Visa fullständig version : Ugly Stik ?
team char
2006-12-20, 20:34
Shakespeare Ugly Stik Gold Tiger spöna hur är dom. Är dom mycket styva eller såg att dom hade 15-40lb i test kurvan med anns dom flesta andra spön jag provat varit 12-25lb. Har en bunt Steénsson spön som jag ska byta ut. Dom har funkat bra. Men det är ju roligt att ha något nytt :)
Tror jag kännt på dem rekommenderas nog som biljardkö framför trollingspön inte helt säker dock ett spövift med spöet i hand borde räcka! :)
Pikeless
2006-12-20, 21:15
Jag kör med dessa Shakespeare spöna i 9' 6-20lb ...helt sagolika spö att drilla stor fisk på, men en del tycker dom är för mjuka och lite "svajiga" men det är väl en smaksak...
http://www.cabelas.com/prod-1/0041684110346a.shtml
:)
Bra med ett spö med lite ryggrad i när det suger på nån större bit. Vet inte hur uglystiken är, men Steensonspöna är dom mjukaste spön jag någonsin fiskat med och lämpar sej utmärkt för riggfiske men för planerboarden är dom alldeles för mjuk.
team char
2006-12-20, 23:12
Tror jag kännt på dem rekommenderas nog som biljardkö framför trollingspön inte helt säker dock ett spövift med spöet i hand borde räcka! :)
Har lite långt för att åka och känna på dom närmaste som säljer dom är nog 600km bort.
Har lite långt för att åka och känna på dom närmaste som säljer dom är nog 600km bort.
synd för oss norrlänningar när man ska köpa grejor, ingen sak när man bor mellan V-sjöarna där nere har ni ju sportfiskebutiker i massor :)
team char
2006-12-21, 16:51
Någon fler som har nått at säga om spöna
Shakespeare Ugly Stik Gold Tiger spöna hur är dom. Är dom mycket styva eller såg att dom hade 15-40lb i test kurvan med anns dom flesta andra spön jag provat varit 12-25lb. Har en bunt Steénsson spön som jag ska byta ut. Dom har funkat bra. Men det är ju roligt att ha något nytt :)
Med tanke på 15-40 lbs klassning skulle jag tro att dessa är just de biljardköer jag minns du borde nog leta efter spön i ren 20lbs klass dessa brukar täcka det mesta av vårt trollingfiske.
Köp kvalitets spön dessa brukar alltid ha bästa känslan och hålla längst, i längden är det värt pengarna.
Själv har jag 4 st 8,5fot St Croix riggspön med ringar dessa är nog snart 20 år gamla men är lika bra som nya mjuk skön aktion men har backbone om det behövs böjer sej snyggt nerspända mot utlösarna.
Ett inline spö jag gillar är det silverfärgade Bios riggspöt kanske något styvt i aktionen kan dubblera som planer spö också känns som kvalitet.
Har också ett gäng Shakespeare Tidewater inline planer spön med kass kvalitet i allt utom klinga och aktion, gillar dem skarpt men som sagt har fått kosta på mycket pengar och arbete för att hålla dem gående.
Är du inte säker på vad du söker ring till Jimmy på Regal den killen är mycket duktig bättre råd kan du nog inte få skulle jag tro. :)
Flodebanan
2006-12-21, 19:31
Bra med ett spö med lite ryggrad i när det suger på nån större bit. Vet inte hur uglystiken är, men Steensonspöna är dom mjukaste spön jag någonsin fiskat med och lämpar sej utmärkt för riggfiske men för planerboarden är dom alldeles för mjuk.
Håller med dig, räcker ju att svinga som i äffären så känner man ju att det är "glasfiber"spön :) Det är dom ju iofs inte ensamma om, men jag fattar inte hur sådana spön kan sälja?
