handdator

Visa fullständig version : Minn kota, batteri

landstrykeren
2007-06-29, 02:56
Vad använder ni för batteri till eran motor? Är i färd med att köpa ett men vet ej hur många AH jag ska ha. Har en Minn Kota Endura 30.

Storfiskaren
2007-06-29, 04:34
Har en Minn Kota 30.

Till den har jag två stycken 75Ah's batterier. Den variant av batteri du skall ha är: FRITIDSBATTERI (ej startbatteri för motordrivet fordon).

FÖRDELAR:

* Går det ena sönder har jag ett kvar (Köper du ett stort som går sönder har du inget kvar).

* Enklare att bära två mindre batterier två gånger än ett stort en gång.

* Alltid gott att veta att det ligger ett fulladdat inför hemfärd (eller när halva fisketuren passerat).

* Det andra batteriet kan du använda till exempelvis ekolod (som inte skall ha samma strömkälla som din elmotor).

* Det ena batteriet kan fungera som styrtyngd ifall du är ensam i till exempel en kanot (som i mitt fall).

* Du kan dela upp ditt köp och köpa det andra efterhand.

* 75Ah är fullgott. Och x2 med ovan nämnda så blir du en vinnare!

:popcorn:/Storfiskaren

Rospigg
2007-06-29, 11:23
Jepp håller med Storfiskaren 75Ah är lagom stora och hanterbara så kör på såna, välj dock en modell som tål djupurladdningar som tex Fritidsbatterier eller renodlade förbrukar batterier.

Har Du inte snabbkopplingar på motorsladdarna så sätt på såna så blir det enklare att skifta mellan baterierna, finns hos Classe i sjön för under hundringen.

PudDphantom
2007-06-29, 11:34
Jag har en mk 55pundare o till den använder jag optima 80 ampare, samt att jag har ett i reserv, men det har jag aldrig behövt koppla in..

Jompe
2007-06-29, 11:42
Jag kör med ett Banner 110ah, kanske lite i största laget men samtidigt har man mycket kapacitet i det. Räcker oftast två till tre fisketurer innan man behöver ladda det igen. Det negativa är att det är det är jäkligt tungt att bära runt på. Hantagen på ett bilbateri är knappast något att hänga i julgranen så det beror på vad du prioriterar? Ett smidigt batteri eller ett batteri med mycket kräm.

landstrykeren
2007-06-29, 13:51
Det jag vill ha är ett batteri som räcker några timmar. Men ett 75ah funkar alltså? Hur länge brukar det hålla för er?

pasi75
2007-06-29, 14:22
Du borde kunna köra ca 2 timmar på ett 75ah batteri med full gas. Klarar du att köra på 3an-4an kör du betydligt längre. Beror på hur stor båt+packning du har :)

lodur
2007-06-29, 14:52
Det jag vill ha är ett batteri som räcker några timmar. Men ett 75ah funkar alltså? Hur länge brukar det hålla för er?

Vi hade 75 Ah till våran och det gick 12 timmar på ettan, 10 på tvåan och 2 timmar på femman om jag inte minns helt galet. Tiderna är inte uppmätta utan är beräknade utifrån uppgifter om den motorns elförbrukning som jag hittade på nätet. Vi hade en plasteka på 3,85m och i mindre sjöar klarar man många timmars fiske om man inte behöver transportera sig långa sträckor.

Storfiskaren
2007-06-29, 14:52

För mig brukar ett batteri räcka en fiskedag på sjön.

:popcorn:/Storfiskaren

toxs
2007-06-29, 15:08
med ett 110 amps fritidsbatteri, kanske i tyngsta laget men bättre än att släpa på 2...

pedreus
2007-06-29, 15:35
Jag har en yamarin 46 med motor som väger ca 510kg!
Som trollingmotor har jag en PD40 och ett Tudor 110A trukbatteri som tål långa strömutag!På en laddning kan jag köra ca 13-15 timmar på 5-ans läge (går att reglera gasen steglöst 0-10)hastigheten blir då ca 1 knops fart med en vind hastighet på ca 3-5m/s på sjön,sedan det är dax för laddning!

Mvh Peder

landstrykeren
2007-06-29, 15:43
Låter bra med 75ah då, ska bara köra i trollingfart med en ganska lätt och liten båt.

