Visa fullständig version : Pirk köpes/sökes Hebbe57
Hej alla fiskebröder..
Jag har förälskat mig i en pirk som inte tillverkas längre o således inte finns kvar i lager hos de handlarna jag brukar vända mig till.
Därför undrar jag om det finns nån därute som har en eller flera Hebbe57-pirkar som inte används.
De tillverkades av Esox i Linköping fram tom 2003, sedan tog en Fiskebutik i Brunflo över tillverkningen.
Pirken är 57mm lång o väger 13,5g.
Bifogar även en bild på den: http://home7.swipnet.se/~w-74960/pirk.jpg
Om ni har nån pirk enligt beskrivningen ovan som är till salu så PM.a mig, skulle bli jätteglad om jag fick utöka min pirklåda med nån reservare =)
Flodebanan
2007-10-11, 14:49
Testa ring Olssons Fiske, har haft och har ett väldigt grymt pirksortiment eftersom en av killarna älskar just tävlingspimpel.
050413518, fråga efter Bernt om du vill ha ett utförligt svar, idag verkade han dock ha ledigt.
team char
2007-10-11, 16:11
Prova annars och ringa till Strandbergs fiske (http://www.strandbergsfiske.com)0910 - 71 00 82 har för mig att jag köpt den storleken där i vintras.
Har Brunflo Sport Fiske & Fritid lagt ner tillverkningen av ESOX pirkar?
Testa ring Olssons Fiske, har haft och har ett väldigt grymt pirksortiment eftersom en av killarna älskar just tävlingspimpel.
050413518, fråga efter Bernt om du vill ha ett utförligt svar, idag verkade han dock ha ledigt.
Tack för tipset med har redan mailat de o fick svar idag:
"Hej
Jag är ledsen att behöva säga det men den har vi inte några kvar av.
Du får fortsätta att leta.
MvH Olssons fiske.":mad::ledsen:
Prova annars och ringa till Strandbergs fiske (http://www.strandbergsfiske.com)0910 - 71 00 82 har för mig att jag köpt den storleken där i vintras.
Nej tyvärr har inte de heller nån kvar.
Eftersom jag handlar alla mina pimpelgrejjer av Folke på Strandbergs så mailade jag de nu i veckan o bad han kolla i alla skrymslen.
"Hej
Jag har kollat mina "gömmor" min tyvärr, ingen Hebbe57:
MVH // Folke"
Men jag snackde med de redan förra säsongen och de var de slut, så du hade nog tur.
Jag tror jag fick tag på de 2 sista i sverige hos en handlare i Märsta som har lite kvällsöppet ett par kvällar i veckan.
Hitta via google o ringde upp han direkt o köpte hans "lager"
Har Brunflo Sport Fiske & Fritid lagt ner tillverkningen av ESOX pirkar?
Nej de tillverkar fortfarande Hebbe40 veteran40/50
Men nåt av verktygen, antingen pressverktyget eller stansverktyget till att pressa fram plåtarna till Hebbe57 har gått sönder.
Har mailat en den del med Erik den gamla ägaren av Esox, han tillverkade dessa pirkar i 13år o pressa fram totalt 4000st per år ungefär.. alla olika modeller såklart.
Men Kjell på Brunflo hade inga planer att laga o återuppta tillverkningen av Hebbe57 förra vintern i alla fall.
Har mailat honom och ställt frågan på nytt om det kommer några nya Hebbe57 eller om han är sugen att sälja pressmallarna så jag kan laga verktygen o ta över tillverningen. :wow1:
Nej de tillverkar fortfarande Hebbe40 veteran40/50
Men nåt av verktygen, antingen pressverktyget eller stansverktyget till att pressa fram plåtarna till Hebbe57 har gått sönder.
Har mailat en den del med Erik den gamla ägaren av Esox, han tillverkade dessa pirkar i 13år o pressa fram totalt 4000st per år ungefär.. alla olika modeller såklart.
Men Kjell på Brunflo hade inga planer att laga o återuppta tillverkningen av Hebbe57 förra vintern i alla fall.
Har mailat honom och ställt frågan på nytt om det kommer några nya Hebbe57 eller om han är sugen att sälja pressmallarna så jag kan laga verktygen o ta över tillverningen. :wow1:
Ja den får bara inte gå ur produktion! Börjar vara kris för mig också.. Bara en kvar och den har funkat riktigt bra på stor abborre
Jag tycker den liknar en bergman orginal väldigt mycket. Jag har inte testat hebbe57 så jag vet ju inte hur vida dom liknar varandra i vattnet. Men bergman blänken har lurat mest vinterborrar för mig.
Jag tycker den liknar en bergman orginal väldigt mycket. Jag har inte testat hebbe57 så jag vet ju inte hur vida dom liknar varandra i vattnet. Men bergman blänken har lurat mest vinterborrar för mig.
Svar: Negativ =) Eller ja alla pirkar liknar väl varandra i stort.
Men det viktiga är ju de små skillnaderna på bredd djup o tyngdpunkt.
Jag tycker Bergman har utspridd tyngd o är lite platt o bred vilket får den att fladdra ganska mycket mer än en pirk med mer koncentrerad vikt i botten.
Det är min syn på det =)
Ja den får bara inte gå ur produktion! Börjar vara kris för mig också.. Bara en kvar och den har funkat riktigt bra på stor abborre
Ja den är en riktig Killer.. den funkar bra på hjälmaren där det är lite djupare som regel.. på 3-10m djup är den underbar.
Men jag kan tipsa om strandbergsfiske.com Pipa på 54mm 13gram.
Jag har synat den i sömmarna här hemma o den är så lik Hebbe57 man kan komma.. liiite bredare o kortare och ytterst lite tjockare nertill så den har lite annan tyngdpunkt.
Svar: Negativ =) Eller ja alla pirkar liknar väl varandra i stort.
Ok, :) men den är iaf lik när den ligger ner och man bara ser ryggen. Den kanske är lika tunn som ett papper, vad vet jag :blush:
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.