Visa fullständig version : Båtvärmare, måste ha en....
Flodström
2007-10-05, 01:47
Ang. värme i båt, ni som har installerat båtvärmare, vad har ni använt för märke? Är det wallas som räknas eller? Hur fungerar det med en värmare och t.ex kondes på vindrutor/fönster m.m.?
Har under längre tid försökt att köpa begagnad men kommer alltid till korta. Nu senast i går så ringde jag på en ny annons (som också kom ut i går). Den var redan såld (en Wallas-1800)
Är det någon som vet hur man får tag på en begagnad sådan eller är man tvungen att köpa nytt?
Tacksam för kreativa tips.
mvh
Har använt Wallas, Webasto och Ebersprächer i olika båtar och dem har funkat bra allihopa, men i Din båt skulle jag satsa på en Wallas 1800 eller 2300 med dubbla utblås och termostat samt en fast 10 l tank för lång gångtid.
Med dubbla utblås kan Du göra som jag gjorde på vår Minor 640 och göra om ena utblåset till defroster med en slang som Du drar upp längs undersidan av vindrutan och gör hål i så att varmluften släpps ut jämt över hela rutan, glöm inte att plugga slutändan på slangen för att få motstånd nog att styra om luftflödet.
Med den lösningen så slipper Du problemet med kondens och imma på rutorna :winner:
Har aldrig köpt beg värmare men det låter ju knepigt men det är höst nu och rea på båttillbehörs butikerna!!
Jag har Webasto värmare och den funkar fin fint. Luften kan styras på rutorna och det drar bort imman fort i samverkan med att man ventilerar lite i kapellet. Körde värmaren som fn i början innan jag kom på att jag skulle glänta lite på kapellet så att fukten kommer ut ordentligt.
Sen kan jag bara flika in att jag aldrig nånsin mer kommer att äga båt utan värmare. haft båt i 10 och nu för första sässongen en värmare.....myyyyyyyys. Kan ta ut hela familjen i villket skit väder som helst :rolleyes:
Flodström
2007-10-05, 14:54
Tack Rospigg och Flötet för de kommentarerna/tipsen. Att få familjen intresserad är ett stort poäng.
Det där med luft runt hela rutan låter effektivt. Nu är det så att TG har någon sorts ventiler med spjäll (kan regleras i olika riktninger) fram på dash-borden och jag skall prova dom först (när jag fått tag på en värmare.....suck!).
Ja, det lutar åt en Wallas-1800 då TG är gott isolerad
10 lit. tank var en bra grej för då behöver man inte fylla på så ofta, dessutom så blir det nog billigare att köpa större förpackningar av fotogenen/lampoljan) än att köpa liter-förpackningar.
Tack för tipsen
mvh
Varmt välkommen.
Ja storpack är inte helt fel. min värmare går på dielsel och den har en matare som tar från stora tanken lite då och då.. Man hör hur det klickar lite hela tiden. Som sagt, har man värme så öppnas en helt ny värld. :rolleyes:
I`m so happy ;)
Lycka Till berätta hur det går sen.
Flodström
2007-10-05, 18:50
Varmt välkommen.
Ja storpack är inte helt fel. min värmare går på dielsel och den har en matare som tar från stora tanken lite då och då.. Man hör hur det klickar lite hela tiden. Som sagt, har man värme så öppnas en helt ny värld. :rolleyes:
I`m so happy ;)
Lycka Till berätta hur det går sen.
Tack för det.
Du skall få veta när jag fått tag på en och gjort installationen färdig.
Mvh :cheers:
Välbekomme ;)
Jo det blir bra med en "riktig" tank både för drifttiden och att Du kan köpa större dunkara att fylla på med.
Ser också fram emot att se reultatet.
Dem spjäll som sitter där kan Du koppla in dem enkelt eller??
Jag hade såna vridbara spjäll på Minoren och det höll bara rent på en liten fläck runt spjället och resten av rutan var immig det var då jag byggde min egen defroster som håller hela rutan immfri :appl:
Flodström
2007-10-05, 19:15
Välbekomme ;) Dem spjäll som sitter där kan Du koppla in dem enkelt eller??
Jag hade såna vridbara spjäll på Minoren och det höll bara rent på en liten fläck runt spjället och resten av rutan var immig det var då jag byggde min egen defroster som håller hela rutan immfri :appl:
Hmmmmm. Det ser ut som att det är något liknande som sitter i TG:n. Det ser enkelt ut att koppla samman grejorna då det går kanal under framdörren mellan höger och vänster sida av båten och i tillägg så sitter det rörmuffar på "spjällen". Får prova med dom först så får jag se hur jag gjör om dom visar sig att vara dåliga.
Mvh :beer:
PS. fick mitt LCX-112C från Staterna i går, häftiga grejer verkligen. Pris totalt ca 10600 NOK, pris i Norge: 26000 . Kan köpa ett till. blir endå billigare än ett här. DS :wow1:
Hmmmmm. Det ser ut som att det är något liknande som sitter i TG:n. Det ser enkelt ut att koppla samman grejorna då det går kanal under framdörren mellan höger och vänster sida av båten och i tillägg så sitter det rörmuffar på "spjällen". Får prova med dom först så får jag se hur jag gjör om dom visar sig att vara dåliga.
