handdator

Visa fullständig version : Pirkisar

Hodjja
2007-09-25, 22:45
Hej! Vinter närmar sig och jag skulle behöva några tips på bra pirkar för gädda och borre.

Mankan
2007-10-11, 13:51
Hej! Vinter närmar sig och jag skulle behöva några tips på bra pirkar för gädda och borre.

Just Gädda vet jag inte, då är det nog bättre du Anglar.
Annars tar du nån stor pirk.. kanske en 60-70-80mm Bergman och sen fiskar du med yviga rörelser.

Angående abborr-pirkar funkar det mesta, är nog mer upp till dig vilken du TROR på.. hänger mycket på självförtroendet.. Men även en pirk som passar din fiskestil.

Fiskar du djupt ska du ha en tyngre prik som kommer ner på djupet fortare.. och som sträcker ut linan så du har bra kontakt mellen pirken och spöt.
Men en tyngre pirk har ju "nackdelen" att den jobbar mer upp o ner.

En plattare bredare lättare pirk kanske mer jobbar som ett "fallande löv" och går ut lite mer åt sidorna.. svårt att generallisera vad som funkar och inte.

Dock kan jag tipsa om alla tävlingspirkar hos www.strandbergsfiske.com
Direktlänk till pirkarna http://www.strandbergsfiske.com/html/body_pirkar.html

Köp ett par st kring 40mm brukar funka som allround.. alla prikarna där är genuina hantverk som är väl värda pengarna.. bättre pirkar hittar du inte.
:cheers:

big catch
2007-10-11, 13:58
det finns en gubbe i enköping som gör ingepirken den använder dom flesta som jag tävlar med den är helt överlägsen

Pig-king
2007-10-11, 14:05
Lidbergs pirkar å krok, tror han är från linköpingstrakten!

Flodebanan
2007-10-11, 15:09

Pipa och VEGE är populära tävlingspirkar för lite grundare vatten. Det är som med allt annat, varje situationen kräver sin pirk...

Fredric
2007-11-20, 13:41
Jag tillverkar ViM Pirken och den har blivit väldigt poppis bland tävlingsfiskare de senaste åren. Pipa är gångbar nästan alltid också. Snabba pirkar ska det vara tycker jag!

www.vimpirken.com

Alessandro
2007-11-20, 13:53
Kör man med blixten och superblixten nuförtiden?

diamond fish
2007-11-20, 13:56
En pirk som är mycket bra är Po pirken. den görs i värmland och man kan beställa den från vidars fiske i karlsta. kör själv uteslutande med den pirken. annars kan jag även rekomendera matse pirken. om du beställer po pirken se då till att även köpa fjäder länkar
som man har mellan pirk och krok,

fiskarlennart
2007-11-20, 19:22
Min favorit är Anders-pirken orginal, men den är inte lätt att få tag på då den ej tillverkas längre. Tror att jag har 4 kvar som jag hoppas gäddorna ger tusan i

kalkstenskungen
2007-11-20, 20:08
(ANDERS PIRKEN) !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
helt klart den bästa pirken.......har även jag några ex kvar men vågar knappt fiska med dem..om nån här på forumet vet någon som säljer dem så skicka gärna ett pm..köper gärna upp ett lager. sen måste jag bara tilläga att mattse pirken inte är tacksam att fiska med,,,hänger gärna upp sig,vilket är jäkla irreterande.(hoppas nu vi får en riktigt kall vinter):appl:

DrMussla
2008-01-01, 23:38
Dra på en rapala orginal floating ;)

elanen
2008-01-02, 15:57
Synd att din VW-pirk inte fanns i större storlek. 54 mm hade vart idealisk. Piipa har en som är i den vikten. Passar bäst på större djup. Annars hakar den upp sig.
Skulle vilja ha en med samma diameter. Men kunna fiska grunt på fetborre.

Norden
2008-01-02, 16:39
Efter att Hebbe57 slutade tillverkas är min nya favorit J.O Vättern (60 mm). Men det är inget för tävlingspimpel. Kan vara lite svår att få tag på.

Mankan
2008-03-03, 22:02
(ANDERS PIRKEN) !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
helt klart den bästa pirken.......har även jag några ex kvar men vågar knappt fiska med dem..om nån här på forumet vet någon som säljer dem så skicka gärna ett pm..köper gärna upp ett lager. sen måste jag bara tilläga att mattse pirken inte är tacksam att fiska med,,,hänger gärna upp sig,vilket är jäkla irreterande.(hoppas nu vi får en riktigt kall vinter):appl:

Jo jag har oxå länge vart på jakt efter Anderspirken. Jag har 2st 10år gamla.. den ena är 35mm och sen andra är 45mm, men jag hittar de ingenstans.

Sen en dag fick jag höra att Görans Sportfiske i Eskilstuna säljer Anders Orginalpirk, jag åkte dit o kollade men de såg inte likadana ut som mina gamla anderspirkar.

Det finns i alla fall 39,43mm fanns nog mindre oxå.
Men jag tycker de var för platta mot de jag är på jakt efter.
I o f s påminde min 35mm.s om dessa Anderspirkar, men nån 45mm finns inte ens.

Vore kul om du kunde PMa över en bild på din/dina Anderspirkar får ja se hur dina ser ut.

Jag har även köpt 2 ex av dessa.. Astors replikor av Anderspirken, men återigen är jag på jakt efter en 45mm.s med lite tyngd i till djupare vatten.

http://www.casaja.com/product.do?productId=CaAnd35

Efter att Hebbe57 slutade tillverkas är min nya favorit J.O Vättern (60 mm). Men det är inget för tävlingspimpel. Kan vara lite svår att få tag på.

Hebbe57 var oxå min klara favorit, jag har 3ex kvar en av var S/G S/K S/S, jag tror jag köpte upp de sista som fanns.

Men den har jag ersatt med Pipa54mm från www.strandbergsfiske.com tycker den är mest lik i form och vikt. Stor o tung vill säga =)

Hur som helst har jag så smått börja tillverka den pirken jag inte får tag i..
Mina 2 ensamma kvarvarande 45.or av vad jag trodde var Anderspirken har fått tillökning av mina egna kopior.
Jag har även utökat familjen av den så kallade Mankanpirken med en 37mm och 2 typer av 58mm.s en lite tunnare och en fetare för snabb fiske på djupet.

Finns här http://mankansfiske.blogspot.com

De kommer finnas till försäljning under nästa höst. :winner: