handdator

Visa fullständig version : Fig Rig Classic VS Strike Pro Contest

Minax
2007-10-03, 11:45
Hej!
Har funderat på att köpa ett nytt jerkspö. Eftersom jag bor i en mindre stad är inte utbudet det bästa här så det är svårt att känna på de spön som är intressanta, därför tänkte jag be om lite tips.

Har kollat på några olika spön som passar plånboken bra, funderar nu på om de passar mitt fiske också.
Jag fiskar mest med beten på runt 100 gram som tex Buster, Manta och Freestyler men jag vill även kunna kasta tyngre beten eftersom jag tillverkar en hel del själv och även känner mig redo att prova lite beten i stil med cobbs och smuttlys osv, snackar alltså om beten upp till 150-160 gram kanske..?
Jag söker alltså ett spö som kan hantera många olika betesvikter.
Hade tänkt att lägga strax över 1000 kr på det och har då hittat följande:

Fig Rig Classic 6,10 fot
Strike Pro Contest 6,6´-150 gr
Strike Pro Contest 6,8´-180 gr

Undrar bara vad ni säger om dessa spön? Fig Rig snackas det ju mycket gott om och Strike Pros spön verkar väldigt prisvärda tycker jag, men där är ju också frågan vilken betesviktsklassning man ska välja till det fiske jag bedriver.
Tips på andra spön i samma prisklass är inte heller fel!
Skulle vara mycket tacksam om ni tog er tid att guida mig lite i denna djungel!

Mvh Mathias

roach master
2007-10-07, 11:55
Har tyvär inget svar men står i exakt samma dilemma som du

Minax
2007-10-07, 19:41
Har tyvär inget svar men står i exakt samma dilemma som du

Kan meddela att det blev en beställning av ett Fig Rig! :)

PikeSvanlind
2007-11-02, 22:45
Hej!
Har funderat på att köpa ett nytt jerkspö. Eftersom jag bor i en mindre stad är inte utbudet det bästa här så det är svårt att känna på de spön som är intressanta, därför tänkte jag be om lite tips.

Har kollat på några olika spön som passar plånboken bra, funderar nu på om de passar mitt fiske också.
Jag fiskar mest med beten på runt 100 gram som tex Buster, Manta och Freestyler men jag vill även kunna kasta tyngre beten eftersom jag tillverkar en hel del själv och även känner mig redo att prova lite beten i stil med cobbs och smuttlys osv, snackar alltså om beten upp till 150-160 gram kanske..?
Jag söker alltså ett spö som kan hantera många olika betesvikter.
Hade tänkt att lägga strax över 1000 kr på det och har då hittat följande:

Fig Rig Classic 6,10 fot
Strike Pro Contest 6,6´-150 gr
Strike Pro Contest 6,8´-180 gr

Undrar bara vad ni säger om dessa spön? Fig Rig snackas det ju mycket gott om och Strike Pros spön verkar väldigt prisvärda tycker jag, men där är ju också frågan vilken betesviktsklassning man ska välja till det fiske jag bedriver.
Tips på andra spön i samma prisklass är inte heller fel!
Skulle vara mycket tacksam om ni tog er tid att guida mig lite i denna djungel!

Mvh Mathias

du borde helt klart köpa strike pro contest 6,8´ - 180 gr

Pike-Buster
2007-11-02, 23:15
180 grammaren hade för mig varit ett självklart val om man väljer mellan 150 och 180...
Om man kör med lite tyngre beten så är det gott att ha ett spö som verkligen klarar att driva betet och inte svajar, jag tycker att mitt BFT stiff svajar lite när jag kör med Piggen original... Skulle jag köpa ett nytt spö skulle det bli något 200g+
För övrigt så är jag nöjd än så länge med mitt Stiff... Ligger grymt bra till i plånboken också

Jenk
2007-11-02, 23:45
Ett spo som ar grymt for sitt pris ar St Croix premier. Finns lite har och dar nu nar St croix hardsatsar i Sverige. Skulle jag kopa CWC spo skulle jag vanta pa deras nya spon. Inget fel pa de gamla men det nya verkar vara riktigt fint.

Turbonegro
2007-11-03, 00:04
Varför inte ett Diamondback the wand kanonspö enligt mig.

birkan
2007-11-03, 00:41
Du gjorde ett bra köp. Kör med ett fig rig classic. Skönt spö för pengen!

JONNIE ROCKER
2007-11-03, 11:37
Ett spo som ar grymt for sitt pris ar St Croix premier. Finns lite har och dar nu nar St croix hardsatsar i Sverige. Skulle jag kopa CWC spo skulle jag vanta pa deras nya spon. Inget fel pa de gamla men det nya verkar vara riktigt fint.

när släpps dom nya från cwc då,, ??:fiska2: