Visa fullständig version : Sutare i Malmö Kanal - finns det?
Sir Fish-a-lot
2007-09-07, 23:26
Ja - ett svar på den frågan skulle sitta fint. Har någon av er fångat nån där?
Ungefär var? (inga "exakta kordinater":hungrig: behövs... )
Skulle inte tippa på det. Dock finns det i vallgraven runt museet och det är möjligt någon fiskat upp någon där och släppt i kanalen men att få någon ev sådan fisk är väl som att leta efter en nål i en höstack. Det ända jag fått i kanalen är mört, id, gädda och abborre.
IncredibleZ
2007-09-08, 13:55
Skulle inte tippa på det. Dock finns det i vallgraven runt museet och det är möjligt någon fiskat upp någon där och släppt i kanalen men att få någon ev sådan fisk är väl som att leta efter en nål i en höstack. Det ända jag fått i kanalen är mört, id, gädda och abborre.
Var fick du gäddan?
Sir Fish-a-lot
2007-09-08, 15:19
De flesta "mörtar" man får i kanalen är egentligen småid. Har haft ett satans bra fiske efter dessa men även ål har nappat flitigt. Fick 3 idar kring kilot och över på en och samma sittning... dock har jag "spottat" mycket stora individer.
Gäddorna är väl rätt klena?
Gäddorna är inte stora (har inte fått mer än två där med en topp på kanske 1,5 kg)och visst är det ofta småid men det finns dock mört i kanalen. Ål kan jag mycket väl tänka mig finns i kanalen, har även sett små multar 10-15 centimeter ätandes i kanalen mittemot roddklubben (det är även ungefär gäddorna förekommer, iallafall enl min erfarenhet).
Sir Fish-a-lot
2007-09-09, 19:04
Ungefär där ligger "mitt idställe". Ska kanske inte vara så hemlig av mig och säga så mycket som att jag sett riktigt stor karp i kanalen också... inte många men fina (kring 5-7 kg kanske). Har dock inte klarat av att "mäska in dem" än.
Karpfäst
2007-09-10, 10:18
Karp i kanalen?
Är det inte bräckt vatten eller salt?
Sir Fish-a-lot
2007-09-10, 19:45
Karp i kanalen?
Är det inte bräckt vatten eller salt?
Något bräckt måste det vara men mestadels är det ju regnvatten och "spillvatten" skulle jag tippa.
Man har faktiskt fångat karp utanför Finland och där är det bräckt om inte salt...
Karpfäst
2007-09-10, 21:06
Något bräckt måste det vara men mestadels är det ju regnvatten och "spillvatten" skulle jag tippa.
Man har faktiskt fångat karp utanför Finland och där är det bräckt om inte salt...
Ah där ser man :)
Vart i kanalen håller dessa till? vore kul och spännande om man sett en skymt av dem.
Är det fjäll eller spegelkarp? , gräskarp?
Sir Fish-a-lot
2007-09-10, 22:54
Ah där ser man :)
Vart i kanalen håller dessa till? vore kul och spännande om man sett en skymt av dem.
Är det fjäll eller spegelkarp? , gräskarp?
Jag är inte snål så jag får väl ge dig en hum om var de brukar husera. Jag kan ha fel angående art. Det såg ut som misstänkta fjällisar som tuggade i sig nåt gott från stenarna. Dessutom så tror jag att det var en liten karp eller möjligtvis ruda som följde med efter masken en gång vid inspining - den var i alla fall för högryggad för att vara en id.
Jag brukar se dem från en bågformad bro i parken... kommer inte ihåg namnet på denna (ganska nära "gäddstället" som nämnts tidigare i tråden).
Jag ska fiska i Arrie eller kanalen imorgon. Är du Malmöit så kanske vi kan köra en joint venture imorgon kväll... skicka ett PM!
Det var som fan. Låter ju jättekul allt det här. Om ni varit vid roddklubben de senaste veckorna så kanske ni sett aktiviteten i vattnet. En liten bit ifrån roddklubben inmot stan kokar det nästa i vattnet. Jag gissar på att det är mört. Fiskar i olika storlekar och hoppar och lever loppan i ytan. En del bör vara lite större, typ 25 cm. Har provat at meta med deg, bröd, mask och majs. Har bara haft två känningar i flötet. Ena på majs och den andra på bröd. Fiskade 50 cm under ytan. Men det gav inget. Konstigt eftersom det finns så mycket fisk där. Något borde ju fan vara hungrig?
När på året har gäddorna visat upp sig?
Någon som spottat abborre ännu?
Såg lite på ekolodet i kanalen i onsdags. Men vet inte vad det var. Har inte riktigt lärt mig mitt ekolod ännu.
Sir Fish-a-lot
2007-09-16, 23:53
[QUOTE=MårtenS;298856]
QUOTE]
Kommer väl lite mer och större nu när det börjar bli kallare. Annars så ser jag en och annan liten abborre ofta. Ibland behagar de att nappa men har hittills varit miniborrar.
Tidig vinter så ska stationen vara ett bra ställe. Jigg går bra men även bottenmete med löja.
IncredibleZ
2007-09-17, 06:35
Jag och några polare var där för någon månad sen och då var vi typ bakom stationen en bit från roddklubben. Efter bara typ fem kast, med jigg, var där en liten abborre simmandes efter, men den var för liten för att bita på min krok så den fastna inte men den försökte hela vägen in till kanten:cool2:
Bara ett kast efter, hör jag att den ena polaren som står precis bredvid mig har napp och det visar sig vara samma abborre och den ända vi såg den dagen. Liten dock men vi hade ju inte precis förväntat oss att få napp, inte jag i alla fall:nut:
Notera att det finns två roddklubbar i Malmö. En bortom centralen vid slussplan och en i slottsparken bakom mölleplatsen. Vi talar nog om två olika.
Nu har de kommit!
I alla fall på mitt spö.
Tagen idag vid hovrätten. Den tog ganska djupt. På min egentillverkade dubbelspinnare.
Hade flera hugg.
Fiskade 30 minuter vid lunchtid från min båt.
Dock inte så stor. Men hade tyngre hugg.
http://www.svemark.com/Kanalen.JPG
theoneandonly
2007-09-17, 17:54
det där lär ju dock vara en stationär abborre så att säga. Sånna kan man fånga hundratals av närhelst man vill. Men de störra abborrana från 700 gram och uppåt borde väl vara på väg när som helst dom med? Fortsätt rapportera
Frågan är hur länge till abborrfisket kommer att leverera stora borrar, det finns en del personer som tar hem allt de får. Jag kommer ihåg att det på början av nittiotalet var bra fiske efter stora borrar i kanalen för att sedan bli sämre under några år. Kanske det var på grund av överfiske?? Har även upplevt samma sak i Segeå gällandes borrarna där.
LEX: När på året tog du gäddorna och på vad?
Man har ju hört om de som stått med sopsäckar fulla med abborre. Att ens fundera på att äta abborren i kanalen? Det finns dåligt med test på hur fisken i kanalen mår. Men man antar från miljöhåll att den inte är den bästa.
De få mätningar som är gjorda på vattnet i kanalen har gjorts av citytunnel-bygget. Och de mätningarna vill de inte dela med sig av. De ska mäta vattenkvalitén innan bygget och under bygget och efter bygget. Men de vill som sagt inte dela med sig av mätningar.
Men jag skulle inte äta fisk från kanalen. Känns som lite gambling.
Jadu MS, på hösten på jigg. Gul jigg med rött huvud, jiggade egentligen efter abborre. Har du varit i Arrie ngt på sistone?
theoneandonly
2007-09-18, 22:50
mycket av abborren som fångas i kanalen går till restuarangeer och försäljning faktiskt. Där finns ju de som tar till sin egen restaurang, och sen säljs det ju del del vid "fiskebodarna" har jag hört. Händer att det läggs nät i kanalen av skrupelfria fiskare.. Jag tycker vi ska fortsätta sprida ryktet att fisken i kanalen är fulla med gamla bindor, lik, människoavföring och framför allt mediciner och gifter som krymper penis och riskerar att göra dig steril. Faktiskt, det är typiskt sånt som hittas i fisk vid storstäder och Malmö är verkligen inget undantag snarare är väl malmö värre än de flesta städer som t ex stockholm. Så är det, så det så! Sprid ordet till alla fiskare i kanalen, inte ens min värsta ovän skulle jag vilja tvinga äta kanalabborre
Är ju inte direkt att rekomendera som hund och kattmat heller. Dom påverkas ju lika illa som människor eller värre för egentligen är det inte nyttigt för katter att äta fisk. är ingen naturlig föda.
Nej jag kan inte förstå att någon överhuvud taget har ihjäl kanalabborre
Var faktiskt förbi Arrie ikväll. Blåsigt värre var det. Tog en liten gädda på 1 kg. Den var krokad så ena ögat trillade ut. Tråkigt. Dock var det en polack som gärna tog hand om den. Annars hade jag varit tvungen att rensa fisk. Fy fan. Haha.
Annars har det varit nästan stendött de senaste gångerna jag varit där. Tog en gädda på hemmagjord popper för en månad sedan. Annars bara ett hugg på fyra olika besök. Dock korta sådana. Blir fan inte klok på var gäddorna står nu. Hade så bra flyt i början på sommaren. Men skam den som ger sig.
