Visa fullständig version : Inköp av ny Haspelrulle
Tjenare!, :)
Hade tänkt att köpa en ny haspelrulle, så jag undrar om ni har några rekommendationer? helst en shimano rulle. Så undrar jag om man ska skaffa en fram eller bak bromsad, vad är skillnaden?
Tack för alla svar!
Ha de gutt/// Tobbe
Har ingen personlig erfarenhet av Shimano.
Sök runt lite på forumet så hittar du massor.
Jag föredrar bakbromsad rulle faktiskt, tycker det är enklare att ställa in den under fight.
Men det beror väl antagligen på gammal vana.
Originally posted by ljohan
Har ingen personlig erfarenhet av Shimano.
Sök runt lite på forumet så hittar du massor.
Jag föredrar bakbromsad rulle faktiskt, tycker det är enklare att ställa in den under fight.
Men det beror väl antagligen på gammal vana.
Ok!, tackar!! :D
Sturgeon
2003-07-24, 19:21
Som vanligt är det bra om det nämns vilket fiske det gäller, hur fett plånboken är m.m.
Om pengarna inte har någon betydelse köp då det dyraste.:rolleyes:
har hört att frambromsad rulle ger jämnare slirbroms..vet dock inte om det stämmer..
Själv föredrar jag bakbromsad..
Originally posted by Sturgeon
Som vanligt är det bra om det nämns vilket fiske det gäller, hur fett plånboken är m.m.
Om pengarna inte har någon betydelse köp då det dyraste.:rolleyes:
Hade tänkt att ha rullen till allround fiske, och prislappen 1000kr och uppåt, men ändå inom rimligt pris om du förstår. ;)
Jag har en shimano sahara gte 2500 jag är nöjd med den
ca 900 kr.
qvarnis25
2003-07-24, 23:00
Frambromsad rulle ger mkt känsligare inställnig och de går bättre. Medan bakre är lätare att komma åt men ger sämre känslighet och gång. På shimanos billigare rullar så kan bakbromsen vara seg och svårinställd då de e kallt och blött. Så mitt råd är att du köper en dyrare shimano med frambroms. Då har du en kanonrulle. Stradicen e bra.
Originally posted by qvarnis25
Frambromsad rulle ger mkt känsligare inställnig och de går bättre. Medan bakre är lätare att komma åt men ger sämre känslighet och gång. På shimanos billigare rullar så kan bakbromsen vara seg och svårinställd då de e kallt och blött. Så mitt råd är att du köper en dyrare shimano med frambroms. Då har du en kanonrulle. Stradicen e bra.
Tusen tack! det var bra formulerat! ;)
Sturgeon
2003-07-24, 23:52
Stradic är ett bra val, ligger kring 1800 kronor, nästa steg blir till Twinpower för 3000 pix.
Märk att Stradic har något högre utväxling än de flesta andra rullar.
Testa Stradicen med bakbroms... fin!
Jag har en Shimano Super X GT 3000... En kanon fin rulle. Bra linuppläggning och härlig broms. Utväxlingen ligger på 5,2:1. Den rekomenderar jag varmt. Katalogpriset ligger på 1495:- Om du metar mycket så kan du även köpa en Shimano X GTM som har en utväxling på 7,0.1 även den ligger på 1495:-
Om du vill ha en frambromsad så skulle jag köra på en Stradic FA. Priset på den är lite dyrare ca 1895:-
Kan rekommendera Stradic FE (frambroms). Bromsen och gången är mycket mjuk.
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?threadid=2463
Stradic är ett bra val, ligger kring 1800 kronor, nästa steg blir till Twinpower för 3000 pix.
Märk att Stradic har något högre utväxling än de flesta andra rullar.
Precis! var och kollade på Twinpower FA i dag, men om jag nu ska köpa en sån rulle, vilken storlek rekommenderar du?. Hade tänkt att ha den till all round fiske.
Undrar om det är någon som har erfarenhet av Twinpower FA rullen? i så fall, vad tycker ni om den? :)
Sturgeon
2003-07-25, 20:58
Originally posted by Tobbe.L
Undrar om det är någon som har erfarenhet av Twinpower FA rullen? i så fall, vad tycker ni om den? :)
Storlek 2500 låter rimligt, 170 meter 0,24.
Köp den, passar nog till det mesta, om än kanske inte till det allra största.
