handdator

Visa fullständig version : Skarv = flygande mink !!!

Sälstryparn
2007-11-03, 15:26
I skärgården utanför där jag bor har det på senare år
kommit skarv i hundratal.

Totalt uppskattas flocken av de som säger sig veta
till ca 1000 fåglar.
En skarv äter ca 0,5 kilo fisk per dag.

1000 fåglar X 1/2 kilo om dagen = 15 ton fisk i månaden !!!!

Varje morgon passerar flocken mitt arbete på väg
mot Lögdeälvens mynning där de äter ......

Det känns bortkastat att odla yngel och släppa ut i älven
när det enda som händer är att skarven blir mätt.

Till råga på allt så är de fridlysta enligt EU och varje
ansökan om skyddsjakt överklagas av näbbstövelprydda
skäggmuppar i Umeå Ornitologiska Förening.

Det verkar som att vi får säga adjö till flugfisket för
där det för 5 år sedan fanns gott om matharrar är
det numera rensat på fisk.

Jag har själv stått med vadarna ute i älven och sett
hur skarvarna dykt som Stuka-bombare .

Det känns nattsvart inför framtiden.

Rödingen
2007-11-03, 17:53

till ca 1000 fåglar.

http://umea.expressen.se/Nyheter/1.834747/skarvjakt-aven-i-vasterbotten

men håller klart med om att harren minskat i takt med skarvens ökning, harren man kunde hitta ute på grunden till havs går ej att finna längre.

Bjurulf
2007-11-03, 18:21

till ca 1000 fåglar.

Jag håller med, fiskar i en liten sjö där det brukar vara runt 100 skarvar som härjar varje år. 1,5 ton i månaden drar de då i sig. Helt absurt!!
/Bjurulf

theoneandonly
2007-11-03, 19:07
Visa nu att ni är vigilantes allesammans. Ta skyddsjakten (utrotningen) i egna h'nder. Fuck skarv! Vet själv ett par ställen där skarven tömmer området på havsöringssmolt, id, abborre, ål t o m plattfisk! När man skyddar den äckliga skarven så fördärvar man ju skyddet för andra, i min mening mer skyddsvärda, arter. Förfular ävem miljön med fula skarvar och döda träd

TAMTAM
2007-11-03, 19:44
Tittade på Jakt och fiske på tvn i morse Morberg (tvkocken/skarpskytten) och nån lokal yrkesfiskare i norra Kalmarsund fick Stuka skarvarna i dödsdykning en efter en akut blyförgiftade så jakt måste vara möjligt på något vis

Sälstryparn
2007-11-03, 20:58
Ett problem är att de lokala poliserna älskar skarv
och har till och med samarbete med Kustbevakningen
för att värna om skarvarna.

Dalis
2007-11-03, 21:03
Tittade på Jakt och fiske på tvn i morse Morberg (tvkocken/skarpskytten) och nån lokal yrkesfiskare i norra Kalmarsund fick Stuka skarvarna i dödsdykning en efter en akut blyförgiftade så jakt måste vara möjligt på något vis

Han kanske matade dem med förgiftade fiskbitar?;)

Rödingen
2007-11-03, 21:06
Ett problem är att de lokala poliserna älskar skarv
och har till och med samarbete med Kustbevakningen
för att värna om skarvarna.

de lokala poliserna där "nere" är ju riktiga storjägare

Rospigg
2007-11-03, 22:04
Har för mig att skyddsjakt på Skarv är tillåten numera och att det ska börja jagas i mina hemtrakter iaf vilket vore en välsignelse då kolonierna växer explosionsartat, även Säl har man börjat jaga hos oss och det är nog bra för även dem ökar snabbt.

En av Laxarna vi tog i somras hade färska bitmärken från en Säl, och man ser Säl nästan varje gång därute som mest hade vi 5 Sälar synliga runt båten samtidigt och såg ca 15 st under dagen men missade säkert många med :headbang:

girren33
2007-11-04, 09:19
vore väl smidigt att råka tända på öarna som de häckar på ?!!! :catfight:

Flodebanan
2007-11-04, 10:21

Har aldrig gillat jakdelen av det programmet innan, men fy fan vad jag njöt denna ggr :) Har tom kikat på det flera gånger :)

Ta saken i egna händer, var skall dom göra åt det?

keldor
2007-11-04, 13:44
vore väl smidigt att råka tända på öarna som de häckar på ?!!! :catfight:

