handdator

Visa fullständig version : Ambassadeur Revo

Pike1
2007-11-14, 19:47
Nu har det väl fiskats en sommar med Revo rullarna hur har dom funkat? Har någon knäckt en med Jerkfiske? Skriv gärna hur det har gått.

Uberola
2007-11-14, 19:57
Polaren brände 2st STX på mindre än 8 pass.

Pike1
2007-11-14, 19:59
Polaren brände 2st STX på mindre än 8 pass.

Hur och vad var det som brakade?

Uberola
2007-11-14, 20:00
Hur och vad var det som brakade?

Lite jerk, gissar på att det va nått lager som brakade men inte säker. Kaffekvarn kändes dom som i alla fall.

PudDphantom
2007-11-14, 20:06
Min har funkat helt felfritt, har vart lite orolig nu under hösten då det dängs mycket buldawgs både reg o magnums.. ha i princip fiskat uteslutande med den under denna säsång o det e otaliga pass som den vart med på, har även en polare som fiskat hårt med sin revo under säsongen, även det utan komplikationer..e lite förvånad faktist;) det enda som har hänt var att både polaren o jag dragit gängpaj på skruven som håller fast ena gaveln(den som går ovanför linspridaren) skruven va alldeles för kort, men det va bara o skicka in så skulle de ersätta den med en ny..

Pike1
2007-11-14, 20:06
Lite jerk, gissar på att det va nått lager som brakade men inte säker. Kaffekvarn kändes dom som i alla fall.

Ni öppnade inte o kollade? Fick nytt på garantin eller?

Hippo
2007-11-14, 20:08
Min har funkat exemplariskt, men jag inbillar mig heller att det är en jerkrulle..

Uberola
2007-11-14, 20:10
Ni öppnade inte o kollade? Fick nytt på garantin eller?
Nope, ska man inte behöva efter ett par pass. Givetvis ny men efter 4 besök hoss abu bytte han revon mot liknande rulle av annat fabrikat.

Uberola
2007-11-14, 20:12
Min har funkat exemplariskt, men jag inbillar mig heller att det är en jerkrulle..

Nä men det gör abu, den marknadsförs ju som urstark jerkrulle. Kommer ju ett gäng nya nästa år bla saltvattensmodell som rymmer lite mer lina.

Hippo
2007-11-14, 20:14
Nä men det gör abu, den marknadsförs ju som urstark jerkrulle. Kommer ju ett gäng nya nästa år bla saltvattensmodell som rymmer lite mer lina.

Jag vet, lixom många handlare och precis som Normark framhäver en liten Curado som perfekt jerkrulle. Mao folk som vill haka på en trend och kränga prylar.

Uberola
2007-11-14, 20:17
Jag vet, lixom många handlare och precis som Normark framhäver en liten Curado som perfekt jerkrulle. Mao folk som vill haka på en trend och kränga prylar.

Jo det är sorgligt. Synd att inte fler grosister har lite koll på fisket själva.

spiggo
2007-11-14, 20:29
Jag har haft ganska mycket problem med min STX. Fick den för ganska precis 1 år sedan nu. Efter ett litet tag började den låta som en skördetröska, ringde abu-service som sa att det varit problem med just stx:en, det var ett lager som skulle bytas ut så skulle det lösa sig. Fick hem ett nytt lager, och det lät superbra igen. . . . ett tag iaf. Förra veckan (när den hade börjat låta illa igen) när jag var ute med min polare på ett jerkpass så lossnade höljet runt magnetbromsen, sen började den låta RIKTIGT ILLA. För att till slut haverera helt, då det inte gick att veva in lina eftersom tryckknappen inte ville slå tillbaks. Tog med den till jobbet da'n efter, tog isär den o skruva ihop den igen. När jag drog ohop skruven som håller ihop gaveln, så lyckades jag naturligtvis dra av även den. Ringde då upp abu-service igen och sa som det va. Skickade dit rullen, och i går kom det en spritt ny Revo STX. . . . . Frågan är bara, ska man våga använda rullen igen eller ska man ställa den i vitrinskåpet. Den är ju trots allt jävligt snygg!!!
Däremot ska jag köpa nya Revo Inshore (lågprofilarn) till våren. Verkar vara en bättre rulle. Den som lever får se.

Simma lugnt
Mvh SPIGGO

Hippo
2007-11-14, 20:39
Jag har haft ganska mycket problem med min STX. Fick den för ganska precis 1 år sedan nu. Efter ett litet tag började den låta som en skördetröska, ringde abu-service som sa att det varit problem med just stx:en, det var ett lager som skulle bytas ut så skulle det lösa sig. Fick hem ett nytt lager, och det lät superbra igen. . . . ett tag iaf. Förra veckan (när den hade börjat låta illa igen) när jag var ute med min polare på ett jerkpass så lossnade höljet runt magnetbromsen, sen började den låta RIKTIGT ILLA. För att till slut haverera helt, då det inte gick att veva in lina eftersom tryckknappen inte ville slå tillbaks. Tog med den till jobbet da'n efter, tog isär den o skruva ihop den igen. När jag drog ohop skruven som håller ihop gaveln, så lyckades jag naturligtvis dra av även den. Ringde då upp abu-service igen och sa som det va. Skickade dit rullen, och i går kom det en spritt ny Revo STX. . . . . Frågan är bara, ska man våga använda rullen igen eller ska man ställa den i vitrinskåpet. Den är ju trots allt jävligt snygg!!!
Däremot ska jag köpa nya Revo Inshore (lågprofilarn) till våren. Verkar vara en bättre rulle. Den som lever får se.