Hejsan. Har några kompisar som kör med Ugly spön och är mkt nöjda med dem. Har själv kört tre säsonger med Ron Thompsson Hard Core 8,6 fots på djupriggarna. Mkt sköna att drilla med. Mjuk topp med en bra ryggrad och billiga. Har även några Shakespeare Sturdy stik 7 fotare men de tycker jag är lite för styva + att de saknar kryssbutt. Kör även med Daiwa Megaforce 7 fotare på planerboarden och de är bra till det. Men kanske lite för stela till djuprigg. Annars är det sköna spön till ett bra pris. En nackdel med Daiwa-spöna är den lilla ringen till att fästa beteslåset/draget i under t.ex transport, sitter dumt till. Linan vill gärna hänga sig runt den ibland. Småsak men det stör en med tiden. Har tejpat över den istället.
ugly stick 15-40 Ibs spön är kanon
Håller med dig, räcker ju att svinga som i äffären så känner man ju att det är "glasfiber"spön :) Det är dom ju iofs inte ensamma om, men jag fattar inte hur sådana spön kan sälja?
olssons egen serie, allt går att sälja med mördande reklam. Medelhård aktion enligt dom! (?) Synd för kompisen som beställde 12 st. Ja det är rena rama glasfiberstuket, helt värdelöst på planern om något stort nyper på, Kan ju få kämpa en halvtimme med en 5 kilosgädda. men utmärkta som riggspön. Snygga är dom också!
Tamtam kör ni inte med ganska styva spön där nere på östersjölaxen? Framförallt med fiske på dipsys och liknande borde det ju vara bra att ha nåt rejält att sätta emot med om storlaxen nyper på
Tamtam kör ni inte med ganska styva spön där nere på östersjölaxen? Framförallt med fiske på dipsys och liknande borde det ju vara bra att ha nåt rejält att sätta emot med om storlaxen nyper på
Till Dipsy så har jag Dipsyspön, kommer inte ihåg vad dom heter nu men dom är lite längre och stadigare, till riggar och planerboard så kör jag ABU Enticer 8,6 fot som jag tycker är stadiga och sköna. jag hade även ett par RT Cruiser tidigare som var mjukare men jag har tagit en 10,4 kg lax på det ihop med en Ambassadör 6500 CS Rocket, det tog en stund...
The Loomis Man
2006-12-22, 14:32
Regal har ett eget spö, kanske kan va nått. Fast till östersjön!
7"ugly stick tiger gold 15-40 Ibs spön har jag till ytfisket i vänern o vättern och jag är helnöjd,går även ha till riggen (det har kompisen)men jag tycker det är gränsfall.450 kr på orsa fiskecenter
Durham66
2006-12-22, 18:42
Gold Tiger spöna är jäkligt sköna.Jag känner flera som har dom,och de är väldigt nöjda,har pratat med folk på Lake Touren som haft Ugly Stick spön i många år och dom lyriska.
Synd att du inte kan känna på dom, klassningen på spön skiljer sig på olika fabrikat. även om det står 15-40 så är dom inte så hårda. Men det är ett grymt spö och drilla fisk på. Bra grejor är det iallafall.
7"ugly stick tiger gold 15-40 Ibs spön har jag till ytfisket i vänern o vättern och jag är helnöjd,går även ha till riggen (det har kompisen)men jag tycker det är gränsfall.450 kr på orsa fiskecenter
Visst kan jag ha fel här vad gäller Ugly stik dock minns att jag svingat ett sånt och omgående förkastat det som för styvt, tror nog de finns i olika modeller och här kanske man får vara uppmärksam, har du långt till affären beställ ett och känn värsta som kan hända är väl att du får skicka i retur.
Jojon för Dipsy av den större modellen krävs specialspön typ Daiwa Heartland Dipsy Special 9,5-10,5 fot och liknande de har mycket kraftigt motstånd i vattnet klarar inga vanliga spön den mindre däremot funkar till mer normala spön och är en mycket bra grej som jag ofta använder. :)
Flode till riggspön är glasfiber att föredra eller möjligen "graphite reinforced" rena kolfiberspön funkar inte här dessa är för kastfiske kolfiber är ett alldeles för snabbt material :wink:
Flodebanan
2006-12-22, 19:21
olssons egen serie, allt går att sälja med mördande reklam. Medelhård aktion enligt dom! (?) Synd för kompisen som beställde 12 st. Ja det är rena rama glasfiberstuket, helt värdelöst på planern om något stort nyper på, Kan ju få kämpa en halvtimme med en 5 kilosgädda. men utmärkta som riggspön. Snygga är dom också!
