handdator

Visa fullständig version : Nätförbud (Ivösjön)

konfucius
2007-08-02, 14:29
Då jag försökt starta denna debatten på diverse forum tidigare ber jag er som läst detta tidigare om ursäkt.

Hej! alla Ivösjönfiskare och andra intresserade.

Tänkte kolla intresset för en del mindre förändringar för sjöns fiske. Och eftersom föreningens egen hemsida inte är så välbesökt har jag valt att försöka få igång en debatt och förhoppningsvis bygga upp ett nätverk av personer för att enklare kunna påverka, här på sforumet istället.

Efter att ha varit en flitig Ivösjön fiskare nu i många år, gör det mig inte enbart jävligt förbannad utan även väldigt ledsen att se detta eviga nätfiske efter lekgös. Föreningen betalar dyra pengar för gösutsättning ganska regelbundet, med intäkter från bl.a. fiskekortsförsäljningen. Och meningen med detta borde ju vara att få en egen stark stam med gös som kan fortplanta sig. Borde det då inte också vara klokt att låta gösen få vara ifred under lekperioden? Detta ser jag som självklart. Vet inte vad den årliga statistiken säger, men jag kan räkna till minst ett 40 tal nätfångade lekgösar enbart i nordvästra delen där jag själv håller till, och dettai år, då ska vi inte ens tala om de många hundra lekgösarna som fångades förra året. Mörkertalet är troligen ännu större, annars förstår jag inte varför föreningen inte gör något åt detta.

Så mitt förslag är Totalt nätfiskeförbud med grovmaskigt nät(även långrev) under gösens lekperiod. Detta för att zonindelning och andra taktiker är krångliga att förstå och svårare att kontrollera. Även om det är svårt att kontrollera skulle, en fångstbegränsning övriga delar av året också införas, detta skall naturligtvis även gälla sportfiskare. Allt detta under en femårsperiod.

Det är heller inte rätt att man i det vanliga årskortet (250kr) får nätfiska dygnet runt, hela året för samma pengar som vi som sportfiskar. Utöver det vanliga årskortet borde man få köpa ytterligare ett fiskekort för nätfiske. Priset för detta bör vara minst det dubbla.

Detta skulle inte enbart gynna sjön utan även förening rent ekonomiskt, då vi slipper större gösutsättningar i framtiden. Det kommer även gynna oss som sportfiskar i sjön i form av mer fångst som i sin tur borde generera att fler fiskar och då även att fler betalar fiskekort, som lätt borde täcka den lilla skaran folk som troligtvis slutar fiska i sjön pga. av ett ev. förbud. Stödutsättningar av fisk är en föråldrad fiskevårdstaktik och ska enbart göras när inget annat fungerar. Och så är ju inte fallet i Ivösjön. In med det nya och ut med det gamla, det är dags för en modernare fiskevård även i Ivösjön. inte enbart när det gäller gösen utan även ett maximimått (100cm) på gädda hade varit på sin plats. Även om antalet fångade gäddor över 100 cm som inte släpps tillbaka är ganska marginellt handlar det om vilka signaler föreningen sänder. Och precis som på många andra platser runt om i landet kommer detta även locka fler sportfiskare till sjön. Om föreningen gör dessa förändringar är det min tro att vi har den nya djupkartan fortare än beräknat.

Och även om många av de 1200 medlemmarna är pensionärer och ryckfiskare som säkert har mycket nöje av den årliga fiskesumpen som ges ut. Så tycker iaf. jag, att Skånes största och välbesökta sjö kräver en ordentlig hemsida med aktuel information, fångstatistik, bilder, presentation av styrelsen mm. denna denna hemsida skulle även funka som ett verktyg för oss medlemmar att kunna komunicera, debattera. styrelsen efterlyser yngre medlemmar som är villiga att engagera sig och med denna hemsida skulle detta inte vara något problem. Hemsidan skulle även fungera som ett hjälpmedel för alla som bedrvier verksamhet kring sjön.

eftersom alla regler bestäms av föreningen, och alla föreningar sköts med demokratiska beslut, så krävs det en majoritet vid en ev. omröstning på nästa årsmöte.
Jag är villig att skriva ner en motion med förslag om dessa förändringar men vill först kolla hur intresset ser ut så jag inte kommer ensam till nästa årsmöte.

så även ni som enbart brukar läsa andras kommentarer, om ni känner att ni vill vara med att förändra så krävs det att även ni gör er hörda.

Jag vill även hålla den ev. debatten på en vuxen nivå utan personliga påhopp och liknande. Och om det är någon som är emot vill jag höra bra argument och inte enbart spekulationer och svordomar.

Även andra tankar och förslag vad gäller ”Ivösjön” är välkomna i den här debatten.

ni som är på får gärna skicka ett pm till mig med namn och kontaktuppgifter.

Ni som har erfarenheter av detta från andra platser, länka gärna till statistik och annan nyttig info som kan vara till hjälp!

VAR RÄDD OM IVÖSJÖN - DET FINNS BARA EN!