Visa fullständig version : Sture is back...
Sturgeon
2003-07-04, 16:29
Hej mina vänner, nu är jag tillbaks från Andörja.
Körde non-stop ner från campen 190 mil, kom precis hem, tog mig 28 timmar.:oj:
Nåväl, fisket var hyggligt om än inte i klass med vad som utlåvats av campägaren, som gick och tog livet av sig precis innan vi åkte.
Han hade snackat mycket "bullshit".
Resans största fisk vägde 21 kg, en torsk, kom på det hela upp maximalt 20 fiskar över tio kilo, på 50 personer och kanske 5000 fisketimmar, inte så imponerande.
Min lycka kom när jag lyckades jigga upp en Kolja på 4650 gram, annars var det inga märkvärdiga fångster.
Fick några hyggliga sejar, största på 6.5 kg, största torsken för egen del blev 8.0 kg.
Mestadels fisk i matstorlek, förstås också mängder med Lubb på alla sätt och viss.
Det kom upp några hyggliga katter också, störst kring 10 kg, själv inget större än 4 kg.
Hade hört mycket om stora spättor, de fanns men inte i mängder, kom upp två på vår båt.
Sammanställning
Torsk 21 kg (8 kg)
Sej 7.0 kg (6.5 kg)
Kolja 5.2 kg (4.65 kg)
Lubb 6.8 kg (5 kg)
Hälleflundra 13 kg (-)
Havskatt 10 kg (4.0 kg)
Rödspätta 2400 g (-)
Sandskädda 500 g (400g)
För att nämna några.
Passade på att bestiga två fjäll under tid fanns, väldigt vackert med underbar utsikt.
Mer kommer, men nu behöver jag sova.
Mikespike82
2003-07-04, 18:26
välkommen tillbaka!!
Ni verkar ju haft det lite sådär me fisket, alltid skoj att få fisk!
Fan va avis man blir, har personligen fastnat totalt för havsfisket nu. Grattis till fiskarna, själv lyckades jag bara ta en fiskar en tiondel så stora som din 8-kgs torsk.
Inte så imponerande.... (JQ sa så till mig)
Originally posted by Sturgeon
Hej mina vänner, nu är jag tillbaks från Andörja.
Körde non-stop ner från campen 190 mil, kom precis hem, tog mig 28 timmar.:oj:
Nåväl, fisket var hyggligt om än inte i klass med vad som utlåvats av campägaren, som gick och tog livet av sig precis innan vi åkte.
Han hade snackat mycket "bullshit".
Resans största fisk vägde 21 kg, en torsk, kom på det hela upp maximalt 20 fiskar över tio kilo, på 50 personer och kanske 5000 fisketimmar, inte så imponerande.
Min lycka kom när jag lyckades jigga upp en Kolja på 4650 gram, annars var det inga märkvärdiga fångster.
Fick några hyggliga sejar, största på 6.5 kg, största torsken för egen del blev 8.0 kg.
Mestadels fisk i matstorlek, förstås också mängder med Lubb på alla sätt och viss.
Det kom upp några hyggliga katter också, störst kring 10 kg, själv inget större än 4 kg.
Hade hört mycket om stora spättor, de fanns men inte i mängder, kom upp två på vår båt.
Sammanställning
Torsk 21 kg (8 kg)
Sej 7.0 kg (6.5 kg)
Kolja 5.2 kg (4.65 kg)
Lubb 6.8 kg (5 kg)
Hälleflundra 13 kg (-)
Havskatt 10 kg (4.0 kg)
Rödspätta 2400 g (-)
Sandskädda 500 g (400g)
För att nämna några.
Passade på att bestiga två fjäll under tid fanns, väldigt vackert med underbar utsikt.
Mer kommer, men nu behöver jag sova.
Sturgeon
2003-07-04, 18:47
Torsken är min nemesis, tagit åtskilliga mellan 9.5 och 10 kg, men de riktigt stora slinker mig förbi.
Brukar inte vara några stora problem att få stora arter, men torsken har ännu så länge besegrat mig.
Fiskade nästan hela tiden med Inlinespöt (Beastmaster), riktigt gott spö.
Fick några fina Lerskäddor som jag aldrig tagit tidigare, bland annat på jigg!!!
qvarnis25
2003-07-04, 18:49
Tro inte allt du hör.! =)
Sturgeon
2003-07-04, 18:51
Originally posted by Andy
Inte så imponerande.... (JQ sa så till mig)
Precis vad jag sa, speciellt inte med tanke på att de flesta i klubben är ruskigt erfarna från Norge.
Men men, nu var det som det var.
Hej Sturgeon och välkommen tillbaka.
Trolling
2003-07-05, 00:14
Välkommen tillbaka synd att det inte några riktigt stora .........
Välkommen tillbaka ! Synd på storfångsterna som uteblev men hoppas du är nöjd med resan ändå. :)
Hej
Välkommem tillbaka.
Det bidde ju i alla fall mer än en bara en tumme. Dom får helt enkelt ta och växa till sig.
Är det kolhydratuppladdning in för Alaska som gäller nu?
MVH / Fisho
Hej på dig!
Måste erkänna att nog hade jag hoppats på lite bättre resultat när 50 Norgerävar storsatsar... men men, fiske blir ju sällan som man tänkt sig, ibland på gott och ibland på ont. Jag och polarn hade ett märkligt men ändå hyfsat lyckat fiske en bit söderut från Andörja veckan efter er. Vi mötte er längs E4 när ni var på väg hem. Läs mer om vårt fiske under annan rubrik.
Sturgeon
2003-07-14, 15:02
Hängde nog tyvärr inte så mycket på norgerävarnas kunskap som på avsaknaden av fisk i området, den finare fisk som kom upp fångades söderöver, kring Rolla och utåt.
Givetvis var det inget fel på kunskaperna, det tvivlar jag inte på... man har ju blivit rejält spöad av GHFK-are förr så nog fan kan ni fiska. Konstigt att det var så dåligt, har hittills bara hört en massa enormt positiva rapporter från Andörja.
Provade ni nåt på riktigt djupt vatten också? Det lär ju finnas 4-500 metersbranter nära land.
Vi körde en massa plattfiskmete (2-3 hela dagar totalt) på Hamarøy, men det gav enormt klent resultat. Hur fiskade ni plattorna? Vanlig glidbom och räka eller var det nåt annat som funkade bättre?
Sturgeon
2003-07-14, 21:39
Originally posted by brosme
Givetvis var det inget fel på kunskaperna, det tvivlar jag inte på... man har ju blivit rejält spöad av GHFK-are förr så nog fan kan ni fiska. Konstigt att det var så dåligt, har hittills bara hört en massa enormt positiva rapporter från Andörja.
Provade ni nåt på riktigt djupt vatten också? Det lär ju finnas 4-500 metersbranter nära land.
Vi körde en massa plattfiskmete (2-3 hela dagar totalt) på Hamarøy, men det gav enormt klent resultat. Hur fiskade ni plattorna? Vanlig glidbom och räka eller var det nåt annat som funkade bättre?
Körde med vanlig glidbom och mestadels råräka, men även stagg gav viss utdelning, knappast någon enorm utdelning hos oss heller, två rödspättor på vår båt, resten Ler- och sandskäddor, några lerskäddor upp emot 900 g.
Vi på vår båt provade ner till 250 meter, med, trot eller ej, LUBB som resultat, oväntat eller hur.:rolleyes:
De som fick mest varde med snabbast båtar, snabbaste och största båten åkte 60 sjömil enkel väg ut till Andöya, först där blev det ordentligt fiske.
Men jag och Freddy med en båt som toppade 18 knop var ju ganska chanslösa att utföra en sådan resa.
Nepp nästa klubbtur (nästa sommar?) går inte dit är alla överens om, Söröya ligger högst på listan.
Annars har jag ett eget Norgemål om det inte blir en klubbtur.
Tjaba havsfiskarvänner...
Håller som bäst på å fylla lådorna med diverse grejjer som inhandlats, förvånad som vanligt att smågrejjer é så dyrt :).
Jiggar i mängder, en å annan pilk, jiggskallar, b-mete tjafs, krokar, lekanden.....men fan vad kul det é...6 dagar kvar...yihhaaaa...
just det, flugorna...vart é sejflugorna....
Sturgeon
2003-07-14, 22:25
Fortfarande ingen plats ledig???:(
Sturgeon
2003-07-15, 00:57
:(
Sturgeon; Welcome back! Hade missat tråden helt :(
Verkar som du bara blev än mer laddad för mer Norgefiske efter den här resan.
