handdator

Visa fullständig version : Pirkisar

Hodjja
2007-09-25, 22:45
Hej! Vinter närmar sig och jag skulle behöva några tips på bra pirkar för gädda och borre.

Mankan
2007-10-11, 13:51
Hej! Vinter närmar sig och jag skulle behöva några tips på bra pirkar för gädda och borre.

Just Gädda vet jag inte, då är det nog bättre du Anglar.
Annars tar du nån stor pirk.. kanske en 60-70-80mm Bergman och sen fiskar du med yviga rörelser.

Angående abborr-pirkar funkar det mesta, är nog mer upp till dig vilken du TROR på.. hänger mycket på självförtroendet.. Men även en pirk som passar din fiskestil.

Fiskar du djupt ska du ha en tyngre prik som kommer ner på djupet fortare.. och som sträcker ut linan så du har bra kontakt mellen pirken och spöt.
Men en tyngre pirk har ju "nackdelen" att den jobbar mer upp o ner.

En plattare bredare lättare pirk kanske mer jobbar som ett "fallande löv" och går ut lite mer åt sidorna.. svårt att generallisera vad som funkar och inte.

Dock kan jag tipsa om alla tävlingspirkar hos www.strandbergsfiske.com
Direktlänk till pirkarna http://www.strandbergsfiske.com/html/body_pirkar.html

Köp ett par st kring 40mm brukar funka som allround.. alla prikarna där är genuina hantverk som är väl värda pengarna.. bättre pirkar hittar du inte.
:cheers:

big catch
2007-10-11, 13:58
det finns en gubbe i enköping som gör ingepirken den använder dom flesta som jag tävlar med den är helt överlägsen

Pig-king
2007-10-11, 14:05
Lidbergs pirkar å krok, tror han är från linköpingstrakten!

Flodebanan
2007-10-11, 15:09

Pipa och VEGE är populära tävlingspirkar för lite grundare vatten. Det är som med allt annat, varje situationen kräver sin pirk...

Fredric
2007-11-20, 13:41
Jag tillverkar ViM Pirken och den har blivit väldigt poppis bland tävlingsfiskare de senaste åren. Pipa är gångbar nästan alltid också. Snabba pirkar ska det vara tycker jag!

www.vimpirken.com

Alessandro
2007-11-20, 13:53
Kör man med blixten och superblixten nuförtiden?

diamond fish