handdator

Visa fullständig version : Hotspots för ål?????. (norra uppland)

kenta_85
2003-07-11, 15:48
Är såhär att jag tänkte testa några nätter efter ål nu snart till augusti... Men jag vet nästan inga ställen där jag kan finna ett betydligt bra ål fiske här i roslagen.. Måste va ett ställe som man inte behöver båt till.. Är glad för alla tips!

Uffe_2
2003-07-12, 12:49
Samma här, skulle vara kul om någon i närheten ville dela med sig och peka ut några bra fiskeplatser här i roslagen. Jag vet om en person som var ute för inte så länge sen och drog 2-3 ålar på över kilot men det enda han kan säga är att han tog dem "norr om spanien" vilket inte är till någon större hjälp.

Push-Up
2003-07-12, 13:16
Tippar på att ni inte kommer få ta del av några ålspots bara så där såhär öppet på nätet.....ålspots är känsliga platser och växer inte på träd.
Sedan är det roligast å hitta sina egna "HotSpots", sök i forumet på Ålfiske, alla nödvändiga tips för att hitta ål finns där...
..svinga lugnt...

Uffe_2
2003-07-12, 18:12
Jo jag har märkt att folk inte vill dela med sig av sina hot-spots vilket i och för sig nog är ganska bra men det är frustrerande när folk vägrar berätta...

cico
2003-07-12, 18:36
Originally posted by Uffe_2
Jo jag har märkt att folk inte vill dela med sig av sina hot-spots vilket i och för sig nog är ganska bra men det är frustrerande när folk vägrar berätta...

Och det tycker du är konstigt?!

Det verkar inte som alla hajar vilken tid det ligger bakom att hitta de heta ställen (gäller inte bara Ål). Vilket är konstigt för att om det inte tog tid skulle alla ha drömfiske jämt och så är det ju inte.

Dessutom är det exakt som Push-Up skriver roligast att hitta sina "egna" ställen.

//K

Uffe_2
2003-07-12, 18:45
Jag tycker väll inte direkt att det är konstigt, bara frustrerande.
Särskillt med tanke på att jag bara är 16 och inte har tillgång till bil eller liknande. Detta gör att jag måste fiska i närheten av hemmet och det skulle åtminnstone vara kul å veta om han tagit ålarna här i närheten eller om han tagit dem långt utanför stan.

kenta_85
2003-07-13, 14:32
Tja uffe_2... vart i norrtälje bor du?? Går du i gymnasiet? jag går på roden,, ska börja 3e året på teknik programmet.. Fiskar du mycket? Jag bor i hallstavik och där vet jag att det finns 2 ställen för ål men jag vet inte om det är allt för bra där har bara hört att folk säger: ja jo kanske eller jo det finns ju lite ål där det går ju att få ål där om man frågar om det finns ål på nått ställe.. Ett ställe vet jag inte säkert har hört av polare som tog 5 små ålar på långrev där och sen ett ställe utanför hargshamn lite mer norr om hallstavik.. Men utanför norrtälje borde det finnas endel bra ål platser.. har du fiskat ål nått runt norrtälje förut eller? Jag skulle kunna tänka mig att det går ål utanför vid kärlektudden vet inte vad viken heter där men tycker att det borde gå att ta lite ål där..

cico
2003-07-14, 01:17
Originally posted by Uffe_2
Jag tycker väll inte direkt att det är konstigt, bara frustrerande.
Särskillt med tanke på att jag bara är 16 och inte har tillgång till bil eller liknande. Detta gör att jag måste fiska i närheten av hemmet och det skulle åtminnstone vara kul å veta om han tagit ålarna här i närheten eller om han tagit dem långt utanför stan.

Med tanke på hur många som läser det som står i fiskeforumen på internet så bränner man ställena rejält om man skriver om dem. Det handlar inte om en person som berättar för en annan om sin spot utan han berättar för bra många fler än man kan föreställa sig. Men det finns ju alltid PM :)

//K

kenta_85
2003-07-14, 17:01
Jo det är klart... Men om man skulle bo på nästan samma ställe skulle man kunna åka och fiska på det där stället med varandra och bara tata om stället via e-mail eller msn.

cico
2003-07-15, 10:06
Originally posted by kenta_85
Jo det är klart... Men om man skulle bo på nästan samma ställe skulle man kunna åka och fiska på det där stället med varandra och bara tata om stället via e-mail eller msn.

Japp å det är så det funkar.

//K

Jan O
2003-07-15, 11:42
Ålen finns nästan överallt, det är bara att sticka ut och prova. Tro mig ni blir förvånade om ni bara laddar med lite tålamod....

minken
2003-07-30, 14:28
varför då ha en sida som heter som den gör om man inte ska diskutera fiskeställen????????men hajar att folk inte vill uppge exakta platser ,men sjöar och åar tycker jag gott man ska kunna släppa på iaf om man nu har ett forum för det...eller??

Bergman
2003-07-30, 15:25
Minken, klart man kan diskutera ställen men just Ålen är tydligen väldigt känslig ... lätt att dom försvinner helt från sina Hotspots om man sprider exakt info. Men att säga en ungefärlig plats eller en sjö skadar ju inte såklart. Forskar man lite så hittar man ... ;)

limnos
2003-07-30, 18:29
Den kan räcka att berätta om en sjö... Trösken blev skapligt förstörd på ett par år, och den är STOR.

DanneStock
2003-07-30, 18:38
Mörkandet är en del av fisket. Fråga limnos. Han får man inte ut en ända vettig sak ur, även fast han själv springer runt och avslöjar mina tappade storålar för folk som jobbar i en konkurerande butik till den jag jobbar i ;-)

Arnenym
2003-07-30, 20:48
Men jag tycker ju att vi kan hjälpa grabben lite i varje fall! Fiska i sund och liknande där vattnet rör sig lite och det finns gott om löja och annat som ålen kan äta. det är bra om det brantar upp från riktigt djupt vatten till en 3-4 meter. Det finns säkert nån bro som du kan ta bussen till och som du kan ställa dig vid.

Ps. Hittar du nåt bra ställe kan du väl skicka ett pm till mig....hehe.

Jan O
2003-07-30, 21:47
Varför inte porva i Norrtäljeån, kanske utloppet i hmanen. Det hade jag gjort om jag bott i Norrtälje

Arnenym
2003-07-30, 23:09
Fint sagt Jan O. Jag skulle inte kunna sagt det själv. du kommer nog att bli ordförande en dag.

kenta_85
2003-07-31, 20:40
Norrtälje ål vi mynningen skulle kanske funka men det är rätt grunt där och jag är tveksam till att dom går upp så långt med tanke på starka lampor och det på kvällen skulle mer tro ut mot kärleksudden och i den viken kanske eller i furesund...

Foppa
2003-07-31, 21:11
Ål lockas ofta till ljus om natten

Jan O
2003-07-31, 21:52
Tack Arne, du vet att det är mina drömmars mål.... Norrtälje, inte är det för grunt... Det går ju upp stora båtar i ´hamnbassängen, näe, prova där, det är säkert hett...

Quivertip
2003-07-31, 22:00
Alla åutlopp är bra, även pirar, uddar i sjöar, hanpirar i skärgården är mycket bra. Ålen fins somsagt nästan över allt. Vissa plattser är givetvis bättre än andra. Ni som tyckte att man skall dela med sig av sina "Hottspotts" Gå med i någon fiskeklubb det brukar lösa sig då var ni skall fiska. Här på nätet släpper man inte ifrån sig sina plattser. Det har tagit många timmar att hitta dom. 16 år sa du. Du har många år på dig att fiska. Leta själv det brukar vara det roligaste sättet. Varför inte fråga några av dina kompisars morfar eller farfar, därifrån får du ovärdelig kunskap om metoder och fiskeplattser.
Börja alltid med Daggmask vid ålmete, fins det ål där är det frmodligen det dom nappar på först.

Arnenym
2003-07-31, 23:01
Brasor och annat ljus är ålfiskarens värsta fiende!

kenta_85
2003-08-01, 14:14
Jo det har jag också hört man ska väldigt försiktig med att ta ljus tänt när man ål fiskar.... Så du tror på hamnen i norrtälje?? enda nackdelen e att det säkert kan va mycket fjortisar som hänger där på kvällarna, nätterna

Jämtlänningen©
2003-08-12, 01:47
Men då har du ju agnet där på en gång .....

:beer:

kenta_85
2003-08-12, 11:26
Jo ha ha ha !!! jag antar att... eller det vete fan det skulle nog skrämma i hjäl fisken men då e det bara att håva då :)