handdator

Visa fullständig version : Installation av högeffektgivare (invändig)

Flodström
2007-10-16, 00:56
Hej
Tar tillfället i akt och postar i den här nya tråden, men hade först tänkt att fortsätta i en redan startad tråd (i "Båtar")

Det handlar om en installation i min TG-7200 (se vidare i den tråden) av en invändig högeffektgivare till mitt LCX-112C (Lowrance).
Givaren är av fabrikat Airmar, typ M260 och är på 1kW/två frekvensgivare (200kHz/6° och 50kHz/19°)

Det finns en utförlig manual för installationsarbetet frå Airmar och det är den jag följer "slavisk".

Första steg är att finna ut en bra platts att montera givaren på. I min TG fanns det bara en plats för den här typen av installation: i batterilådan bak i båten, men franför 150 lit. tanken.

Efter en givande dialog med TG-Boats har jag nu slipat skrovet på insidan där givartanken skall placeras. Ytan är nu fri från ojämnheter och slät helt ut till utsidan av tankens väggar.

En kommentar till tanken: anledningen till att man monterar en tank är helt enkelt att det är effektivare att göra så i förhållande till verkningsgraden. Det är sämre att limma givaren till skrovet (med t.ex. epoxy). Tanken fylls sen upp med "propylen-glykol" (inte etylen-glykol som är giftig). Dessutom, man kan ta givaren med sig vid en ev. båtförsäljning (tanken måste därimot vara kvar, men den kan man beställa på nytt från Airmar)

Själva tanken måste kapas i rätta vinklar, både i skrovets V-form och båtbottnens lutning mellan för-akter. Det blir en tvärgående vinkel + en längsgående vinkel (detta kallas för "deadrise angle")

Startar med bilder på tanken och givaren (ni Lowrance-ägare känner säkert igen givarkontakten)

Flodström
2007-10-22, 00:05
Efter att givarens tank var skuren i den rätta vinkeln, efter skrovet (nåja nästan, måste jysstera på´n efter en test) så var det dags att "plasta" fast den. Och det var inte "bara att" plasta. Totalt ovan/amatör så var det jäkligt läskigt på nått vis att känna sig så "valhänt" för en som vanligtvis är spesialist i "finmotorik". Värst var det mellan givarens tank och bensintanken. Där var det trångt, jag lovar.....

Nåväl, jobbet blev gjort och dagen efter så kunde jag checka hur det såg ut när polyestern hade härdat. Allt såg fint ut och jag plastade ett nytt lager ovanpå det föregående för att försäkra mig om att det inte skall kunna läcka glykol senare (propylenglykol).

Så ser det ut före och efter. (nu är det bara att montera givaren och fylla på med glykolen (som jag naturligtvis inte får tag på där jag bor, så jäklar typiskt va?)
Bilder:

dillinja
2007-10-22, 10:10
Ser bra ut, kan tipsa om att propylenglykol finns att köpa på apoteket. Om de inte har det inne så kan de ta hem det till dig.

Flodström
2007-10-22, 22:00
Ser bra ut, kan tipsa om att propylenglykol finns att köpa på apoteket. Om de inte har det inne så kan de ta hem det till dig.

Tack dillinja. Blir mer aktuellt nu då inga andra kan leverera det i små "batcher" d.v.s. i literflaskor (Shells minsta var på 25 lit!!??)

Har själv funderat på apoteket, men vet inte om det går att få tag på här i Norge hehehe. :)

mvh

snäck
2007-10-22, 23:36
Inhandlade min propylenglykol på OK/Q8. De fanns i 1 L flaskor. Du får väl skicka bud med någon. Har själv tyvär ej vägarna förbi.

Flodström
2007-10-22, 23:51
Inhandlade min propylenglykol på OK/Q8. De fanns i 1 L flaskor. Du får väl skicka bud med någon. Har själv tyvär ej vägarna förbi.

Sökte på Google efter propylenglykol och fick faktiskt upp OK/Q8 så jag viste det redan, men tack i alla fall. Skall kolla med apoteket i morgon.

mvh

dillinja
2007-10-23, 10:52
Lycka till med jakten, i Sverige har de ibland varit lite struligt att få tag på det. Ibland hävdar de att man måste ha recept på det vilket man inte behöver. Lite nyfiken, men varför måste det vara propylenglykol, fungerar inte vanlig glykol?

Flodström
2007-10-24, 01:39
Lycka till med jakten, i Sverige har de ibland varit lite struligt att få tag på det. Ibland hävdar de att man måste ha recept på det vilket man inte behöver. Lite nyfiken, men varför måste det vara propylenglykol, fungerar inte vanlig glykol?

Jo vist fungerar det säkert men produsenten (Airmar) föreskriver propylenglykol, tror det mest är för att den inte är giftig vilket etylenglykolen är (som man har i kylarvattnet i bilar t.ex.). Inte så kul heller att köra omkring med giftiga saker i båten (kan ju läcka med tiden utan att man märker det).

Det är bäst att använda det som monteringsmanualen föreskriver. Jag har inte lyckats med att hitta någon som kan leverera propylenglykol här bortsett från apoteket. Så idag beställde jag 2 lit av dom. Kommer i morgon till den nätta summan av 160 NOK /lit. 320 NOK totalt. Jäkla svinpriser, men man slipper betala frakt och man slipper köra långa sträckor för att hämta produkten, jämnar väll ut sig får man tro.

