handdator

Visa fullständig version : Fiske runt Lund

Skogan
2007-06-26, 10:35
Någon som kan ge några bra tips på fiske vid den här årstiden i närheten av Lund? Jag har bil och har inga problem att åka en bit.

Jag har testat Kävlingeån utan nån större framgång (några abborrar på bottenmete bara) och kommer även att bege mig ut till Häckebergasjön så fort båtuthyrningen kommer igång i juli. Kan man använda vadare där??

All form av fiske är intressant, förutom "vitfiskmete" som jag inte har någon utrustning för... än.

Bryna
2007-06-28, 00:01
Lödde å ska vara riktigt fin, ligger i Löddeköpinge strax innan Landskrona när du kör på E6 mot Göteborg.

Fiskekort köpes på shell eller kanotklubben, där du också kan hyra båt för en dag. Annars får du även en karta på platser du kan fiska på från land.

/Andreas

NinjaLinus
2007-06-28, 09:15
kävlingeån e ju en guldgruva!!!

Skogan
2007-06-28, 16:02
Tack Bryna, har dock hört att där inte är så lättfiskat som man tror :)

NinjaLinus: Ja det är den kanske, jag tycker dock att den är lite svår att komma till på när man inte har båt, väldigt mycket strandvegetation. Kan du tipsa om några bra ställen där man kan vara utan båt??

andrease
2007-06-28, 16:14
Häckenerga skulle jag inte våga mig ut i med vadare... Inte speciellt lång grunt och det varierar en heldel.
Från land finns det däremot ett par ställen och med båt dessto fler.

NinjaLinus
2007-06-28, 16:50
det finns massor av ställen mellan kävlinge och rinnebäck!!

DeMo_D
2007-06-28, 18:59
Någon som har koll på vad det kostar att hyra båt i lödde?

andrease
2007-06-28, 19:11
De e äckligt dyrt har jag för mig, räkna med 300:-... Kommer ej ihåg var ett bra tag sedan sist.
Du kan kolla land platser på: http://www.loddean-fiske.org/
Vill du har mer infi om båtuthyrning maila/ring: Lödde Båt & kanotcenter
Tel: 070 - 546 54 25
kanot.boat@trimol.m.se

DeMo_D
2007-06-28, 20:21
Tråkigt att det är så dyrt, ingen båtägare i trakten som vill hyra ut båt till mig lite då och då för 100kr dagen? :P

fogelberg
2007-06-28, 21:09
du har även rögledammar som ligger mot Daldy eller sandby, tror det var Dalby... Sallerupsdammarna utanför Malmö..

Sen har du ju inte långt till kusten.. Ålabodarna är grymt fina havsöringslokaler, är du på hugget har du hela sydkusten att leka på också...

Det finns så otroligt mycket fiskevatten att välja mellan, det beror helt och hållet på vad du vill ha för fisk och vilken fiskemetod du vill köra.

Chukabowa
2007-07-06, 17:13
Ålabodarna är grymt fina havsöringslokaler

Hmm låter intresant.. var o hur fiskar man då?

jo jag e nybörjare på ämnet :blush:

Könberg
2007-07-06, 21:48
Sorry att jag blir lite OT här men måste bara få gnälla av mig lite.

Hyra båt i skåne är fruktansvärt dyrt. Vi har hyrt i lödde och betalat 500 kronor och i Immeln och betalat 400. Då ingick förvisso bensin men ändå! Det är ju inga direkt nyinköpta båtar man får heller, snarare gamla trasiga plasthäckar med små, små utombordare.

Pirs
2007-07-08, 18:09
jag skulle gärna vilja fiska i kävlinge/lödde å så e det nån som ska ut där o vet några ställen där man kommer åt vattnet från land så e jag jäkligt pepp på det. har dock inte fiskat så mycket innan ..de e en relativt ny hobby för mig..! mvh Alex

SABBE
2007-07-11, 00:53
Ta kontakt med Callex här på forumet,han är kungen av lödde tror jag.Annars går det bra att länka sig vidare på:

www.scandicfishing.com

fiskeinfo och där är alla platser i nordvästra skåne.grymm sida

Tumlaren
2007-07-11, 07:37
Skall du hitta bra fiskeplatser runt Malmö-Lund kolla med Fiskekompaniet i Malmö eller Lund, de säljer även fiskekort till olika fiskevatten.
Är du intresserad av regnbågesfiske så finns det bara ett vatten i Skåne och det är Tollerupsjön uppe i Höör, vill du fiska riktig grov regnbåge så har du Bondemölla också vid Höör.
Tumlaren

lex
2007-07-22, 01:22
Vill du fiska båge med klass boka plats vid trollemölla, ofta fina bågar. Även Björkadammen utanför sjöbo har på senaste tid haft fina fiskar med bra kvalitet.

snakehead
2007-07-22, 21:42
Lödde/kävlingån har inte mkt att erbjuda vid den här årstiden förutom möjligtvis vitfisk. Abborfisket under vår och höst är helt sjukt dock.
Jag är mkt sugen på häckebergasjön, gäddfisket ska vara grymt. Någon som vet om det finns båt att hyra där?
Mvh samuel

NinjaLinus
2007-07-22, 22:19
du kan hyra båt i häckeberga! googla "häckeberga sportfiske" så hittar du sida med all info!