Simma lugnt
Mvh SPIGGO

Använd din STX till det den är gjord för, lätt spinnfiske, så ska du se att den funkar kalas.

Bjurulf
2007-11-14, 20:40
Min Revo har funkat alldeles utmärkt än så länge, en SX.. Har alltid varit intresserad av just lågprofilrullar och tycker att jag nu har hittat rätt efter 3-4 st "billiga" rullar som har havererat fundamentalt. Som det ser ut vad ni har skrivit så får jag väl bara hoppas att min håller ett tag.
Trivs grymt bra med den så gå inte sönder snälla du :sun:

DavidL
2007-11-14, 20:46
Har en STX som jag bara gjort några få kast med. Den är laddad med 0,20flätlina och sitter på ett lätt jerkspö.

Utrustningen kommer användas till små beten, då fisken inte vill ha stora. Klumpigt att fiska Piglet, lilla freestylern etc med ST CRIOX 1-5oz och 0,36flätlina.

Har ingen förhoppning att STX pallar för tyngre beten, men till småbeten tror jag den blir fin?

Uberola
2007-11-14, 20:53
Har en STX som jag bara gjort några få kast med. Den är laddad med 0,20flätlina och sitter på ett lätt jerkspö.

Utrustningen kommer användas till små beten, då fisken inte vill ha stora. Klumpigt att fiska Piglet, lilla freestylern etc med ST CRIOX 1-5oz och 0,36flätlina.

Har ingen förhoppning att STX pallar för tyngre beten, men till småbeten tror jag den blir fin?
Exakt det jag trodde den dög till också, måndagsx 2ggr på raken?

spiggo
2007-11-14, 21:06
Använd din STX till det den är gjord för, lätt spinnfiske, så ska du se att den funkar kalas.

Nja, i början använde jag den endast till havsöring. Dvs beten upp till max 30g. Det var vid det fisket jag först fick problem. Tycker du inte att det borde funka???
Så kalas vet jag inte om jag håller med om.

Mvh Spiggo

Mahseer
2007-11-14, 22:07
Jag fiskade med min Revo S och jag dängde beten mellan 50 och 160gr med den och den höll nånstans mellan 30-40 tim vid jerk innan den skar ihop helt. Jag lämnade in den till Abu som bytte 1 lager i den så nu funkar den igen. Fast nu använder jag den till endast vertical jigging och den har hållt galant än så länge. Så jag rekommenderar inte Revo till jerkfiske kan jag säga. Iallafall inte heavy jerk.

Pike1
2007-11-14, 22:33
Men om det bara är ett lager som brakar så borde det ju vara ganska enkelt o ordna ett starkare lager. Eller en bussning istället för o skicka in till ABU o få samma skit igen.

spiggo
2007-11-15, 08:03
Grejen var ju att de lager som satt i från början inte var ämnade för den rullen, så de ordnade fram ett starkare lager (eller inte?). Hoppas verkligen den här rullen håller lite bättre.

Hur går det förresten för dig Uffe med höstfisket?

Mvh Niklas

Pike1
2007-11-15, 09:50
Grejen var ju att de lager som satt i från början inte var ämnade för den rullen, så de ordnade fram ett starkare lager (eller inte?). Hoppas verkligen den här rullen håller lite bättre.

Hur går det förresten för dig Uffe med höstfisket?

Mvh Niklas

Har inte haft något bra fiske ska eventuellt ut på lördag. Annars väntar man på isen som alla andra :winner:.

Bowen
2007-11-15, 09:50
Nja, i början använde jag den endast till havsöring. Dvs beten upp till max 30g. Det var vid det fisket jag först fick problem. Tycker du inte att det borde funka???
Så kalas vet jag inte om jag håller med om.

Mvh Spiggo
Du tror inte du fick problem för att den är i magnesium och den skall inte användas i vatten med salt i...

olympic
2007-11-15, 10:24
Jag har min till havsöringsfisket här nere i skåne och den har funkat bra, min fråga är den att jag har köpt min rulle i usa, hur gör jag om dom problemen uppstår som vissa har fått med sina rullar? Tacksam för svar.
M v h Olympic

2500 CIAR
2007-11-15, 11:39
Jag beställde min revo stx från usa,och som många andra fick ja med gängsnitten ut från magnetbromsgaveln.(Den skruven ska dras för hand säger abu).Det var inga som helst problem mailade abu å dom skickade en ny gavel.

