Visa fullständig version : Nästa löning = KAMERA !!!! men vad för kamera ?
Bengtsson79
2003-07-03, 19:24
Hej hej nu vid löning 25:e ska jag köpa digitalkamera och knäppa massa fiskebilder..
Men vilken kamera ska man ha i dagsläget ? Kan tänkas lägga 6000:- på en sådan. Tips tack :)
Aftonbladet testade digitalkameror, Kommer ej ihåg vilken som var bäst men tydligen finns det väldigt bra kameror för mellan 2000-3000 kr. Då har du 3000 kr kvar, det får man mycket roligt för i fiskebutikerna=)
Majakovskij
2003-07-03, 19:56
Kolla på datorbutiken.com
Snacka med butikspersonal, skriv upp namnen på kamerorna och priskolla i http://se.pricerunner.com/ (här kan du spara ännu mer pengar)
Men som sagts ovan, 6000:- behöver du inte lägga på en bra kamera, med ca 3megapixlar, 3-4ggr zoom och div.annat lull lull.
För jag antar att du vill ha en lite smidig som du enkelt kan ha i jackfickan i säkert förvar utan att dne är i vägen.
Stillborn
2003-07-03, 21:21
Några riktlinjer som kan vara bra att följa...
*Skit i allt snack om digital zoom, det är optisk zoom som räknas!
*Kolla om kameran kan använda vanliga 1.5V AA batterier. Detta är en klar fördel om det uppladdningsbara tar slut (man bör ju gärna ha så man kan byta och uppladdningsbara är ofta inte billiga)
*Kolla vilka minnestyper kamerna använder. Det kan vara en otrolig pris och kvalitets skillnad på minnena (CompactFlash I och II är väl betraktade som lite sämre och långsammare, medan SD och Microdrive är bra men dyra)
*kolla på sidor som har många olika kameror som tex;
http://www.scandinavianphoto.se/
eller
http://www.cyberphoto.se/
dessa sidor har massa fakta om kameror samt en hel del recensioner på sina sidor
canon ixus 300 är en bra kamera till ett bra pris har haft att göra med en själv=)
kollade pricerunner nyss och insåg att det e bättre att köpa 330:n lr 400:n. Mer zoom och högre upplösning.
Säger precis som samuel kika på pricerunner. Har själv en kodak easyshare funkar perfekt men har inte de där extra finesserna om man nu bara ska ha en sådan men om du är berädd att lägga ut 6000 så är det nog bara att kika runt tills du hittar en du vill ha.
Bengtsson79
2003-07-03, 21:57
tack tack :) ska kolla runt lite här i stan först :)
Konica digital revio med 5milj/pixlar är en kanon kamera! Jag skulle vilja ha en sådan själv...
Den finns hos expert.
Mikespike82
2003-07-03, 23:43
Originally posted by Stizo
Konica digital revio med 5milj/pixlar är en kanon kamera! Jag skulle vilja ha en sådan själv...
Den finns hos expert.
Jag har en sådan, fast bara med 4 milj pixlar och den tar rätt så hyffsade bilder måste jag säga.!!
Det är inte bara antalet pixlar som avgör hur bra bilderna ... ;)
Optiken, kameran i övrigt, fotografen m.m. Min kamera har "bara" 3,3 Mpixel men slår de flesta på fingrarna ändå. Lägger du ribban på 6000:- får du en skitsjysst kamera.
Fundera ut vad du ska ha den till och i vilka miljöer du vill fota sen ringer du grabbarna på Cyberphoto.se eller liknande "butik" och diskuterar med dom.
Bengtsson79
2003-07-14, 10:38
http://www.cyberphoto.se/sony/p92.php
kan den vara något att ha `?
Originally posted by Bergman
Det är inte bara antalet pixlar som avgör hur bra bilderna ... ;)
Optiken, kameran i övrigt, fotografen m.m. Min kamera har "bara" 3,3 Mpixel men slår de flesta på fingrarna ändå. Lägger du ribban på 6000:- får du en skitsjysst kamera.
Fundera ut vad du ska ha den till och i vilka miljöer du vill fota sen ringer du grabbarna på Cyberphoto.se eller liknande "butik" och diskuterar med dom.
Jo, det är sant att det inte är bara pixlarna som gör bilden. Men Konicas Digital Revio 500 är en super bra kamera för det priset. Den har även fått bra betyg i recentionerna. Jag har testat den flera gånger när Pexx och jag har varit ute på fiskeäventyrer. Dessutom har den en närgräns på 6 cm!
Kolla bara in denna bild!!!
Jag har en Sony DSC-P9 som jag varmt kan rekommendera.
Har inga bra naturbilder med den ännu så ni får en av mitt äckliga badrum. Jag blev helt shockad när jag såg bilden, jag hade aldrig sett att det var SÅ smutsigt! ;-)
Bengtsson79
2003-07-22, 12:02
Sådär har beställt en Canon Ixus400 med 128mb minne väska och extrabatteri ... hoppas den kommer bringa många fina fiskebilder ;D
Sturgeon
2003-07-22, 12:11
Originally posted by Bengtsson79
Sådär har beställt en Canon Ixus400 med 128mb minne väska och extrabatteri ... hoppas den kommer bringa många fina fiskebilder ;D
Sett några tester där kameran får riktigt bra betyg, så du har säkert gjort ett kanon inköp.
Köpt vart?
Bengtsson79
2003-07-23, 05:54
köpte den på www.alfadigi.com eftersom dom hade en med svensk handbok o sånt :) va billigare på komplett.se o andra affärer men dom e från tyskland me tyska handböcker o shit :)
Ta en bild med den sen när du har den. Lägg in den sen här på forumet så man kan kolla kvaliten på bilden...
Hur mycket kostar den kameran?
Bengtsson79
2003-07-24, 16:53
Stizo kolla på www.pricerunner.com där ser man vart dom är billigast.
Min kostade 6400:- med lite xtra prylar såsom 128mb minne, xtra batteri och väska
Det var en bra kamera som fick mkt bra kritik. Gratulerar!
Bengtsson79
2003-08-09, 12:03
hehe blir många fiskebilder i framtiden med den ;D bara vattnet kan bli lite kyligare
Jämtlänningen©
2003-08-12, 05:23
Bengtsson ...det är inte så att du håller på AIK ?? :P
:cheers: :beer: :wow3: :sprit: