handdator

Visa fullständig version : Pluggar & Poppers...

Push-Up
2003-07-10, 00:59
Tjena Fiskesnackare,
Var idag ut en kortis på hemmaplan å kollade om ngn abborre va hemma, som vanligt var jiggar, vobbler och Pluggar med i lådan.
Efter idogt jiggande på min favvo spot så had einget hänt första timmen.
På med ytpluggen och "jerka" in den, zick-zack zick-zack....splash...miss, skit oxå....splash igen...en gädda som hoppar upp ur vattnet och visar hela kroppen i en "volt", men miss. Zick-Zack Zick-Zack, schmack, fast fisk och en mkt rödfenad borre landas....under en timme krokar jag två borrar på 7&9hg och tar en kilosgädda. Missar ett par abborrar och ngn gädda till......
Det är så vansinnigt kul med popperfiske att man känner sig som barn på nytt, Julafton lixom. Att se dem ta, de missar och jagar efter betet igen.....ja ni hajjar, mkt roligare kan de inte va än när du ser fisken ta betet i visuella och ljudliga plask :)

El Crapone
2003-07-10, 01:07
Hehe.. grattis.. jo huggen uner popperfiske är riktigt kul, speciellt när dom är dramatiska och akropbatiska =)

cico
2003-07-10, 01:16
Fin firre Pushen!

Vad kör du för utrustning när du jerkar poppern?

//K

Push-Up
2003-07-10, 01:33
ett något avkortat RT junkhaspel ca 5,5' upp till ca 20gram....fast idag hade jag vanliga 7 fotaren jag jiggar med, de är så lättarbetade dessa pluggar (zara zpook).
Kanske skulle tillägga att jag kör med haspel...

Zeke
2003-07-10, 12:54
Snygg borre och lika snyggt bassgrepp!
Rapalas Skitter-Pop är även den kanon att poppa borre med.

Push-Up
2003-07-10, 13:10
Funderar på å lägga med en fet popper i boxen till Vaeröy, hajja läckert om vi kommer in i ett ytjagande sejrace :)

Zeke
2003-07-10, 16:13
En piffig idé där Push-Up!
Vi testade att köra bleka och makrill på små propellerbeten förra året, men det gick inget vidare.
Makrillarna var mer intresserade än blekorna, men de bommade huggen för det mesta.

Lyckas man få en 15 pannor sej att väka sig ur Rösthavet efter ett ytbete så lägger man nog undan de andra grejorna...
Lillfiskarn ska ta med sig några Pig.
Själv tror jag på största Skitter-Popen.

En jerkduell?

Push-Up
2003-07-10, 22:49
Jaha, vilken dröm, en feting sej tar en popper i ytan....(bgger en fantasi bild i huvet nu)....
Måste tas med för å prova, man kan ju ha tur å komma in i ytjagande sej stim, då måste det ju smälla direkt!
Förste man å ta en fet plugg-sej bjuder på en kall öl, GT alt. en fet wiskey på bryggan, OK?

Zeke
2003-07-11, 12:35
Topp!

anneli
2003-07-11, 16:18
popper? vad är det ?

Push-Up
2003-07-11, 16:42
en flytande wobbler utan sked som framföres på vattenytan ryckvis så den poppar fram.
Bifogar min favvorit, den är egentligen ingen popper utan en sk. "walk-the.dog". den sick-zackar på över vattenytan..

korten
2003-07-12, 14:43
zick-zackar över ytan. alltså typ som en jerkbait?