De flesta av de stora abborrarna (5 hg och uppåt) i kanalen tror i och för sig jag vandrar in från havet på hösten vilket borde göra att de går att äta. Håller dock med óm att ryktet kan vara bra att sprida så att idioterna inte fiskar ut beståndet.
theoneandonly
2007-09-20, 16:38
De flesta av de stora abborrarna (5 hg och uppåt) i kanalen tror i och för sig jag vandrar in från havet på hösten vilket borde göra att de går att äta. Håller dock med óm att ryktet kan vara bra att sprida så att idioterna inte fiskar ut beståndet.
Schhhh! Nu säger du ju emot dig själv!
Jag tycker vi ska enas om att kanalborren uteslutande lever på skadliga och osmakliga saker. man är vad man äter, det gäller abborren det gäller dig.
Att ens fundera på att äta abborren i kanalen?
Nu tror jag i och för sig att folk inte funderar på att äta fisken på plats i kanalen utan kanske hemma eller dylikt;)
Sir Fish-a-lot
2007-09-20, 17:43
Mina "karpobservationer" gjordes i närheten av cafét inte roddklubben kom jag på. Ni får ursäkta en tillfällig malmöit!
Fick en borre igår... ungerfär 50 gram vägde den!
Vilket kafé menar du, finns där något sådant i parken . Jag har väldigt dålig koll på sånna saker (detta till trots permanent malmöbo). Det var ju inget best till abborre du fick, fiskade du riktat efter borre eller?
Min jag fick häromdagen vägde säkert 100 gram, :)
Slottsträdgårdens café kanske? Det bakom Malmöhus i trädgården. Med brygga ner i kanalen.?
Sir Fish-a-lot
2007-09-20, 19:53
Min jag fick häromdagen vägde säkert 100 gram, :)
Slottsträdgårdens café kanske? Det bakom Malmöhus i trädgården. Med brygga ner i kanalen.?
Du är en kille med järnkoll!
Sir Fish-a-lot
2007-09-20, 19:55
Det var ju inget best till abborre du fick, fiskade du riktat efter borre eller?
Var ute efter id och fiskade med 6 maggots. Dock var iden som bortblåst efter min mäskning (trots att jag brukar vräka ut mer än så).
IncredibleZ
2007-09-20, 20:19
Var faktiskt förbi Arrie ikväll. Blåsigt värre var det. Tog en liten gädda på 1 kg. Den var krokad så ena ögat trillade ut. Tråkigt. Dock var det en polack som gärna tog hand om den. Annars hade jag varit tvungen att rensa fisk. Fy fan. Haha.
Annars har det varit nästan stendött de senaste gångerna jag varit där. Tog en gädda på hemmagjord popper för en månad sedan. Annars bara ett hugg på fyra olika besök. Dock korta sådana. Blir fan inte klok på var gäddorna står nu. Hade så bra flyt i början på sommaren. Men skam den som ger sig.
Var tog du den? På den sida du beskrev för mig sist är där sjukt mycket sjögräs ju. Var där i måndagsmorse med en polare, men det närmsta vi kom en fisk var att vi hittade en död mört.
Jag tog den längs den långa stranden nedanför fågeltornet. Men det var bara en liten rackare. Där är rätt så mycket växter men det funkar med freestyler och pig. Buster skulle inte funka. Men ibland drar jag upp lite gräs dock. Haha.
Ska kanske dit imorgon fredag någon gång tidig eftermiddag. Om du vill komma dit så kan jag peka var jag tagit alla mina små gäddor. De verkar dock inte stå där nu. Men ibland funkar det och ibland inte.
Slå en signal imorgon förmiddag om någon vill sammanstråla i Arrie.
0707-14 20 52
Sir Fish-a-lot
2007-09-20, 23:49
Jag tog den längs den långa stranden nedanför fågeltornet. Men det var bara en liten rackare. Där är rätt så mycket växter men det funkar med freestyler och pig. Buster skulle inte funka. Men ibland drar jag upp lite gräs dock. Haha.
Ska kanske dit imorgon fredag någon gång tidig eftermiddag. Om du vill komma dit så kan jag peka var jag tagit alla mina små gäddor. De verkar dock inte stå där nu. Men ibland funkar det och ibland inte.
Slå en signal imorgon förmiddag om någon vill sammanstråla i Arrie.
0707-14 20 52
Har du kört nåt mete efter gäddorna? Som sagt en massa sjögras och skit. Kanske en idé att presentera en död sill under flötet (på 1 meters djup)... någon som testat?