Mvh :beer:
PS. fick mitt LCX-112C från Staterna i går, häftiga grejer verkligen. Pris totalt ca 10600 NOK, pris i Norge: 26000 . Kan köpa ett till. blir endå billigare än ett här. DS :wow1:
Så det finns förbindelse förbi dörren jag undrade just om dem varit så smarta att dem förberett det, men då är det ju iaf lite enklare ;)
Jag gissar at Du kommer att ledsna på effekten av spjällen och gör om det men Du ska såklart testa först.
Grattis till nya "leksaken" onekligen bra pris :appl:
Har en Wallas 1800 ny i förpackning som ligger och väntar till min Finnsport, låter bra detta ser fram emot en vintermorgon i Vättern bara klick och sen titta ut på grabbarna ihopkrupna bakom styrpulpeterna därute! :winner:
Hmm låter riktigt billigt för att vara importerat till Norge klarade du momsen?
Såna lod brukar ligga nya på runt 2000-2200 dollar exklusive frakt.
Fick du givare och GPS antenn? mvh
Norsk krona har iofs ett högt värde mot dollarn den saken är klar!
Vem handlade du av? Marine general? (eller vann du en Ebay auktion?)
Flodström
2007-10-06, 00:39
Har en Wallas 1800 ny i förpackning som ligger och väntar till min Finnsport, låter bra detta ser fram emot en vintermorgon i Vättern bara klick och sen titta ut på grabbarna ihopkrupna bakom styrpulpeterna därute! :winner:
Hmm låter riktigt billigt för att vara importerat till Norge klarade du momsen?
Såna lod brukar ligga nya på runt 2000-2200 dollar exklusive frakt.
Fick du givare och GPS antenn? mvh
Norsk krona har iofs ett högt värde mot dollarn den saken är klar!
Vem handlade du av? Marine general? (eller vann du en Ebay auktion?)
TamTam, jag har ett förslag, om jag får köpa din Wallas så skall du få....hmmmm, äh kom inte på nått bra som kan få dig att sälja Wallasen, skit också (Hehehe). Skämt å sido, vad betalar du för en sådan?
Du har rätt om priset (du följer med hör jag). Jag betalade 1925 USD för lodet och det var inklusive LGC-3000 GPS antennen men exklusive någon givare (då jag i stället valde Airmars givare för Lowrance)
Det var eBay helt riktigt, men inte auktion utan BiN (buy it now) men jag hade flera kontakter med dom (Team Marine, 100% feedback) innan jag gjorde ett köp. Bl.a så frågade jag om dom kunde skaffa Airmars givare och det kunde dom + fraktfrågor/faktura m.m. Dom skickade givare och lod som "Commercial Samples" och delade priset på givaren i två: ena halvan på givaren och andra halvan på lodet vilket innebar ingen moms på själva lodet. Betalade tull och moms totalt 1400NOK (ca 1500SEK) för givaren (870USD + frakt). sparade 2700NOK i moms på det. När men gör på det här sättet är det också smart att göra två inbetalningar (PayPal) och det kostar bara någon krona extra. Frågar tullen efter kvittering/penga-överföring så har man en grei sak att visa fram. Säljaren verkar vara "seriös" och jag kommer antagligen att köpa mer av honom framöver om behov uppstår. :nojd:
mvh.
Precis som du när det gällde lodet så utnyttjade jag några kryphål när jag köpte Wallasen vill inte gå in på detta priset blev iaf acceptabelt inga billiga grejor direkt men vad göra om man inte har en guldsked i munnen!
Också letat länge efter beg Wallas fick ge upp och krypa till korset finns definitivt inga på Ebay iaf
Flodström
2007-10-06, 19:43
Precis som du när det gällde lodet så utnyttjade jag några kryphål när jag köpte Wallasen vill inte gå in på detta priset blev iaf acceptabelt inga billiga grejor direkt men vad göra om man inte har en guldsked i munnen!
Också letat länge efter beg Wallas fick ge upp och krypa till korset finns definitivt inga på Ebay iaf
Helt klart där TamTam, dom "växer inte på trän". Det är otroligt få till salu (begagnade). Har bara sett 3 st tror jag på 6 månader och det var på "Blocket". Och som du säger, man har inte precis guldsked i munnen, snarare fingrarna? :hungrig:
Får antagligen också "krypa till korset här, suck!". :mad:
mvh
Roisland
2007-11-07, 00:19
Flodström. Vad har du för TG?
Jag har en TG7200 och wallas 2400 är ingalunda för stor för den.
Det är ganska mycket luft den ska värma upp och många rutor att hålla
fri från imma. En 6500 räcker kanske1800 i annars skulle jag rekommendera dig den största.
Flodström
2007-11-08, 01:59
Flodström. Vad har du för TG?
Jag har en TG7200 och wallas 2400 är ingalunda för stor för den.
Det är ganska mycket luft den ska värma upp och många rutor att hålla
fri från imma. En 6500 räcker kanske1800 i annars skulle jag rekommendera dig den största.
Tack Roisland för ditt inlägg men nu har jag köpt en Wallas 1800 sail så den får hålla ett stund, sen får vi se om TG´n (7200, som din) behöver större modell värmare. Kanske du inte har läst tråden under rubriken "Båtar" Där har du min TG (TG-7200 för trolling?) :winner:
MVH
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.