handdator

Visa fullständig version : Eco driving & andra miljöfrämjande åtgärder

Rospigg
2007-08-11, 18:06
Tänkte försöka ta reda på hur miljömedvetna vi sportfiskare är och vilka aktiva miljöfrämjande åtgärder var och en av oss gjort/gör i samband med utövandet av vår fritidssysselsättning.

Vad som vore intressant att få reda på är Era val beträffande utrustning som har miljöpåverkan som motorer, båtar, bilar och bränslen, och hurvida Ni är villiga att ta merkostnader för att värna miljön.

Självklart är även icke båtägare välkomna att beskriva sina ageranden med dem fordon ni nyttjar och vad Ni gör/gjort för miljöns skull.

Så fyll på här med vad Ni gjort/gör/planerar att göra, och kom gärna med tips och ideer som andra kan ha nytta av.

För att få igång debatten så börjar jag med mina åtgärder så får Ni övriga fylla på vartefter :ordning:

Båt 1. Rival 606 WAC med en Yamaha F100. (första båt med mycket gångtid)
+ Fyrtaktsmotor = inga oljeutsläpp i vattnet via avgaserna.
+ Körs på 95 Oktan blyfri.
+ Tillämpar ECO driving*
+ Kör med 4 bladig proppeller som ger bibehållen marschfart med lägre rpm = mindre utsläpp och lägre soppanota = bättre för miljön och plånboken.
+ Ingen bottenmålning då alla bottenfärger är mer eller mindre miljöfarliga, torrsätter och tvättar 2-3 gånger per säsong istället.

- Plastbåt som inte är återvinningsbar.

*ECO driving = Kör alltid på det varvtal som ger minsta bränsleförbrukning men med vettig marschfart då ekonomi och minskade utsläpp är viktigare än prestanda/toppfart.

Båt 2: Sun Buster R med en Johnson 35 hk. (passbåt med endast lite gångtid)
+ Tillämpar ECO driving*
+ Båten återvinningsbar som alla alu båtar
+ Ingen bottenmålning då alla bottenfärger är mer eller mindre miljöfarliga, torrsätter och tvättar 2-3 gånger per säsong istället.
+ Kör på Alkylat bensin vilket reducerar dem miljöfarliga och cancerogena utsläppen i vattnet med +80%
+ Kör på Biologisk nerbrytbar 2Takts olja.

- 2Taktsmotor som drar mera soppa och förbränner sämre = Större utsläpp
- Oljeutsläpp i vattnet via avgaserna.
- Alkylatsoppan är dyrare ca 1-1,20 kr/l vid köp i pump men den merkostnaden är miljön värd.
- Bio oljan är dyrare men den merkostnaden är miljön värd.

Båt 3 Linder 355 Sportsman med en mercury 5 hk. (reservbåt med obetydlig gångtid)

+ Tillämpar ECO driving*
+ Båten återvinningsbar som alla alu båtar
+ Ingen bottenmålning då alla bottenfärger är mer eller mindre miljöfarliga.
+ Kör på Alkylat bensin vilket reducerar dem miljöfarliga och cancerogena utsläppen i vattnet med +80%
+ Kör på Biologisk nerbrytbar 2Takts olja.

- 2Taktsmotor som drar mera soppa och förbränner sämre = Större utsläpp
- Oljeutsläpp i vattnet via avgaserna.
- Alkylatsoppan är dyrare ca 1-1,20 kr/l vid köp i pump men den merkostnaden är miljön värd.
- Bio oljan är dyrare men den merkostnaden är miljön värd.

Dem få resor jag gör på land görs med kollektivtrafik eller med cykel då jag inte äger någon bil, dem gånger jag måste använda biltransport så samåker jag med någon.

Så det var lite av vad jag gjort så nu ska det bli kul at se vad Ni gjort/gör för våran miljö :fiska3:

micke g
2007-08-11, 19:20
Jag lånar min kompis båt ibland, han lånar ut den till en annan kompis med.

+ vi är tre personer på EN båt
- att vi kör den överhuvud taget

malle
2007-08-12, 14:41
pendar 13 mil till jobbet, kunde åkt kollektivt men för miljöns skull tar jag bilen

catchandreleasearn
2007-08-14, 01:14
Egentligen är allt miljövänligt hänsynstagande i sverige meningslöst, pga av vädret.
Är det fint väder i USA så förbrukas det bränsle/utsläpp flera ggr om som sverige sparat in på eco driving mm.
Bara en tanke sådär om USA.
Sen sägs det ju att jordens tillgångar inte räcker till, utan att det skulle behövas 4 klot till för att reducera dagens användande av material/tillgångar.
Skulle det bli bara 2 klot om man tog bort USA?

lodur
2007-10-09, 23:09
Egentligen är allt miljövänligt hänsynstagande i sverige meningslöst, pga av vädret.
Är det fint väder i USA så förbrukas det bränsle/utsläpp flera ggr om som sverige sparat in på eco driving mm.
Sen sägs det ju att jordens tillgångar inte räcker till, utan att det skulle behövas 4 klot till för att reducera dagens användande av material/tillgångar.

Visst är vi i Sverige bara en liten del av det hela men som jag läst någon annanstans: "Ingen kan göra allt, men alla kan göra något." Du kanske inte röstar heller, din åsikt har ju ändå så liten betydelse? Om alla hela tiden skiter i att bry sig för att man inte ser sin påverkan som viktig kommer aldrig förändringar och förbättringar att ske. Man behöver inte vara perfekt för att det ska räknas men att sträva mot förbättring tycker jag ska vara en målsättning för alla.

Visst kan det kännas som att cykla i motvind men man måste kämpa på om man ska komma framåt...

catchandreleasearn
2007-10-10, 22:52
Visst är vi i Sverige bara en liten del av det hela men som jag läst någon annanstans: "Ingen kan göra allt, men alla kan göra något." Du kanske inte röstar heller, din åsikt har ju ändå så liten betydelse? Om alla hela tiden skiter i att bry sig för att man inte ser sin påverkan som viktig kommer aldrig förändringar och förbättringar att ske. Man behöver inte vara perfekt för att det ska räknas men att sträva mot förbättring tycker jag ska vara en målsättning för alla.

Visst kan det kännas som att cykla i motvind men man måste kämpa på om man ska komma framåt...
Jag håller med dig till 100%.
Men om Usa kunde bättra på sig lite tkr jag.

Danne67
2007-10-10, 23:47

Mmm, kan hålla med om att jag tycker att det blir dumt när man skall peta i småsaker som bara blir störande och aldrig kommer att göra någon direkt påverkan. Man får helt enkelt ta tag i de områden som verkligen betyder något. Om det gör liten skillnad men är någorlunda enkelt så skall det också göras. Gör det däremot väldigt liten skillnad, men blir dyrt eller ordentligt jobbigt så är det bättre att lägga krut på något annat-

Men om man skyller på att det inte gör någonting vad vi i Sverige gör p g a att USA är så mycket större, så kan man ju istället tänka på att varje sak som en individ i svedala gör är lika mycket värd som en sak en amerikan gör:wow:

Rospigg! Vad menas med EcoDriving i båtsammanhang?

/D

KG?
2007-10-11, 00:11
Så här skrev han i sitt inlägg: "*ECO driving = Kör alltid på det varvtal som ger minsta bränsleförbrukning men med vettig marschfart då ekonomi och minskade utsläpp är viktigare än prestanda/toppfart."

Fast det är väl egentligen rätt naturligt?

Alessandro
2007-10-11, 00:14
Personligen tycker jag det är bra att det börjar finnas hybrid bilar som kan dra släp, hoppas det blir vanligare i framtiden.

Rospigg
2007-10-11, 00:45
Danne67:

Just så som jag skrev och KG relaterade till var vad jag menade så svaret är redan levererat.

KG:
Nja för dem flesta är det nog naturligt men långt ifrån alla har fattat hur mycket skillnad det blir om man sänker varvtalet några hundra varv och hur mycket pengar det går att spara på att köra ekonomiskt för mig så blir det ca 100 l/år som jag sparar och det betyder ca 1300kr i reda pengar förutom dem minskade utsläppen så det är bara bra om vi blir fler som tillämpar ECO Driving på sjön :appl:

Flodström
2007-10-11, 22:50
Danne67:

Just så som jag skrev och KG relaterade till var vad jag menade så svaret är redan levererat.

KG:
Nja för dem flesta är det nog naturligt men långt ifrån alla har fattat hur mycket skillnad det blir om man sänker varvtalet några hundra varv och hur mycket pengar det går att spara på att köra ekonomiskt för mig så blir det ca 100 l/år som jag sparar och det betyder ca 1300kr i reda pengar förutom dem minskade utsläppen så det är bara bra om vi blir fler som tillämpar ECO Driving på sjön :appl:

Ang. "ECO" drivningen så har Lowrance (och säkert andra fabrikat också) en bensinmätare som option för den som är intresserad att se hur mycket båtmotorn drar på olika varvtal. Den kopplas in på bensin/disel slangen och sen överförs data vi deras nätverk NMEA-2000. Då kan man hela tiden läsa av besninförbrukning på lodet/kartplottern/GPS:en, per timme, per sjömil, etc). Funderar på att skaffa en sån mojäng för att ytterligare höja ECO-faktorn till maximum.

Bara en tanke sådär om USA. (av catchandreleasearn)

Håller inte med dig här, det handlar kanske inte i första hand om minskat antal kilo, hg, eller gram, det handlar om att få till en "attitydförändring" hos folks dagliga förbrukningstänkande. Det är den som måste ändras och då kan vi göra mycket mer än att bara se på kilo, hg, eller gram, vad det lilla sverige förbrukar, eller har jag helt fel här?
mvh :D

Danne67
2007-10-11, 22:54
Så här skrev han i sitt inlägg: "*ECO driving = Kör alltid på det varvtal som ger minsta bränsleförbrukning men med vettig marschfart då ekonomi och minskade utsläpp är viktigare än prestanda/toppfart."

Fast det är väl egentligen rätt naturligt?

Danne67:

KG:

Sorry, missade att *an stod i mitten av inlägget och inte i slutet. Att ligga på rätt varvtal är som sagt ganska naturligt, trodde att det kanske var någonting mer inblandat. För bilar så accar man t ex upp väldigt snabbt, hoppar över växlar osv... Tänkte att det kanske var någonting liknande här.

Är själv ganska nyfiken på hur det slår med olika varvtal på båten. Sitter och väntar på en ny databox till motorn (trasig visade det sig), så att jag kan få ut exakt förbrukning på GPS'n, skulle tro att det blir en annan propeller efter det. Nuvarande varvar över.

/D

Rospigg
2007-10-11, 23:51
Ang. "ECO" drivningen så har Lowrance (och säkert andra fabrikat också) en bensinmätare som option för den som är intresserad att se hur mycket båtmotorn drar på olika varvtal. Den kopplas in på bensin/disel slangen och sen överförs data vi deras nätverk NMEA-2000. Då kan man hela tiden läsa av besninförbrukning på lodet/kartplottern/GPS:en, per timme, per sjömil, etc). Funderar på att skaffa en sån mojäng för att ytterligare höja ECO-faktorn till maximum.

mvh :D

Har kollat en hel del på såna mätare i år då min befintliga tankmätare har gett upp och jag tänker byta den mot en renodlad flödesmätare mest intresssant är Navman 2100 som förutom aktuell förbrukning och snitt även visar total förbrukning sedan nollställning och då ersätter tankmätaren genom att visa exakt hur mycket soppa det är kvar i tanken.

Så en sådan ligger faktiskt högst på inköpslistan för nästa säsong för även om den kostar en slant så sparar man snart in dem pengarna på lägre förbrukning och soppapriserna lär knappast gå ner framöver.

