Visa fullständig version : JB och C&R!
Muskytracker
2007-07-10, 22:55
Tänk er att snipa nr 14 går på, fisken är krokad värre än vanligt och betet med dubbla trekrokar går inte att lossa utan att fisken skadas än värre. Du gör allt för att rädda gäddan. Fisken blöder, du håller den i handen efter avkrokning och funderar... kanske klarar den sig om du släpper den, nej du måste nog avliva den. Men jag vill inte ha gäddan.
Du avlivar fisken genom att dunka den stora kroklossaren i gäddans huvud flertalet ggr. Vad gör du nu?
Skall jag lägga den på durken eller kasta i den? Funderar... vill inte ha den och tiden tickar på, kommer inte hem förrän sent. Rensa den tar tid och om jag inte rensar den kan jag inte heller ge bort den. Klockan blir mycket innan jag är hemma, måste förvara den tills imorgon för att kunna ge bort den. Dagens fisketur är förstörd känslomässigt oavsett vad som händer resterande tiden.
Vid sådana tillfällen kan tom jag undra vad jag sysslar med. Svaret till mig har på senare tid blivit, bättre fiska där du får en och den är stor än att fiska där du får 100 och en är stor.
/MT
Da_Moose
2007-07-10, 23:16
Jag personligen har inget emot att slänga in en snipa i skogen då jag varit tvungen att döda den p.g.a att den varit svårt krokad.
I något vatten försöker vi faktiskt plocka bort så mycket snipor vi kan, allt under dryga kilot blir björn/räv/fågelmat då sjön kryllar av smågäddor. Det kan nog kallas fiskevård om man tänker på rätt sätt, är man rädd att se fiskblod eller inte tycker om att döda fiskar/djur så kan det nog se konstigt ut.
Att slänga en fisk i skogen är inget jag ligger sömnlös av, och en 40 cm gädda är inte mycket till matfisk.
FiskeFreakOscar
2007-07-10, 23:23
"Dagens fisketur är förstörd känslomässigt oavsett vad som händer resterande tiden."
För att du tvingats döda en snipa?
Själv så har jag börjat mått dåligt när jag har bonkat en gädda, men ibland så måste man faktiskt. Man är mindre djurvän om man släpper tillbaks en gädda som man (tror) klarar sig.
Är det mycket kräftor i sjön så kan man punktera simblåsan så att dom sjunker.
Jag brukar inte låta fisken ligga någonstans så att någon kan hitta den, det ser lite illa ut.
Flodebanan
2007-07-10, 23:26
Jag personligen har inget emot att slänga in en snipa i skogen då jag varit tvungen att döda den p.g.a att den varit svårt krokad.
I något vatten försöker vi faktiskt plocka bort så mycket snipor vi kan, allt under dryga kilot blir björn/räv/fågelmat då sjön kryllar av smågäddor. Det kan nog kallas fiskevård om man tänker på rätt sätt, är man rädd att se fiskblod eller inte tycker om att döda fiskar/djur så kan det nog se konstigt ut.
Att slänga en fisk i skogen är inget jag ligger sömnlös av, och en 40 cm gädda är inte mycket till matfisk.
Dom stora fiskarna måste också ha mat? Jag gillar att få stora fiskar :)
Da_Moose
2007-07-10, 23:29
För mycket små fiskar konkurrerar lätt ut de större fiskarna, tusenbröder....
Sen så finns det ju Gös i sjön som tyvärr blir väldigt småväxta och inte så många heller.
Jag brukar även dumpa fisk i vattnet men brukar då som Stampe skriver punktera simblåsan på dem så att de sjunker, det ser ju lite illa ut om det kommer döda fiskar flytande som 80 måsar hackar på.
Muskytracker
2007-07-10, 23:29
Skrev ett långt inlägg som jag slutligen raderade innan det gick ut offentligt. Det handlade om en fråga jag fick ifrån en god vän tidigare idag om fiske nu till helgen på grynnorna utanför mina hemmavatten. Ni hade ju kanonfiske där förra året... Ja, men sannolikheten att dra 10+ är att landa 1.000st mindre innan. 1.000st behöver inte ta mer än 25-50 turer att fixa och säkert väger 50st (i bästa fall) av dem över 7kg. Men, Men, Men!
Fan, drar mig verkligen känslomässigt för att åka ut på mina gamla hemmavatten, trots att fisket i mångas ögon är fantastiskt.
