handdator

Visa fullständig version : Ambassadeur MAG?!

scanvrak
2003-07-16, 21:08
Hallå!

Är det någon som har erfarenhet av de gamla MAG rullarna?

Alltså MAG I,II och III dom som har fyrkantiga gavlar och tillverkades väl någon gång på slutet av -80?

Hur presterar dom jämfört med en 6000 rulle i kastlängder?
Kanske någon som har erfarenhet av dom nyare magnetbroms rullarna oxå?

Mvh-

Hippo
2003-07-17, 09:05
Jepp, MAG-rullarna är fina att kasta med men satans så svåra att serva. Har en SM3000 (lågprofilare) som däremot är enkelt uppbyggd och har både cent. o magnetbroms, en kanonrulle som kastar både långt och säkert. Har inte kikat på den nya C5án men även den har fördelen av att ha både centr. o magnetbroms... om jag inte missminner mig.

Trolling
2003-07-17, 09:22
Hej jag har en Ultra mag XL 2 som jag är nöjd med
har faktiskt inte skruvat något i den mer än utvändig service

SMaster
2003-07-17, 09:31
Jag har också en Ultra Mag XL II. Den var fantastisk när den kom. Men utvecklingen har gått fort de senaste tio åren. De nya rullarna är överlägsna i alla kategorier.

scanvrak
2003-07-17, 19:42
Ok,då blir det nog en sådan begagnad,har aldrig haft en magnetbromsad innan och blev erbjuden en för knappt ngr pengar alls.

Men centrifugal(hur det nu stavas) är man väl tvungen att ha nästan?
Eller det finns magnetbromsade rullar utan?
Hur funkar det utan att den övervarvar?
mvh-

Hippo
2003-07-17, 21:07
Yepp det finns rullar utan centr.broms. På magnetrullar justeras ett antal magneter så att de hamnar närmare eller längre från spolen. Ju närmre magneterna kommer spolen dessto större blir magnetfältets påverkan...

scanvrak
2003-07-17, 23:54
Hippo;yepp så långt är jag med.
Men det är ju fortfarande bara som ersättning för den vanliga bromsen som du beskriver,inte centr. bromsen?!

För inte kan väl magneterna bromsa hårdare ju högre varv det blir på rullen?
Och använda tummen istället för ngn centr. broms funkar inte för min del iallafall.
Har en 3600á som jag tycker borde kasta längre än vad den gör(jupp,har skrivit om den innan) och använder endast en centr.bromsvikt på den,men utan? ojoj skatbo om jag bara tittar på den..
Hm,jag tror faktiskt du har rätt iallafall,men jag fattar inte hur.

FRB
2003-11-05, 21:29
Oj, det var ett tag sedan den här tråden var uppe, men jag lände mig ändå nödd och tvungen att svara.

Magnetbromsen bromsar mer ju snabbare spolen roterar. Faktum är att bromsverkan är proportionell mot rotationshastigheten.

scanvrak
2003-11-05, 22:56
Alright,fick för mig att magnetverkan var konstant.
När jag ändå har dig på(i) tråden(häpp) så undrar jag om du kanske har ngt ombyggnadskit till magnetrulle på lager hemma?
Till nyare 6tusen,tror du vet vilka delar jag menar,kan skriva reservdelsnr annars.
svängsta priser?

Alessandro
2003-11-06, 12:49
Hade en Mag 3:a som sög kopiöst, många problem med linspridaren. Nästan glad när den blev stulen...

BeBest
2003-11-07, 00:26
ABU försökte sig på avancerade innovationer. Hade modeller, UltraMAG tror jad de kallades, med en linspridare som vid frikopling delade sig och gled undan åt sidorna för att ge linan fritt spelrum vid utkastet. Problemet var att systemet blev otroligt känsligt för smuts och belastningar. Man lade ner mycket tid och pengar på att den här tekniken att fungera klanderfritt men misslyckades och lade sen ner den.

CDan
2003-11-07, 02:03
Originally posted by BeBest
ABU försökte sig på avancerade innovationer. Hade modeller, UltraMAG tror jad de kallades, med en linspridare som vid frikopling delade sig och gled undan åt sidorna för att ge linan fritt spelrum vid utkastet. Problemet var att systemet blev otroligt känsligt för smuts och belastningar. Man lade ner mycket tid och pengar på att den här tekniken att fungera klanderfritt men misslyckades och lade sen ner den.
Jag har en Ultra Mag och en XLT med den frikopplingsbar linspridare som du säger. Jag har inte haft problem med nån av dem. Med vissa modeller med sån spridare var mkt problem men mest pga. vissa delar var av plast. Mina rullar har dem delarna av metall och jag har inte haft problem med de. Det är klart att stora fiskar kan knäcka systemet, men mina rullar är i mindre storlek (storlek ~5000) och kanske därför att jag har inte fått problem med detta, alltså jag fiskar inte efter så stora fiskar med dem.