Bowen
2007-06-29, 17:30
med ett 110 amps fritidsbatteri, kanske i tyngsta laget men bättre än att släpa på 2...
Jag har två 110 och ett 80.. blir en del att släpa på ibland :)

Bowen
2007-06-29, 17:30
Jag har en yamarin 46 med motor som väger ca 510kg!
Som trollingmotor har jag en PD40 och ett Tudor 110A trukbatteri som tål långa strömutag!På en laddning kan jag köra ca 13-15 timmar på 5-ans läge (går att reglera gasen steglöst 0-10)hastigheten blir då ca 1 knops fart med en vind hastighet på ca 3-5m/s på sjön,sedan det är dax för laddning!

Mvh Peder
Jag har funderat på det, få tag på riktigt bra truckbatterier, dom borde vara som gjorda för ändamålet!

Evert
2007-06-29, 18:05
Kör, likt storfiskaren, med två 75ah och kan bara instämma i de fördelar som nämns rörande det!
Köp på dig en kraftfull pulsladdare (ctek) och vårda batterierna ömt (håll koll på vätskenivån och fyll på vid behov. Sätt dem också omgående på laddning efter det att fisketuren är avklarad. särskilt då dem är helt urladdade). Livslängden på ett fritidsbatteri blir förvånasvärt kortvarig vid snarlik "misskötsel".
/Bajsfiske

pasi75
2007-06-29, 19:12
Fan ett helt truckbatteri måste ju väga 200kg.

Bowen
2007-06-29, 19:13
Fan ett helt truckbatteri måste ju väga 200kg.
Finns säkert olika, kanske många små batterier i vissa med?

Rospigg
2007-06-29, 20:42
Finns säkert olika, kanske många små batterier i vissa med?

Jo det är ofta flera mindre som kopplas ihop i truckarna och renodlade truckbatterier är absolut optimalt för detta ändamål, enda kruxet brukar vara priset då dem tillverkas i ganska små serier jämfört med fritids/bilbatterier men det går att få tag på men oftast är det beställningsvara (var iaf så när jag jobbade i den branschen) men det är en långtidsinvestering för köper Du kvalitet och sköter dem rätt så håller dem länge!!

Kolla med en lokal Bil/masskin elektrisk affär som säljer batterier och annat relaterat så kan dem säkert ge Dig pris på såna batterier, om inte så kan jag prata med fd kollegorna för info och var det går att få tag på dem.

pedreus
2007-06-29, 20:43
Jag har ett sådant här batteri!

Jo det väger en del dvs 39kg :D

Bowen
2007-06-29, 20:43
Jo det är ofta flera mindre som kopplas ihop i truckarna och renodlade truckbatterier är absolut optimalt för detta ändamål, enda kruxet brukar vara priset då dem tillverkas i ganska små serier jämfört med fritids/bilbatterier men det går att få tag på men oftast är det beställningsvara (var iaf så när jag jobbade i den branschen) men det är en långtidsinvestering för köper Du kvalitet och sköter dem rätt så håller dem länge!!

Kolla med en lokal Bil/masskin elektrisk affär som säljer batterier och annat relaterat så kan dem säkert ge Dig pris på såna batterier, om inte så kan jag prata med fd kollegorna för info och var det går att få tag på dem.
Japp okaj.

Danne67
2007-06-30, 00:29
Jag har två 110 och ett 80.. blir en del att släpa på ibland :)

Nu blev jag lite nyfiken... Vad har du som drar så mycket el att alla dessa behövs?

/D

Bowen
2007-06-30, 10:29
Nu blev jag lite nyfiken... Vad har du som drar så mycket el att alla dessa behövs?

/D
Fiskar länge ibland :)

Danne67
2007-06-30, 23:06
Ahh, såg på några av bilderna att ni inte hade bensinmotor på båten och använder man den elmotorn även till transport så förstår jag :)

/D

joso09
2007-07-01, 09:47
Vad använder ni för batteri till eran motor? Är i färd med att köpa ett men vet ej hur många AH jag ska ha. Har en Minn Kota Endura 30.

OldFirehand har svarat väldigt utförligt och bra på detta om hur länge ett batteri håller med en Minn Kota 30 i tråden som heter "Batteri till elmotor".