För ngn vecka sen metade jag gädda i Arrie, dock inte med död sill utan med levande sarv. Resultatet blev en liten gädda... Har sett rapporter på fiskekompaniets hemsida att det tagits nån hyfsad gädda den senaste tiden på mete (tror den var på 85 centimeter,vet ej vikt). Jag fiskade min sarv cirka en meter under ytan. Betydligt enklare dock att slänga på en jerk eller wobbler av nåt slag än att meka mete, ev fiska betesfisk och jag tror även att det är lika effektivt.
MS är det bra fiske på rakan nedanför fågeltornet? Verkar vara helt variationsfritt, inget skydd för fisken. Är det mkt växtligthet där på botten? Har sett folk bottenmeta där så man undrar ju hur mkt det är. Sir fish, har du bottenmetat i Arrie? Hur fan lyckas man med det, man har ju ett ton äckelsjögräs direkt tyngden fått bottefäste.
Sir Fish-a-lot
2007-09-21, 01:05
MS är det bra fiske på rakan nedanför fågeltornet? Verkar vara helt variationsfritt, inget skydd för fisken. Är det mkt växtligthet där på botten? Har sett folk bottenmeta där så man undrar ju hur mkt det är. Sir fish, har du bottenmetat i Arrie? Hur fan lyckas man med det, man har ju ett ton äckelsjögräs direkt tyngden fått bottefäste.
Tidigt på året (april) kan bottenmete funka för då är botten lite mer fri från sjögräs. Nu är det lönlöst... jag flötmetar sutare och hittar gluggar eller metar nära land.
Därför tänkte jag att kanske flötmete efter gädda borde vara mkt bättre än bottenmete med deadbait.
Intressepil: döda sillar lockar fram gammelgäddan enligt engelsmännen!
Jag har inte provat att meta efter gädda alls. Har sånt jävla problem att få upp betesfisk. Ska prova med död sill någon gång.
LEX: angående rakan så är det där jag fått mest. Verkar som om gäddorna ligger mellan sjögräset och väntar. Fick min största där, fast rätt långt ut. 93 cm. och 5,2 kg.
Jerkbait funkar för mig. Inga större problem med sjögräset. Men på vissa ställen funkar det inte då det är för grunt med för mycket gräs.
Ingen som vill sammanstråla där i eftermiddag?
Var i Arrie i eftermiddags. Jävla kass skitsjö! Haha.
Ingenting på 2,5 timmar. Var runt på flera olika ställen också. Det var en sådan dag idag helt enkelt.
Som min dotter brukar säga: Fiskarna kanske är på semester på lalandia!
Abborrarna är definitivt kommna nu, eller hur MS, den största jag tog i tisdag låg på cirka 600 g, tappade en vid håvningsom jag tippar var upp mot 800-900 g.
Sir Fish-a-lot
2007-09-27, 13:17
Abborrarna är definitivt kommna nu, eller hur MS, den största jag tog i tisdag låg på cirka 600 g, tappade en vid håvningsom jag tippar var upp mot 800-900 g.
Om du vågar så kan du kanske ge oss en hum om VAR.
Metod?
Jag tänkte quivermeta med löja och kanske även testa lite larmmete. Finns det löja i kanalen eller får man ta småid och småmört i stället?
Vilken tid på dygnet var det?
Vid hovrätten. Det var spinnare men är grymt sugen på mört/löjmete för att utesluta de små. Varit där både på morgonen (igår) och på eftermiddag kväll, ingen skillnad de hugger i perioder ändå.
Igår fick min dotter två fina borrar på säkert 40 gram styck. Hon metade med mask!
:)
Storleken har ingen betydelse!?
Sir Fish-a-lot
2007-09-27, 18:18
Vid hovrätten. Det var spinnare men är grymt sugen på mört/löjmete för att utesluta de små. Varit där både på morgonen (igår) och på eftermiddag kväll, ingen skillnad de hugger i perioder ändå.
Right on target captain... där tänkte jag fiska. Hade nån större på senast jag metade id (inte en id i sikte). Körde både en rodpod + flötmete.
Kul närfolk gick förbi och kollade in rodpoden och trodde jag var ett ufo...
Jag ska nog inte quivermeta utan köra aktivt flötmete... för mycket skit på botten att fastna i. Fast 2 larmspön lär beta av kanten.
Jag har läst på lite om abborrmete och död löja ska inte vara sämre än levande. Dessutom ska flötmetet vara bättre eftersom fisken känner mindre motstånd än när man försöker att bolta dem.
Sänkhåven åker fram så ska jag frysa in några döingar till nästa gång...
Fick faktiskt en id där igår som bifångst vid borrefisket. Jag verkar ha blivit en idmagnet, vid sommarens multefiske var det minst en per tur och nu förföljer de mig igen...