har jag aldrig påstått att du inte har en polare som skjuter älg ...

Det var nästan ett svar:)

Gutbucket
2008-02-03, 01:45
krävs en galning för att vara vaken .... vi vill båda mkt men verkar missa varandra ?

Jag tror denna diskussionen hade varit avklarad på 30 minuter om man hade suttit och pratat irl, det är kanske lättare då. Vi tycker nog samma sak om mycket, men enligt mig kan man inte jämföra köpmix med readymades och det kan jag inte rucka på.

Gutbucket
2008-02-03, 01:46
:appl: Ni är roliga båda två fast på olika sätt. Det går nästan inte att få bättre underhållning en lördagsnatt klockan kvart i ett.

Jo då palle, ett skrikande larm. Jag tror vi fått lite vinterkarpsjuka...

Pallebrax
2008-02-03, 01:46
Du behöver inte sova nu Fredrik. Det kan du göra imorgon när du metar karp i Linnea på gamla beten som karparna ändå inte gillar.:fiska1: (OBS skämtar bara)

Gutbucket
2008-02-03, 01:48
Du behöver inte sova nu Fredrik. Det kan du göra imorgon när du metar karp i Linnea på gamla beten som karparna ändå inte gillar.:fiska1: (OBS skämtar bara)

Nej då går inte att sova, jag som icke utvecklande karpfiskare har fullt upp med att fånga karp. Jag försöker koncentrera mig på den utvecklingen. ( nu kanske jag skojade med i första meningen )

Pellekarp
2008-02-03, 01:49
det här med datum märkning e faktiskt något vi karpare måste bli bättre på att ställa krav på ... Det har vart min poäng hela tiden ... en boilie mix/ ready made utan ett bäst före datum .. e ett problem för många nybörjare som vill väl & spenderar pengar ....

Pallebrax
2008-02-03, 01:49
Jag tror denna diskussionen hade varit avklarad på 30 minuter om man hade suttit och pratat irl, det är kanske lättare då. Vi tycker nog samma sak om mycket, men enligt mig kan man inte jämföra köpmix med readymades och det kan jag inte rucka på.

Jo om båda är gamla och otjänliga för karpen för då är det samma skräp som bör hamna i komposten. (Stackars maskar att behöva käka gammal essential opal som ingen velat köpa.)

Gutbucket
2008-02-03, 01:50
det här med datum märkning e faktiskt något vi karpare måste bli bättre på att ställa krav på ... Det har vart min poäng hela tiden ... en boilie mix/ ready made utan ett bäst före datum .. e ett problem för många nybörjare som vill väl & spenderar pengar ....

Som jag skrev tidigare. Det kan göra mer nytta att framföra åsikten till de som tillverkar beten. Med en bra motivering.

Pallebrax
2008-02-03, 01:52
Vi har iafl två besökare på denna tråden utöver oss själva som tycker detta var underhållande eller helt idiotiskt. Jag chansar på det sista.

Gutbucket
2008-02-03, 01:53
Jo om båda är gamla och otjänliga för karpen för då är det samma skräp som bör hamna i komposten. (Stackars maskar att behöva käka gammal essential opal som ingen velat köpa.)

Gammla beten bör man inte använda, det är så, det tycker jag med. Men även om en mix är färsk och en readymades är färsk vilket jag utgår att allas beten är så anser jag att hemarullat bete kan inte jämföras med det som är en readymades. Precis som jag sagt sedan jag borde gått och lagt mig.

ess opal: De går åt palle:)

Gutbucket
2008-02-03, 01:53
Vi har iafl två besökare på denna tråden utöver oss själva som tycker detta var underhållande eller helt idiotiskt. Jag chansar på det sista.

Kanske ska vi dela en flexbuss till psyk?

Pellekarp
2008-02-03, 01:54
märks att vi har absistens nu :catfight: man ska ha olika åsikter det e det som driver oss framåt ..

Gutbucket
2008-02-03, 01:56
Jag har inte mycket abstinens, har fiskat en hel del sista tiden:D

Ja visst ska man ha olika åsikter, alla kan inte vara likadana så är det bara. Men för det kan man inte jämföra mix med readymades. Man kan säga att båda är olämpliga när deras tid är förbi. Men när en readymade är färsk är den onyttigare än ett hemrullat färskt bete.

Pallebrax
2008-02-03, 01:58
Jag ska göra mitt för att be Dansken om datummärkning och innehållsförteckning så får du leta reda på den snubben som bestämmer över Mainlines produkter. Det lär väl sitta ett bra gäng snubbar där som ska avlönas, med tanke på priserna.;):bootyshak

Pallebrax
2008-02-03, 02:01
Jag fick en lake strax innan jag la mig i den här diskussionen. Ingen stor 2760g men ändå en lake. Häromkring får man vara nöjd med en lake på tio pass. I år har jag fiskat två lakpass och fått en lake. Jäklar vad duktigt va?:winner:

Gutbucket
2008-02-03, 02:03
Jag ska göra mitt för att be Dansken om datummärkning och innehållsförteckning så får du leta reda på den snubben som bestämmer över Mainlines produkter. Det lär väl sitta ett bra gäng snubbar där som ska avlönas, med tanke på priserna.;):bootyshak

Tror Kevin som äger mainline gör det mesta jobbet. Ska vara under 10 anställda totalt.

Bra råvaror kostar tyvärr mycket pengar, och man får betala för det man får. Nu med utvecklineg i kina gällande livsmedel kommer många priser på råvaror att stiga markant.

Kan ju alltid skicka ett mail, men om en person i lilleputtlandet sverige när det kommer till mete vill en sak tror jag inget företag reagerar.

Gutbucket
2008-02-03, 02:05
Jag fick en lake strax innan jag la mig i den här diskussionen. Ingen stor 2760g men ändå en lake. Häromkring får man vara nöjd med en lake på tio pass. I år har jag fiskat två lakpass och fått en lake. Jäklar vad duktigt va?:winner:

Jag har bara bommat en karp på 2 pass. Missär. Men blir vintrarna lika mycket varmare som de senaste två så kan man behöva myggmedel om några år i januari:D

Pellekarp
2008-02-03, 02:10
kan inte sova nu när Slake Palle fått Lake .... hur vet man att en boilie mix e färsk när det inte finns nå´n bäst före datum ??? men en gammal mix e lika bad som gammla ready mades ...

Krilla L
2008-02-03, 02:12
Är ni klara!! Bättre än Tv.
Ska nog oxå gå ock lägga mig. Tack till dom som medverkade i debatten... he he he..

Pallebrax
2008-02-03, 02:12
Det går ju alltid att bojkotta de betestillverkare som man anser vara oseriösa. Om råvarororna som Mainline använder i sina mixer är så dyra borde det rimligtvis vara så att dom borde vara stolta med att visa upp sin sjyssta innehållsförteckning.

Pellekarp
2008-02-03, 02:14
vi kanske ska ha bäst före datum på mygg medlen me framöver ?? dåligt uttryckt på förra frågan , ber om ursäkt för det ... men mygg-medel nu hemskt men möjligt ................

Gutbucket
2008-02-03, 02:14
kan inte sova nu när Slake Palle fått Lake .... hur vet man att en boilie mix e färsk när det inte finns nå´n bäst före datum ??? men en gammal mix e lika bad som gammla ready mades & ingen vet vad som e vad ??????????????????????????????????????????

Kommer den nytillverkad från fabriken anser jag den färsk, det räcker för mig. Det är så jag köper mina beten och jag är nöjd.

Annars kan det säkerligen vara svårt att veta exakt på dagen om en mix är färsk. Om man finner den på en butikshylla undan skuffad.

Ang gammalt: Köper man färskt och fryser in sina beten, mixer så kan man vara säker. De 1% av min betesåtgång som är r-m bullar fryser jag alltid, popups med. Sen har jag en ganska stor omsättning på beten så inget hinner stå och bli gammalt.

Hur gör du?

Pallebrax
2008-02-03, 02:15
Krilla: Jag tror vi börjar bli klara. Vem blev såpakungen eller ska vi kanske avsluta med en omröstning om vem som sitter säkert?

Gutbucket
2008-02-03, 02:15
Det går ju alltid att bojkotta de betestillverkare som man anser vara oseriösa. Om råvarororna som Mainline använder i sina mixer är så dyra borde det rimligtvis vara så att dom borde vara stolta med att visa upp sin sjyssta innehållsförteckning.

Eller vill de inte lägga upp den för att de lagt flera år på produktutveckling.

MEN. Hur kom detta att handla om Mainline?

Krilla L
2008-02-03, 02:16
Kör på kokosbollar. dom fiskar bra...