Hoppas på flötestrolling efter gös till helgen (R-ön, K-ön, L-n eller R-en) istället med nya Arkipen som i bästa fall levereras på fredag!
/MT
Da_Moose
2007-07-10, 23:31
Skrev ett långt inlägg som jag slutligen raderade innan det gick ut offentligt. Det handlade om en fråga jag fick ifrån en god vän tidigare idag om fiske nu till helgen på grynnorna utanför mina hemmavatten. Ni hade ju kanonfiske där förra året... Ja, men sannolikheten att dra 10+ är att landa 1.000st mindre innan. 1.000st behöver inte ta mer än 25-50 turer att fixa och säkert väger 50st (i bästa fall) av dem över 7kg. Men, Men, Men!
Fan, drar mig verkligen känslomässigt för att åka ut på mina gamla hemmavatten, trots att fisket i mångas ögon är fantastiskt.
Hoppas på flötestrolling efter gös (R-ön, K-ön, L-n eller R-en) istället med nya Arkipen som i bästa fall levereras på fredag!
/MT
Shit vilka fiskavatten du har!
Om 5% av dem gäddorna jag fångade i ett vatten var över 7 kg så hade jag fiskat mycket där.
Pikeforlife
2007-07-10, 23:47
Shit vilka fiskavatten du har!
Om 5% av dem gäddorna jag fångade i ett vatten var över 7 kg så hade jag fiskat mycket där.
Haha precis, inte som i älven direkt :( :headbang:
Så rätt så!
Släpps tillbaka, om snipan inte överlever så blir den mat till andra fiskar... Normalt kretslopp.
Om jag dunkar den så kommer den absolut inte att överleva. Och har man plockat upp tillräckligt mycket gädda efter lektiden så är det otroligt hur mycket stryk de fått och ändå överlever dom.
/D
Jag skulle langat i den utan att ha bonkat den. Antingen överlever den eller så blir den mat åt en större gädda vilket är bättre än att någon jävla fågel äter upp den.
Abelsson
2007-07-11, 08:09
Hade fileat den , panerat den i mjöl, och sen stekt den i smör till kvällsmat...Mums..
Fiskar man så blir det en å annan fisk som det inte går att C&R sjysst ( i mina ögon) Och då tycker jag att det rätta är att tavara på det man skadar..
Är det nu första morgongäddan på en blivande stekhet heldag, så får man väl ta av sig smäcken, skänka piken en tanke, för att sen låta den sakta segla ner mot botten. ;-)
Förvisso så visste du väl redan va jag tycker MT, men nu är det även skrivet i text.. hehe...
//Abel..
Flodebanan
2007-07-11, 15:03
För mycket små fiskar konkurrerar lätt ut de större fiskarna, tusenbröder....
Sen så finns det ju Gös i sjön som tyvärr blir väldigt småväxta och inte så många heller.
Jag brukar även dumpa fisk i vattnet men brukar då som Stampe skriver punktera simblåsan på dem så att de sjunker, det ser ju lite illa ut om det kommer döda fiskar flytande som 80 måsar hackar på.
Vill man inte inse vilka vatten som egentligen är de bästa så slipper man :)
Fredrik"Gluggen"Radsby
2007-07-11, 15:26
Som sagt gubbar ! Kör hulinglöst !! Funkar kanon och det ger mig fan ett så bättre samvete än blödande o trasiga gälar ovsett storlek.
Som sagt gubbar ! Kör hulinglöst !! Funkar kanon och det ger mig fan ett så bättre samvete än blödande o trasiga gälar ovsett storlek.
Prova med enkelkrokar på gäddbetet.. Funkar klockrent och är skonsamt mot fisken. Jag kör med Owner Siwash 5/0 och dubbla fjäderringar. För mig har det funkat bäst med krokspetsen riktad framåt.
Prova med enkelkrokar på gäddbetet.. Funkar klockrent och är skonsamt mot fisken. Jag kör med Owner Siwash 5/0 och dubbla fjäderringar. För mig har det funkat bäst med krokspetsen riktad framåt.
Frågan är ju hur (och varför) du ska rikta krokspetsen bakåt.....Känns självklart för alla utom Prylle....:peta:
Hmmm....
Frågan är ju hur (och varför) du ska rikta krokspetsen bakåt.....Känns självklart för alla utom Prylle....:peta:
Jo, det kanske var lite onödigt övertydligt att nämna riktning på krokspetsarna. Tänkte främst på dig och mindre erfarna fiskare när jag skrev det. :blah:
Funderar starkt på att gå över till hullingslöst. Hur mycket fisk tappar man pga det?