Så i morgon, första testen om allt går bra :ogen:

mvh

dillinja
2007-10-24, 10:28
Att pg:en är giftfri är ju som du säger en väldig fördel. Ingen kul kostnad och inte så mycket billigare på svenska apotek, men nu har du iaf en helt ren pg vilket industriell pg inte är. :) Hoppas testen går bra, verkar vara en väldigt bra lösning för placering av givaren om allt fungerar som det ska.

Flodström
2007-10-25, 01:45
Så jäklarns typiskt va...restnoterad. Jag får vänta lite till.
Skickar rapport senare efter lite testning, men blir nog i, eller efter helgen om nu pg´n kommer till fredag som det nu var sagt :popcorn: :cheers: :sprit: :beer: :drunk:

mvh

Flodström
2007-10-28, 23:45
Yes! jag fick propylenglykolen i fredags. Dessutom, jag fick en liter gratis p.g.a. att det visade sig den hade gått ut på datum. Betalade så för den andra litern och kom undan med "bara" 160 Norska riksdaler.

Fyllde på (gick åt 1,6 lit ca) och monterade ihop allt. Nu var självklart inte vädret med mig för här har det varit styv kuling med stormkast och slagregn och vi kunde inte gå ut från hamn föräns i eftermiddags. Då måste autopiloten testas och det var fortfarande hög sjö och blåsigt. Fick bara kört ekolodet som hastigast, men det verkar lovande, lika fint eko på 150m som på 15m.

Postar lite mer detaljer och bilder när det har blivit lite lugnare väder.

Så här ser den färdiga installationen ut:
Mvh

Flodström
2007-11-20, 23:12
Ja-ha, så var det färdigmonterat då. Propylenglykol har fyllts på enl. manualen och lodet är monterat så dåååååååå...................hehehe

Har inte haft så mycket tid att testa lodet med den här högeffektgivaren, men det lilla jag har gjort, det lovar gott för framtiden.

Då jag testade med 50 kHz modulen så fann jag inte tillräckligt djupt vatten att köra över. Det hela såg ut som jag var på vanligt grunt vatten som på 20-25 m och då visade givaren inget som tydde på bristfälligt eko. Jag fann inte djupare vatten än 430-500m utanför där jag bor. Skall till Åkrafjorden när jag får tid, där är det 6-700m djupt.

Testade 200kHz modulen nu sist i måndags och det var lite speciellt. dels att strålkonen är så smal ("bara" 6°) men en mycket god detaljrikedom.

Har tagit några bilder av lodet och kanske ni då får en uppfattning om dets egenskaper Tyvärr lite pissiga bilder, men man ser vad det föreställer.

Det här är höghastighetsekon, d.v.s. båten i hög fart, planing (>20 knop), klar ock tydlig bottenkontur. Den första bilden så har jag kommit fram till ett fiskstim, ett eller annat på 150 m djup, men det är också något tidigare på bild nr två och på samma djup, nära bottnen.

Rospigg
2007-11-20, 23:24
Kul att den funkar som planerat, bilderna ser grymt fina ut för att vara i 22,1 knop och 204m :appl:

Flodström
2007-11-20, 23:48
Tack för kommentaren Rospigg.

Här är några andre bilder jag tagit (också pissbilder, men jag lär mig snart att hantera kameran mot lod-skärmen utan dirr)

Här är någon bild på "grunt" vatten (60 m) i hög fart. Det som slår en är att all topografi "trycks ihop p.g.a. den höga hastigheten och toppar och djupa partier kommer fort in på skärmen. Även fisk blir till punkter mera än att visas som "bananer". En hel del att tänka på när man kör fort.

Vågor är också ett problem då det blir mer luft under båten vilket det blivit på den första sekvensen (mer störningar) men lodet kan ställas om för det också, hehe.

På första bilden ser ni mycket fisk över ett "grundområde" på ca 30-32 m

Dem andra er i trollingfart (2-2,3 kn.) och på "bara" 18 m djup (mycket fisk men mest maneter och liknande).

Daniel L
2007-11-28, 17:04
Tycker att det ser ut som om du kör med för hög effekt på dom 3 senaste bilderna.
sen ett tips är att använda övre och undre gränser när det blir lite djupare då får du ut mkt högre upplösning.

Flodström
2007-11-29, 19:48
Tycker att det ser ut som om du kör med för hög effekt på dom 3 senaste bilderna.
sen ett tips är att använda övre och undre gränser när det blir lite djupare då får du ut mkt högre upplösning.

Hej Daniel och tack för din kommentar.
Är väll enig med dig ang. den första bilden vilket hänger samman med att jag kör 20 knop och har manuell inställning av känsligheten. Bottenformationer kommer fort och jag sitter inte och ställer om djupkänsligheten hela tiden, bara på områden som är intressante, d.v.s. på fiskeplatser. Det här var bara en ren transportsträcka. :D

Ang dem andra två (sista) bilderna så är känsligheten sänkt drastisk till under 50% tror jag det var. Det du ser på lodet är fisk och maneter, just det, maneter. Var många av dem i sjön då jag fiskade där. Fick hela tiden linan full av "manet-trådar". :(

Klart det att man kan välja max + min djupgräns för att få bättre upplösning, gör det vanligtvis, men inte just på de här bildsekvenserna. Kommer senare, hehehe.

Men faktum är ju att det är fisk i alla djupskikt faktiskt, och sillen t.ex. står på 30-50m djup och större fisk från 50 ner till botten som kanske är 300m så det är inte någon fördel att bara välja ett visst djupområde att kika på för då kan man missa ett eller annat (som kan vara 10 kg´s sej eller hälle högt opp i sillstimmen. :fisk:

mvh