handdator

Visa fullständig version : Ej fungerande programvaror

Danne
2003-07-09, 00:12
Hoppar väldigt off-topic men har precis skaffat mig en laptop (nåja 2 stycken - den ena kraschade efter 2 dagar i söndags). Kör en licenserad version av XP Home. Försöker lägga in lite andra programvaror som jag tankat ned......ehum....Photoshop 7.0 och Office XP.....ehum..... Det funkar inte ens att zippa - exaltera filerna. Windows hänger sig och påpekar att denna version inte är en licenserad version och kommer att stänga ned (klassiska "skicka fel"-varianten).

Eftersom jag använt dessa programvaror på XP Pro (visserligen inte licenserad) så tycker jag att det är märkligt att dt inte vill funka. Krävs det att jag har ett olicenserat OS för att kunna köra olicenserad programvara? (en del funkar med större vanlliga programvaror fungerar ej).

Finns det något man kan göra för att kringgå detta?

Hoppas det inte blev för mycket olagligheter här. Strider det mot forumsetiken så får vi stänga den :)

HJÄLP!

Stillborn
2003-07-09, 08:00
Det ska funka om det inte är fel på zip filerna. Använder du XPs inbyggda variant av zipprogram elelr har du laddat ner nåt annat? Om du använder XPs inbyggda rekommenderar jag starkt att du laddar ner winace istället!

El Crapone
2003-07-09, 16:23
Jo, det ska fungera.. på en av mina datorer har jag xp home orginal, och jag har både photshop och office xp och massa andra bra program på den...

Bergman
2003-07-09, 22:07
Du behöver säkert byta licensnyckel på XP. Finns tydligen en utility på Microsofts hemsida som gör att du kan knappa in en ny licensnyckel. Svårigheten kan bli att hitta en som dom inte har spärrat ...

MastaPike
2003-07-09, 22:18
hitta cd keys till xp är inte svårt alls. Det bästa du kan göra är att ladda hem en .txt fil med keys i (helst inte cd key generators eftersom dessa keys brukar vara spärrade), sen så tror jag att det står på www.tweakxp.com hur man byter key, har gjort det en gång men kommer ej ihåg.

Danne
2003-07-09, 22:31
Har bytt cd-key flera ggr tidigare med andra XP. Men på detta XP är det totalt omöjligt att göra något. Har testat CD-Keys som annars har/ska fungera.
Nåja. På lördag ska jag dra in ett äldre XP Pro vilket borde göra susen. För inte kan det väl ligga någon "spärr" i BIOS eller annan mjukvara förutom Windows?