Tycker dom är fula, och att sätta dit en Yellowbird är ju som att ta självmord för vänsternäven :)
team char
2006-12-22, 22:51
Skulle fått höra vad Old Firehand hadde att säga om spöna
Old Firehand
2006-12-25, 15:33
Hej Team Char och God fortsättning på Julen! Ja, vad ska man välja INLINESPÖN eller vanliga RINGSPÖN? När HDF kom med Daiwas inlinespön 1992-93 blev jag nyfiken och var en av de första som köpte ett dussin tillsammans med räkneverksrullarna Daiwa Sealine SG47LC! Visst är inlinespön bra att ha i ruffen på båten, i bakluckan på bilen eller när man har på tok för kort planerboardsmast... men där slutar fördelarna! En dag med minusgrader och trassel vid motorstopp eller tre, fyra beten som fastnar i ett spöknät! Försök att få linor igenom isiga inlinespön! Båten gungar och fingrarna är som ispinnar! Dessutom lärde jag mig att inlinespön sliter hårt på linorna och det märks redan efter ett tiotal trollingpass. För mig är INLINESPÖN historia eller adjöss och godbye! Sedan 1997 använder jag Shakespeares (Duoble-Built) senapsgula 8 fots Ugly Stik Tiger BWD3280 både som planerboardsspön och djupriggsspön samt 10 fots Ugly Stik Tiger BWD3210 som Dipsy Diverspön och jag har inte fått ångra mig en sekund. Det finns inget bättre tycker jag! De senare modellerna av Shakespeares (Triple-Built) trollingspön Ugly Stik Gold Tiger BWD3280SS - 3210SS är svarta, något styvare och har inte samma utpräglade helaktion som de gamla senapsgula trollingspöna. Här finns det lika många åsikter som det finns trollingfiskare!
Go for the Big Ones! :fisk: :fisk:
Old Firehand
team char
2006-12-25, 17:03
God fortsättning. Inline spön har jag uteslutit sedan länge. Lutar mot ugly stik spöna för främst ha som planerboardsspön. Tycker att steénsson spöna är lite mjuka när det går på en lite större öring.
team char
2007-01-21, 18:02
Blev blev ett gäng med Ugly stik 8fot. Dom har toppaktion mot steénsson som har helaktion. Dom har betydligt bättre rygrad men dom har mjuk topp. Dom är inte lika styva som ett par TDR spön jag lånade en gång. Och ett plus till är att dom har 7år garanti.
Spöböj vid 1,5kg drag:
Blev blev ett gäng med Ugly stik 8fot. Dom har toppaktion mot steénsson som har helaktion. Dom har betydligt bättre rygrad men dom har mjuk topp. Dom är inte lika styva som ett par TDR spön jag lånade en gång. Och ett plus till är att dom har 7år garanti.
Spöböj vid 1,5kg drag:
bra med en recension char. Är själv sugen på att uppgradera
Du har gjort ett bra val Team char,vet många som kommer byta till ugly stick spön.
Kassoren
2007-03-15, 15:50
Behöver hjälp att välja längd på trollingspö. Valet står mellan "7" 210cm 12-25lbs eller "8" 240cm 15-40lbs, modellen heter Ugly Stik Gold Tiger.
Tumlaren
2007-03-15, 16:01
Behöver hjälp att välja längd på trollingspö. Valet står mellan "7" 210cm 12-25lbs eller "8" 240cm 15-40lbs, modellen heter Ugly Stik Gold Tiger.
Är det lax du är efter så tycker jag att dessa är lite korta, kör själv med BIOS 9" spö både till djuprigg och Dipsy-Diver samt om paravaner användes blir det 9" spö till dessa.
Tumlaren
team char
2007-03-15, 17:27
Jag köpte 8fotarna dom käns fina men jag har inte provat dom pga 70cm is här hemma. Dom är inte lika styva som siffrona antyder finns lite mera att läsa om dom i en annan tråd
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=23534
Kassoren
2007-03-15, 19:59
Jag köpte 8fotarna dom käns fina men jag har inte provat dom pga 70cm is här hemma. Dom är inte lika styva som siffrona antyder finns lite mera att läsa om dom i en annan tråd
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=23534
Tack för trådlänken. Du som har känt på dom tror du dom är ok för riggen också ?
team char
2007-03-15, 20:04
Dom är hyfsat mjuka i toppen men jag kan inte svära på att dom funkar bra till riggarna men det ska provas så fot isen släpper men den ligger nog en månad till :(
Vi kör med 7-fotare på planern. Tycker det är väldigt smidigt med korta spön. Lätt att få tag i linan + att masten kan vara kortare. Till djupriggarna däremot föredrar jag 8,6 fot eller liknande. Tycker de böjer sig bättre när man spänner upp och krokar fisken bättre när linutlösarna släpper. :fisk:
Vi kör med 7-fotare på planern. Tycker det är väldigt smidigt med korta spön. Lätt att få tag i linan + att masten kan vara kortare. Till djupriggarna däremot föredrar jag 8,6 fot eller liknande. Tycker de böjer sig bättre när man spänner upp och krokar fisken bättre när linutlösarna släpper. :fisk:
förra året när jag fiskade i baggerud (samma dag som rekordlaxen togs) var det ett norskt team som fiskade med ismetespön på planern. Men som sagt var, det var ju också norskar :wink:
själv fiskar jag 8,5 samma på planern och till riggarna. Har även testat 7fot på riggarna men inte sett några fördelar och bytt tillbaks till åttorna.
Vi köpte 3 st Gold tiger 7´för att testa och är helnöjda. Har ialla år kört med 8.6´längd på planerspön men nu med ny båt och ruff så funkar det mycket bättre med lite kortare spön. Kvaliteten och action på spöna verkar vara helrätt, vi kommer snart att köpa 3 till.
Ps är det någon som vill köpa spön så finns det snart ett tiotal till salu :cheers:
Kassoren
2007-03-16, 22:33
Det finns ju en serie som heter Ugly Stik Tiger med beteckningen BWD220070 210cm 10-25LB och BWD220080 240cm 12-30LB. Dom är gula i färgen. Någon som vet något om denna serie ?
Köpte 10 st Ugly Stik Tiger gold 7 fot som
komplement till mina Daiwa interlinespspön. Tyckte
att spöna var för styva. Jag sålde 7 fotare och köpte
8 fotaren. Har inte ångrat mig.
madmats
Kassoren
2007-03-17, 00:24
Köpte 10 st Ugly Stik Tiger gold 7 fot som
komplement till mina Daiwa interlinespspön. Tyckte
att spöna var för styva. Jag sålde 7 fotare och köpte
8 fotaren. Har inte ångrat mig.
madmats
Det var Tiger gold 8 fotare du köpte ?
Det var Tiger gold 8 fotare du köpte ?
Ja jag köpte 8 fotaren av Ugly stik istället och sålde 7 fotaren.
Daiwa spöna säljer jag aldrig.
Har haft 7 fotaren till lätt havsfiske. Hur gott som hälst. Kan tänka mig att dom är lite styva till djupriggarna men har inte provat.
team char
2007-04-20, 00:22
Nu har jag provat spöna i djuprigarna och det kommer nog inte att bli några problem med dom. Man såg till och med att spötoppen rörde sig i takt med betet så det ska nog inte bli så stora problen att se små rödingen nappa.
En halv dålig bild från mobilen:
team char
2007-09-09, 22:22
Efter en sommars fiske med ugly stik spöna så är jag mycket nöjd med dom tillräckligt med ryggrad för att bända in större fisk och även tillräckligt känslig topp för att kunna se små fisk nappa. Några bättre bilder på planer spöna så är det bara oblyade bomber. Klar mycket prisvärda spön. Hos Orsa fiskecenter (http://www.ofc.nu/)och hos YM´s fiske (http://www.ymsfiske.com/)finns dom från 450kr/st
Hej Team Char och God fortsättning på Julen! Ja, vad ska man välja INLINESPÖN eller vanliga RINGSPÖN? När HDF kom med Daiwas inlinespön 1992-93 blev jag nyfiken och var en av de första som köpte ett dussin tillsammans med räkneverksrullarna Daiwa Sealine SG47LC! Visst är inlinespön bra att ha i ruffen på båten, i bakluckan på bilen eller när man har på tok för kort planerboardsmast... men där slutar fördelarna! En dag med minusgrader och trassel vid motorstopp eller tre, fyra beten som fastnar i ett spöknät! Försök att få linor igenom isiga inlinespön! Båten gungar och fingrarna är som ispinnar! Dessutom lärde jag mig att inlinespön sliter hårt på linorna och det märks redan efter ett tiotal trollingpass. För mig är INLINESPÖN historia eller adjöss och godbye! Sedan 1997 använder jag Shakespeares (Duoble-Built) senapsgula 8 fots Ugly Stik Tiger BWD3280 både som planerboardsspön och djupriggsspön samt 10 fots Ugly Stik Tiger BWD3210 som Dipsy Diverspön och jag har inte fått ångra mig en sekund. Det finns inget bättre tycker jag! De senare modellerna av Shakespeares (Triple-Built) trollingspön Ugly Stik Gold Tiger BWD3280SS - 3210SS är svarta, något styvare och har inte samma utpräglade helaktion som de gamla senapsgula trollingspöna. Här finns det lika många åsikter som det finns trollingfiskare!
Go for the Big Ones! :fisk: :fisk:
Old Firehand
Vet inte om jag håller med dej där Firehand visst har inline spön nackdelar men jag tycker fördelarna överväger speciellt om man sprayar siliconspray in i klingorna nerifrån, i tillägg det är inte så ofta man fiskar i minusgrader men man stuvar och hanterar spöna i alla temperaturer då är inline helt överlägset enligt min åsikt men smaken är som baken mvh
Nu har jag provat spöna i djuprigarna och det kommer nog inte att bli några problem med dom. Man såg till och med att spötoppen rörde sig i takt med betet så det ska nog inte bli så stora problen att se små rödingen nappa.
En halv dålig bild från mobilen:
Hej Char vill du se dina betens rörelser och försiktiga napp förläng vajer eller linbiten mellan lod/stacker och utlösaren funkar perfekt mvh
Old Firehand
2007-09-10, 14:39
Vet inte om jag håller med dej där Firehand visst har inline spön nackdelar men jag tycker fördelarna överväger speciellt om man sprayar siliconspray in i klingorna nerifrån, i tillägg det är inte så ofta man fiskar i minusgrader men man stuvar och hanterar spöna i alla temperaturer då är inline helt överlägset enligt min åsikt men smaken är som baken mvh
Hej TamTam; Ja, visst går smaker och åsikter ofta isär. Jag säljer inte mina 8 fots "Sinappia" Ugly Stik Tiger BWD220080 (tidigare BWD3280) för pengar. Med trollingspön tycks det vara som med bilar. Det finns massor av bilmärken och modeller...men ändå fler bilkunder.
Vi tycks vara helt överens om en sak. Vi fiskar bäst med de spön vi trivs med och framgångsrikt lyckas drilla stora fiskar på utan att de går av.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Hej TamTam; Ja, visst går smaker och åsikter ofta isär. Jag säljer inte mina 8 fots "Sinappia" Ugly Stik Tiger BWD220080 (tidigare BWD3280) för pengar. Med trollingspön tycks det vara som med bilar. Det finns massor av bilmärken och modeller...men ändå fler bilkunder.
Vi tycks vara helt överens om en sak. Vi fiskar bäst med de spön vi trivs med och framgångsrikt lyckas drilla stora fiskar på utan att de går av.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Har faktiskt ringspön på riggarna fyra gamla St Croix 8,5 fot usa tillverkade mer än 20 år gamla riktiga godingar mjuka sköna men med riktig backbone när det behövs definitivt!
Kompisen satte alla fyra i en grynna för länge sedan klingorna låg i linje med linan från spöhållarna jaha tänkte bara köpa nytt men de höll inte en skråma på nån av dem riktig kvalite och sånt man nog inte säljer trots allt. mvh
silverfisken75
2007-12-06, 23:11
funderar själv på dom här spöna, nån som vet nåt om dom? http://www.fishusa.com/Shakespeare-Ugly-Stik-Downrigger-and-Diver-Rods_p.html?i=DEF2D75107B7439D918ABBD085B47C65
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.