Fredrik"Gluggen"Radsby
2007-07-11, 18:08
Har 2-3 gånger varit med om att gäddan skakat av sig betet. sen om det beror på det eller inte är svårt att svara på. men att fiska utan hullingar väger mycket tyngre när det gäller C/R. Så smidigt o enkelt att bara ta loss. Det är ju dom mindre gäddorna som förstörs mest med hullingen. Har inte haft problem att drilla stor gädda på det. ser man bara till att inte ge de slaklina så funkar det klockrent. Mycket sällan min fångst börjar blöda. Gällgrepp sen bara att lossa! över på några sekunder. Mindre stress för fisken och ingen ågren för sönderslitna gällar o övrigt. Testa och nyp in hulingen.Du kommer aldrig använda skiten igen. Har haft så många med mig i båten som snackar om C/R och att vi ska vårda beståndet. sen så sitter dom där o sliter o drar i gäddkäften o blodet rinner. Håller inte inte i längden !
Skadar inte o prova !
Skadar mer att inte !!
Ok, det låter ju jäkligt vettigt att börja med faktiskt. Tänkte börja att använda mig av det lite sakta i höst och se hur resultatet blir. Hoppas även att fler seriösa gäddfiskare gör så!
Da_Moose
2007-07-11, 18:43
Jag har också funderat en del kring detta, så länge man håller linan sträckt så skall det nog inte vara något problem men om gäddan börjar hoppa och härja så kan det ju lätt bli så att kroken flyger ut.
PojkenMedKepsen
2007-07-11, 19:03
Bonkat, rensat, gett bort till dalmasen Erik på landet :)
Om inte, eller under andra omständigheter så bonka och kasta i skogen, vassen eller bara i vattnet. Inte mer med det..?
Muskytracker
2007-07-11, 20:11
Klipper oftast hullingarna om jag fiskar själv, ren självbevarelsedrift mer än att gäddan skadas mindre. Efter några olyckor blir man försiktig. Nej, inte fan tappar man mycket mer fisk för att man kör hullinglöst... det bara känns så! Körde alltid 100% hullinglöst vid gäddflugfiske förr, dock inte riktigt samma sak.
/MT
_StoraLe_
2007-07-11, 22:00
Bonkat, rensat, gett bort till dalmasen Erik på landet :)
Om inte, eller under andra omständigheter så bonka och kasta i skogen, vassen eller bara i vattnet. Inte mer med det..?
:wow::goodwork::blah:
:mices_bla
Skruttapan
2007-07-12, 15:02
Hade släppt i den..
Alessandro
2007-07-12, 15:21
Rena rama Tomic krokarna, är det nödvändigt med så feta krokar?
Förresten åt BBRF så kan man väl rekommendera cirkelkrok då han inte
vill göra mothugg så sitter ju fisken bättre på dessa.
Håller med om att de är onödigt grova, men gapet är lagom. Har även testat med 3/0 på göswobblers med gott resultat.
Hojta till om du hittar någon vettigare modell med open eye eller tillräckligt stor krokögla...
Cirkelkrok är utmärkt för djupmetet i Norge och fungerar säkert bra för både abborr och gösmete, något som jag dock inte gör nuförtiden.
Alessandro
2007-07-12, 15:45
Jodå, jag har också metat med cirkelkrok och fått mal på det, så jag vet att det går....
köp en kraftavbitare och klipp krokarna det funkar kanon går snabbt och skonsamt både mot händerna och fisken , krok är billigt
mvh MUSKYNICKE!
på besök hos manhood
oddcurve
2007-08-02, 02:29
Jag kör såhär: om kroken sitter för hårt och inte går att lossas utan allvarliga skador, så skruvar jag av kroken och låter den sitta kvar, förutsatt att den inte sitter på ett sånt sätt att gäddan kan t.ex inte öppna käften eller att den blockerar strupen. de flesta krokar kan sitta på en gädda en livstid utan fara, de läker väldigt snabbt och klarar sig ändå. men ännu oftare, så skaver kroken i ett par dagar och sedan ramlar av för såret gått sönder. Hellre att jag förlorar en trekrok och vet att jag försökte rädda han än att jag bryter nacken för att jag är snål! : )
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.