handdator

Visa fullständig version : Felaktiga GPS plottrar?

Alessandro
2007-08-06, 21:01
Tydligen är det något fel på en del av Garmins GPS plottrar, http://www.nyteknik.se/art/51661

TAMTAM
2007-08-06, 21:15
Det är därför jag använder en gammal laptop funkar alltid och programvaran är gratis om man ser sej omkring:nut:

Ambassadeur5000
2007-08-06, 21:19
Tydligen är det något fel på en del av Garmins GPS plottrar, http://www.nyteknik.se/art/51661

Ooooh Fy F.. Det låter väl sådär! Mjukvarufel kanske? Kanske går att uppdatera?
Ganska eller väldigt allvarligt egentligen.

KG?
2007-08-06, 21:33
Det är därför jag använder en gammal laptop funkar alltid och programvaran är gratis om man ser sej omkring:nut:

Var ärlig nu. Jag tycker att det mest låter som snålhet...

keldor
2007-08-06, 21:38

Nää det är inte snålhet det är "ekonomiskt"..

:cheers:

Ambassadeur5000
2007-08-06, 21:44

Hahahaha!

En laptop kan nog vara bra men är ju inte gjord för att var en plotter. Jag skulle nog helst satsa på en bra plotter som verkligen är gjord för ändamålet.
Folk använder sina pc som DVD spelare, funkar säkert kanooon men personligen så gillar jag saker som har en programvara som enbart är gjort för ändamålet, slippa massa uppstarter etc. Jag kanske har fel?

Flodebanan
2007-08-06, 22:01
Hahahaha!

En laptop kan nog vara bra men är ju inte gjord för att var en plotter. Jag skulle nog helst satsa på en bra plotter som verkligen är gjord för ändamålet.
Folk använder sina pc som DVD spelare, funkar säkert kanooon men personligen så gillar jag saker som har en programvara som enbart är gjort för ändamålet, slippa massa uppstarter etc. Jag kanske har fel?

Vill man ha en 15tums skärm och verkligen kunna zomma för att hamna precis på metern rätt (så rätt man kan enligt plottern då bortsett felvis.) och inte vill punda ut med typ 40tusen kan man köpa en laptop för 2 och en gpsgivare för 500. Dessutom har man fler funktioner och 100snabbknappar att programmera till dessa om man så vill, man kan mao få det precis som man vill. Om man tänker efter är en GPS en ganska "outvecklad" pryl, funktionell visst, men endå.

Gruvis
2007-08-06, 22:25
läs vad som skrivits först dom återkallar bara vissa modeller för hårdvarufel
mao så får du antingen tillbaks pengarna eller ny vara

JohanP
2007-08-06, 22:32
I Australien var jag med om en GPS som visade ca. 2 km fel... Sökte ett vrak i 1 timme innan vi beslutade att dra hemåt. Det visade sig att enligt GPSen så ankrade vi på en bergstopp och inte i viken som låg nedanför berget...

Om jag inte minns fel så använde vi Garmin då....

Fishcraft
2007-08-06, 22:44
Laptop i styrpulpet verkar inte vara någon höjdare med tanke på att man inte ser speciellt bra på skärmen i dagsljus. Känns som en farlig lösning. Sen är ju inte pc speciellt fukttålig om man är ute i lite sämre väder.Har kört med laptop med då har båten haft en rejäl hytt vilken är en förutsättning. GPS är ju inte helt pålitlig och beror en hel del på hur många satteliter man får in.
Alla gps;er visar fel det är bara frågan om hur mycket och det varierar från dag till dag. Har kört Garmin GPS från Simrishamn till Stockholm 550 distans och nog funkar Garmin även om den här serien som omnämns i Ny Teknik har ett allvarligt konstruktionsfel.

Team Fanny Farm
2007-08-06, 22:59
fel i produktionen kommer väl alltid att förekomma oavsett vad det handlar om.
Huvudsaken är väl att dom tar sitt ansvar när det sker, och det verkar det ju som dom gör när dom återkallar den serien.

Ambassadeur5000
2007-08-06, 23:14
Vill man ha en 15tums skärm och verkligen kunna zomma för att hamna precis på metern rätt (så rätt man kan enligt plottern då bortsett felvis.) och inte vill punda ut med typ 40tusen kan man köpa en laptop för 2 och en gpsgivare för 500. Dessutom har man fler funktioner och 100snabbknappar att programmera till dessa om man så vill, man kan mao få det precis som man vill. Om man tänker efter är en GPS en ganska "outvecklad" pryl, funktionell visst, men endå.