Krilla L
2008-02-03, 02:17
Piff och puff?? Oj det blir bara två, fattas en roll. Grodan boll kanske,,

Pallebrax
2008-02-03, 02:22
Eller vill de inte lägga upp den för att de lagt flera år på produktutveckling.

MEN. Hur kom detta att handla om Mainline?

Vi kom ju överens om att försöka påverka betestillverkarna om datum och innehåll. Du snackar med Mainline och jag med Dansken. Det var ju så vi kom in på Mainline. Kan andra betestillverkare ha innehållsförteckning och datummärkning på färskvaror så bör alla kunna ha det.

Pellekarp
2008-02-03, 02:23
köper man garanterat färsk mix o gör som du .. då e allt lugnt ... men det e inte många karp-metare som har dina kontakter & kan köpa fin /färsk boiliemix .... o jag e en sådan metare som anser att jag kan lita mer på hemma-mix ..... och jag hoppas verkligen att detta kan leda vidare till Top Mix ideen om bäst före datum ...

Gutbucket
2008-02-03, 02:25
Vi kom ju överens om att försöka påverka betestillverkarna om datum och innehåll. Du snackar med Mainline och jag med Dansken. Det var ju så vi kom in på Mainline. Kan andra betestillverkare ha innehållsförteckning och datummärkning på färskvaror så bör alla kunna ha det.

Ja visst bör det kunna finnas ett bäst föredatum, och kanske en innehållsförteckning, dock tycker jag mig klara mig bra utan det sista. Jag kan be Rikard göra en förfrågan, men mycket mer kan jag inte göra. Förmodligen inte du heller.

Pallebrax
2008-02-03, 02:27
Jag tror att Nutrabaits har en innehållsförteckning också. Limnos och jag har pratat om det där förut tror jag och han hade koll på en del betesföretag som hade med förteckning om jag minns rätt.

Gutbucket
2008-02-03, 02:28
köper man garanterat färsk mix o gör som du .. då e allt lugnt ... men det e inte många karp-metare som har dina kontakter & kan köpa fin /färsk boiliemix .... o jag e en sådan metare som anser att jag kan lita mer på hemma-mix ..... och jag hoppas verkligen att detta kan leda vidare till Top Mix ideen om bäst före datum ...

Rikard lägger ut info på sin sida när han beställer hem. Jag har inte bättre kontakt än någon annan av hans kunder. Lika för alla.

Efter alla års karpfiske och efter att ha tjatat ihjäl folk om att desinficera sina prylar hade det kännts som att möjligheten att jag är den som pillar i dåliga beten i sjön ganska långt borta.

En diskussion på fiskesnack förändrar nog lika mycket som det förändrar vattennivån i havet om ett spigg skiter.

Gutbucket
2008-02-03, 02:29
Jag tror att Nutrabaits har en innehållsförteckning också. Limnos och jag har pratat om det där förut tror jag och han hade koll på en del betesföretag som hade med förteckning om jag minns rätt.

Har de det så är det ju bara för de som önskar en att köpa Nuttrabaits. Dock fanns inte det på -90 talet när jag använde deras Hi Nu Val mix...

Pellekarp
2008-02-03, 02:29
det finns ju bäst före datum & innehålls förteckning på Lax-pellets så varför inte karp godis ??

Gutbucket
2008-02-03, 02:32
Jag tror inte fiskodlare är lika benägna att tillverka sitt foder hemma i köket som karpfiskare är. Att avslöjja sina ingridienser kan betyda att man dödar sitt företag. Jag är glad att det finns företag som tillverkar och säljer prylar till mitt fiske.

På 90 talet, i alla fall i början innan mässan var det inte kul att vara svensk karpfiskare och vilja köpa prylar, beten osv...

Pallebrax
2008-02-03, 02:37
Jag tror inte fiskodlare är lika benägna att tillverka sitt foder hemma i köket som karpfiskare är. Att avslöjja sina ingridienser kan betyda att man dödar sitt företag. Jag är glad att det finns företag som tillverkar och säljer prylar till mitt fiske.

På 90 talet, i alla fall i början innan mässan var det inte kul att vara svensk karpfiskare och vilja köpa prylar, beten osv...

Det har alltid varit lika kul att köpa fiskeprylar bara att det är lite billigare numera. Det finns förresten inga så hemliga ingredienser längre. Det fanns det kanske på 80-talet men inte nuförtiden. Internet har avslöjat allt. Jag har tom läst recept som betestillverkare lagt ut på alla sina mixer efter att de lagt ner sin verksamhet.

