handdator

Visa fullständig version : *grr* för sjunkande grejor!

Mikespike82
2003-07-18, 11:58
Fick jerbait grejorna jag beställt igår.
Jag och en kompis drog till en sjö där vi oftast fiskar och klippte först lite sjögräs för att sjön håller nästan på att växa igen.

Men till slut blev det iaf fiske, körde ut till ett abborrställe för vädret var verkligen mega varmt och gäddorna lång från huggvilliga!

Så kompisen började kasta med en lite poppers och jag tänkte; nu ska jag tusan prova mina jerkgrejor och började kasta, hur lätt som helst att kasta faktiskt.
Efter några kast började man få till gången på mantan och slider.

vi bytte abborställe och när jag tog upp spöet ur båten och skulle kasta ut lät det bara *klisch* så skickade jag iväg mantan (319:-) med en härlig snärt en bra bit bortanför där vi stod.

Var nära att börja gråta, vi körde dit med båten och kollade djupet, det var ca 5m utan mantan i sikte, men när det blir soligt igen så ska jag dit och dyka vill ja lova och jag ska f*n inte ge mg före jag hittat den.
Måste säga att spöet och rullen kändes kanon bra!!

Men vi fortsatte turen efter den bortkastade mantan och drog upp en hel del abborrar på poppern!

Danne
2003-07-18, 12:27
Synd på mantan. Men ge inte upp gäddfisket. Lyckas man lokalisera fisken så brukar de allt vara huggvilliga även i det gassande solskenet. Bland de bästa gäddfiskena jag upplevt har faktiskt varit i strålande solsken och temp på 25 grader. Hur emot alla regler som helst har jag/fiskepolare vid flertalet tillfällen haft kollosalt bra fisken på grundtoppar på bara 3 meter. Trots att det finns en mycket god topografi med "spots" som gäddan "borde" föredra mitt i högsommaren. Igår lyckades vi med att drilla 7 gäddor samtidigt över ett sådant "spot" på 3 meter varav den största vägde 10.5 kg. Inget ställe direkt som borde hysa gädor så här års. Men det är inte alltid det självklara är så självklart. :-)

Keeep on jerking :-)

Mikespike82
2003-07-18, 12:29
Näe för tusan, inte ger jag upp inte!
Men det tog emot att se "mantan" flyga iväg utan en lina som satt fast i den, för att sedan dala ner och sjunka till botten *snyft*

Men men, jag ska provdyka där, men tror inte att det är någon vidare sikt, ganska grumligt vatten och 5 meter djupt.
men för 319:- så måste man ju försöka

Foppa
2003-07-18, 12:36
Fick du bakslag eller?
Detta är en av anledningarna till att man ska ha grov lina, många använder ju flät i dimensioner upp mot 0.40mm, hur grov lina hade du?

Hippo
2003-07-18, 12:37
Vilka jerkgrejor blev det?

Mikespike82
2003-07-18, 14:08
Originally posted by Foppa
Fick du bakslag eller?
Detta är en av anledningarna till att man ska ha grov lina, många använder ju flät i dimensioner upp mot 0.40mm, hur grov lina hade du?

Jag vet inte riktigt vad som hände, jag har 0.28mm.
Men efteråt så såg jag ett härligt trassel på rullen som tog dryga timmen att lösa upp.
Det var som om linan skärt in i resten av linan på något sätt.
vad är ett backslag?

Mikespike82
2003-07-18, 14:10
Originally posted by Hippo
Vilka jerkgrejor blev det?

Det blev setet ¨på lundgrens (1600:-) sen köpte jag mig en manta och en pig.
Är ändå nöjd som tusan med spöet och rullen annars.
DEt var riktigt skönt att fiska med.
Ska ta med mig tjejen snart och fara och provdyka lite.

"den som söker den finner" har jag hört, vore trevligt som tusan att hitta mantan!

Mikespike82
2003-07-18, 18:13
Var och dök, men inte fann jag något, jag kände på botten på 4-5m djup och kunde bara konstatera att allting som blir tappat där förblir ohittat, det för det värsta jag varit med om.
Botten var bara dy och lera, handen sjönk ner 15cm när jag kände lite lätt på botten.
Så mantan är forlorad *snyft*

KG?
2003-07-18, 18:17
Kör gärna med flytande beten tills du får in snitsen. Men helt garderad är man aldrig, jag kör med PP 0,36 för att spara lite på tunga Bulldawgs och liknande. Men blir det tvärstopp så kan nog även den linan smälla av.

Mikespike82
2003-07-18, 18:39
näe du har nog rätt, tar det tvärstopp flyger nog vilken lina som helst av.
Inte så mycket att göra åt, bara beställa nytt!

Mikespike82
2003-07-18, 18:39
Originally posted by Mikespike82
näe du har nog rätt, tar det tvärstopp flyger nog vilken lina som helst av.
Inte så mycket att göra åt, bara beställa nytt!

Oj nu lät det som jag var skitrik å de är jag inte!
Men jag menar man kan spara till ett nytt drag! :)