handdator

Visa fullständig version : Frontmonterad elmotor till Linder440

Taildancer
2007-10-23, 11:25
Någon som har erfarenhet av frontmonterad elmotor på Linder. Pedalstyrd??
Fabrikat, styrka, montering, inköp???
Har en MinnKota 36 nu, aktermonterad. Fungerar bra men då båten är vindkänslig vill jag skaffa en frontmonterad. Mycket tacksam för tips och råd.

Pikopath
2007-10-23, 12:08
Et tips, for å finne riktig lengde på 'shaftet', eller minimums lengde= Mål fra monterings punkt, ned til vannflaten og pluss på 18 tummer. Dette er det som er minimums anbefalt.
Styrke, jo mer jo bedre :) Man takler mer vind. Til min Tracker som veier nesten 400kg så er det anbefalt med 40lbs kraft.

Michael

antoni
2007-10-23, 22:42
hey taildancer...

jeg har monteret en 55pund rip tide på min linder 400 sportsmann. og det fungere helt perfekt!! det er den model med remote control,som jeg købte i basspro shop for 849 us. dollar.... det er en billig pris!!!!!!

PudDphantom
2007-10-23, 23:03
tja.. jag har en 55 pundare minnkota frontmonterad.. satsa på o köp en som e mint 55 pund, e lite overkill till lindern, men det e sjukt bra att ha extra kräm då det blåser eller e strömt.. min e lite vek då det blåser riktigt kraftig.. har du en kraftig snurra o byter till tyngre båt så behöver du ej byta elsnurra utan kan använda den gammla e bra då dessa pjäserkostar en hel del o e inte så mycket dyrare att köpa en lite kraftigare.. ett tips e att satsa på en me elektronisk styrning so ex powerdrive, de har typ 6meters sladd till pedalen orginal, så man kan ha pedalen var man vill i båten, till skillnad från de med 2mekanisk" styrning, me dem e man låst till fören då de har bara typ en meters sladd till pedalen.. o ett pluss me poverdrive e att man kan köpa copilot, där man styr snurran trådlöst från färrkontroll på ex spöet..
/PudD

Olof
2007-10-23, 23:04
Vi har just beställt en Minnkota PD 55/AP till vår linder 400. Frontmonterat med autopilot är svårslaget. Fjärr om man man vill också, pedal kommer med som standard (fungerar nog kanonbra, fjärren är säkert onödig, men prylar till båt är trevligt) :D

antoni
2007-10-24, 16:57
olof... det er eksagt den samme jeg har på min linder....- så jeg kan kun sige.... you are going to bee a happy mannnnn!!!:ogen:

Jan O
2007-10-24, 17:04
...just i denna dag monteras en frontmotor på min Arkip, med fjärk... jag är helspänd på resultatet... ska provar i morgon...

Flodebanan
2007-10-24, 17:10
olof... det er eksagt den samme jeg har på min linder....- så jeg kan kun sige.... you are going to bee a happy mannnnn!!!:ogen:

Kan du inte slänga upp lite bilder på din Linder? Det verkar som att du har fattat det här med fiskevänlighet när det kmr till modifikationer :)

MVH M

antoni
2007-10-24, 17:19
jepp... springer ud i garagen ock laver et par snapshot!!!! men forvent inte bra billed kvalitet!!:cool2:

antoni
2007-10-24, 17:38
her er lidt blandet pic´s.

Olof
2007-10-24, 20:35

O yeah baby! Ser great ut. Har redan köpt 5 mm durkplåt för att göra ungefär på samma sätt du har gjort i fören. Det under dock har jag inte tänkt på, ser trevligt ut, håller bra för att gå på? Hur har du fäst det längst fram? Får man plats med batteri i den glipan? är knappt har jag för mig. Jag hade tänkt att ha batteriet under din andra durkplåt, om du förstår vad jag menar (på den befintliga avsatsen).

Edit, underbart med bilderna, ser grymt ut! Återkommer

Flodebanan
2007-10-24, 20:43
O yeah baby! Ser great ut. Har redan köpt 5 mm durkplåt för att göra ungefär på samma sätt du har gjort i fören. Det under dock har jag inte tänkt på, ser trevligt ut, håller bra för att gå på? Hur har du fäst det längst fram? Får man plats med batteri i den glipan? är knappt har jag för mig. Jag hade tänkt att ha batteriet under din andra durkplåt, om du förstår vad jag menar (på den befintliga avsatsen).

Tackar för bilderna, alltid lika inspirerande :)

Vad skall du med den till? Bättre att skita i det och bara köra på att "jämna ut" fronttoften imo, men du kanske har ngt storstilat planerat.