Eller en mård eller två. :wasntme-s

Henke The lander
2007-11-04, 17:02
lika intressant att läsa i trådar om skarven. Det finns ingen som gillar dom och som andra redan har sagt känns det lite meningslöst att lägga pengar på att sätta ut fiskyngel när skarvarna bara äter upp dom. jag tycker man ska anordna en jaktfest för skarv för jag vet ingen som gillar dom och de bara förstör och på tävlingen är det bonk only :winner:

PisC
2007-11-04, 17:18
Vad har skarven gjort för fel?
Fundera i stället över orsaken till att den tvingas in mot skärgården för att överleva.

theoneandonly
2007-11-04, 17:30
Fundera i stället över orsaken till att den tvingas in mot skärgården för att överleva.

e ju iofs inte så.... Eller det beror på vad du menar, du kanske tänker på att vi inte har haft ihjäl tillräckligt många? :blah:
Dit argument kanske kan tillämoas på säl och så som äter stora matfikar, skarv däremot 'ter ju mest småfisk och yngel. Förövrigt finns där ingen skärgård där jag fiskar och där är skarvarna lika jävliga för det.

Henke The lander
2007-11-04, 17:35
inte nog med att de äter upp alla yngel och all småfisk de förstör ju även naturen man ser ju hela öar som blir sabbade och fyfan va de luktar äckligt när man åker förbi

npaulsson
2007-11-04, 23:41
Jag måste ju säga att jag tycker inställningen till Skarv/Säl/..... (fyll i vad som för tillfället anses vara en syndabock) varandes synnerligen enfaldig och onyanserad. Jag har sett samma mentala inställning till exempelvis yrkesfiskare här på Fiskesnack. Möjligtvis med undantag för ideer om skyddsjakt :rolleyes:.

Fiskebestånden har inte inrättats som en gåva till Sveriges sportfiskare av någon högre makt. De finns för att evolutionen anser att de bör finnas. Evolutionen anser också att Skarven bör finnas och vara så pass bra på att fånga fisk och föröka sig som den är. Skarven har hittat en nisch som den kan exploatera men det är knappast Skarven som skapade den nischen från början. Ta en titta i spegeln.

Till sist; Jo jag vet att det suger illerpung (som någon myntade här på FS :buga:) att se sina möjligheter att utöva sin älskade hobby förändras på ett för sportfiskaren oönskat sätt. Det uttrycker jag absolut min sympati för. Jag har dock väldigt svårt att se hur det gagnar sportfisket att man betraktar livet i och omkring våra vatten som en personlig ägodel. Det är nämligen just den mentaliteten som gjort att exv Torsken sitter med riktigt dåliga odds.

/Nils

KJ
2007-11-05, 23:45
Jag måste ju säga att jag tycker inställningen till Skarv/Säl/..... (fyll i vad som för tillfället anses vara en syndabock) varandes synnerligen enfaldig och onyanserad. Jag har sett samma mentala inställning till exempelvis yrkesfiskare här på Fiskesnack. Möjligtvis med undantag för ideer om skyddsjakt :rolleyes:.

Fiskebestånden har inte inrättats som en gåva till Sveriges sportfiskare av någon högre makt. De finns för att evolutionen anser att de bör finnas. Evolutionen anser också att Skarven bör finnas och vara så pass bra på att fånga fisk och föröka sig som den är. Skarven har hittat en nisch som den kan exploatera men det är knappast Skarven som skapade den nischen från början. Ta en titta i spegeln.

Till sist; Jo jag vet att det suger illerpung (som någon myntade här på FS :buga:) att se sina möjligheter att utöva sin älskade hobby förändras på ett för sportfiskaren oönskat sätt. Det uttrycker jag absolut min sympati för. Jag har dock väldigt svårt att se hur det gagnar sportfisket att man betraktar livet i och omkring våra vatten som en personlig ägodel. Det är nämligen just den mentaliteten som gjort att exv Torsken sitter med riktigt dåliga odds.

/Nils

Bra talat!!!!:appl:

Ampys
2007-11-24, 10:32
Skjut alla skarvar ingen possetiv inverkan på världen.

Brownie
2007-11-24, 12:26

Vad den gör för fel? Den är för det första ingen naturlig del
av vårat ekossystem utan en invandrare från asien.

Våra fiskebestånd är inte rustade att möta skarvens angrepp.

Hemi
2007-11-24, 13:35

Stämmer det att skarven inte är naturlig i vårat ekosystem? Fattar det som den har stort utbredningsområde. Citat, svenska jägarförbundet "Storskarven förekommer längs Nordamerikas atlantkust, samt i Europa, Afrika, Asien och Australien. En av de fem raserna, P.c.sinensis, häckar i Sverige och kallas hos oss för mellanskarv.