Storlek 2500 låter rimligt, 170 meter 0,24.
Köp den, passar nog till det mesta, om än kanske inte till det allra största.
Ok.. tack för rekommendationen!!
farfargrizzly
2003-07-26, 00:10
Jag har själv en Twinpower FA 2500, en riktigt riktigt skön rulle som har det mesta man kan önska sig
Har Shimano Sahara GTE... 899 kr
Fin rulle men om du har råd så ta Stradicen
Om du ska ha en allroundrulle, köp en Ambassadeur!
Wario, han ville ha en haspelrulle! och det finns en hel del ambisar, från havsfiske till nästan UL.......
Köp nån Shimano dom ska ju vara bra ska köpa en Sahara snart nån som vet om den är så jävla bra som alla säger?
Det är dom inte. Lägg sammma peng på tex okuma och du får en bra rulle istället.
Undrar om det är någon som har provat Shimano Stella FA?
I så fall vad tycker ni om den?
Har själv tre Shimano, en 3000 o två 4000 och rekommenderar dom varmt. Har dock hört (men inte provat) att Okuma har riktigt, riktigt bra rullar till priser långt under Shimanos. Kommer själv att kolla upp Okuma nogrant när jag köper nästa rulle.
Peter Larsson
2003-07-29, 09:31
Köpte två Saharor som reservrullar förra året. Har fiskat kanske 5-10 pass med dem (framförallt bottenmete). Är inte särskillt imponerad över dem. Satsa pengarna på en Shimano Stradic X så har du en rulle som håller flera år... Kanonrulle!
Mange Wiberg
2003-07-29, 09:54
ja skulle köpa en stradic lr en super x gt skillnaden är att den ena är framb. o den andra bakb.
Tobbe! du frågade efter Twinpower FA. Dessa är säkert kanon men jag vill slå ett slag för den tidigare versionen. Den säljs ut via Willys sportfiske för 1990:- Det som jag gillar med denna "äldre" variant är själva utformningen av veven. Den känns mer gedigen än den vikbara som FA´n har.
Skänkte just bort min kassa Sahara och köpte en bakbromsad Twinpower istället. Fungerar finfint.
Originally posted by Hippo
Tobbe! du frågade efter Twinpower FA. Dessa är säkert kanon men jag vill slå ett slag för den tidigare versionen. Den säljs ut via Willys sportfiske för 1990:- Det som jag gillar med denna "äldre" variant är själva utformningen av veven. Den känns mer gedigen än den vikbara som FA´n har.
Ok!.. ska kolla runt lite. ;)
Originally posted by mange"bigpike"wiberg
ja skulle köpa en stradic lr en super x gt skillnaden är att den ena är framb. o den andra bakb.
Stradicen finns både som frambromsad och bakbromsad... Så det är bara att välja vad man föredrar personligen...
Den bakbromsade finns på bild bland färnorna
Blev faktiskt en Shimano Stella FA :D kostar 6295kr på Berras. Måste bara fixa lina mm., nu ;)
solros62
2004-06-30, 20:11
Hej har en twinpower 3000xt till salu frambromsad med extraspole, gamla modellen. nypris för rullen 2995:- +extraspolen 395:- Hyfsat fint skick några smårevor bara. Har inte tillgång till att skicka bild bor i malung. Ge mig ett bud på rullen...
mvh angelica solros62@hotmail.com el 070-6956167
Slemgädda
2004-07-01, 22:07
Har en Shimano Super Aero 3000r av förra årets modell, grymt skön rulle nypriset var 1200:- ganska billig, men känns riktigt bra och jag har inte haft ett enda problem med den, och jag har fiskat många timmar med en kan jag säga. Känns fortfarande som ny...=)
som enärkeprylbög så skulle jag aldrig köpa en stella...
Så vet man äntligen vad som menas med inom rimliga gränser! :D Lycka till med rullen!
Perchman
2004-07-02, 10:40
hallå
själv har jag en shimano sahara gte 3000, supernöjd med den hittils! anväder den till HÖ-fiske, men går även bra till gäda, gös mm... vill du ha en lättare/tyngre rulle kan du ju bara gå ner till 2500 el kanske upp till 4000 även om 4000 nog är för tung för att vara en allround-rulle.. men som sagt, 2500 el. 3000 är nog lämpligt.. går strax under 900 spänn