handdator

Visa fullständig version : Vilken djuprigg är bäst

Landlax
2007-08-21, 21:28
Helt enkelt vilken djuprigg är bäst???
(ej eldriven)

team char
2007-08-21, 21:38
Scotty longarm eller strongarm.

big catch
2007-08-21, 21:55
canno unitroll helt klart

TAMTAM
2007-08-21, 22:18
Penn Fathom Master 625 hade ett par i 20år oslagbara, Unitroll (som jag också haft) är ett skämt i jämförelse.
http://www.pennreels.com/01_products/downrigger/downrigger.htm

Flodebanan
2007-08-21, 22:23
Penn Fathom Master 625 hade ett par i 20år oslagbara, Unitroll (som jag också haft) är ett skämt i jämförelse.

Kostar?

Bergman
2007-08-21, 22:32
Har bara kört med Cannon-riggar och dom har fungerat bra. Iofs vet jag inte hur som står sig mot konkurrenterna ...

Thomas Pettersson
2007-08-21, 22:36
Kom igen...lite mer nyanserat...;)
Ni som har erfarenhet av olika märken och modeller. Är vissa märken bättre än andra eller är det så att man får vad man betalar för?

Bergman
2007-08-21, 22:40
Ni som har erfarenhet av olika märken och modeller. Är vissa märken bättre än andra eller är det så att man får vad man betalar för?

Ok, Easi-troll är bättre än Sport-troll ... det är de enda jag testat så jag kan inte säga så mycket mer. På sport-troll så sitter djupmätaren längst ut på riggen och på Easi-troll sitter den vid veven.

Flodebanan
2007-08-21, 22:42

Jag skulle/kommer att köpa en Canon för att jag hellre vevar vertikalt.

Kan väl också nämna att jag sålt BETYDLIGT flera Canonriggar än Scotty.

phal
2007-08-21, 23:11
Hur står sig Big Jon i jämförelse med dom andra?

Flodström
2007-08-22, 00:48
Är det inte så att det är stor skillnad på djupriggar med eller utan teleskopisk mast? Teleskopisk är att föredra, då sprids betena litt bättre.
Vidare, skall inte en rigg vara enkel att fälla upp eller vara försedd med svivel (utan en massa besvärlig demontering) när man lägger till kaj eller trailar båten? Det är kanske några av de "små" detaljer som bör beaktas innan valet av fabrikat görs, eller?

Mvh Flodström

mcb
2007-08-22, 09:22
Min röst faller på Scotty om dom ska köpas!
Har fiskat med många olika och dom som funkat bäst är dom hemmabyggda!

Niklas (slasklag1)
2007-08-22, 09:55
det ær mycket enkelt. Du får va du betalar för. Vilka djup och vatten ska du använda djupriggen på? De billigare funkar bra men där har du en begränsning på hur tungt lod du kan använda. vatten med stora djup och starka strömmar kväver tunga lod. Har du tänkt att fiska med mer än två riggar ska du välja någon med lång eller teliskopisk bom. Svirverfäste är bra men inte ett moste. Jag skulle aldrig kunna klara mig utan det. Smidigt som fan. specielt nær du ska hova fisk utan att ta upp djupriggen. kan vara mycket smidigt att vrida riggen om du märker på ekolodet att det "går" fisk efter lodet. Kan vara det som gør att det hugger. Så skriv lite vad du ska fiska och var så ska vi nog kunna bestämma det mest prisvärda djupriggen

skitfiske på er

Niklas

Thomas Pettersson
2007-08-22, 10:19
Försår att det inte är så lätt som att bara köpa en djuprigg som passar vid alla tillfällen...ungefär lika sannolikt som att ett spö duger till alla sorters fiske.
Jag trollar både i Mälaren och yttre Stockholms skärgård och det ställer väl antagligen helt olika krav på riggarna. Speciellt vid trolling efter sommarlax då man måste ner på ordentliga djup för att nå fisken.
Är det värt att lägga pengar på elektriska djupriggar? För min del känns det som om handkraft duger alldeles utmärkt...

