handdator

Visa fullständig version : Lip-Grip?

SMaster
2003-07-16, 23:32
Jag har funderat på att köpa en Lip Grip. Jag var mycket skeptisk mot dem i början, men det verkar som många använder dem. Inte bara C&R fanatiker (Jag menar alltså -fanatikerna-). Kör nästan alltid C&R själv. Men jag äter en del fisk också:rolleyes:

Någon som använder/har använt Lip-Grip och vill dela med sig lite av sina erfarenheter?

Är det någon som använder Lip-Grip för något annat än gädda?

Några märken att rekomendera/varna för?

korten
2003-07-16, 23:38
kolla senaste nummret av FJ där har dom en artikel om lip grip

DannyStock
2003-07-17, 01:11
En Lip Grip kan säkert vara bra om den används på rätt sätt. Tycker dock oftast att man får se gäddor hängandes rakt upp och ner utan stöd för ryggraden. Det krävs inte ett geni för att inse att en fisks ryggrad aldrig utsätts för en sådan påfrestning i sitt rätta element. Att sedan en Lip Grip ofta ger småskador som kan infekteras och som hade kunnat undvikas med en handlandning talar ju inte direkt för ett inköp.

Markin
2003-07-17, 12:48
Har hört att lip gripen ger endel mindre skador som kan bli infekterade precis som danny säger. Om jag vaore i ditt läge skulle jag nog skaffa en rejäl knutlös håv eller ta gäggorna i ett gäl grepp.

Foppa
2003-07-17, 16:17
Håv är bara krångligt, krokarna fastnat i håvnätet, gälgrepp är det enklaste och mest skonsamma.. plus att man får klämma lite på gäddan ;)

Markin
2003-07-17, 20:30
Foppa jag kan hålla med om att det är för j#vligt när krokarna snor in sig i håvnätet och landning genom ett gälgrepp är de mest skonsammaste mot fisken. Men efter ett par dagars intensivt gäddfiske ser händerna inte speciellt trevilga ut´men det är sådant man får räkna med.

Tycker personligen att lipgripen till viss del kan jämföras med huggkroken fast utan att den går igenom gäddkäften. !

Fire Tiger
2003-07-17, 23:02
När lipgipen slår igen så uppstår det ju även då skador, sen när man lyfter upp fisken så kommer tyngden från gäddan att landa på lip-gripen och då kan man ju naturligtvis förstå att det uppstår otrevliga skador... Med lip-grip så ser det så mycket mindre smärtsamt ut, men är det verkligen så om man jämför det med ett försiktigt gälgrepp!

KG?
2003-07-18, 01:41
Lipgrip slår igen? Det är ingen råttfälla eller gäddsax det är frågan om. Rätt använd är lipgripen både skonsam och praktisk. Små gäddor kan lyftas i gripen utan de får några skador. När jag fått större gäddor har jag hakat fast dem i lipgripen, lagt ifrån mig spöt och lätt kunnat ta ett bra gälgrepp. Det är betydligt lättare att undvika skärsår när man slipper hålla gäddan med spöt. Lipgripen behöver vara av den roterande typen annars kan gäddan skadas om den börjar snurra. Vill man kan man trä på en gummislang på käftarna så minimeras risken för skador på gäddan.
Kort sagt en bra grej om man använder den med lite sunt förnuft.

yoxler
2003-07-18, 09:04
Det finns modeller med gummi längst ute på grippen. Och enligt senaste FJ så verkar det som ytterligare tillverkare ska sätta gummi på sina. Det borde minimera skadorna.

Andreas
2003-07-18, 18:03
Om inte annat så kan man ju sätta gummi själv på grippen så som FJ föreslår.

cico
2003-08-02, 01:53
Originally posted by Cello
När jag fått större gäddor har jag hakat fast dem i lipgripen, lagt ifrån mig spöt och lätt kunnat ta ett bra gälgrepp.

Det var väl precis så Forsberg föreslog att den skulle användas i texten till FFA:s test av de olika märkena. Verkar ju onekligen praktiskt i vissa lägen.

Rätt sällan några större incidenter sker med gälgrepp om man gör det lugnt men bestämt. Är olyckan framme har man nog varit rädd i något skede vid landningen och fegat. Då det gör ONT! :skaka: heehe

//K