Vanebildande? :)
//K
cico, det finns inget mer vanebildande än Norgefiske, det kan jag intyga.
Sturgeon
2003-07-15, 13:05
Originally posted by brosme
cico, det finns inget mer vanebildande än Norgefiske, det kan jag intyga.
Det du säger är riktigt sant, även om de stora framgångarna höll sig borta denna gång, så var det riktigt SKOJ.
Målen för egen del var Torsk över 15 kg, Kolja över 4 kg eller Sej över 10 kg, nu uppfylldes bara Koljamålet.
Måste, bara måste tillbaks till Norge.
Söröya ligger bra till, eller någon plats långt ut på Lofoten.
Gutår Brosme.:cheers:
Föresten, vad är ditt riktiga namn (räcker med förnamn), Freddy har en längre tid nu försökt klura ut vem du är.:)
Sture - Har aldrig provat råräka, för det brukar vara så svårt att få tag i. Gubben vi hyrde stugan av hade mage att kläcka ur sig att det fanns råräka att köpa i livsmedelsaffären i närmsta tätort... men det sa han när vi ställde in de sista väskorna i bilen och skulle åka hem... typisk Norrbagge! Får prova nästa gång! Stagg hade ni med er hemifrån misstänker jag...
Vi hade grejor med oss för att gräva sandmask, men eftersom vi inte hittade nån fisk att tala om så gjorde vi oss aldrig besväret att gräva. Har du nån erfarenhet av den som agn, det sägs ju att den ska vara jälkligt bra för plattor.
Lubb ja... det var ju märkligt att det fanns såna hehe.. Man måste hiva upp ett gäng smålubbar för varje intressant djupmetefisk, så är det ju... tur att man lyckats lära sig hur lubben ska lagas till vid det här laget! Fick förresten en lubb på 4,7 på 27 meters djup under vår resa... den fajtades riktigt bra, synd att de inte går så grunt i vanliga fall.
Fy fan för att behöva dra 60 distans... gissar att det var grabbarna med inbordardiesel som hade råd att åka så långt! :o) Har tillsammans med en kompis kikat lite på Andöya och Andenes... Eggakanten och 5-10 kilos uer lockar en del... och liten hälleflundra... och långstjärt.... ujuj... Det måste ju finnas en hel del grov sej över de där kanterna också... Jaja.. som jag sade, Norge är ett farligt gift!
Haha... kul att sätta veck i pannan på Freddy ;o)
Jag heter Anders Pettersson, och var med under de fyra år som GHFK, Normark och FJ körde havsfiskefestival på Hitra... Stockholmare som brukar få stora lubbar och gör av med för mycket pengar i Freddys butik... Nu borde han veta vem jag är!!
Sturgeon
2003-07-15, 13:24
Vi hade med oss totalt 50 liter agn, Råräka, kokt räka, stagg, näbbgädda, makrill, mussla m.m.
Nere i sundet är Borstmask/sandorm helt överlägset på plattor.
Vi hade med oss allt detta agn därför att "Carlo" sagt att det inte gick att få tag på agn där, vilket var GANSKA fel.:)
Anders Pettersson nämnde han som en möjligt alternativ, men var det du som fick bada hamnen.:rolleyes:
Ja, det var Furberg som med sin Arctic och 300 hp som blåste ut förbi Senja mot Andöya.
Andörja var nog helt fel mål, rena rama inomskärsfisket, perfekt för familjer, men det flesta oss ville se öppet hav.
Hellere två inblåsta dagar och kanonfiske på den tredje, än "halvlunkande" fiske konstant.
Edit: vi lyckades fånga lubb på knappa 10 meter.
Sture - Nix, har inte badat i nån hamn, såvitt jag kan minnas. Själv hatar jag att vara inblåst, då fiskar jag hellre inomskärs, men det måste ju finnas tillgång till öppet hav! Stället vi var på är bra på det viset, lika nära till både och.
Sturgeon
2003-07-15, 13:43
Ok, då var det någon av de andra alternativen som förlorade ett vad, som innebar ett bad.:)
Vad jag menar med inblåst, så är inte det att sitta inne i stugan, utan helt enkelt inomskärsfiske. Men i vårt fall var det endast frågan om inomskärsfiske, var ju 50 sömil till öppet hav.
Nåväl, nästa år så skall en resa gå norröver.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.