handdator

Visa fullständig version : mera gös..

Micko
2003-07-01, 19:49
Tog med mig grabben - 5år - ut och trollade gädda i Mälaren.
Började med att han fick en gädda - sen fick pappa en.
Efter ett tag säger grabben napp pappa och att det är tungt...fick hjälpa honom sista biten och landande en finfin gös på 3,2kg. Vad månne bliva av honom!

I helgen testade vi järnafjärden - södertälje skärgård. Det verkar vara folknöje att trolla/spinna gös där - minst 10 båtar då vi anlande mitt på dagen. Nästan direkt plockar jag en gös på 1,2 på strömmingsmete. När vi sedan testar lite spinn & driftmete så nappar endast 3 gäddor på spinn. Ett åsk/regnväder skrämmer bort de flesta konkurrenterna. På kvällen är vi tämligen ensamma om att fiska gös - på järnafjärden fiskar man tydligen mest mitt på dagen.....

På kvällen kör vi trolling (mkt tveksam om TDA gäller på järnafjärden - men de lokala spelarna hävdar det och för övrigt verkar det ju vara en folkrätt att trolla på järnafjärden).
Det nappar på bra hela kvällen och fram till 00.30 lyckas vi bärga 9m gösar - tyvärr mest smått och ingen som slog metgösen - självklart fick nästan alla gå tillbaka...

MastaPike
2003-07-04, 18:02
heeh jag är nästan ute på järnafjärden varje dag och fiskar, och jag vet det är en jäklans massa folk där, speciellt runt grynnan.

Men dom flesta brukar åka runt framåt kvällskanten så det är då det är skönast att vara ute. jäkla grabb du har på att fiska då :)

vart hittade ni strömmingarna förresten, jag har inte hittat några på länge?

ljohan
2003-07-04, 19:14
Låter som ett lyckat fiske. Härligt för grabben också.
Var i Mälaren fiskar du?

Henrikhl
2003-07-04, 21:37
hehe :)
det är lite mysko, järnafjärden är alltid fullproppad, men där gösen finns fiskar ingen. grynnorna är ok, det är chans på stor gös där men men....

mastapike, du som fiskar där, hur många gösar snittar du på en dag?

MastaPike
2003-07-09, 00:18
beror på, om man vill ha många så trollar man dock så får man ej så stora då, men då kan man ta riktigt riktigt mycket fisk, många som är duktiga tar ungefär 100 gösar på en dags trolling, jag snittar dock kanske 10-20 om jag skulle trolla en hel dag, har ej aldrig gjort det eftersom jag inte gillar trolling så mkt.

Med jigg så brukar jag plocka ganska friskt, själva den stora grynnan i järnafjärden ligger precis mitt emellan min båtplats och mina gäddaställen så jag brukar ofta stanna till då jag ska ut och ta några gösar på vägen ut och nån på vägen inn. Så med jigg är det också lätt att plocka, men dock är det även då ganska små gösar.

Med mete så plockar man oftast lite mindre men större gösar, jag brukar fiska med dom största strömmingarna jag har tex, då brukar nog medevikten kunna ligga runt en 2kg en del dagar. Om man metar en hel dag så kan jag nog plocka runt en 20 kanske, var ej ute och metade en heldag denna säsong, för mycket skola :/