Så mkt vikt i fram som möjligt, helt klart, bara skära ut för batterier och ställa det på "sidan" så har man gott om plats för en fot endå. Sedan bara fylla ut med fogskum under, eller hur har du tänkte, fan vad man blir sugen på att skruva nu!

EDIT; Tror inte man kan Vinkelslipa lite i sitsen ifram, och sedan gröpa ur lite flytmassa och ersätta den med flytmassa under "fronttoftsförlängningen?"

Olof
2007-10-24, 21:03
Jag hade tänkt att ha en durkplåt överst enbart, såsom rixmans:
http://www.fiskesnack.com/fotogalleri/showimage.php?iid=39276&cid=11&sort=date
Fast ännu mindre, min är kanske 50 cm djup. Enbart för elmotorfästet och ett bra ställe att ställa en fot vid igång i båten. Batteriet var tänkt att vara i hålet under där. Du menar alltså att jag kör en plåt därnere också, och skär ut ett hål på sidan i den och sätter batteriet i? Hmm kanske, dock tycker jag det är gott att stå på toften, samt hålet som skapas därunder är kan man trycka in väskor i. Men jag vet inte :)
Sjukt dyrt med alu, köpte min bit för 500 kr, var kanske lite overkill med 5 mm hehe :)

Taildancer
2007-10-24, 21:52
Som alltid är FiskesnackForum fantastiskt då man behöver hjälp, tips och ideer. Tack allihop! Tar gärna emot fler tips.
Om ni bor i närheten av Mjölby, Östergötland och behöver hjälp med durkaluminium, vanlig aluminium, bockning, klippning osv..Hör av er så kanske jag kan göra en insats.

Olof
2007-10-24, 22:36

Hur har du fäst den, genomgående bultar med mutter och bricka under? Eller fungerar det kanske med skruv.
Hur tror ni det fungerar med elmotorn uppfälld och skumpig körning, den kommer ju slå mot sitttoften...
Antar att man tar loss den vid trailning....
//Olof

Flodebanan
2007-10-24, 23:34
Jag hade tänkt att ha en durkplåt överst enbart, såsom rixmans:
http://www.fiskesnack.com/fotogalleri/showimage.php?iid=39276&cid=11&sort=date
Fast ännu mindre, min är kanske 50 cm djup. Enbart för elmotorfästet och ett bra ställe att ställa en fot vid igång i båten. Batteriet var tänkt att vara i hålet under där. Du menar alltså att jag kör en plåt därnere också, och skär ut ett hål på sidan i den och sätter batteriet i? Hmm kanske, dock tycker jag det är gott att stå på toften, samt hålet som skapas därunder är kan man trycka in väskor i. Men jag vet inte :)
Sjukt dyrt med alu, köpte min bit för 500 kr, var kanske lite overkill med 5 mm hehe :)

Kostar den 500spänn för mindre än en m2 så trofan man är sparsam med det :) Det är många fisketrippar det i bränsle. Jag har iofs inte betalt mitt än, men har typ 2m2 som ligger o "skräpar" tillklippt för att ha på durktrallen, men tveksam till ljudet.

Sålänge man inte payyat kan man ju bara lägga tillbaks o låtsas som inget :)

Aha okej, trodde det skulle bli ngn typ av jbplattform eller likande, håller med dig, tofterna duger gott o väl i en så stabil båt. Men ibland är det gött att ha lite att röra sig på, polarna har plattform endå till mittoften, med filt på, ruskigt skönt att studsa omkring på när man fiskar, kan vrida och vända sig hur man man vill, springa ärovarv o sådant ;)

antoni
2007-10-25, 16:52

front durkplåt går bra at gå på (85KG.) ock den er monteret med et afstands rør mellem durkplåten ock den tynde plåt frem for den foreste tofte!! ock der er ingen resunans lyde fra den!! mit batteri skal få plads i midter toften,men er inte monteret endnu,så pt. står det på "jerk platformen" ock det går bra!!!

Danne67
2007-10-28, 21:37
Vi har just beställt en Minnkota PD 55/AP till vår linder 400. Frontmonterat med autopilot är svårslaget. Fjärr om man man vill också, pedal kommer med som standard (fungerar nog kanonbra, fjärren är säkert onödig, men prylar till båt är trevligt) :D

Nää, fjärren är inte onödig... Den är underbar:sun: Är inte dumt att ha den fastsatt på spöt och kunna röra sig fritt i båten...

Sen min fjärr kom så har jag inte använt fotplattan överhuvudtaget.

/D

Muskytracker
2007-10-29, 07:44
Fan nu måste jag ju också ha en frontmonterad inkl. allt! Helvete också...