Micke-71
2007-07-01, 11:59
Jag kör med ett Banner 110ah, kanske lite i största laget men samtidigt har man mycket kapacitet i det. Räcker oftast två till tre fisketurer innan man behöver ladda det igen. Det negativa är att det är det är jäkligt tungt att bära runt på. Hantagen på ett bilbateri är knappast något att hänga i julgranen så det beror på vad du prioriterar? Ett smidigt batteri eller ett batteri med mycket kräm.

Det som sliter snabbast på ett batteri är sulfatering av cellplattorna. Denna process sker snabbast vid låg syravikt. Ett batteri kan tappa mycket kapacitet och förmåga att leverera strömmstyrkor av enstaka djupurladdningar. Låg syravikt får man vid dåligt laddat batteri. Blybatterier bör därför behandlas tvärtemot NiCd batterier. Laddas upp så fort möjlighet ges, inte köras tomt. Se bara på bilen. Batterierna laddas ju hela tiden. Dvs kör inte 2-3ggr innan du laddar, ladda efter varje gång. Särskilt viktigt att ladda så snart man kan efter att ha laddat ur djupt.

På grund av detta så skadar det inte med ordentlig överkapacitet så man inte djupurladdar batterierna varenda tur.

Mikael

toxs
2007-07-01, 12:25
OldFirehand har svarat väldigt utförligt och bra på detta om hur länge ett batteri håller med en Minn Kota 30 i tråden som heter "Batteri till elmotor".

den tråden?

joso09
2007-07-01, 12:55
Så här skrev Old Firehand i den tråden och det är ju ett klockrent svar på denna tråd också:

Magnus; Du kan köpa ett TUDOR MARIN marinbatteri på 80 Ah hos Erlandssons Brygga. Det kostar där ca 685:-. Ett marinbatteri eller ett fritidsbatteri är s.k. underhållsbatterier som är konstruerade för att tåla många djupurladdningar under 5-6 års tid. Ett startbatteri är konstruerat för att släppa mycket ström ifrån sig under några sekunder vid varje starttillfälle och tål inte många djupurladdningar utan att märkbart förlora i kapacitans och livslängd. Därför är ett vanligt startbatteri olämpligt att driva en elektrisk båtmotor. Din 35T (Turbo) var om jag minns rätt en 5-hastighets Minn Kota elmotor motsvarande dagens Minn Kota Endura 30 som har 5 hastighetslägen framåt och 3 bakåt. Endura 30 utvecklar 13,6 kp, 9,1 kp, 6,3 kp, 4,5 kp och 3,6 kiloponds dragkraft och förbrukar då 30, 20, 14, 10 och 8 amper vid 12 volts spänning. Vill du ha reda på hur lång tid du kan köra med motorn dividerar du batteriets amperinnehåll med strömförbrukningen vid respektive hastighet. Om du har 80Ah och motorn drar 30 amper vid högsta fart dividerar du 80 med 30 och får en gångtid på 2,67 timmar. Vid läge 3 där motorn drar 14 amper dividerar du 80 med 14 och får en gångtid på 5,71 timmar. Vid läge 1 kör du alltså 80:8 = 10 timmar. Sammanfattningsvis är det bäst att köpa ett eller flera marinbatterier för att få så lång gångtid som möjligt eller kunna trolla gös ett extra långt trollingpass. Jag har sålt Minn Kota elektriska fiskemotorer sedan 1974 här i Sverige och genom åren har jag fått många tacksamma kunder. Därför är det alltid trevligt att kunna hjälpa till.
Old Firehand

Micke-71
2007-07-01, 15:05
Det är en sanning med viss modifikation. Om du lastar ett 80Ah batteri med 40Ah så får du inte ut 2 användbara timmar. Det blir förluster och en tröghet i batteriet som gör att man kanske får 1-1,5 timma innan spänningen faller. Vi vet väl alla att vi inte kan köra startmotorn i bilen i 30minuter på batteriet. Här kommer inre resistans och tröghet in. Ett batteri som ex Optima har liten tröghet och låg inre resistans. Det klarar då av uppgiften med höga kontinuerliga strömmar bättre. Är batteriet nytt så är kanske de teoretiska 2 timmarna inte så långt bort. Tyvärr så gäller det nog att man får man man betalar för i denna fråga. Å andra sidan så kanske man får 3-4st Biltema för priset av ett Optima. 3st 75Ah Biltema ger ju 225Ah och man lär ju kunna köra på 22,5A i 10 timmar medans ett Optima aldrig kan ge mer än ca 3timmar hur perfekt det än är. Men har man bara plats för 1 batteri och vill ha bästa prestanda så är det en annan femma.

Kapaciteten i Ah gäller när man laddar ur med 1/10 av kapaciteten. Dvs har en urladdningsström på max 10A på ett 100Ah batteri.

Helt rätt i övrigt att marin o fritidsbatterier är för cyklisk drift o tål djupurladdningar bättre. Men det bästa för blyackumulatorer är ändå att undvika djupurladdningar och ladda så fort man använt dom. Detta oavsett typ.

När cellplattor sulfaterar så omvandlas ytan till blusylfat. Sulfatet leder ström dålig varvid den inre resistansen ökar. Batteriet får svårare att ge ifrån sig strömstyrkor utan att spänningen faller. Men skulle vi lasta ner batteriet med 1A så skulle det kunna klara i närheten av 80timmar. Medans det kanske klarar 40A i 0,5timmar.

Mikael

Old Firehand
2007-07-01, 17:22
Det är en sanning med viss modifikation. Om du lastar ett 80Ah batteri med 40Ah så får du inte ut 2 användbara timmar. Det blir förluster och en tröghet i batteriet som gör att man kanske får 1-1,5 timma innan spänningen faller. Vi vet väl alla att vi inte kan köra startmotorn i bilen i 30minuter på batteriet. Här kommer inre resistans och tröghet in. Ett batteri som ex Optima har liten tröghet och låg inre resistans. Det klarar då av uppgiften med höga kontinuerliga strömmar bättre. Är batteriet nytt så är kanske de teoretiska 2 timmarna inte så långt bort. Tyvärr så gäller det nog att man får man man betalar för i denna fråga. Å andra sidan så kanske man får 3-4st Biltema för priset av ett Optima. 3st 75Ah Biltema ger ju 225Ah och man lär ju kunna köra på 22,5A i 10 timmar medans ett Optima aldrig kan ge mer än ca 3timmar hur perfekt det än är. Men har man bara plats för 1 batteri och vill ha bästa prestanda så är det en annan femma.

Kapaciteten i Ah gäller när man laddar ur med 1/10 av kapaciteten. Dvs har en urladdningsström på max 10A på ett 100Ah batteri.

Helt rätt i övrigt att marin o fritidsbatterier är för cyklisk drift o tål djupurladdningar bättre. Men det bästa för blyackumulatorer är ändå att undvika djupurladdningar och ladda så fort man använt dom. Detta oavsett typ.

När cellplattor sulfaterar så omvandlas ytan till blusylfat. Sulfatet leder ström dålig varvid den inre resistansen ökar. Batteriet får svårare att ge ifrån sig strömstyrkor utan att spänningen faller. Men skulle vi lasta ner batteriet med 1A så skulle det kunna klara i närheten av 80timmar. Medans det kanske klarar 40A i 0,5timmar.

Mikael

Hej Micke; Eftersom du anser min text om marinbatteriers kapacitans vara en "sanning med viss modifikation" kan jag berätta för dig att det jag kommit fram till och refererar till är resultat av egna erfarenheter baserade på praktisk användning av Minn Kota elektriska fiskemotorer och marinbatteriet Tudor Marin 4280 samt andra marin/fritidsbatterier under drygt 35 års tid.
Go for the Big Ones!
Old Firehand

Micke-71
2007-07-14, 23:29
:wink:Hej Old Firehand

Har stor respekt för den kunskap man lärt sig genom erfarenhet. Det där med en sanning med viss..... Kanske bör föklara lite närmare vad jag är ute efter. Det är egentligen gammal skåpmat när det gäller alla typer av batterier/ackumulatorer. Det finns en faktor som gör att man till synes får ut full tid. Det är när polspänningen sjunker lite, motorn snurrar på bra men en aning långsammare. Förbrukningen minskar en aning. Så man tar alltså inte ut 30A x 3h på ett 90Ah batteri. Man kanske har 30A i början och det faller av i takt med spänningen till att ligga på kanske 20-25A när man säger att det är börjar bli tomt.