TAMTAM
2007-08-22, 20:19
Försår att det inte är så lätt som att bara köpa en djuprigg som passar vid alla tillfällen...ungefär lika sannolikt som att ett spö duger till alla sorters fiske.
Jag trollar både i Mälaren och yttre Stockholms skärgård och det ställer väl antagligen helt olika krav på riggarna. Speciellt vid trolling efter sommarlax då man måste ner på ordentliga djup för att nå fisken.
Är det värt att lägga pengar på elektriska djupriggar? För min del känns det som om handkraft duger alldeles utmärkt...
Du har helt rätt 100-110 fot ställer helt andra krav än kanske 40 som max då börjar hemvevningen bli riktigt jobbig med manuella, håller du rimlig fart på de djupen krävs kraftiga bommar.
Fiskar du grunt i de flesta fall klarar du dej långt med manuella men gillar man grejor så....:rolleyes:

Landlax
2007-08-22, 20:25
det ær mycket enkelt. Du får va du betalar för. Vilka djup och vatten ska du använda djupriggen på? De billigare funkar bra men där har du en begränsning på hur tungt lod du kan använda. vatten med stora djup och starka strömmar kväver tunga lod. Har du tänkt att fiska med mer än två riggar ska du välja någon med lång eller teliskopisk bom. Svirverfäste är bra men inte ett moste. Jag skulle aldrig kunna klara mig utan det. Smidigt som fan. specielt nær du ska hova fisk utan att ta upp djupriggen. kan vara mycket smidigt att vrida riggen om du märker på ekolodet att det "går" fisk efter lodet. Kan vara det som gør att det hugger. Så skriv lite vad du ska fiska och var så ska vi nog kunna bestämma det mest prisvärda djupriggen

skitfiske på er

Niklas

Jag hade tänkt att använda dem i vättern.

joj
2007-08-22, 20:27
Jag har Scotty Longarm, funkar mycket bra kommer alltid åt att veva bra.

Har hittills aldrig funderat på elriggar trots mycket djupfiske, men visst är det mycket torsk som är framme och hugger så kan det kännas i armarna.

TAMTAM
2007-08-22, 20:28
Kostar?
Ungefär som en Unitroll märkligt nog aldrig importerade till Sverige fick en själv för längesedan i present tog hem en annan när jag insett att de var mycket fina, märks att Penn är en berömd rulltillverkare bromsarna har fem skivor sätter du en kula i botten släpper den wire direkt allt i huset har rull kvalitet och det finns inte en del som kan rosta/korrodera, kolla under den billiga plastkåpan på vänstersidan på en unitroll som är välanvänd exv.
På 20år gick en liten fjäder i backspärren sönder på den ena i övrigt som nya sålde paret till en trollare i Vänern då jag gick över till el han var helnöjd.
Nästan så jag saknar dem bästa riggar jag haft för grundare fiske, de släpper vikten neråt med klockren mjukhet dra åt bromsen och vikterna stoppar lika mjukt på det valda djupet

Flodebanan
2007-08-22, 21:19
Ungefär som en Unitroll märkligt nog aldrig importerade till Sverige fick en själv för längesedan i present tog hem en annan när jag insett att de var mycket fina, märks att Penn är en berömd rulltillverkare bromsarna har fem skivor sätter du en kula i botten släpper den wire direkt allt i huset har rull kvalitet och det finns inte en del som kan rosta/korrodera, kolla under den billiga plastkåpan på vänstersidan på en unitroll som är välanvänd exv.
På 20år gick en liten fjäder i backspärren sönder på den ena i övrigt som nya sålde paret till en trollare i Vänern då jag gick över till el han var helnöjd.
Nästan så jag saknar dem bästa riggar jag haft för grundare fiske, de släpper vikten neråt med klockren mjukhet dra åt bromsen och vikterna stoppar lika mjukt på det valda djupet

Dags att börja importera!

