handdator

Visa fullständig version : Fiske i Tingstäde träsk...

Henrik Nordberg
2007-08-02, 12:38
På måndag bär det iväg till Gotland. Om det är nån mer fiskesugen som befinner sig på ön vore det skoj att fiska ihop. Jag har tänkt att nöta en del i Tingstäde träsk efter gädda och abborre. Eventuellt lite nattfiske efter öring också.

Fiskesugna permanenta och tillfälliga gutar får gärna höra av sig!

Brunte
2007-08-02, 12:40
På måndag bär det iväg till Gotland. Om det är nån mer fiskesugen som befinner sig på ön vore det skoj att fiska ihop. Jag har tänkt att nöta en del i Tingstäde träsk efter gädda och abborre. Eventuellt lite nattfiske efter öring också.

Fiskesugna permanenta och tillfälliga gutar får gärna höra av sig!

Richtermo drar dit idag...

Esox Lucifer
2007-08-02, 13:21
Lycka till med fisket! Packa lätt, det enda som behövs och funkar är vassdrag och ytgående grejer. Coolt ställe att fiska på, se upp för de mest grunda partierna bara så inte båten kör fast. Tingstädegrillen hyr ut båtar. Skulle även rösta för polaroidbrillor, vattnet är extremt klart pga kalket och man ser bra men om man kör glasögon får man bort det värsta blänket och kan få grymma visuella upplevelser då man ser fisken hugga på långt håll. Kör hårt!

Kika på kartan, har markerat där jag hade klart mest hugg. Kan säkert funka i södra änden också, så jäkla långt att ro bara!
:cool2:

Henrik Nordberg
2007-08-02, 13:38
Lycka till med fisket! Packa lätt, det enda som behövs och funkar är vassdrag och ytgående grejer. Coolt ställe att fiska på, se upp för de mest grunda partierna bara så inte båten kör fast. Tingstädegrillen hyr ut båtar. Skulle även rösta för polaroidbrillor, vattnet är extremt klart pga kalket och man ser bra men om man kör glasögon får man bort det värsta blänket och kan få grymma visuella upplevelser då man ser fisken hugga på långt håll. Kör hårt!

Will do på samtliga punkter. Kan bli en del popper och spook där. Jag ska satsa på att få Axel (syrrans knodd) att bli biten på det där med ytfiske nämligen.

Alessandro
2007-08-02, 22:29
Esox, inga problem i år, mycket vatten i träsket. Båtuthyrning på www.fiskelandgotland.se finns hela en båt att hyra, så var ute i god tid.
Grillen hyr inte ut "officiellt" längre, när jag var där sist så hade dom lånat
ut en båt med en åra....:oj:

Sturgeon
2007-08-02, 22:50
Grillen hyr inte ut "officiellt" längre, när jag var där sist så hade dom lånat
ut en båt med en åra....:oj:

De grabbarna hade nog betalt vad som helst för en åra till:winner:

Men ut kom de vad det verkar.

Alessandro
2007-08-02, 22:57
Psst, ni kan få köpa åror, billigt...:sun:

Henrik Nordberg
2007-08-03, 15:06
Lyfter tråden.

Alessandro
2007-08-14, 17:58
Hur gack det? Fick du bra med fisk?

Henrik Nordberg
2007-08-29, 11:48
Hur gack det? Fick du bra med fisk?

Njae, det var rätt segt. Vi fick några gäddyngel bara. Jag hann dock inte nöta riktigt så mycket som jag hade hoppats på. Jag skulle gärna åka tillbaka och ge sjön en ny chans för det var verkligen ett häftigt ställe.

Alessandro
2007-09-01, 12:37
Visst är det häftigt, om jag är på ön så kan vi köra ihop om du har lust...

RJTKF89
2007-09-13, 21:16
Njae, det var rätt segt. Vi fick några gäddyngel bara. Jag hann dock inte nöta riktigt så mycket som jag hade hoppats på. Jag skulle gärna åka tillbaka och ge sjön en ny chans för det var verkligen ett häftigt ställe.

Fiska längst söderut i träsket. bara ett tips :P

Azazeal
2007-09-13, 21:32
Lite sent att tipsa honom va? :P

Men eftersom tråden nu kommer visas på förstasidan så..
Om där e någon som ska dra till Le Grande Tresk så springer jag omkring på ön jag med, så om nån som vill så kan jag följa med som sällskap. Alltid mycket roligare :)

Dock äger jag ingen båt så det kan ni inte utnyttja mig för ;)
Tror inte någon är intresserad av mig nu haha xD

RJTKF89
2007-09-14, 00:18
aa lite sent var de.. men han sa ju att han definitivt ska ge sjön en ny chans? :D så tipset råder för nästa besök :D

Bandis
2007-09-15, 12:27
jag var vid tingstäde i sommras. blåste som ett jävla as och fick inte ett jota! var ju dumt att inte kolla smhi innan jag drog dit. men men.
tror dock att sjön kan vara bra under rätt förhållanden. har hört om folk som fått gädda på uppemot 10 kg och borrar på runt 2kg.
kan nog hända att jag ger sjön en andra chans nån gång...

Alessandro
2007-09-15, 13:12
Folk som fått 2 pannors borrar där? Hmm, på våren kanske går det att få nån uppåt 1å6-1å7 som är 48-50cm lång, fulla med rom och ett rejält skrovmål. Jo, jag är övertygad om dom som säger 2 pannors borrar tror det själva, även om det inte stämmer, helt enkelt ovana vid stora borrar över kilot. 10 pannors gäddor? Nja, en sån måste vara 115-120cm lång och det är inte många såna i sjön medianvikt på gädda halvkilot till två kilo, har
sett en sån under mina 50-60 turer på sjön, 4-5 kilos är stort där.
Går att fiska i hård blåst ifrån båt där och få stor borre (+1kilo), gäller dock veta var man skall ankra nånstans....