Jodå du har rätt!

Jag tycker vä lite anorlunda där. Jag litar mer på en pryl som har ett "prom" som endast är till för det den är tänkt till, alla är olika. Sedan har jag också "lurat" på att ha en pc inne i båten och en stor fet skärm uppe i hytten. Sammtidigt så tycker jag att pcn har sina begränsningar, känslig etc. Har man råd att skaffa en riktig plotter eller vad det nu kan vara så tycker jag att man skall göra det, stabilitet osv. Alla är olika.

Flodebanan
2007-08-06, 23:16
Därför man skall ha radar :)

KG?
2007-08-06, 23:16
PC är ju en bra lösning. Men den kräver ju att man har hytt, vilket inte merparten av fiskarna på den här siten har.
Sen ändrar ju det inte det faktumet att TamTam är småsnål...;)

Ambassadeur5000
2007-08-06, 23:17
Därför man skall ha radar :)

Jasså du har också det broder:) har inte alla det?

Ambassadeur5000
2007-08-06, 23:21
PC är ju en bra lösning. Men den kräver ju att man har hytt, vilket inte merparten av fiskarna på den här siten har.
Sen ändrar ju det inte det faktumet att TamTam är småsnål...;)

Hahahaha! vad du håller på KG:) TamTam är ju jättenöjd med sin VIC 20, den kommer han långt med, säkert två distansminuter:)

Wreckbender
2007-08-06, 23:24
Jodå du har rätt!

Jag tycker vä lite anorlunda där. Jag litar mer på en pryl som har ett "prom" som endast är till för det den är tänkt till, alla är olika. Sedan har jag också "lurat" på att ha en pc inne i båten och en stor fet skärm uppe i hytten. Sammtidigt så tycker jag att pcn har sina begränsningar, känslig etc. Har man råd att skaffa en riktig plotter eller vad det nu kan vara så tycker jag att man skall göra det, stabilitet osv. Alla är olika.

Åh. Har du båt? Får man hänga med till vraken?

KG?
2007-08-06, 23:26
Åh. Har du båt? Får man hänga med till vraken?

5000s "vrak" brukar han troligen träffa på puben...då behövs varken GPS eller båt...

Gruvis
2007-08-06, 23:34
5000s "vrak" brukar han troligen träffa på puben...då behövs varken GPS eller båt...

kanske för att hitta hem efter han gått vilse för 27:e gången :asflabb2:

Rospigg
2007-08-06, 23:38
Här http://www.unitex.se/ finns både PC maskiner som tål den omilda behandlingen i en båt och skärmar i olika storlekar som är vattentäta sen är det bara att installera önskad mjukvara, prismässigt blir det väl som en större Plotter men man har ju som sagt flera finesser med en PC ombord :rolleyes:

Ambassadeur5000
2007-08-06, 23:40

Hahaha!!! Vad skall jag säga? Du e la för go! trots att du ser ut som en tunna fekalier.

Flodebanan
2007-08-07, 00:00
Hahaha!!! Vad skall jag säga? Du e la för go! trots att du ser ut som en tunna fekalier.

Han tror iaf inte att han är 20 och ser ut som Brad Pitt.

Ambassadeur5000
2007-08-07, 00:04
Han tror iaf inte att han är 20 och ser ut som Brad Pitt.

Nä han gör ju tyvärr inte det:ledsen: :offtopic:

KG?
2007-08-07, 00:17
Nåja, vissa likheter finns det väl?...

Ambassadeur5000
2007-08-07, 00:36

Jag tror inte Flode tycker det i alla fall!!! Han själv ser väl mest ut som ett knippe spagetti av dålig kvalitet! Oerhört fjantig person i mitt tycke.

TAMTAM
2007-08-07, 08:45
Haha jag la mina pengar på rufftak istället då får man dvd spelare musik 15 tums skärm mobilt internet om man vill vad får man av en plotter (som jag iofs har också) datorn har inte haft några som helst problerm med den sk fukten på 4-5 år bara en sak jag saknar faktiskt förmågan att sätta snabba iconer som Lowrance plotters kan göra går med datorn också men mera knapptryckningar