TAMTAM
2007-08-22, 22:39
Har jag sysslat med redan Unitroll går åt som smör inga problem sälja sådana beggade, skulle själv aldrig skruva på en på min båt.
Normark hade agenturen för både Cannon och Penns djupriggar förr de valde Cannon knappast inte för att de är bättre nog bara för att de då var mer välkända i Sverige, en Penn rigg spricker aldrig i plasten exv de är skottsäkra, se upp med undersidan på unitroll där bommen går in brukar spricka där runt skruvarna samt den dubbla frontmonterade spöhållaren inte pålitlig var försiktig med att dra åt hårt bara så den sitter still

Flodström
2007-08-22, 23:46
Hmmmmmmmm, kanske det blir Penn i stället för Scotty då? Vet det går en och annan Penn på eBay. Skall kolla lite oftare efter Penn framöver.

Tamtam, Hur är det med teleskopiska Penn, finns? finns ej? fällbarhet/svivelfäste etc, hur är det med det?

mvh

TAMTAM
2007-08-23, 06:37
Hmmmmmmmm, kanske det blir Penn i stället för Scotty då? Vet det går en och annan Penn på eBay. Skall kolla lite oftare efter Penn framöver.

Tamtam, Hur är det med teleskopiska Penn, finns? finns ej? fällbarhet/svivelfäste etc, hur är det med det?

mvh

Penn har ej teleskopisk bom går ej heller att fälla upp (vad nu det ska vara bra för) använd en Cannon retro-ease istället snurrplattan är enormt kraftig till och med lite klumpig kanske men där är man fri att använda vad man vill exv Bigjons plattor är små och starka ingen plast, ska båten stå utomhus med snurrplattorna kvar är de att starkt rekommendera aluminium spricker aldrig pga av solljus.
Scotty vet jag inget om har aldrig haft någon dock har jag tittat på dem tycker de verkar lite plastiga men som sagt många är nöjda trots allt säkert bra grejor.
Cannon har en fördel deras tillbehör såsom spöhållare och liknande är bra utformat kvaliteten är dock inget vidare

magic
2007-08-23, 11:29
(ej eldriven)
Jag kollade just i facit och där stod det att Scottys riggar var bäst tack vare sin robusthet och funktionalitet. Cannon är god tvåa, medan Big Jon känns rapplig och har en korkad strömbrytare.

Kolla priserna i USA innan du handlar.

Niklas (slasklag1)
2007-08-23, 13:38
hej igen landlax.

Ok vättern men då funkar Cannon ET-2 och Scotty Depth Master 1050. Prosværa ock helt ok djupriggar. En naktdel ær att su måste anvænda høger hand hela tiden på cannon. kan bli lite tungt om det blir mycket vevande. Vill du ha en begangnd så brukar det vara lætt att hitta. men tænk på det som gubbarna øver skrev. De kan sprika i plasten.

Niklas

TAMTAM
2007-08-23, 21:19

mvh
Flodström hittar du ett par fina Penn på Ebay i höst kan du göra fynd om du är ute efter billiga (och riktigt riktigt bra) manuella de har långa bommar 625 har 4fots bommar delbara på mitten 600 har tvåfot men kan kompletteras med förlängningar för att bli 625or, själv gjorde jag ett specialfäste till mina bommar som såg ut exakt som den frontmonterade Cannon dubbla spöhållaren som sitter fram helt i aluminium med håldia 28mm för bommen sen skruvade jag dit ett par Cannon plasttuber såg ut som Cannons frontmonterade hållare på bommen och funkade perfekt.
Dessutom skruvade jag dit ett par Cannon Retro-ease.

