Visa fullständig version : Tillverka spöhållare
Trolling
2003-07-26, 16:58
Funderar att tillverka spöhållare i rostfria rör men hur gör man trattningen i ändan på röret vill ha räckfäste
borde gå i en svarv + fast dubb eller ??
Måste tipsa om en förnämlig och billig spöhållare som finns hos clas olsson. Under 300 kr och fem st hållare på en skena som läggs över båten och fästs i årtullarna. Kolla in det...
Trolling
2003-07-26, 20:49
Har kollat in den testat den på båten men inte bra
får göra om den så mycket
lättare att göra helt nya sen är det snyggare med polerat rostfritt
tycker jag
http://www.clasohlson.se/
trolling: vad var det som buggade?
är det nån annan som har testat den?
Trolling
2003-07-28, 09:13
Cad "Lite för klumpig konstruktion till min båt ville placera spöhållarna vid akterräcket går ej att tilta upp motorn max då
spöhållarna tog i motorn samt att jag vill ha spöna rakt upp vid transport
annars en billig och bra spöhållare till en båt som har årtullar
Vill du inte använda plaströr då ? Borde ju gå ganska enkelt att tillverka egna med lite plaströr från biltema. Går nog att göra hyfsat snyggt också om man inte har tummen mitt i handen. ;)
Trolling
2003-07-28, 09:59
Ja jag har funderat på plast men polerat rostfritt är prio ett
vill också fästa hållarna i räcket
Regal har en typ men dyra 295kr st
Hej
Trolling - svarva en dorn i stål och tryck till dem i en verkstadspress, möjligen kan du därefter fräscha till ändarna i en svarv. Ett tips - du behöver ha mycket bra smörjning mellan rör och dorn, använd plast från vanliga plastkassar. Funkar inte det så behöver du ändra på dornet.
cheers / Fisho
Trolling
2003-07-29, 09:11
Fisho" Tack för tipset ska kolla upp pris på material
jag hittade en som säljer spöhållare snygga tycker jag
skickar med en bild
Trollingmästarn
2003-08-02, 14:35
Originally posted by Trolling
Funderar att tillverka spöhållare i rostfria rör men hur gör man trattningen i ändan på röret vill ha räckfäste
borde gå i en svarv + fast dubb eller ??
Jag gjorde mina i en press med kona funkade kanon
Trolling
2003-08-02, 14:53
Det blev köpa spöhållare skall nog testa göra egna
Ps.... på bilden även min lösning på djupriggsfäste
annvänder 2 st Noa fästen som jag hade liggande +en alu-durkplåt fr.jobbet billigt blev det och stadigt