Pellekarp
2008-02-03, 02:41
om man vänder på det ... det borde vara roligt/lönsamt att sälja till hemma rullare med tanke på hur prylgalna & lättpåverkade vi e (jag framför alla)................. om dom kan lura på oss nya dunder-beten varje år så borde dom kunna lura på oss att göra jobbet själv (att rulla)

Gutbucket
2008-02-03, 02:42
Det har alltid varit lika kul att köpa fiskeprylar bara att det är lite billigare numera. Det finns förresten inga så hemliga ingredienser längre. Det fanns det kanske på 80-talet men inte nuförtiden. Internet har avslöjat allt. Jag har tom läst recept som betestillverkare lagt ut på alla sina mixer efter att de lagt ner sin verksamhet.

Mycket billigare. En säng kostade över 3000:- 1995. Med inflation är det ganska mycket i dag.

Jag kan inte tala för alla men lite om just Mainline vet jag. Steve Morgan som är delägare i företaget äger ett av Englands större födovaruföretag för mänsklig konsumtion. Genom det tar de fram nya ingredienser till varje ny mix. Jag är av den uppfattningen att de använder unika ingredienser. Jag kan ju inte veta säkert, det vet bara tillverkaren. Men skulle de gå ut med en innehållsförteckning skulle det förmodligen inte gynna dem på något sätt. Har man tagit fram något som fungerar och betalat pengar för att ta fram det tycker jag man nog ska få tjäna lite på det. Det är trotts allt det företagande handlar om.

gorre
2008-02-03, 02:43
Jag får tacka medverkande för denna rogivande debatt och hoppas på lite mer bästföredatum i framtiden:)

Gutbucket
2008-02-03, 02:45
om man vänder på det ... det borde vara roligt/lönsamt att sälja till hemma rullare med tanke på hur prylgalna & lättpåverkade vi e (jag framför alla)................. om dom kan lura på oss nya dunder-beten varje år så borde dom kunna lura på oss att göra jobbet själv (att rulla)

För mig och de flesta jag känner som fiskar karp är det självklart att rulla sina egna beten. Jag rullar mina pop-ups med. Readymades känns lite som resten av det moderna samhället. Snabbt, färdigt och billigt... Man kan ju välja att inte köpa readymades med.

Gutbucket
2008-02-03, 02:45
Jag får tacka medverkande för denna rogivande debatt och hoppas på lite mer bästföredatum i framtiden:)

Och eftersom du har en SBS tröja ringer du Dess Taylor och säger åt honom på skarpen:)

Pallebrax
2008-02-03, 02:53
En helt annan sak nu. Hur vore det om vi körde en karpmetarserie mellan kommunerna i Småland?
Vi i Oskarshamn har ett hemmavatten och ni i Nybro har ett. Jönköping och Kalmar tror jag också har något vatten som skulle kunna funka för detta ändamål. Om man mötte varandra en gång på varandras hemmaplan och seger gav 3 poäng, oavgjort 1 poäng. Kunde det inte vara en skoj grej nu när vi startat SKF?
Alternativt skulle alla kommunerna mötas samtidigt och man graderade från 1 poäng till sämsta laget och uppåt beroende på hur många lag som är med.

Pallebrax
2008-02-03, 02:55
Ja där hör du Gustav! Annars får du Mangotsson på halsen för resten av livet.

Pellekarp
2008-02-03, 02:56
Ready mades e som MC Donalds ..... valet e fritt ... men jag tycker fortfarande att en riktigt hemmabakad hamburgare e bäst ..........

Gutbucket
2008-02-03, 02:58
Mc Donalds är fint!
Readymades är bajs.

Gutbucket
2008-02-03, 02:59
Ja där hör du Gustav! Annars får du Mangotsson på halsen för resten av livet.

Jasså? Jag tog bara efter dig och kommenderade som du gjorde på mig...

Du vet Palle, jag är inte så hemsk som du vill få det att verka...

Pellekarp
2008-02-03, 03:02
njaa ... mc donalds = ready mades Sibbylla= rullat på köpe mix hemmagjord burgare = då har du lite koll på alla delarna även om du inte avlivat kossan :oj:

Pallebrax
2008-02-03, 03:02
Jamen är du inte lite så Fredrik? Hata eller älska. Det finns väl inga mellanting efter vad jag förstått.

