handdator

Visa fullständig version : Grr.. jag lyckas f*n aldrig!

Zil
2003-07-17, 09:07
Igår va vi ute för att prova ta lite abborre på jigg men vad händer? .. jo man får en gädda på 5 kilo istället... fin gädda som kämpade på bra! Lite senare vid typ 22-tiden åker vi ut på lite grynnor som ligger på lite mer öppet vatten, för att försöka få tag på Gösen eller abboren... Ett hugg av något som inte vill följa med upp :(

Varför får vi aldrig någon gös eller abborre!?

El Crapone
2003-07-17, 09:47
haha.. så kan det gå.. men en gädda på 5kg är ju inte fel det heller?

SMaster
2003-07-17, 10:00
Det är klart att du aldrig lyckas!

Om du anser att en fisketur där du får en 5 kg gädda på light grejer (som jag antar att du använder när du jiggar abborre) så är det klart att du aldrig kommer att bli nöjd ;)

Zil
2003-07-17, 10:46
Hehe... kvällen va ljuv, naturen va skön och sällskapet va trevligt ... klart man är nöjd med den lilla utflyckten.... fast det vore kul om man kunde få den där gösen och abborren någon gång... vet inte riktigt hur man ska fiska gös/abborre men jag tror att det är jiggning vid grynnor som gäller ... eller?

jerka!
2003-07-17, 11:34
hehe jag tror itne att han vill veta vad som är felet... hihi han vill bara rapportera sin lilla fångst tror jag ;)

Zil
2003-07-17, 11:49
Hehe... nää... då hade jag slagit på stortrumman med manipulerade biler osv ;)

Nää... lite alvar i detta nu... :)

Abborre på sommaren (nu i detta väder) ... Mete med löja och mask, små spinnare och jigg vid grynnor.

Gös på sommaren (nu i detta väder) ... Mete med mört och löja samt jigg vid grynnor, gärna på kvällen natten.

Stämmer detta??

SMaster
2003-07-17, 12:26
Om man inte trollar, så är löjmete nog svårslaget så här mitt i sommaren.

Zil
2003-07-17, 13:29
Tack SMaster, men jag ha rett par frågor.

Vart? Grynnor, "öppet hav", vass, lerig eller stenig botten, Gäller detta både abborren och gösen? Tid på dygnet.

Cad
2003-07-17, 14:50
testa småvobblers oxå...men meta dom é nog bäst..brukar meta med mört, 7-12 cm..och huggen låter inte vänta på sig..
Jag fiskar mest i en liten innsjö och brukar få en bit utanför uddar. Där jag fiskar nappar det bäst 6-9 cirkus...detta gäller för abborre..gös vet jag inget om..
Vet inte om det var till nån hjälp...

SMaster
2003-07-17, 15:13
Inte så ofta öppet hav. Men annars där småfisken är. Om det är mycket löja på en grynna så finns det de stora också där. Om det är mest liv i vassen prova där.

SMaster
2003-07-17, 15:14
Det gäller båda abborre och gös.

Zil
2003-07-17, 16:04
Tack... bilder på mina gösar och abborrar kommer snart ;)

Foppa
2003-07-17, 16:11
Gös är bäst på djupare vatten, runt friliggande grund och vid allehanda undervattensstrukturer (ryggar, branter osv) bästa ställena för abborre brukar vara vid inlopp och utlopp, få saker klår flötmete med löja i en liten åmynning vid en sjö en stilla sommarkväll.... *dregel*
Men grynnor och bryggor brukar också hysa abborre, jag tycker stenbotten (bevuxen sådan) är bäst för grövre abborre, men de finns över alla bottnar...

Putte
2003-07-17, 18:43
Jag brukar alltid köra gul twintail jigg, i minsta storleken. Brukar kunna få hur mkt aborre som helst. Men inget slår nog mete med löja.

Zil
2003-07-18, 08:34
Hur får jag tag på löja? Löjnät eller?

Foppa
2003-07-18, 10:39
Jag metar med ett så känsligt flöte som möjligt (0.5-1g) och en liten krok, strl 14-20 med en maggot eller maskbit på, bröd sitter så dåligt på kroken, men det kan vara bra att mäska med...
Snart kommer väl P-U och predikar om sina kastnät, de kan nog vara effektiva, jag har inte provat än...

Henrik_L
2003-07-18, 11:44
jagla ut ett löjnät igår natt, antar att det blev ett fiasko :)

SMaster
2003-07-18, 12:23
Jag brukar köra löjnät. Inget löjligt 5 meters, utan ett riktigt (tror det är 12 meter).

Men att meta löja är faktiskt ruggigt roligt. Kan ge roliga bi fångster också. Tog ett 10 tal abborrar på Torö förra sommaren på 2-5 hg. Alla kom upp på 5 intensiva minuter. Alla tog på en 1/10 dels maskbit. Kroken var storlek 16 ;).

Zil
2003-07-18, 13:51
Mao.... man får testa sig fram... borde fungera att meta med majs oxå... tror ni abborrar nappar på majs?

El Crapone
2003-07-18, 13:59
jag har faktis fått borre på majs... vet itne om det är ovanligt men så är det =)
För övrigt så tror jag inte på majs till löjab, kanske om man tar extremt lite av ett majskorn, fast annas så är ju majskornet alldeles för stort både för kroken man använde och för löjans mun.

Sök på typ löja eller nåt i sökfunktionen här så kommer du hitta väldigt mycket om det, och även långa diskussioner om hur man fiskar den på bästa sätt..

korten
2003-07-18, 21:40
citerar vad hans nordin har sagt i sin film "så metar du" -så tar du en liten degkula den ska vara stor som ett risgryn ungefär. så man ska inte ha stora beten när man metar löja. tycker att maggot nästan är för stort

Foppa
2003-07-18, 21:49
Majskorn är iaf på tok för stort....