Visa fullständig version : Morgonpass för Sutare ?
Jag har ju hittils endast testat kvällspass men är nu sugen på att testa ett eller flera morgonpass. Vilken tid rekommenderar ni att man bör vara på plats ? Och hur länge bör man stanna innan det är "dött" ?
Majakovskij
2003-07-30, 16:44
Varför inte slå upp ett tält och fiska i skymningen och gör paus för att sedan börja fiska i soluppgången?
Är bara att testa sig fram
Det går bra att fiska på morgonen också. I en del sjöar kan det tom vara bättre. ju tidigare du är ute desto bättre i så fall.
Peter Larsson
2003-07-30, 21:03
Ofta brukar det bli lugnt mellan ca 01-04 för att sedan dra igång rejält fram till 08. Men som du vet, det är fiske och det finns inga spikade regler och tider. Även under de "döda" timmarna brukar man kunna plocka en eller ett par, inte helt sällan stora, sutare.
grindpalm
2003-07-31, 10:00
Om du inte kan övernatta vid sjön, så se till att vara där innan det ljusnar. Har du möjlighet att påbörja mäskningen några dagar innan är det bra, men annars tycker jag att den första mäskningen ska vara klar före soluppgång. Sutarna simmar säkert runt lite innan de uppnår den största hungern, så mäska i tid och kom ihåg att underhållsmäska under hela passet.
Ett bra sätt att inte övermäska är att basera mäsket på lukter och inte partiklar. Mixa sönder t. ex. majs istället för att kasta ut majskorn etc. De kan bli galna av detta och det enda som finns att äta är ditt bete. Given framgång!!!
Nu på sommaren brukar jag lägga av när det blir för varmt, runt 9-10, men håll på tills du tröttnar. Ibland kan man ju bara inte lägga av för att allt är så jävla fantastiskt, även utan fisk!!
Det var bra tips. Har du nåt bra tips om hur man gör för att inte locka en massa sarv och mört också. Eller är det nåt man måste stå ut med om man inte använder boilies?
grindpalm
2003-07-31, 12:58
Testa med räka, blodkorv, blodpuddingskulor, kikärtor, pellets, snigel!! Jag tror mört ger fan i de flesta av dessa.
Sarven är svårare men föredrar nog annat före dessa beten.
Mäska med dessa beten nedmixade för att sprida lukt.
Räka + blodpudding = mums!!! (för sutare).
Har det någon betydelse om man mäskar tex med räka och blodpudding och sen har man majs på kroken?
Blir det inte så att sutaren föredarar mäsket istället för majs?
Förr sa man alltid att man skulle mäska med majs och fiska med mask. Det borde vara likadant i det här fallet! Har man ett bete som sticker av mot mäsket så blir dom extra nyfikna.
Crubbster
2003-08-01, 01:17
asso vem kom på blodpuddings mä'skning, trodde ja och jompaa va ensamma om de !!!!!!!!!
Crubbster
2003-08-01, 04:02
föresten bergman , e du sugen på ett morgonpass ???, ska vi köra ett eller ??
Klart jag är sugen på ett morgonpass ! Frågan är när man ska få till den nu när man är på jobbet i veckorna ...