Pallebrax
2008-02-03, 03:04
Det där var sanna citat Pelle.

Gutbucket
njaa ... mc donalds = ready mades Sibbylla= rullat på köpe mix hemmagjord burgare = då har du lite koll på alla delarna även om du inte avlivat kossan :oj:

Hemmagjord burgare= jobbigt
Sibylla= tar tid men är gott
Mc Donalds= går fort som fan

Jag är har ont om tid och är stressad....

Pellekarp
inga person angrepp !!!!! tack

Gutbucket
2008-02-03, 03:05
Jamen är du inte lite så Fredrik? Hata eller älska. Det finns väl inga mellanting efter vad jag förstått.

Nu förstår jag inte riktigt hur du menade?

Hatar jag eller älskar jag?

Pellekarp
2008-02-03, 03:05
Gutbucket resonerar som en karp !!

Gutbucket
2008-02-03, 03:07
Gutbucket är namnet på en karp, en mycket fet karp som fångas på allt. Jag har bara fått det namnet av Dansken för att Äter allt som serveras och aldrig lämnar något kvar.

Pallebrax
2008-02-03, 03:09
Nu förstår jag inte riktigt hur du menade?

Hatar jag eller älskar jag?

Oj oj oj vilken klassiker!!!!!!! Jag ska aldrig glömma detta inlägg Fredde inte heller Pelles efterföljande kommentar. Nu börjar det bli riktigt roligt.:appl::asflabb2:

Gutbucket
2008-02-03, 03:10
Oj oj oj vilken klassiker!!!!!!! Jag ska aldrig glömma detta inlägg Fredde inte heller Pelles efterföljande kommentar. Nu börjar det bli riktigt roligt.:appl::asflabb2:

Im fucking lost in space mate! Vad menar du?

Pellekarp
2008-02-03, 03:10
hahaha !!! det var fyndigt .....

Gutbucket
2008-02-03, 03:11
Det roliga var att han åt dubbelt så mycket som mig Dansken...

Pellekarp
2008-02-03, 03:11
nu e det Palle som missar oss

Gutbucket
2008-02-03, 03:12
Nu fattar jag än mindre.

Aja, kapittel 4 i min bok klart nu:)

Pallebrax
2008-02-03, 03:14
En helt annan sak nu. Hur vore det om vi körde en karpmetarserie mellan kommunerna i Småland?
Vi i Oskarshamn har ett hemmavatten och ni i Nybro har ett. Jönköping och Kalmar tror jag också har något vatten som skulle kunna funka för detta ändamål. Om man mötte varandra en gång på varandras hemmaplan och seger gav 3 poäng, oavgjort 1 poäng. Kunde det inte vara en skoj grej nu när vi startat SKF?
Alternativt skulle alla kommunerna mötas samtidigt och man graderade från 1 poäng till sämsta laget och uppåt beroende på hur många lag som är med.

Var det ingen som gillade min idé?

Pellekarp
2008-02-03, 03:14
för helvete grabbar .-.... här sitter 3 stycken kl: mitt i natten o härjar karp !!! :love:

Gutbucket
2008-02-03, 03:15
Var det ingen som gillade min idé?

Jag kan bara inte förstå hur alla ska få platts i Linneasjön, det finns bara 7 plattser.

Men jag kan vara fiskvägare;)

Pellekarp
Jävla fin tävling mellan oss tre redan nu ju !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gutbucket
för helvete grabbar .-.... här sitter 3 stycken kl: mitt i natten o härjar karp !!! :love:

VI HAR ETT LIV! Vi döljer det bara ganska bra...

Pallebrax
2008-02-03, 03:17
Förresten Pelle. Undra om det går bra för er imorgon om vi stannar till på Rasta och hämtar några rullar som jag köpt. Det e väl ingen som blir ledsen för det va?

Gutbucket
2008-02-03, 03:17
Så får ni träffa den hemska människan från Nybro...

Pallebrax
2008-02-03, 03:18
Jamen om man är vi säger 5 kommuner som kommer till start och kör tvåmannalag så räcker ju 7 platser mer än väl.

Pellekarp
2008-02-03, 03:18
Fiskvägare !!!! Det ska ta mig fan stå i telefon boken på mig .... & inte fisk-vägrare som alla tror på jobbet eftersom jag släpper tebax karparna .-

Gutbucket
2008-02-03, 03:19
Jamen om man är vi säger 5 kommuner som kommer till start och kör tvåmannalag så räcker ju 7 platser mer än väl.

Bara 3 platser som rymmer tvåmannalag...

Gutbucket
2008-02-03, 03:19
Fiskvägare !!!! Det ska ta mig fan stå i telefon boken på mig .... & inte fisk-vägrare som alla tror på jobbet eftersom jag släpper tebax karparna .-

Jag har karpfiskare:D

Gutbucket
2008-02-03, 03:20
http://privatpersoner.eniro.se/query?what=wp&search_word=Fredrik+Mangotsson&geo_area=

Muhaha

Pallebrax
2008-02-03, 03:21
Jag vill inte se dig gråta Gutbucket så en helt vanlig karptävling skulle kännas trevligare. Vill du så gärna bli 5000 kronor fattigare kan du sätta in det på mitt konto direkt.

Gutbucket
2008-02-03, 03:22
Jag vill inte se dig gråta Gutbucket så en helt vanlig karptävling skulle kännas trevligare. Vill du så gärna bli 5000 kronor fattigare kan du sätta in det på mitt konto direkt.

Ingen chans, men det är bra att du tror på dig själv:D

Jag som trodde du hade för vana att ge mig pengar på mitt konto.

Pellekarp
2008-02-03, 03:24
Tanken på tävling e god men svår att genomföra så alla blir nöjda ... men vi ska inte ge upp

Pallebrax
2008-02-03, 03:24
Ville du att vi skulle skicka
Blommor med EuroFlorist
Presentboxar med Sendly eller
Nallar och tillbehör med Nallebudet

Gutbucket
2008-02-03, 03:25
Tanken på tävling e god men svår att genomföra så alla blir nöjda ... men vi ska inte ge upp

Börja med en tävling i ett vatten, Stråken ex:D Så har i alla fall alla en sak gemensamt. De blankade...

Ni får väl ta ett race i erat klubbvatten.

Gutbucket
2008-02-03, 03:26
Ville du att vi skulle skicka
Blommor med EuroFlorist
Presentboxar med Sendly eller
Nallar och tillbehör med Nallebudet

Eftersom du är lite av en mysfarbror hade jag liksom förhoppningarna på en nalle...

Pallebrax
2008-02-03, 03:27
Då kan man kanske köra rena matcher 2 mot 2. seger ger 3 poäng fångad fisk men förlust 2 poäng och oavgjort utan fångst 1 poäng.

Pellekarp
2008-02-03, 03:28
ett lite problem bara vi har inte ETT klubbvatten ....

Gutbucket
2008-02-03, 03:28
Och vad gör ni om platserna i sjön är upptagna när ni ska tävla. Vissa av oss lokala fiskare nyttjar sjön någon gång om året.

Gutbucket
2008-02-03, 03:29
ERA då. Då kan ni ju ta en bra tävling där ni byter sjöar i halvtid för att göra det mer spännande.

Pallebrax
2008-02-03, 03:30
Vi har ju redan ett race i vårt vatten men det vore kanske läge för två. Det är fem reservlag anmälda till tävlingen vilket känns lite tråkigt. Hade varit roligast om alla kunnat vara med. Kanske skulle man köra en öppen individuell tävling eller ett Småländsmästerskap eller nått liknande. Det är kul med karpträffar!

Pellekarp
2008-02-03, 03:30
bra ide !!

Pallebrax
2008-02-03, 03:31
Klubbvatten: Menar du SKFs sjö eller?

Gutbucket
Att ni inte har 2 kval tävlingar och en final då?

Pallebrax
Vad var en bra idé Pelle?

Gutbucket
2008-02-03, 03:32
Ja där borde ni kunna ha en tävling, men har ni flera sjöar så varför inte köra i alla? Lite som scc varit tidigare år. Extra kul för medlemmarna om det är i skfs egna pölar

Pallebrax
2008-02-03, 03:33
Tja kvaltävlingar var ingen dum idé förstås. Det kanske vore något till nästa år.

Gutbucket
2008-02-03, 03:34
Då kan du dra ner på lagen i "finalen" så det blir bättre förutsättningar och lite mer spännande och eftertraktat att komma vidare

Pallebrax
2008-02-03, 03:35
Undra hur lång fiskesnacks längsta tråd är? Känns som om vi skulle kunna spräcka den.

Pellekarp
din poäng ide Palle ...

