handdator

Visa fullständig version : Linsnåla Rullar

Majakovskij
2003-07-30, 22:07
En sak rulltillverkarna borde förbättra är linsnålheten dvs spolen snurrar och svänger under kast och rörelser och linan man har ute förkortas. Givetvis kan tillverkarna göra en rulle som har en spole som är stilla under kast men grejjen är den att invevningen är friktionslös. Kände inte till detta utan märkte i helgen när jag fiskade med kortare skjutlina ute och fiskade hyffsat trångt så jag gjorde vinklade kast.

Linsnålheten finns på de flesta kända rullar bland annat Loops Evotec HD 9thirten och skulle inte förvåna mig om det även förekommer på Bauer. Aja så farligt är det väl inte men kan ju vara rätt störande när man väl har lagom mängd lina ute om man ska fiska av en ståndplats // Tim

Bengtsson79
2003-07-31, 14:59
Ser du har Salar som avatar... testat 12,6"arn ?

Majakovskij
2003-07-31, 15:06
Kastinstruktören hade med sig en 12,6:a med helflyt.. Riktigt läckert spö :)

maryland
2003-08-01, 01:19
Låter som det skulle vara dags för en Traditional:cool2:

Bengtsson79
2003-08-01, 18:22
tycker min 12,6" e underbart fint till både öring o lax drillat 14kg på den så nog fan håller grejerna braa nnu ska ja iaf väg o dricka mig fuller

Majakovskij
2003-08-01, 18:56
Nej traditional får vänta.. Alla rullar som har friktionslös invevning lider av linsnålhet men tillverkarna ser det som en fördel, fj beskriver det som en enda nackdel, om man står och trugar efter en lax som visat intresse för flugan. Är man inte uppmärksam kan flugan vara utanför laxens intressezon men då är det bara att dra ut lite skjutlina då och då ifall det skulle vara så att man fiskar med bestämd längd ute.
Men jag är så säker så jag kan uppskatta längden till ståndplattsen på milimetern och behöver därför inte ha den exakta lin längden ute utan jag gör bara lite kortare kast :cool2: