Visa fullständig version : Besviken på ABU
Hejsan.
Köpte en Cardinal 100U för ett tag sen.
Det är en trevlig rulle som dock pajade efter
andra fisketuren. Felet var att bygeln hade låst sig, dvs att jag inte kunde dra över bygeln igen.
Nåja, jag lämnade in den och fick ut en ny.
Nu har samma fel på den också.
Nu känner jag mig inte så sugen på att ordna en likadan rulle, så jag funderar på att lägga pengar emellen.
Har kikat på Shimano Sedona 500 FA UL, den verkar trevlig.
Hur fungerar det med en utväxling på 4,3:1?
Vill helst inte veva som en galning för att få betet att flytta på sig.
Länk till produkten:
http://www.willyssportfiske.se/cgi-bin/produkter.cgi?falt=2&varde=19449&mall=mall_vara.htm&tillbaka=falt%3D1%26varde%3D10%252E10%252E10%26sok %3D%26mall%3Dmall%5Flista%2Ehtm%26sida%3D1
Den andra rullen som också "verkade" ganska okej är
Cardinal 600U, frågan är om man vågar lita på ABU.
Daiwa SM-S 500T UL är också en rulle
som ligger lite under i prisklass.
Någon som har något negativt att säga om
den?
Är ju inte bara haspelrullar dom verkar ha problem med, även ståltafsarna är dåliga.
jaja.
Några tips?
Shimano är mycket bättre!
Originally posted by Stizo
Shimano är mycket bättre!
Jag har hört mycket gott om Shimano.
Har du testat rullen jag skrev om ovan?
Har en sån där Shimanorulle och ett par föregångare till den. Helt okej rulle, men linuppläggningen med flätlina är inte så värst bra. Sen tar den inte in speciellt mycket lina per vevvarv vilket kan vara mindre bra vid sommarfiske. Numera har jag bara dessa rullar på göspimpelspöna.
En Shimano i 1000 storlek med grisnosspole är enligt min mening ett bättre köp. Man behöver inte ha den allra minsta rullen, det är spöt som är viktigast vid U-L fiske.
köp inte ABU!! cd-6 har gått sönder för mig. får en ny på garantin som är trasig. får ännu en ny. som inte heller gpår klockrent som den jag provade i affären
Originally posted by Cello
Har en sån där Shimanorulle och ett par föregångare till den. Helt okej rulle, men linuppläggningen med flätlina är inte så värst bra. Sen tar den inte in speciellt mycket lina per vevvarv vilket kan vara mindre bra vid sommarfiske. Numera har jag bara dessa rullar på göspimpelspöna.
En Shimano i 1000 storlek med grisnosspole är enligt min mening ett bättre köp. Man behöver inte ha den allra minsta rullen, det är spöt som är viktigast vid U-L fiske.
Jag tänkte använda flätlina så det kan bli lite jobbigt om linuppläggningen är dålig.
Jag tyckte linuppläggningen fungerade relativt bra på Cardinal 100U som jag hade tidigare iaf.
Hur som helst känns det osymmetriskt att ha ett UL-spö och en Lightrulle.
Har du prövat? Tyvärr så finns det inte såvitt jag vet några pytterullar med grisnos. Jag vet bara att jag efter många års fiske med de allra minsta rullarna gått upp en storlek eftersom det fungerar bättre. Vill du absolut ha en liten rulle så är Shimanon du länkade till ett ganska bra köp.
Har du prövat? Tyvärr så finns det inte såvitt jag vet några pytterullar med grisnos. Jag vet bara att jag efter många års fiske med de allra minsta rullarna gått upp en storlek eftersom det fungerar bättre. Vill du absolut ha en liten rulle så är Shimanon du länkade till ett ganska bra köp.
Ok.
Kör du med ett UL-spö och sedan med en Lightrulle?
I sådant fall, hur fungerar det?
Har du upptäckt några nackdelar?
Nackdelen är väl att den Aerocast 1010 jag använder nu är 80-90 gram tyngre än Shimanos U-L rulle. Den är dessutom dyrare. Annars är linuppläggningen, bromsen, linintaget per vevvarv och "känslan" mycket bättre.
Nackdelen är väl att den Aerocast 1010 jag använder nu är 80-90 gram tyngre än Shimanos U-L rulle. Den är dessutom dyrare. Annars är linuppläggningen, bromsen, linintaget per vevvarv och "känslan" mycket bättre.
Har du en länk till specifikationerna på din rulle?
scanvrak
2003-07-12, 23:40
Originally posted by korten
köp inte ABU!! cd-6 har gått sönder för mig. får en ny på garantin som är trasig. får ännu en ny. som inte heller gpår klockrent som den jag provade i affären
Exakt vad är det som inte funkar som det ska på cd-6án?