Hippo
2007-11-15, 13:27
Du tror inte du fick problem för att den är i magnesium och den skall inte användas i vatten med salt i...

Revon är inte gjord i magnesium

Bowen
2007-11-15, 13:29
Revon är inte gjord i magnesium
Ok, men den är väl gjord i något som gör att den inte skall användas i saltvatten?

2500 CIAR
2007-11-15, 13:58
Det är väl spolens kullager som inte tålt saltvattnet.

BeBest
2007-11-15, 14:23
Hur länge kan det tänkas dröja innan någon alert utvecklare kommer med ett trimkit som gör revolterande Revos till fogliga lakejer? :D :D :D

UT
2007-11-15, 15:50
Att få en Robust långkastande och snäll Revo är relativt rättframt. Det att fundera över innan något dras igång i är hur länge ABU väljer att ha Revon på marknaden. Den byggs på kontrakt i Korea i samma fristående fabrik som tillverkar liknande rullar åt andra och det är knappast troligt att någon skulle läcka ut hur stor volym ABU bundit upp sig för.

Sen sekelskiftet har ett antal modeller lanserats med dunder och bra och höjts till skyarna, för att försvinna i lite olika takt, men borta är de. Mörrum, EON, D5, D6 och vi får väl se hur det blir med Revon, fast om tillräckligt många gapar efter vitaminer till Revon så... :D :D :D

snickarn
2007-11-15, 15:57
hur mycket kostar en sådandära revo ??? om den inte tåler salt så hoppas jag att ni inte ger mer än max ett par hundralappar:sun:

Sg
2007-11-15, 16:35
Vart har egentligen ABU marknadsfört rullen som en jerkrulle? Till mig i butiken har de tvärtom sagt att den inte är optimla som JBrulle, utan att det kommer en till våren (08) som är mer lämpad. Detta sa dom till mig redan i våras. Och nu vet jag ju hur rullarna ser ut osv eftersom inköp till 08 osv redan är klart.

Men som sagt, vart har de sagt att de är en JBrulle? För mig är det en rulle till lätt spinnfiske. Jag förmodar att du kan kasta rätt långt med den också.

_Baste_
2007-11-15, 17:10
ABU hade en massa reklam-kampanjer i fisketidningarna med rubriken: URSTARK JERKBAITRULLE. Det verkar som de hade lite fel ;)

Sg
2007-11-15, 17:12
ABU hade en massa reklam-kampanjer i fisketidningarna med rubriken: URSTARK JERKBAITRULLE. Det verkar som de hade lite fel ;)

Ok måste missat dom :P

gren_23
2007-12-12, 16:15
tror det stod i napp & nytt också men är inte säker... har i alla fall sett det nånstans

Hippo
2007-12-12, 16:25
...med mördande reklam kan man sälja precis vad som helst, antar att ABU hypade den pga att det finns en rådande trend i Sverige att en JB rulle ska vara i LP-format. Tittar man på rullen live, så ser man förmodligen att den är underdimensionerad. Lixom inte gjord för 033 flätlina, 100+ beten osv.. Ungefär som att köpa en Nissan Micra som familjebil och sedan besviket hänvisa till att säljaren/tillverkaren hävdade att den var utmärkt. Har nog skrivit det här innan vid något tillfälle, men kolla på ett Amerikanskt Musky/Pike-forum o läs vad som skrivs om rullar, ingen nämner Revo, Curado osv osv bara 5000, 6000, 7000 o motsvarigheter från andra tillverkare.

Giganticsalmon
2007-12-12, 16:51
En polare till mig köpte ut en Revo SX till mig i början på året. Efter ett par månader började den låta/kännas som en kaffekvarn. Snackade med min polare som sa att spollagren i originalrullen inte var 110% rostfria. Ficka nya och sedan dess har rullen funkat som en klocka. Antar att det är svårt att göra en rulle som funkar för allt och samtidigt är konkurrenskraftig map pris.

Mink!
2007-12-12, 19:29
sen man fick inshoren i handen tvivlar man ju på att den kommer hålla som jerkrulle. Tveksamt. Känns sjukt nice på alla sätt, men den är pytteliten och jag vet inte, känns inte som en rulle för stora JB. Typ till lättjerk och ytfiske är den nog riktigt klockren, men man skall nog inte stå o dänga stora beten med den.

mac_77
2008-03-16, 17:51
Jag har advänt revo s i ca 50 timmar (i östersjön så lite salt).
Kört beten runt 70 gram och den har funkat bra.
Den har en grymmt skön känsla och jag rekomenderar den starkt.
Den finns hos Olssonsfiske.se för 1099:-.
Jag fick på ca 110 m PP 0.28

:sun:

btc_andersson
2008-03-16, 22:02
jag har precis fått in en revo inshore, den ska tydligen vara starkare än dom första modellerna :S