handdator

Visa fullständig version : Fiske Öland!

McMoj
2003-07-23, 22:40
Hej! Jag ska till öland runt början av vecka 33, och skulle vilja veta vad man kan fiska där (gratis då förtstås, havet är jo där)... Vi kommer ej ha nån ha nån båt så finns det bra ställen på land som man kan få upp lite fina fiskar..

Havsöring finns jo där, Men de är jo för trolling båtarna långt ifrån land typ bara!

aja.. Tack på förhand

Ha'de Bra alla grabbar och brudar där ute :headbang:

Majakovskij
2003-07-23, 22:55
Havsöring är inte så lätt att få nu men under sena kvällar är det inte omöjligt att öringen hugger. Bra plattser är i princip norra öland ovan Borgholm men finns även undantag. Annars så är det gäddfisket som gäller nu, runt grankullavik ska vara bra. Glöm inte att även öland har en insjö! :)

McMoj
2003-07-23, 23:28
Är deras insjö gratis att fiska i?

McMoj
2003-07-23, 23:29
Och vad heter den? är det den som heter nått på Ha nåting, Harnsjön eller nått.. ser inte så bra på denna http://www.olandsturist.se/karta/images/kartbla.jpg karta =)

qvarnis25
2003-07-24, 00:05
Hornsjön! Har fiskat där mkt, mest som liten. Bra dagar i sjön så är den grym!!! MKT bra fiske efter grov gädda och fina matabborrar. Själv har man inte gjort någon gäddsatsning sär modern tid, när ja fiskade där så va man 12 och stog med ett å kastade med ett toby vid vasskanten i mitten av juli. Men fick ändå 5-6 kilosgäddor. Vet några tyskar som var där och fick 2 gäddor över 10 kg med en topp på 16 men de va väl ungefär 5 år sedan. Sjön är privat men de finns ett pensionat, kommer ej på namnet nu, där man kan typ hyra lr nåt. Själv så känner jagh en ägare i sjön så det är så jag har fått tillgång. Ska ner i vår på gäddsafari men skulle jag fiska där nu så skulle jag jigga eler meta efter abborre. vattnet e lite smått bräckt och rätt ljust. Norra delen är mkt grund och har väldigt mkt sjögräs/alger. Nåt mer????

McMoj
2003-07-24, 00:10
Hmm... Privat så gåre jo fan inte så bra att ställe sig där och fiska

McMoj
2003-07-24, 00:24
Aja!! Hur ser det ut vid ölands norra sak, Vid viken där? Vart ska man stå för att kasta eller meta osv.. finns väl som sagt inte mycke berg?

El Crapone
2003-07-24, 05:00
Kontakta campingen i grankullavik.. där an man även hyra båt och få guider o grejer =)
Edit: När jag ska få guider menade jag itne få, utan få betala =)

Jan O
2003-07-24, 10:39
Skulle oxå rekommendera Grankullavik, en fantastisk vik som liknar en insjö, där kan man hyra båt. Abborre på två kilo är möjligt. Gäddorna finns där också...

McMoj
2003-07-24, 13:03
Alltså måste man då hyra båt?

El Crapone
2003-07-24, 16:00
Man kan också använda sig av sina vadarbyxor och vada runt.. men vad jag har hört så ska man satsa på båt..

Majakovskij
2003-07-24, 16:05
Ta det lugnt med bikinibrudarna bara :)

McMoj
2003-07-24, 16:18
Alltså kan man hyra båt vid grankullevik...?
Utan att man bor där

El Crapone
2003-07-24, 16:24
Det tror jag.. ring och fråga =)

McMoj
2003-07-24, 16:52
Nee.. jag har ingen lust att paya båt när man har en egen

Jan O
2003-07-26, 17:28
Man kan hyra båt, de var lite avviga förra sommaren då de egentligen bara ville hyra ut till sina gäster på campingen men fråga kan man alltid...

El Crapone
2003-07-26, 19:14
Man har ju haft argumentationsteknik i skolan nu, så då bårde man ju alltid få som man vill =)

Pexx
2003-07-26, 21:09
Fiskade i Grankullavik i veckan och kan meddela att dom hyr ut båtar med motor (300 kr / dag). Dom har även roddbåtar utan motor och det är dessa som i första hand är tänkta för dom som hyr stugorna. Jag fick dock låna en roddbåt gratis eftersom jag åkte ut mitt på dan...

Brännande solsken och riktigt varmt mitt på dagen kan ju knappast kallas för "dom bästa förutsättningarna" för gäddfiske men fick dock upp 4 gäddor. Grankullaviken är mycket grund med riktigt häftiga bottnar så jag kan tänka mig att man kan ha riktigt kanonfiske där...

Ps. Bull Dawg - minsta storleken i gul/orange satte igång huggen..

Majakovskij
2003-07-26, 21:22
vad sägs om fiskesnack träff i grankullavik nån vårdag? :)

firrefisk
2003-08-04, 16:56
på norra öland finns grankullavik...ett bra fiske vatten

firrefisk
på norra öland finns grankullavik...ett bra fiske vatten:rolleyes:

firrefisk
på norra öland finns grankullavik...ett bra fiske vatten:rolleyes:

jlw
2005-02-26, 23:15
Varför nämner ingen östra sidan? Långgrund så några djurgående wobbler är inte att föredra. Snarare jerkisar eller skeddrag. Ömtåliga bådar är INTE att föredra då der är stenigt, minst sagt. Vet inte om det finns skörkort över östra sidan? Fiskat där en heldel. Men man måste känna till vattnet för att ha framgång. Går och fiska ifrån land med vadare. Flytring vore annars ideal.

Norra Öland är fint, kring trollskogen. Toppen fiske efter näbbgädda när tiden är rätt. Fytusan vad dom är coola! havsöring finns, dock inte fått någon.

Har föressten tagit några kilosabborrar i hamnen i Borgholm, eller vid utmynningen. Skulle vilka testa och jerka i kalmarsund, lång grunt även där....

joj
2005-02-27, 08:18
http://go.to/trollingoland kolla runt här och se fall du hittar något!