Har en cd-6á och en suverän som båda funkar perfekt.
Och har hört mycket negativt om båda rullarna,men inte VAD som strular.
Så VAD strular?
Originally posted by scanvrak
Så VAD strular?
Vet inte om det är samma på cd6:an men på min cd100 så bygeln fastnat två gånger och den är omöjlig att dra tillbaks.
köp Abu agenda rullen, den e schysst, alla fall UL versionen, men det kanske var 02:erna, det e det enda någurlunda schyssta som jag köpt från dom, förutom Atom och Utö.
scanvrak
2003-07-13, 00:26
Tror inte det är bygeln som strular på cd-6 och suverän,däremot kanske kanske jag kan tycka att det "tar emot" lite väl mycket om det är kallt i suveränen...
Vidare tycker jag varken att cd-6án eller suverän är "prisvärda",men det är en annan sak.
Samma sak med dom lite billigare hasplarna från abu,man får mer för pengarna med andra märken.
hmmm..lite svammel kanske,ska prexis ut och göra stan....
Den rullen jag har finns nog inte längre. Om man kollar på den här bilden på Sedonan så är det skillnad på spolen mot den i Willys katalog www.shimano-europe.com/fishing/phpimages/productserie/picture/Se500fa.jpg
Om det här den här rullen du menar så ser spolen mycket bättre ut än på Shimanos gamla rulle. Ser klart intressant ut!
Den rullen jag har finns nog inte längre. Om man kollar på den här bilden på Sedonan så är det skillnad på spolen mot den i Willys katalog www.shimano-europe.com/fishing/phpimages/productserie/picture/Se500fa.jpg
Om det här den här rullen du menar så ser spolen mycket bättre ut än på Shimanos gamla rulle. Ser klart intressant ut!
Det har du rätt i.
Får väl reda på det när jag sticker till fiskeaffären sedan och kikar efter.
Lutar mot en Shimano i alla fall.
Får se om jag får några andra vettiga tips.
Originally posted by scanvrak
Så VAD strular?
på min första cd-6a så gick en del inne i bygeln sönder, den ja fick ut på garantin åtke inte spolen upp och ner som den ska, och på den jag har nu är låter illa när jag vevar. har varit så ända sen jag fick den. fast ja kände inte för att lämna tillbaka den eftersom alla andra hade gått sönder så jag skulel köpa en annan.
Originally posted by korten
på min första cd-6a så gick en del inne i bygeln sönder, den ja fick ut på garantin åtke inte spolen upp och ner som den ska, och på den jag har nu är låter illa när jag vevar. har varit så ända sen jag fick den. fast ja kände inte för att lämna tillbaka den eftersom alla andra hade gått sönder så jag skulel köpa en annan.
Det är exakt samma bygelfel på min cd100U, hänt två ggr nu.
El Crapone
2003-07-13, 13:13
Har haft 3 olika Abu-ruljar nu, och det har inte varit något fel på nån av dom... alla har fungerat bra tills jag "tröttnat" på dom..
Originally posted by El Crapone
Har haft 3 olika Abu-ruljar nu, och det har inte varit något fel på nån av dom... alla har fungerat bra tills jag "tröttnat" på dom..
Möjligen att du har haft äldre modeller.
Vad jag har hört så är deras nya rullar skit.
Jag har en Cd84RT också till gäddfisket och den fungerar finfint.
Kan inte göra mer än att hålla med Cello om att linuppläggningen verkligen suger på så små rullar som den i Shimanos 500 klass. Och det inkluderar alla 500. Kanske skulle ta och gå upp en storlek, eller annars så får du väll ta smällen med lite jidder och trassel med flätlinor, som för övrigt inte är någon rolig upplevelse :)
Själv så har jag använt Sigma`s lilla shakespeare ett par år nu. Och den har fungerat bra med flätlinor. Men ska snart gå över till min gammla Team Daiwa. Bara jag får mitt nya ULspö
http://w1.142.telia.com/~u14212562/daiwa.JPG
http://w1.142.telia.com/~u14212562/sigma.JPG
Köp en rulle i storlek 1000 eller light... Du får mycket mer rulle för pengarna. Bromans Ul/light rullen är kanon! Den fick även bra test betyg av FJ eller var det FFA kommer inte riktigt ihåg vilken tidning det var.
Jag har en själv och jag är jätte nöjd. Sedonan som du nämde har lite dålig linuppläggning som någon skrev tidigare. Den lilla Sedonan 500 har inte direkt stopp heller.
Mitt råd till dig är om du vill ha en ul/light rulle köp Broman Selected!
