handdator

Visa fullständig version : Portabelt ekolod

tobols
2007-08-01, 19:10
Tjena...

Portabelt ekolod, vad tror ni om det här:
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=link_product.html&link=Produktsok&artnr=590191

Är mest tänkt för skoj skull i en liten båt i en insjö.

Rospigg
2007-08-01, 19:26
Som att kasta pengarna i sjön Du kommer inte att ha någon nytta av det :devil2:

köp ett vanligt lod av enklare modell tex Eagle har några för runt 1000 lappen sen monterar Du det på en liten låda i vilken det får plats ett 12V MC batteri från Biltema då har Du ett fungerande hjälpmedel i Ditt fiske som funkar i flera år, bara sköt om batteriet och underhållsladda det under vintern när båten ligger på land om Du inte är pimpelfiskare för Då kan Du använda lodet även då :D

walleyebuster
2007-08-01, 19:31
Håller med. Har själv ett Eagle. Funkar kanon.

Stampe
2007-08-05, 18:05
Så här gjorde jag..

LooPP
2007-08-05, 19:50
Jag lånar den här tråden om det är okej :)

Jag är också lite fundersam på ett ekolod, jag och några kompisar far och fiskar röding nästa helg. När du säger att det är som att kasta pengarna i sjön om man köper ett portabelt, varför är det så mycket sämre än ett icke portabelt?

Om jag har tänkt mig ett ekolod i prisklassen 1000-2000kr, vilket ska jag köpa då?
Om jag inte är så händig, klarar jag av att bygga om ett icke portablet till ett portabelt?
Båten som vi använder är ju ingen speciellt stor båt, vet inte hur lång den är.

Rospigg
2007-08-05, 20:10
Jag lånar den här tråden om det är okej :)

Jag är också lite fundersam på ett ekolod, jag och några kompisar far och fiskar röding nästa helg. När du säger att det är som att kasta pengarna i sjön om man köper ett portabelt, varför är det så mycket sämre än ett icke portabelt?

Om jag har tänkt mig ett ekolod i prisklassen 1000-2000kr, vilket ska jag köpa då?
Om jag inte är så händig, klarar jag av att bygga om ett icke portablet till ett portabelt?
Båten som vi använder är ju ingen speciellt stor båt, vet inte hur lång den är.

Det jag syftade på var det lodet som frågan gällde och som finns i länken ovan och det är inget att ha, klart Du kan köpa ett Eagle portabelt färdigt men Du får bättre prestanda och framförallt ett bättre batteri med längre drift/livslängd om Du gör som jag föreslog än med dem färdiga.

Det är inte svårt att konvertera ett stationärt lod till portabelt, bara välj en lämplig låda med lock som batteriet får plats i lämpligt batteri är ett MC bly acc från tex Biltema på 12V och ca 10-15Ah kostar ca 3-400 kr, polskor för anslutning sen kopplar Du in lodet på batteriet som vanligt med en säkring på pluskabeln.
Givaren som följer med lodet är normalt en akterspegel givare och den kan Du montera på en stabil planka som Du sen klämmer fast på den båt Du använder för stunden med några stadiga tvingar så slipper Du göra åverkan på båten.
Själva lodet monterar Du på locket på lådan och montera en bärrem på lådan så kan Du enklelt bära med Dig lodet.

LooPP
2007-08-05, 20:34
Låter ju faktist inte så svårt, borde egentligen beställa ett ikväll eller imorrn om ja ska ha nå förhoppningar om att få det innan helgen.. men som sagt, jag är inte så duktg på att bygga saker, men man får väll testa ;) tack så mycket för hjälpen, nu måste man bara hitta ett vettigt lod också.

Rospigg
2007-08-05, 20:55
Låter ju faktist inte så svårt, borde egentligen beställa ett ikväll eller imorrn om ja ska ha nå förhoppningar om att få det innan helgen.. men som sagt, jag är inte så duktg på att bygga saker, men man får väll testa ;) tack så mycket för hjälpen, nu måste man bara hitta ett vettigt lod också.

Nej det är inte svårt så har Du inte två tummar mitt i varje näve så grejar Du det :D

Med tanke på budgeten så skulle kanske ett Eagle Cuda 168 eller 242 passa, behövs inte så stor skärm och hög uteffekt på mindre vatten och små båtar och då får Du in batteriet med tillbehör i budgeten med.

Köper Du batteri och polskor på Biltema eller liknande så köp en batterilåda också dem är i syrafast plast och så monterar Du en träskiva på insidan av locket som förstärkning när Du monterar fast lodet annars spricker plasten i locket när Du trycker på knapparna speciellt om det är kallt ute.
Sen använder Du spännbandet som följer med lådan för att hålla ihop den och ett annat band som bärrem.

keldor
2007-08-05, 21:18
"Som att kasta pengarna i sjön Du kommer inte att ha någon nytta av det "

Håller inte riktigt med. Som för skoj skull i en liten båt i en insjö,för att kolla djupet med kan det duga. Då funkar det mesta.

:cheers:

Ps: Men det är inget höjdar lod.

Bowen
2007-08-05, 21:24
"Som att kasta pengarna i sjön Du kommer inte att ha någon nytta av det "

Håller inte riktigt med. Som för skoj skull i en liten båt i en insjö,för att kolla djupet med kan det duga. Då funkar det mesta.

:cheers:

Ps: Men det är inget höjdar lod.
Ja jag håller med.

Everflow
2007-08-05, 23:13
säljer mitt fishing buddy 1200 annars??.. det är ju redan portabelt som det är. Är riktigt smidigt att ta med sig och dessutom busenkelt att montera.

mascot
2007-08-22, 16:08
Lånar också tråden. Har ingen egen båt då det inte gick att få tag i en enda båtplats där jag bor till den här sommaren, men funderar på en liten portabel båt till takräcket till småsjöarna sålänge med elmotor.

Är också lite nyfiken på portabla ekolod som jag lätt kan flytta mellan olika båtar. dryga tusenlappen beggat är smärtgrensen, när jag köper båt blir det ordentliga grejor med plotter osv.

Vad är vettigt? Vill kunna få med det enkelt i väskan och sätta fast det enkelt i t.ex hyrbåtar runtom i landet, små jollar osv.

Fetis
2007-08-22, 16:12
kör med ett eagle portabelt går på typ 1800nytt, funkar bra. inte varit nått fel på det en så länge. =)

The Lapp
2007-08-22, 21:15
jag har ett lowrange 47ex, och är otroligt nöjd med det... bara ett tipps!

baronen
2007-08-30, 10:13
Hej

Jag hakar på den här tråden!

Jag kommer Eagle Cuda 242 och då är frågan hur jag ska montera det på min båt. Jag har en vanlig 4 meter plastbåt utan styrpulpet.

Typ som den på bilden fast jag har ingen förvaring under bakersta bänken.
http://wse42045.ta15.talkactive.net/...1165517340.jpg

Hade tänkt använda mig av ett fäste till givaren som man kan höja och sänka. Var köper man ett sånt?

Hur bör jag montera monitorn för att jag lätt ska kunna se den men ändå inte vara i vägen och var ska jag ha batteriet? :wow3:

Kom gärna med idéer på specialbyggen! :headbang:

Stampe
2007-08-30, 14:07
Hej

Jag hakar på den här tråden!

Jag kommer Eagle Cuda 242 och då är frågan hur jag ska montera det på min båt. Jag har en vanlig 4 meter plastbåt utan styrpulpet.

Typ som den på bilden fast jag har ingen förvaring under bakersta bänken.
http://wse42045.ta15.talkactive.net/...1165517340.jpg

Hade tänkt använda mig av ett fäste till givaren som man kan höja och sänka. Var köper man ett sånt?

Hur bör jag montera monitorn för att jag lätt ska kunna se den men ändå inte vara i vägen och var ska jag ha batteriet? :wow3:

Kom gärna med idéer på specialbyggen! :headbang:

Du har pm.... Större bilder finns i mitt galleri.