Visa fullständig version : rökt gädda?
är det någon som har prövat att röka gädda? Smakade det bra?
Rökt gädda smakar faktiskt helt ok, gärna på en bit knäckebröd. Prova det!
Det blir väldigt torrt. Smakar inge vidare...
Jag har smakat soltorkad gädda med salt eller hur det nu var (kan köpas på Björkö)
Det är skitgott.
Samma konsistens som träbitar ungefär :)
Har inte testat att röka Gädda ännu men har hört att det ska fungera bra ...
Jag har prövat i en röklåda.......Njaa, inget man bjuder på med hedern i behåll!
heder..vad är det? :)
allvarligt talat får jag nog testa själv..för smaken är ju som baken..hoppas bara inte gäddan smakar så :)
tack för ni har svarat!!!
man äter inte gädda så enkelt är det
Jämtlänningen©
2003-08-11, 03:21
Kan bara säga att rökt gädda e det godaste som finns (nästan ) Gör så här : Filea´ Gäddan o rök file´:n i en fiskrök med enris(viktigt som faan) och alspån l r liknande spån.Och man ska i regel aldrig röka/äta gäddor över 2-3 kilo ,dem e oftast "träiga" i köttet. Gammalt tebax i tiden ,sa man att gäddan var som finast o äta ,dem månader som hade "R" i sitt namn (mars,april o.s.v.)
Vilket oxå e logiskt ,i och med att vattnet e kallare då , o.s.v
rökt gädda med vitlök å enris å lite vanlig lök i en aburök är himla gott/fredrik
Quivertip
2003-08-11, 08:17
Åså en sval pilsner. De é grerjer dé pôjkar...
truttakungen
2003-09-05, 00:15
Nja, För torr från början, behöver fett för att smaka bra och det blir det som bekant inte mycket av när man röker dom...Möjligen om man kör med saltlake på slutet...
Ska du ha fett så lägg på krossade jordnötter!
truttakungen
2003-09-05, 00:22
Det var ju en ide´....det blir ingen jordnötssmak då hoppas jag?
Jag testade faktiskt att röka en liten gädda på 1½ kg igår. Tog bara ur den och bort med huvudet innan jag grovsaltade i och runt om den. Sedan rökte jag den med ryggsidan nedåt för att behålla lite av saften och till min förvåning smakade det väldigt bra. Inte som rökt Abborre kanske men väldigt gott hur som helst.
Jag har testat att röka gädda har man mkt salt på innan man röker den tyckte jag det smakade helt okej
Prova sätta in en skål med vatten i värmen så det ångar lite då blir det inte lika torr:) Då är gädda helt utsökt att röka!
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.