Pallebrax
Skulle kunna vara något. Vad säger Pelle?

Gutbucket
2008-02-03, 03:36
kanske inte om de raderar hela skiten som offtopic...

Pallebrax
2008-02-03, 03:37
din poäng ide Palle ...

Ok. Vi får se om det kan vara några fler som nappar på det. Man kan ju snacka lite med folk imorgon.

Pellekarp
kval tävlingar o dyl känns som mjölkning av pengar o det lär nog göra mer skada än nytta

Gutbucket
Men nu känner jag mig utanför. Gäsp!

Pallebrax
2008-02-03, 03:38
kanske inte om de raderar hela skiten som offtopic...

Ja tre dårar som sitter med karpabstinens är helt klart offtopic.

Gutbucket
2008-02-03, 03:38
kval tävlingar o dyl känns som mjölkning av pengar o det lär nog göra mer skada än nytta

Måste man ta betalt för alltsammans...
bara de som kommer till final kör startavgift;) Muhaha

Gutbucket
2008-02-03, 03:39
Men nu får du förklara det där med Älska eller Hata palle. jag tror inte poletten trillade ner.

Pallebrax
2008-02-03, 03:43

Ja fast det leder ju till ett fint och bra karpvatten i Småland. Något vi alla saknat hela livet. Vi har lagt ner jobb och kommer att göra framöver. Restaureringen av gamla vindskyddet blir inte billigt och flislasset.
Finalen är ju gratis isfloch då har ju ingen betalat mer än dom gjort tidigare. Roligt om alla fick chansen att vara med på tävlingen.

Pallebrax
2008-02-03, 03:45
Men nu får du förklara det där med Älska eller Hata palle. jag tror inte poletten trillade ner.

Jag menade att antingen är det svart eller vitt.
Vara eller icke vara. Fel åt helvete eller rätt som fan.
E du med?

Gutbucket
2008-02-03, 03:46
Ja jag fattar men förstår inte vad du menade med det riktigt, men det blir nog bra.

Pellekarp
2008-02-03, 03:47
njaa ... som vanligt e jag skeptisk till naturen ...........

Pallebrax
2008-02-03, 03:48
Ja fast det leder ju till ett fint och bra karpvatten i Småland. Något vi alla saknat hela livet. Vi har lagt ner jobb och kommer att göra framöver. Restaureringen av gamla vindskyddet blir inte billigt och flislasset.
Finalen är ju gratis isfloch då har ju ingen betalat mer än dom gjort tidigare. Roligt om alla fick chansen att vara med på tävlingen.

Fast iofs Karsgölsräjset är ju Karsgölsräjset. det ska nog vara som det är. Det behöver ju inte bli OS. Viktigaste är att vi fortsätter ha det kul.

Gutbucket
2008-02-03, 03:49
Hoppas det blir lite fisk i år för er bara...

Pallebrax
2008-02-03, 03:49
När ska du åka och börja fiska?

Gutbucket
2008-02-03, 03:50
Kör bara de heta timmarna, mellan 10 och 2 är spöna i. Resten av dygnet nu är öken....

Pallebrax
2008-02-03, 03:55
Nähä, kanske dags för en kopp kaffe och sen läggdags. Vi får åka upp och köra karppremiär i Karsgöl snart Pelle. Kanske vi skulle försöka få dit lite fler folk och grilla lite körv och ha lite socialt fiske. Vore kul om det kom upp en tidig karp i år.

Gutbucket
2008-02-03, 03:56
Ring och påminn mig om rullarna ett tag innan jag ska vara i Kalmar så jag hinner riva...

Pallebrax
2008-02-03, 03:58
Okidoki.

Gutbucket
2008-02-03, 03:59
Bra skit! Glöm inte nallegrammet....

Go natt

DavidL
2008-02-03, 09:17
Ær ingen tvekan om att olika beten ær olika bra på att leverera karp på mattan, men som kontrast till tråden..

Karpar har avlats och spridits øver jorden av munkar. Dom saknar fjæll, før att man skall slippa fjælla dom, ær runda før att dom skall bæra mkt vikt, och ge stora fileer. Anlag før stor aptit och snabb tillvæxt har prioriterats i aveln.
Dom har extremt låga krav på vattenkvalite, och ynglar lætt. Dærfør passar dom i klosterdammar.
Karparna matades med køksavfall till matfisk. Tacksam fisk eftersom den æter allt.
Tror det skall mycket till før att något skall vara skadligt før karpen? (undantagen torra partiklar), i dom kvantiterna som vi ger dom?

