handdator

Visa fullständig version : Höga smackande ljud?

kasankin
2007-08-21, 11:53
Har varit o meta ål hela sommaren o samtidigt vid varje skymmning så börjar et väldigt högt smackande ljud att höras bland näckrosbladen, vad kan det vara för firre som gör sådan väldigt högt o starkt smack ljud. Man ser inget liv på ytan men ljuden kommer solklart bland näckrosbladen.
Har fundera på tex. karp? nån som känner igen dessa mystiska smacken :)
En liten firre är det dock inte!

micke g
2007-08-21, 12:03
Det kan vara små tomtar som här köpt med sig ett happy meal från mc donalds. Dom är ju glupska så dom rapar en hel del, förmodligen av läsken.

kasankin
2007-08-21, 12:06
Nu va du väldigt rolig, tror jag ska skratta lite eller nåt. Du sitter säkert o käkar svampar o metar tomtar bland näckrosbladen ;)

Det kan vara små tomtar som här köpt med sig ett happy meal från mc donalds. Dom är ju glupska så dom rapar en hel del, förmodligen av läsken.

Andreas.G
2007-08-21, 12:26
Har varit o meta ål hela sommaren o samtidigt vid varje skymmning så börjar et väldigt högt smackande ljud att höras bland näckrosbladen, vad kan det vara för firre som gör sådan väldigt högt o starkt smack ljud. Man ser inget liv på ytan men ljuden kommer solklart bland näckrosbladen.

Det är antagligen abborrar som äter fiskyngel i vattenytan! Då abborren suger in sina byten just i vattenytan så får den ofta med lite luft och då uppkommer ett smackande ljud.
Jag kan ju inte vara helt säker på att det du hörde var abborrar men jag har hört om detta fenomen tidigare och då var det fråga om abborrar.

Hibbahubba
2007-08-21, 12:48
...har hört när de käkar och det "smackar" verkligen. Dessutom brukar de komma fram just i skymningen. Du har inte sett nån simma i vattnet?

/H

Gruvis
2007-08-21, 13:13
undrar om ni har sutare i vattnet där du fiskar ? det kan vara dom som gör det smackande lätet du hör

Hjonsson
2007-08-21, 13:14
Jag gissar på ruda

Flodebanan
2007-08-21, 13:42

Sutare sätter jag mina pengar på...

elanen
2007-08-21, 13:54
Med nästan hundra procent är det ruda. Dom käkar små vattenkryp under näckrosbladen. Slemmiga små godsaker.

Gös Jonas
2007-08-21, 14:01
Ja rudorna brukar gå upp och äta av de smådjur som sitter under bladen och då brukar det smackas rejält. Behagligt ljud när man sitter och metar.

kasankin
2007-08-21, 16:01
Ibland kommer det räjäla smällar, så man nästan hoppar o tar skydd från skotten :)))
Vi har karppar,sutare mm. i de vattnet. men en sak e säker att inga små firrar e de inte. feta smällar e de, men får väll ta reda på vad det är med att meta just där.

Gös Jonas
2007-08-21, 16:11
Då låter det fan mer som bäver, när de slår med stjärten för att varna men då borde ni se dem.

grindpalm
2007-08-21, 16:21
Du vet redan vad det är... och jag med...

Gös Jonas
2007-08-21, 16:24
Ja malar de låter högt som fan:)

grindpalm
2007-08-21, 16:25
Det är nog gärsen som leker...

Gös Jonas
2007-08-21, 16:42
Kan också vara små ilskna stim av björkna, de kan vara på ett förfärligt humör ibland. Som ålbete på platsen skulle jag välja en brax på 6 hg, samt givetvis en boj som flöte. Men nu är det ju iof förbjudet meta ål, så då skulle jag rikta fisket efter gädda. Dock med samma metod.

grindpalm
2007-08-21, 16:50
Kan också vara små ilskna stim av björkna, de kan vara på ett förfärligt humör ibland. Som ålbete på platsen skulle jag välja en brax på 6 hg, samt givetvis en boj som flöte. Men nu är det ju iof förbjudet meta ål, så då skulle jag rikta fisket efter gädda. Dock med samma metod.

Har finnarna förbud mot ålmete?...

cico
2007-08-21, 16:51

Var det inte Buster som metade pike med halvkilos HÖ?

//BJ@

grindpalm
2007-08-21, 16:57
Var det inte Buster som metade pike med halvkilos HÖ?

//BJ@

Ett väldigt bra gäddbete! Lite svårt att få tag på ibland men annars så...

Carol
2007-08-21, 17:24
Testa att meta där du hör/ser ett smack o jag lovar att dina rudor har röda fenor och underbett..

girren33
2007-08-21, 18:01
tror nog att det var Ambassadeur 5000 som var och sög på näckrosorna:radd:

TAMTAM
2007-08-21, 20:28
Hö som bete för gädda??
Borde vara åtalbart enligt min åsikt.

kasankin
2007-08-22, 09:00
Nepp det har vi inte här, vi har ganska gott om ål här. Jag bor vid en sjö som har monster ålar, den största dom fått där vägde 6kg, annars så brukar dom va på lätt på 3 kg, men det iriterande med sjön är att det är nästan omöjligt att fiska från land, o vem f** vill sitta i en båt i 6-8 timmar o meta ål :wow1:
Så jag får nöja mej med andra ålvatten ;)

Har finnarna förbud mot ålmete?...

VectoR
2007-08-22, 12:19
Testa att meta där du hör/ser ett smack o jag lovar att dina rudor har röda fenor och underbett..

Satsar också på sarv...

mandatory
2007-08-22, 13:34
Har också hört dessa ljud från ett näckrosbälte ca 100 meter från min balkong å de smackar ju hela tiden om kvällarna...

Jimmiee
2007-08-22, 16:07
Tror på sutare ,låter jävligt coolt när de "smackar" i ytan =)

kasankin
2007-08-23, 09:36
Imon ska jag ta reda på vad dessa smackande fiskar är ;)