Hemi
2007-11-24, 13:37
..stukabombaren...Kul uttryckt!

BeBest
2007-11-24, 13:57
Stämmer det att skarven inte är naturlig i vårat ekosystem? Fattar det som den har stort utbredningsområde. Citat, svenska jägarförbundet "Storskarven förekommer längs Nordamerikas atlantkust, samt i Europa, Afrika, Asien och Australien. En av de fem raserna, P.c.sinensis, häckar i Sverige och kallas hos oss för mellanskarv.

Phalacrocorax carbo sinensis antyder ett kinesiskt ursprung. Utbredningsområdet i Europa är delar av medelhavsområdet, franska, belgiska och nederländska kustområden, Ungern med omnejd, Nordtysklands och Östersjöns kustland samt större sjöar. Arten har månghundraåriga traditioner i Europa och har bland annat använts i människans tjänst som fiskredskap. Fram till ca 1970 fanns mellanskarvenpå ett fåtal platser främst Kalmarsund och några mindre kolonier efter västkusten. Vid den tiden beräknades hela beståndet bestå av ca 200 - 250 häckpar.

Något som gynnat skarvens utbredning har hänt sedan dess.

Hemi
2007-11-24, 18:00
Phalacrocorax carbo sinensis antyder ett kinesiskt ursprung. Utbredningsområdet i Europa är delar av medelhavsområdet, franska, belgiska och nederländska kustområden, Ungern med omnejd, Nordtysklands och Östersjöns kustland samt större sjöar. Arten har månghundraåriga traditioner i Europa och har bland annat använts i människans tjänst som fiskredskap. Fram till ca 1970 fanns mellanskarvenpå ett fåtal platser främst Kalmarsund och några mindre kolonier efter västkusten. Vid den tiden beräknades hela beståndet bestå av ca 200 - 250 häckpar.

Något som gynnat skarvens utbredning har hänt sedan dess.

Ok...menar i likhet med i princip alla sportfiskare att skarvens utbredning ska begränsas..En info är ju att skarvens träck, bestående av mycket ammoniak, omvandlas till nitrat Gödningsmedel..och grönskar öar när skarven ofta pga havsörns eller människostörning lämnar ön. Har själv en ,mycket anspråkslös fiskestuga på Ljusterö, stax söder om bilfärjan ligger en "ödelagd skarvö". Har trots att jag är sportfiskare en viss förståelse för "ålakråkan".Dessutom är den chanslös, iom att den lever i kollonier är det som alla vet lätt att "utrota". Enkelt.Har en viss sympati för dem...En skarv, enbent, stympad, höll för några år sedan till i Sthlms ström...Ensamt fiskande...

Hemi
2007-11-24, 18:26
..Sedan är det ju som vi alla vet...De mänskliga "Skarvarna" Yrkesfiskare, lobbyister..och politiker..som närmast kriminellt är ansvariga för misshushållningen....

TAMTAM
2007-11-24, 19:31

till ca 1000 fåglar.

Nejdå skarven kan inget om hagelbössor men det kan du bara en fråga om vem som ska skörda tillgången vill du bli av med dem så är det lätt skarven däremot kan inte göra ett skit helt i händerna på vårat godtycke! simple as that trots allt är det ett djur som kämpar för sin överlevnad har inte ICA att gå till om fisketuren blev misslyckad som du har!! mvh

trollaren
2007-11-24, 19:33
skarv ingen naturlig del av vår fauna?

Brownie
2007-11-24, 19:51
skarv ingen naturlig del av vår fauna?

Läs de ovanstående inläggen. Den kommer från Asien.

Och när jag växte upp i Skåne på sjuttiotalet så fanns
det ingen skarv så vitt jag minns. Nu sitter de på bojarna
och fyrarna i Öresund.

trollaren
2007-11-24, 20:56
skarven är lika inhemsk som älgen kolla upp fakta:ordning:

Hemi
2007-11-24, 21:14
Ja, jag skulle gärna se fakta...Presentera dem gärna...

trollaren
2007-11-24, 21:24
De har hittat skarv lämningar vid utgrävningar av birka!!

BeBest
2007-11-24, 21:54
Gunnar Brusewitz, som icke bara var en utomordentligt skicklig konstnär var även en vitter man inom folklivsforkning.

I boken Silverlöjan och den fattiges tröst, Wahlström & Widstrands förlag, 1977, ISBN 91-46-12729-1, berättar han bland annat om det traditionsrika fisket med skarv i Japan. Det tidigast kända dokumentet rörande skarvfiske är ett japanskt poem från 700 e.Kr.