RJTKF89
2007-09-15, 14:13
nja 10 pannors de vete fan :D 6 kg är de största jag fått och borre på nästan kilot.

Alessandro
2007-09-15, 14:37
Har du nån längd på gäddan, borde var runt meter´n?

RJTKF89
2007-09-15, 14:50
nja metern tror jag inte, kanske 80.

Alessandro
2007-09-15, 14:59
Nja, då har du med all sannolikhet vägt den felaktigt, en gädda på 80cm ligger runt 4 pannor i Tingstäde.

Bandis
2007-09-15, 17:51
Folk som fått 2 pannors borrar där? Hmm, på våren kanske går det att få nån uppåt 1å6-1å7 som är 48-50cm lång, fulla med rom och ett rejält skrovmål. Jo, jag är övertygad om dom som säger 2 pannors borrar tror det själva, även om det inte stämmer, helt enkelt ovana vid stora borrar över kilot. 10 pannors gäddor? Nja, en sån måste vara 115-120cm lång och det är inte många såna i sjön medianvikt på gädda halvkilot till två kilo, har
sett en sån under mina 50-60 turer på sjön, 4-5 kilos är stort där.
Går att fiska i hård blåst ifrån båt där och få stor borre (+1kilo), gäller dock veta var man skall ankra nånstans....

Ja, folk brukar ju alltid ta i lite när de berättar sina fiskehistorier ;)
Gädda på 7 kilo har jag däremot sett bildbevis på från träsket. Dessvärre vart den bonkad, men förhoppningsvis finns det en del stora kvar.

Angående den hårda blåsten så var den så hård att båten drev iväg trots att ankaret var i. Snabbt gick det också! Man kunde fan nästan trolla!
Litet uschligt ankare var det dock...

RJTKF89
2007-09-15, 18:03
Ja, folk brukar ju alltid ta i lite när de berättar sina fiskehistorier ;)
Gädda på 7 kilo har jag däremot sett bildbevis på från träsket. Dessvärre vart den bonkad, men förhoppningsvis finns det en del stora kvar.

Angående den hårda blåsten så var den så hård att båten drev iväg trots att ankaret var i. Snabbt gick det också! Man kunde fan nästan trolla!
Litet uschligt ankare var det dock...

Hyrde du båten där? för i sånna fall så får man dragg istället för ett ankare :rolleyes:

Alessandro
2007-09-15, 18:06
Nej, en plastdunk med sand är vad som följer med, liksom dömt att misslyckas.
7 pannors bonkad, gärna längdangiven och foto, liksom stort för sjön.

RJTKF89
2007-09-15, 18:10
men de ska iaf " se ut " som ett dragg haha :D

Alessandro
2007-09-15, 18:12
Grejen är att dom "trodde" att folk skulle hyra båten för att titta på bulverket, ack så dom bedrog sig, det är fiskenördarna som hyr den.

RJTKF89
2007-09-15, 18:24
japp de e sant. sist jag var där berättade han att 1 person hade varit ute på typ 4 månader :P

Azazeal
2007-09-15, 18:39
Det som jag fattat under mina turer på träsket är att fiskarna bara är långa.
Dom har ingen "direkt" vikt för den längd dom har..
Aja nog om det:)

Den där jävla båten som dom hyr ut ja. haha. Årorna är fan mindre i paddeln än i handtagen haha :P omöjligt att ro runt i den när det blåser lite. Men stark blir man ;P Det gör knappt nån skillnad om man har i "ankaret" heller.. Man driver nått så förbannad iaf.. bara slamm på botten ^^

Hur är det med motorer i sjön? Eftersom det är vattenskyddat och gotland tar sitt vatten därifrån får man väl bara ha en liten elmotor? eller? har bara hört det.
Jag tyckte för övrigt att det var väldigt lite vatten när jag var där sist.. 3-4 dagar sen. Har farit runt en del på ön i de senaste veckorna och det gäller faktiskt för nästan alla träsk och åar jag sett..

RJTKF89
2007-09-15, 18:56
jo årorna va riktigt jobbiga, skavade av hud i vartannat årtag -.- motor vet jag inte om man får använda, ska försöka kolla upp de. fick du något på sista visiten? Rapportera Rapportera :)

Azazeal
2007-09-15, 19:13
Jag träffade på en snubbe som var lite intresserad av fiske, han var nybörjare men han hade båt. han klagade på att han fastnade i vassen och att det slog där inne hela tiden, jag visade honom ett vassdrag, han hade aldrig sett ett sånt, och det slutade med att han bjöd med mig ut på en kort tur på sjön, 30 min ca. Hade en gädda efter mitt vassdrag, som jag nu "demonstrerade" :P, rätt hyffsat stor, en av dom största jag sett i träsket (har bara fått upp 2kg+ som störst där) men den skrämd av båten och vände. Sen blev det inget mer efter det.

Så, det var en tråkig fiskehistoria:) ursäkta alla haha

Sturgeon
2007-09-15, 19:51
Har du hunnit vara ute nyligen på sjön?

Grejen är att dom "trodde" att folk skulle hyra båten för att titta på bulverket, ack så dom bedrog sig, det är fiskenördarna som hyr den.

Alessandro
2007-11-02, 04:23
Hunnit har jag nog, men det har inte blivit av, lat som man är (du fick ju ro mest ju). Enbart El-motor tillåten i sjön, vattentäkt, Visby får sitt vatten därifrån.