Och just Ultra Magen har en kraftfull magnetbroms. När man kastar och beten slår i vattnet spolen stannar omedelbar när magnetbromsen är på max. Däremot XLT har en lite ojämn magnetbroms.

Det som jag upplever som irriterande är att ibland linspridaren frikopplas om man bakar veven under belastnig.

olivfishing
2003-11-07, 10:17
Hej!

Jag har kört mycket med mag-rullarna, bl.a en Mag 2:a från -86, den har fått jobba i ur och skur utan att knota, suverän rulle speciellt till kustfiske för HÖ, mina fiskepolare har nött ut sina haspelrullar medans min mag spunnit som en katt. Jag har just lagt vantarna på en Ultra Mag 2:a i nyskick, ska bli min trotjänare för säsongens HÖ fiske. Kör oftast med magneten på 1-2 men blåsiga dagar är det perfa att snäppa upp till 5-6 och kasta tryggt.

CDan
2003-11-07, 10:33
Om man ser efter att ruller är ren och att man smörjer den regelbunden en Ambassadeur håller i många, många år. Min Ultra Mag II är väl använd men inuti finns inga tecken på slitage. Den håller år efter år.

BeBest
2003-11-07, 10:59
En av anledningarna till att man tog den ur produktion var att rullen initialt fått dåligt rykte i samband med några mindre lyckade tidningstester. ABU försökte fixa till linföraren och lyckades uppenbarligen med det. Men skadan var redan skedd!
ABU lyckades inte hålla uppe en jämn kvalitet på hög nivå och samtidigt hålla nere tillverkningskostnaderna, PR-kostnaderna samt ta ut ett försäljningspris som de nu misstänksamma kunderna godtog. Observera att ABU hade då mött hårt motstånd av Daiwa, Shakespeare och Shimano för att nämna några av dåtidens aktörer på vår marknad. Ute i världen var det ännu värre.
ABU var själva i behov av utvecklingspengar och kom i klorna på ett helt försäljningsinriktat Incentive, samtidigt lades det mesta av produktionen ut i Asien. Incentive ville ha höga försäljningssiffror och vinst, inga ”onödiga innovationer” om inte marknaden visat sig kräva dem samt inte minst: de var okänsliga för återförsäljarnas och kundernas önskemål. Detta rullade ut den röda mattan för konkurrenterna fram till sportfiskarnas spön.
Var rädd om era MAGar! Det lär dröja innan vi får uppleva såna finesser igen.

BeBest
2003-11-07, 11:01
Jag kan säga att anledningen till att jag aldrig köpte en MAG var att den inte kom med Syncro.

CDan
2003-11-07, 11:17
Det fanns XLT Syncro som är en variant av Mag rullarna som man kan bytta snabbt spolen ("gavel med bayonettfattning för snabb spolbyte" som det står i handboken). I den bifogade bilden det är XLT 1 som syns.

BeBest
2003-11-07, 11:38
Den kom inte till Uppsala vad jag minns! Men jag kan ju ha missat den också. Ska kolla lite i mina gamla N&N. =)

CDan
2003-11-07, 11:50
Jag har ingen info om den rullen. FRB Fishing kanske vet nåt. Jag har, som sagt, XLT 2 som är oanvänd än. Jag köpte den för ett par månader sedan.

ramsis_iv
2007-04-22, 12:50
Har någon nån info om linkapacitet? vilken storlek hamnar vanliga amb mag II i om man jämnhär med 4000, 5000 och 6000? kan man ha en sån som jerk lp rulle för drag under 90g? tål den det?

BeBest
2007-04-22, 12:52
Ungefär 5000 klass. Fiske 2.

BeBest
2007-04-22, 12:53
Du kan nog ha den för jerkbeten också, åtminstone ett tag. ;)

ramsis_iv
2007-04-22, 13:07
Lite för stor då. Jag vill ha en som motsvarar 3000 som störst.

Den där "åtminstone ett tag" delen orar mig lite :)

teambohr
2007-04-22, 15:09
Jag fiskar uteslutande med Ultra Mag XL och Mag -serien. Fick välja mellan moppe och en rulle då jag fyllde 15 år. Detta var 1984. Den XL III:an är med var fisketur och belastas hårt......i 24 år! Har massa nya multirullar, men det går inte att jämföra. Visst, de går smidigt, jämnare slirbromsar, trevlig design bla bla bla, MEN när det kommer till bruks hittar inte jag något motstycke

I princip kan jag baxa över fanskapet med bandvagn, och sedan använda den. Har uppmätt kast på dryga 130 meter. Dokumenterat på land. Vi kastade med 9-fottsspö. Med XL II:an kastade vi 140 meter.

Med andra ord en trotjänare jag aldrig lägger ifrån mig.

christer
2007-04-22, 18:59
jag äger ett par ultramag och jag är jäkligt nöjd med dem. de krånglar aldrig förutom när man ska serva den och man plockar isär den och det sprätte ut fjädrar och grejer. slutade med att allt åkte i en påse och så fick en kompis hjälpa mig som råkat ut för samma sak..