Old Firehand
2007-08-23, 21:45
(ej eldriven)

Hej Landlax; Jag har två Cannon MAG-10 som jag köpte av Mats Olofsson på Normark Scandinavia 1987. De har fungerat till min fulla belåtenhet i 20 år och cirka 50 trollingdagar per år. Jag har varit med i andra båtar när Scotty och Big Jon, Proos och Rivera har krånglat, men det kan kanske bero på handhavaren och inte märket. Vi får se om mina Cannon MAG-10 hänger med i drygt 20 år till.... eller åtminstone tills jag blir 90.
Go for the Best!
Old Firehand

JohanP
2007-08-23, 21:54

De där fungerar riktigt bra! har använt dem i Tobago och inte haft några problem med dem. Inte flashiga på något sätt men väldigt funktionellla. Rekommenderas!

TAMTAM
2007-08-23, 22:44
Jonas Cannon har valt att göra en sötvattensserie och en saltserie de vita är saltriggar mer alu och rostfritt för att stå emot Penn har bara en serie räcker bra oavsett var de används.

fajsen
2007-08-23, 22:47
tjena har kört trolling till o från sen 87 och den enda rigg som går att köra med en hand är väl scotty-riggarna vare sig du vevar upp-ner så spärrar de så fort du släpper veven mvh stefan

Landlax
2007-08-24, 18:45
Jag är tacksam för alla tips som jag fått ..
Det lutar nog åt en Penn men vi får se

teamfjellstrom
2007-08-24, 18:50
Som sagt det finns bara två att välja på en ny eller begagnad SCOTTY:appl:

Giganticsalmon
2007-08-24, 22:44
Manuell - Cannon Easy troll

El-rigg Scotty

Santa
2007-08-26, 14:32
Jag skulle/kommer att köpa en Canon för att jag hellre vevar vertikalt.

Kan väl också nämna att jag sålt BETYDLIGT flera Canonriggar än Scotty.
Tror du inte det beror att scotty är lite dyrare

jojon80
2007-08-29, 18:01
kör två st canon easi-troll. Funkar bra till fiske ner mot 15m. de ggr jag kör ute på havet känns de i minsta laget. Väldigt smidiga och lätthanterliga. Lagom bommlängd har aldrig hänt att linorna trasslat. Det bästa och billigaste alternativet, finns en uppsjö av beg. om man inte ska köra extremt djup efter vandringslax. det enda som duger här är ett par rejäla elriggar. (min åsikt:wink:)

jojon80
2007-08-29, 18:03
vad gäller elriggar har jag hört att scotty är snabbare än canon vad gäller "upp och ner". stämmer det?

TAMTAM
2007-08-29, 18:48
Nej Jojon de stora Mag 20 och Digitroll är till och med snabbare i alla fall på samma vikter måste ha hjälm i båten på mag 20an som tur är stoppar den automatiskt vid ytan men den är så snabb att autostoppet har svårt att hänga med ibland digitrollen däremot stoppar mjukt och fint de har samma motorer skillnaden är att digitrollen styrs av elektronik.
Hade ett par Mag 10 förut de var sega från 100 fot men funkade bra, utmärkta riggar elriggarna har betydligt kraftigare hus än Unitroll den svaga punkten på unitroll är hålet där bommen går in de brukar spricka på undersida utifrån genom bomskruven och viktkroken fiskar du tunga vikter i vågor kan du vara säker på att det händer förr eller senare de är inte gjorda för mer än ca 5 kilos vikter.
Samma sak med plastbiten för de dubbla frontmonterade spöhållarna drar du åt för hårt kommer sprickorna runt skruvarna förr eller senare, lågprofilbasen tål inte solljus under långa tider och sen belastningen från långbommade riggar den kommer att krasa sönder bör förvaras inomhus när den inte används dessutom se till att den monteras på en plan yta.
Dock pajar era Cannon plastbitar klaga hos Cannon i USA de har livstids garanti på plasten (gäller nog inte här som vanligt) brukar ta nån vecka eller två innan det rasslar i brevlådan!)
Skulle detta inte lyckas av någon anledning finns usa fiskefirmor som är fullsorterade vad gäller plastdelar det är dessutom inte så dyrt heller.
Exv en Unitroll kropp ca 40 dollar till detta tillkommer flygfrakt de är ganska lätta.
Om jag inte minns fel finns en stor skillnad mellan Cannon och Scotty har du Cannon kan du köra både upp och ned med motorn medans Scotty endast lyfter vikten med motorn men bara kan slira neråt kanske vettigt (om jag minns rätt kanske nån Scotty ägare vet!)

TAMTAM
2007-09-01, 21:05
Jojon om du ska uppgradera nångång titta på Unitroll 6 om du vill ha Cannon finns av och till på Ebay det är samma rigg som satt på toppen av din helaluminium snurrplatta de finns i två versioner en äldre helaluminium kropp samt en något nyare med plastkropp.
Den jag länkade till Unitrol dualcrank visade sej vid närmare kontroll ha ett något gammalmodigt bromssystem unitrol 6 däremot har samma bromssystem som de nya unitrollarna.
Har ett par i luften just nu som en kompis ska ha med helaluminium kroppar ska jämföra dessa med Penn för att se om de kommer i närheten av kvaliteten hos Penn skulle inte tro det även om jag tror de är långt bättre än plast Cannon.

carpio
2008-02-08, 18:58
Lyfter tråden.....själv så är jag på jakt efter ett par riggar till trolling på djup imellan 20-50m!

magic
2008-02-08, 19:10
Lyfter tråden.....själv så är jag på jakt efter ett par riggar till trolling på djup imellan 20-50m!Om det var en fråga så är det trevligt med elriggar när man fiskar på 50 m.

TAMTAM
2008-02-08, 19:59
Lyfter tråden.....själv så är jag på jakt efter ett par riggar till trolling på djup imellan 20-50m!
Vad fiskar du efter så djupt? Röding?
Generellt gäller på de djupen enligt min åsikt hugger det ofta eller du behöver sätta om ofta av någon anledning elriggar inget snack annars kan manuella duga också tänk på att dessa djup kräver rejäla vikter de elektriska är ofta lite kraftigare byggda generellt sett

carpio
2008-02-08, 20:51
TAMTAM du har rätt, jag skrev lite galet tidigare....i de vatten jag fiskar är djupet imellan 20-40m djupt..jag kommer med all säkerhet inte fiska så djupt.

TAMTAM
2008-02-08, 21:12
TAMTAM du har rätt, jag skrev lite galet tidigare....i de vatten jag fiskar är djupet imellan 20-40m djupt..jag kommer med all säkerhet inte fiska så djupt.
Vilken art?

carpio
2008-02-08, 21:19
Insjöfiske Gädda-gös och kustnära fiske havsöring-lax.

TAMTAM
2008-02-08, 21:26
Insjöfiske Gädda-gös och kustnära fiske havsöring-lax.
Manuella räcker bra Easy troll eller nån mindre Scotty modell, elektriska blir bara aktuella om det nappar ofta på djup nedan 60-70 fot sen kan man gilla prylar iofs men som sagt överkurs lycka till

carpio
2008-02-08, 21:30
hehe =) sen kommer vi till den "lätta" frågan Scotty eller Canon? priset spelar ingen roll.

carpio
2008-02-08, 21:32
Jag har läst ganska mycket men har inga egna erfarenheter om djupriggar....Canon kan i vissa fall upplevas som lite veka medans Scotty är något robustare...eller?

TAMTAM
2008-02-08, 21:37
Jag har läst ganska mycket men har inga egna erfarenheter om djupriggar....Canon kan i vissa fall upplevas som lite veka medans Scotty är något robustare...eller?
Svårt att säga själv föredrar jag Cannon MEN har ingen erfarenhet av Scotty annat än affären, båda är säkert bra, lite av en smakfråga och det bästa priset man kan få, dock jag föredrar Cannon och Magic är Scotty älskare, gå och känn på grejorna där de finns så får du en egen uppfattning och lycka till!!

carpio
2008-02-08, 21:44
Tackar för snabba svar TAMTAM, blir som du nyss sa.....blir att testa lite innan. Ha en trevlig helg!

TAMTAM
2008-02-08, 21:49
Detsamma bara testa vevhanden mvh

team char
2008-02-08, 21:55
Jag har fiskat med både cannon och scotty manuella riggar och tycker att scottys riggar funkar bättre och är lättare att andvända dom går både att veva ned och frisläppa ned medans connons bara går att frisläppa ned och råkar man dra åt bromsen för hårt så släpper den inte efter någon wire om man skulle råka fastna i något har blivit av med två lod pga det. Så mitt tips är scottys riggar inte dom minsta utan Depth king och Strong arm och har du en större båt så skulle valet vara en Long arm med teleskopisk arm. Scottys riggar går också mycket bra att veva med båda händerna.

teamfjellstrom
2008-02-09, 06:33
Finns bara två att välja på en eller en begagnad SCOTTY

magic
2008-02-09, 07:49
Scotty eller Cannon? Aftonbladet eller Expressen? Saab eller Volvo? Carlsberg eller Tuborg? Det här är ett val som kommer att påverka och forma ditt framtida liv betydligt mer än du anar. Dina gamla vänner kanske kommer att titta snett på dig, samtidigt som du får nya i de mest oväntade kretsar. Du kommer förmodligen att byta jobb och skaffa ny flickvän/fru. Du kommer definitivt att skaffa en ny dragbil. Oavsett vad du väljer så kommer ditt liv med nya djupriggar aldrig mer bli det samma. :fiska1:

Lycka till!

TAMTAM
2008-02-09, 12:30
Scotty eller Cannon? Aftonbladet eller Expressen? Saab eller Volvo? Carlsberg eller Tuborg? Det här är ett val som kommer att påverka och forma ditt framtida liv betydligt mer än du anar. Dina gamla vänner kanske kommer att titta snett på dig, samtidigt som du får nya i de mest oväntade kretsar. Du kommer förmodligen att byta jobb och skaffa ny flickvän/fru. Du kommer definitivt att skaffa en ny dragbil. Oavsett vad du väljer så kommer ditt liv med nya djupriggar aldrig mer bli det samma. :fiska1:

Lycka till!
Haha ligger nåt i det blir man biten börjar flödet (av pengar!!)

Gram
2008-02-09, 12:49
Scotty strongarm. Suv garanti även om man imp själv så fixar de delar till en här i Sverige inga sura miner här heller.
Skitfiske på er
Roger

mwikstrom
2008-02-09, 14:06

Lycka till!

stämmer precis....big jon,snygga,hållbara,praktiska:winner:

Orsa
2008-02-10, 21:42
Är det någon i Svedala som säljer Penn riggar :popcorn:

TAMTAM
2008-02-10, 22:16
Nej men de finns på Ebay bara några musklick bort finns inga bättre (manuella då enligt min åsikt), dock behöver kompletteras med lite detaljer när du gjort detta räcker de till käppåldern :sun:
Nåja finns andra bra också men dessa är lite utöver det vanliga vet jag av eget skruvande

TAMTAM
2008-02-10, 22:20
stämmer precis....big jon,snygga,hållbara,praktiska:winner:

Bara aluminium kolla spolarna inte mina favoriter men ändå :sun:
http://cgi.ebay.com/Big-Jon-Manual-Downriggers_W0QQitemZ130197092842QQihZ003QQcategor yZ36151QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Notera Florida saltvatten men tydligen inte använda på 20år!

mwikstrom
2008-02-10, 23:47
Bara aluminium kolla spolarna inte mina favoriter men ändå :sun:
http://cgi.ebay.com/Big-Jon-Manual-Downriggers_W0QQitemZ130197092842QQihZ003QQcategor yZ36151QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Notera Florida saltvatten men tydligen inte använda på 20år!

kanonriggar,har capt pak el,har inte krånglat nått(peppar peppar)dock sega att dra upp 6-7 kiloslod,hade cannon et2 förut o dom sprack,positivt va att dom visa i meter,men va för stumma o sakna slir när man drog i spöknät på vänern,kan bli lite smått panik när de går vågor he he