Holländare medförde dresserade skarvar till Europa på 1500-talet och skarvfiske blev snart en populär sport bland Europas furstar. Kung James I hade en ”Master of the Royal Cormorants” vid namn John Wood och dennes familj åtnjöt stor gunst för deras skicklighet att föra skarvarna.

Vid fisket hade man en ring placerad under strupsäcken så fågeln inte kunde svälja. Det man främst fångade var ål och det var ett populärt inslag i representationen när ambassadeurer och regenter kom på besök. För att befästa vänskapen länder och furstesläktete emellan gavs gärna tränade skarvar i gåva.

Boken ”Silverlöjan och den fattiges tröst” handlar om mycket mer fiskekuriosa än så och är väl värd att läsa. Kan hittas i välsorterade antikvariat eller på Tradera. Skaffa den!

Brownie
2007-11-24, 22:50
skarven är lika inhemsk som älgen kolla upp fakta:ordning:

Problemet är som i så många fall att det finns motstridiga fakta.

Vet nästan ingen diskussion på de här forumen utan fakta som
står emot varandra.

Brownie
2007-11-24, 22:52
Gunnar Brusewitz, som icke bara var en utomordentligt skicklig konstnär var även en vitter man inom folklivsforkning.

I boken Silverlöjan och den fattiges tröst, Wahlström & Widstrands förlag, 1977, ISBN 91-46-12729-1, berättar han bland annat om det traditionsrika fisket med skarv i Japan. Det tidigast kända dokumentet rörande skarvfiske är ett japanskt poem från 700 e.Kr.

Holländare medförde dresserade skarvar till Europa på 1500-talet och skarvfiske blev snart en populär sport bland Europas furstar. Kung James I hade en ”Master of the Royal Cormorants” vid namn John Wood och dennes familj åtnjöt stor gunst för deras skicklighet att föra skarvarna.

Vid fisket hade man en ring placerad under strupsäcken så fågeln inte kunde svälja. Det man främst fångade var ål och det var ett populärt inslag i representationen när ambassadeurer och regenter kom på besök. För att befästa vänskapen länder och furstesläktete emellan gavs gärna tränade skarvar i gåva.

Boken ”Silverlöjan och den fattiges tröst” handlar om mycket mer fiskekuriosa än så och är väl värd att läsa. Kan hittas i välsorterade antikvariat eller på Tradera. Skaffa den!
Aaahhh, Börje ...

Du framkallar minnen från en svunnen tid.
Den boken var en av mina biblar när jag var grabb.
har väl läst den ett tiotal gånger. Härlig bok.

Kommer du ihåg Olle W. Nilsson, "Varför hugger inte fisken"?

BeBest
2007-11-25, 12:22
Kommer du ihåg Olle W. Nilsson, "Varför hugger inte fisken"?

Jag är inte säker på att jag läst den boken. Jag tycks inte ha den och kan inte erinra mig något som kan knytas till just den författaren.

Silverlöjan skaffade jag häromåret och det ångrar jag inte!

Brownie
2007-11-25, 20:28
Jag är inte säker på att jag läst den boken. Jag tycks inte ha den och kan inte erinra mig något som kan knytas till just den författaren.
Silverlöjan skaffade jag häromåret och det ångrar jag inte!

Det är väl nog den fiskeboken av de 50-60 som jag läst som
betytt mest för mitt fisketänkande och kunnande.

Den handlar om vetenskapliga studier över fiskar i akvarier
där deras huggreflexer och deras huggcykler analyseras.
Man förstår mycket bättre hur ett bete ska se ut och på
vilka kriterier man ska välja bete när man fiskar.

BeBest
2007-11-25, 21:10
Det är väl nog den fiskeboken av de 50-60 som jag läst som
betytt mest för mitt fisketänkande och kunnande.

Den handlar om vetenskapliga studier över fiskar i akvarier
där deras huggreflexer och deras huggcykler analyseras.
Man förstår mycket bättre hur ett bete ska se ut och på
vilka kriterier man ska välja bete när man fiskar.
Då ska jag se till att ett ex hamnar i min ägo!

Brownie
2007-11-25, 21:23
Berätta gärna vad du tyckte.

BeBest
2007-11-25, 22:27
Berätta gärna vad du tyckte.

Det ska jag. :)

PisC
2007-11-26, 09:18

Haven är utfiskade och kusterna fulla av konstiga onaturliga och lättfångade fiskar som vi släpper ut, är det konstigt att annars havslevande arter vill in i "vårat" område?

Naturlig migration är väl det mest naturliga som finns.