""BROMAN selected light FD fick det högsta vägda betyget av samtliga ”Rullar mellan 500-800 kronor”!""
http://www.fishit.se/se/produkt/productf.asp?cat=RULLAR&sub=HASPELRULLAR&prod=010031
http://www.fishit.se/prodImg/010031.gif
Man får nog en bra rulle för pengarna, men kanon är kanske att ta i. Tycker att min rulle blivit väl glapp vid snabbfällningen av veven. Försöker man ta bort spolen så är den svår att få dit igen. Det är någon metallpryl som gör att bromsen knarrar som vill ramla bort.
Men låter man bli att ta bort spolen är det nog svårt att hitta bättre rulle i den prisklassen. Tycker nog att den Sedonan som fanns på Shimanos hemsida såg bra ut, spolen måste vara ett lyft. Jag har inte sett den i någon affär ännu. Den gamla sedonan har funnits länge, hette AX ULS ett tag. Spolen på den är för liten för att den ska fungera bra. Kan väl i sammanhanget nämna att Fireline är den flätlina som tål halvdålig linuppläggning bäst.
Sturgeon
2003-07-14, 20:47
Har använt en AX ULS i snart 6 år utan ett enda trassel med flätlina, Fireline, visst knappast några hissnande kastlängder, men trassel nej.
Sedan att en rulle storlek 1000 och uppåt är mkt bättre är en annan sak.
Men å andra sidan får jag aldrig trassel med vare sig nylon eller Flät, oberoende av storlek på rullen.:rolleyes:
Sedan tycker jag inte att de mindre rullarna är någon höjdare, bättre att välja en större storlek, bara fördelar.
Nu har jag ordnat en sedona istället.
Testade att fiska med den ett par timmar idag.
De nackdelar jag hittade är:
Plastigt vevhandtag (skönare med gummi eller liknande)
Ingen direkt bakspärr, påverkade dock inte mitt fiske eftersom den stannar någon halvcentimeter efter endå.
Dålig linuppläggning (Detta har än inte lett till trassel eller dåliga kastlängder)
Henrik_L
2003-07-15, 12:48
min åsikt, negativ eller itne är att abu är ren skit. jag vet inte vad dom sysslar med på det där stället. atom, utö och toby är det enda bra dom har lyckats med. haspelrullarna är bara skit tycker jag. lita aldrigpå nån som gör 1 dm tafsar :P
abus gamla rullar är det inge fel på. det är dom nya som suger
Länge leva gammla Abu Bronco, men första haspelrulle :)
grandstoff
2003-07-21, 23:57
Själv har jag en ABU Cardinal Endeur EN3R från förra året och jag trivs faktiskt utmärkt med denna. Ska dock sägas att jag inte har jämfört med så hemskt många andra modeller eller märken, men jag har heller aldrig haft ett enda fel på den (peppar, peppar).
Det konstiga är dock att ABU lanserade denna modell förra året för att i år plocka bort den ur sitt sortiment...
Nåväl, jag trivs med denna rulle och den täcker gott och väl mina behov då jag inte dagligen tampas med fiskar som väger tvåsiffrigt... :sol:
MastaPike
2003-07-22, 07:55
använd abus multirullar men inte dess haspelrullar, det är mitt råd.
Mange Wiberg
2003-07-22, 11:57
ja har sett exakt samma sak på en likadan rulle dt e bara skit....kör shimano!
Originally posted by mange"bigpike"wiberg
ja har sett exakt samma sak på en likadan rulle dt e bara skit....kör shimano!
Jepp, jag köpte en Sedona 500FA. Den har fungerat skitfint hittils.
Är ett par nackdelar på den i jämförelse med cd100u men kvaliten på rullen lär vara mycket bättre.
Byter aldrig bort min Abu SyncroMatch 503 från 1975. På matchspöet sitter en Syncromatch 1275. Bygelhaspel har jag inte prövat. Någonstans i mitten av 80-talet blev ABU ett försäljningsinriktat företag. Man hade tappat marknaden till Daiwa och Ryobi och Shimano var på väg in. Kvaliteten sänktes till förmån för lägre pris och större kvantitet. Den vägen har man kanske inte lämnat? Multirullarna håller dock måttet men konkurrenterna är minst lika bra.
Abu gör än så länge skitfina multirullar, dock inte lika jämna i gången som Shimanos (enligt mig). Tycker att deras haspelrullar är skit jämfört med konkurrenterna, dock inte Suvärnen som är...suverän!! Har hört elakartade rykten om att även Ambisarna ska börja tillverkas i Kina. På vissa enkla 7000-rullar har man redan bytt ut "Made in Sweden" mot "Assembled in Sweden" eller nåt sånt...tydligen så skeppar man dessa rullar i tre delar från Kina för att sedan monteras i Svängsta....trist. EON rullarna har väl inte heller varit någon supersucce. Tydligen väldigt mycket reklamationer..