Visa fullständig version : ska köpa ny motor (beg fyrtakt)
Vad är skillnaden mellan lång och kort rigg.
Tror jag har kort nu, men vad skule händda om jag satte på en lång?
LordPike
2007-07-21, 20:55
motorn och propellern skulle hamna längre ner under vattnet, har o göra med hur din akterspegel ser ut, om den är hög och vice versa.
team char
2007-07-21, 21:49
Det skulle gå mycket tyngre och båten skulle nog bli lite svår hanterad vid högre farter än 5-6knop en båt med lång rigg ska vara ca 50cm från kölen upp till motorfästet
Ok då måste jag få tag i en kort riggad.
Ok då måste jag få tag i en kort riggad.
jag tycker att du ska höja akterspegeln med en addapter eller ännu hellre plasta om den så den blir 51 cm .
Du kommer att få mycke lättare att hitta en motor då eftersom de flesta har lång rigg nu för tiden, annat var det för 35 år sedan då var det tvärt om.
Att båten blir svårhanterad vid 5-6 knop med lång rigg på en båt avsedd får kort rigg kan jag inte riktigt hålla med om ,med det är iallafall inte att rekomendera.
Riggen bromsar ju fortare det går (prova att sätta ner handen i vattnet i 20 knop så förstår alla) och så får man ett oönskatt sprut rakt upp utmed riggen.
Just det gör att man inte kan ha den riggvinkel man vill, man får anpassa riggvinkeln så man får minst sprut
I dah köptes en 25hk tahutsu 4takt med power trim och motorn kommer nästa fredag. Då ska det fiskas. Längtar
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.