Dærimot så kommer nog fiskaren som anvænder dåliga beten, få vænta en del længre på hugg, æn fiskaren som anvænder friska och færska grejor.

Ganska snurrigt att jæmnføra en køttbit (som ær færsk), med en torr boiliemix?

Det som karparna eventuellt mot førmodan ratar, finns det gott om andra små gynnare som gladeligen konsumerar. Gynnare som i sin tur kan bygga karparnas bukar..

Særskillt i vårt land dær 99% av alla vatten saknar næring, karparna inte væxer och ær magra som vrak..

Krilla L
2008-02-03, 09:53
Fredrik:Pelle:Palle: TILL TRE!! Ni är ju galna..:catfight:

Gutbucket
2008-02-03, 12:14
Och jag försov mig till fisket. Vilken misär...

Pallebrax
2008-02-03, 15:25
Ær ingen tvekan om att olika beten ær olika bra på att leverera karp på mattan, men som kontrast till tråden..

Karpar har avlats och spridits øver jorden av munkar. Dom saknar fjæll, før att man skall slippa fjælla dom, ær runda før att dom skall bæra mkt vikt, och ge stora fileer. Anlag før stor aptit och snabb tillvæxt har prioriterats i aveln.
Dom har extremt låga krav på vattenkvalite, och ynglar lætt. Dærfør passar dom i klosterdammar.
Karparna matades med køksavfall till matfisk. Tacksam fisk eftersom den æter allt.
Tror det skall mycket till før att något skall vara skadligt før karpen? (undantagen torra partiklar), i dom kvantiterna som vi ger dom?

Dærimot så kommer nog fiskaren som anvænder dåliga beten, få vænta en del længre på hugg, æn fiskaren som anvænder friska och færska grejor.

Ganska snurrigt att jæmnføra en køttbit (som ær færsk), med en torr boiliemix?

Det som karparna eventuellt mot førmodan ratar, finns det gott om andra små gynnare som gladeligen konsumerar. Gynnare som i sin tur kan bygga karparnas bukar..

Særskillt i vårt land dær 99% av alla vatten saknar næring, karparna inte væxer och ær magra som vrak..

Visst är dom grymma karpar när det gäller att stoppa i sig varierad kost, tom jästa partiklar. Visst är det också bra för nerbrytarna på bottnarna om dom får ett näringstillskott men jag vill ändå inte riskera att köpa gammalt från början.
För handlarnas skull borde det också finnas anledning att ha en datumstämpel.
En torrmix är en färskvara även om den har längre livslängd än ett köttbit. Ett år gammal mix vill jag inte rulla mina beten på.

Danneee88
2008-02-03, 18:03
HAHA vilken diskution :)

danne 1987
2008-02-04, 00:22
sjukt bra läsning:D ca 7,5timmars diskus:D

DavidL
2008-02-04, 08:32
Visst är dom grymma karpar när det gäller att stoppa i sig varierad kost, tom jästa partiklar. Visst är det också bra för nerbrytarna på bottnarna om dom får ett näringstillskott men jag vill ändå inte riskera att köpa gammalt från början.
För handlarnas skull borde det också finnas anledning att ha en datumstämpel.
En torrmix är en färskvara även om den har längre livslängd än ett köttbit. Ett år gammal mix vill jag inte rulla mina beten på.

Vill inte heller rulla på gamla grejor, men det ær inte beroende på att det skulle vara farligt før karparna. Utan før att jag tror att det inte ger mig samma chans till hugg som om jag har helt færska grejor..

Fast med partiklar ær det tværtom. Ju surare och mer spyluktande majsen, eller kikærtorna ær desto bættre ær dom!

IcyStorM
2008-02-28, 03:43
Lätt den mest underhållande tråden jag har läst här iaf!

Dimitri Hardorff
2008-02-28, 10:22
Jag har inte en favorit boilie, men Vanilla Cream fra Specimen Baits boostet i Vanilla Dip också fra Specimen Baits gav mange fisk sidste år i vores konsortievatten.

Carpoholic
2008-03-14, 20:44
Fuckin Hell Have you worn your keyboards out now??? LOL :blah:

mörtmetarn
2008-05-14, 20:03
Jag kommer att använda ANTBAIT boilies denna säsongen. I smaken spicey meat