När man bestämmer kapaciteten hos ett batteri så lastar man ner det med 1/10 av kapaciteten i A och mäter den tid det tar innan polspänningen sjunker under en viss nivå. Skulle man lasta med 1/100 så får man ut mer energi innan polspänningen sjunker. Lastar man med mer ström, kanske 1/3 så får man ut mindre. Här kommer batteriets inre resistans och tröghet in i bilden. 2st 90AH batterier ifrån olika tillverkare kan då skilja avsevärt vid 1/3 belastning.

För djupa urladdningar och längre tider med låg syravikt kommer att öka på batteriets tröghet genom sulfatering av cellplattorna. Det är inte säkert att man märker det vid 1/10, dvs 8A. Men vid 30A så lär det synas mer på kapaciteten. Vid 200-300A så märks det definitivt. Det är när det fulladdade batteriet (hög syravikt) inte klarar driva startmotorn mera än några sekunder innan det måste vila en stund.

Så en BRA laddare som fyller på till 100% automatiskt utan risk för överladdning och lite överkapacitet så man slipper de djupaste urladdningarna är ingen dum idé. Hur mycket det kommer o göra på livslängden hos batterierna och hur deras kapacitet kommer att försämras över tiden har jag ingen praktiskt erfarenhet utav vid den här typen av drift med el-utombordare. Det kanske inte har så stor betydelse i verkliga livet. Där har du ju en helt ovärderlig kunskap, erfarenhet tror jag det kallas för. :wink:

Mikael

baronen
2007-09-04, 22:29
Är det någon som har erfarenhet av någon bra laddare?
Bifoga gärna länk till inköpsställe också. :buga:

toxs
2007-09-04, 22:41

CTEK och tycker den fungerar ypperligt

Rospigg
2007-09-04, 23:11

Ctek är utan tvekan bäst enligt min erfarenhet, den kan tack vare pulsladdningsfunktionen stå kopplad för underhållsladdning i flera månader då dess inbyggda laddningsprogram inte överladdar eller kokar batteriet, en perfekt finess för batterier som används säsongsvis som båt/elsnurre/mc batterier.

Classe i sjön brukar ha bra pris på dem!

magnus_isaksson
2007-09-05, 00:58
vem fasen är classe i sjön??

KG?
2007-09-05, 01:10
vem fasen är classe i sjön??

Claes Olhson butikerna menar han. Från början fanns det bara en som ligger i Insjön.

magnus_isaksson
2007-09-05, 09:47
Där ser man =)

KnudorFnugelfufen
2007-09-05, 09:50
CTEK Onyx är en kalasladdare (7A/H rakt in i batteriet) som är på utgående hos Claes Ohlson. Listad för 1300:- men nedsatt till 900:-. Jag hade tur o hittade en i Skärholmen (slut i Farsta, Haninge osv).

Ring runt!

baronen
2007-09-05, 10:09
Ni verkar vara överens, tackar!

baronen
2007-09-05, 10:14
Kollade bara en snabbis på Classes sida och hittade bara den här
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=13553678

Är det nån som vet om den är mycket sämre lr om det skulle funka lika bra?
Är ju typ halvapriset jämfört med CTEK Onyx.

Rospigg
2007-09-05, 10:32

Den är inte dålig men har mindre än halva laddkapaciteten mot den andra 3,3 Ah jämfört mot 7Ah och det har betydelse på framförallt större batterier, själv kör jag med den på 3,3 Ah och upplever inga problem med att ladda batterier på 75-100 Ah, visst dem får stå på över natten och lite till så har Du bråttom så välj en större och annars den mindre ;)

KnudorFnugelfufen
2007-09-05, 10:34
Då verkar det som den kralligare Onyxen är slut på CO...

Den du hittat är ju billigare men den får bara in 3,3 a/h i batteriet o ska du fylla på t.ex. ett 75ah batteri som är nästan slut...så tar det tid...

Fanns en grymt bra förklarande tråd gällande amper timmar o hur mycket som går in o allt sånt, här på FS alldeles nyligen. Sök om du är vetgirig!

( http://www.blocket.se/vi/13195627.htm?ca=11_s , kanske den är kvar...)

:-)