Min bestämda uppfattning när det gäller miljöarbete är att allas enskilda insats oavsett storlek gör nytta när man ser till helhetsresultatet, så jag köper inte resonemanget att det inte spelar någon roll vad lilla Sverige gör om alla gör det dem kan i alla lägen så kommer det att ge effekt på sikt, självklart är det en fördel om även befolkningen i stora länder inser detta och hänger på då synns ju resultatet desto snabbare :hungrig:

My 2 Cent

KG?
2007-10-12, 00:05
Du har väl naturligtvis rätt. Men man kanske inte ska överdriva betydelsen av det vi i Sverige pysslar med. Tyvärr är det ju så att exempelvis Kina ökar sina utsläpp årligen mer än vad vi hela Sverige släpper ut på ett år. Så även om vi lägger ner allt här och bara cyklar och lyser med stearinljus så blir det ändå försumbart i ett globalt perspektiv...

KG?
2007-10-12, 00:09
Därför kan vi ju höja bensinpriset hur mycket som helst, skära sönder däck på SUVar och odla ekologiskt utan att det gör mycket nytta för framtida generationer. Vi bör nog lägga pengar på att se till att utvecklingen i dom framtida stora utsläppsländerna hålls ner på nåt sätt.

Rospigg
2007-10-12, 00:22
Du har väl naturligtvis rätt. Men man kanske inte ska överdriva betydelsen av det vi i Sverige pysslar med. Tyvärr är det ju så att exempelvis Kina ökar sina utsläpp årligen mer än vad vi hela Sverige släpper ut på ett år. Så även om vi lägger ner allt här och bara cyklar och lyser med stearinljus så blir det ändå försumbart i ett globalt perspektiv...

Jo visst är det nedslående med tex Kina men även där kan vi i västerlandet göra en insats då orsaken till deras ökade utsläpp är ökad industriell utveckling och det mesta är export till väst så skulle vi konsumenter i hela västvärlden börja kräva miljövänligt framställda varor och det blev olönsamt att framställa saker på ett miljöovänligt sätt så skulle även Kineserna snabbt ställa om då det i botten är en fråga om pengar, det som ger mest vinst är det man gör och den regeln gäller globalt.

Ett enkelt och handgripligt sätt som alla kan testa är att välja lokalt producerade produkter istället för såna som transporterats långa vägar, visst det kanske kostar några kronor extra men då gynnar Ni ju den lokala handeln och det lönar sig i längden :hungrig:

Ett annat bra sätt är att byta alla glödlampor till lågenergi lampor (har inte mycket med ECO Driving att göra men iaf).

Sen att stänga av all elektronik som normalt står i standby lägge, bara den åtgärden skulle enbart i Sverge spara ström motsvarande en kärnreaktors årsproduktion per år!!! (har inte heller mycket med ECO Driving att göra men iaf).

Så allas enskilda insatser är viktiga!!

Rospigg
2007-10-12, 00:24
Därför kan vi ju höja bensinpriset hur mycket som helst, skära sönder däck på SUVar och odla ekologiskt utan att det gör mycket nytta för framtida generationer. Vi bör nog lägga pengar på att se till att utvecklingen i dom framtida stora utsläppsländerna hålls ner på nåt sätt.

Du skrev visst detta när jag svarade på det förra men jag fick nog med svaret på detta också i det svaret.

KG?
2007-10-12, 00:45
Du skrev visst detta när jag svarade på det förra men jag fick nog med svaret på detta också i det svaret.

Jag håller med dig. Men jag har nog en mer pessimistisk syn på det hela. Kör givetvis med lågenergilampor och försöker sortera och hålla runt 18 grader hemma. Men jag har svårt att att släppa på att köra en funktionell bil som orkar dra båten både på motorväg och uppför tuffa ramper. Så även fast det kan vara svårt att försvara min hobby transportmässigt sett så väljer jag att se det hela i ett globalt perspektiv just när det gäller min dragbil...

tintin_jkpg
2007-10-12, 14:41
Hur mycket av en elmotors pris är skatt(moms eller vad mer det nu kan vara)?
Elmotorer borde enligt mig vara mindre beskattat än bensinalternativen. Nu vet jag inte om det är så, det kanske det är.

Man ser ju stora skillnader på priset i Sverigen jämfört med tex. USA.

_Baste_
2007-10-12, 14:53
Har ingen bil, så jag cyklar
Har ingen motor, så jag får ro...
Ganska bra när man tänker efter :)