handdator

Visa fullständig version : Båtmotor: 2- eller 4-takt?

Conny
2007-11-16, 12:30
Söker med ljus o lykta på nätet efter ny båt. Blir inte mycket klokare men har fått vissa träffar som är ändå är intressanta. Kanske har jag fel men har tidigare mycket stelbent enbart tittat på båtar rustade med 4-taktsmotorer och detta har sållat bort en hel del av dom objekt som finnes.
Vad är det egentligen som gäller nuförtiden; är 2-taktarna på tillbakamarsch?
Har förstått att en hel del heltidsguider övergått till 2-taktsmotorer igen och många nya ekipage som säljs idag är rustade med nya 2-taktare.
Någon kunnig på Fiskesnack borde kunna reda ut hur det ligger till?
Pratar med båtaffärer som enbart tillhandahåller exempelvis Yamaha 4t så är svaret givet och samma sak åt motsatt håll, butiker som säljer nya 2t...
Vad är det som händer och vad har hänt? (vad har jag gjort dom senaste 20 åren....?)
Mycket tacksam för svar då jag vet att det finns mkt kunnigt folk på FS

Conny
2007-11-16, 12:32
Framåtmarsch skall det vara och inte tillbakamarsch....:fisk:

Fredrik"Gluggen"Radsby
2007-11-16, 13:19
4 taktaren är tystare på tomgång, jämnare gång ! släpper väl ut mindre.
Men så mycket mer är det väl inte tror ja ! Annars är det väl en smaksak ! plånboken avgör ! Evinrude kör med en ny sorts 2 taktare.ska vara framtiden har jag hört !? Båten går ju inte snabbare eller så ! 50 hästar är 50 hästar oavsett. Sen gäller det väl att serva prylarna ordentligt.

Flodebanan
2007-11-16, 13:28
Söker med ljus o lykta på nätet efter ny båt. Blir inte mycket klokare men har fått vissa träffar som är ändå är intressanta. Kanske har jag fel men har tidigare mycket stelbent enbart tittat på båtar rustade med 4-taktsmotorer och detta har sållat bort en hel del av dom objekt som finnes.
Vad är det egentligen som gäller nuförtiden; är 2-taktarna på tillbakamarsch?
Har förstått att en hel del heltidsguider övergått till 2-taktsmotorer igen och många nya ekipage som säljs idag är rustade med nya 2-taktare.
Någon kunnig på Fiskesnack borde kunna reda ut hur det ligger till?
Pratar med båtaffärer som enbart tillhandahåller exempelvis Yamaha 4t så är svaret givet och samma sak åt motsatt håll, butiker som säljer nya 2t...
Vad är det som händer och vad har hänt? (vad har jag gjort dom senaste 20 åren....?)
Mycket tacksam för svar då jag vet att det finns mkt kunnigt folk på FS

Vad är det för båt du söker? Är det en trollingbåt är det 4takt som gäller.

Conny
2007-11-16, 13:32
Båtar i storleksordning 465-500 och endast avsedda för spinnfiske.

Conny
2007-11-16, 13:36
Att en 4-taktare går tystare, jämnare och är mer skonsam mot miljön har man vetat länge men med handen på hjärtat; är det så? Dom signaler jag fått säger att dom nya 2-taktarna är minst lika miljövänliga och har samma prestanda som en 4t. Någon som vet mer eller rättare sagt; vet hur det är egentligen? Egna erfarenheter och jämförelser?

joj
2007-11-16, 13:50
Åk och provkör lite olika motorer så märker du själv vad du tycker.

Conny
2007-11-16, 13:56
Naturligtvis det bästa men återigen skulle det vara intressant att höra vad dom med erfarenheter av båda alternativen tycker.

elanen
2007-11-16, 14:50
Vanliga 2-taktare med förgasare fasas ut. Nåt undantag att det säljs nån ny.
Det som kommer att slå är dessa nya Evinrude med direktinsprutning ända ner till 4 hk.

etxttpp
2007-11-16, 15:13
Jag valde mellan 4-takt och modern 2-takt det vart 2-takt Evinrude 115 E-tec. Har nu haft motorn i 4 mån och är mycket nöjd. Ljud och bränsle förbrukning är positiv, över förväntan.
Angånde trolling ser jag inga problem, jag har kört en del på låg fart och märker ingen skillnad jämfört med 4-takt.

positiva punkter

Ingen direkt service, byta olja i skäddan varje år plus tändstift nån gång.
Mindre vikt jämfört med 4-takt därav plus för bränsle ekonomi. Speciellt mindre båtar.
Bättre drag över hela registret.

Minus

Separat olja, men det kan jag leva med. Denna maskin drar mycket lite olja
då den är mappad för XD100.
Oljan för de direktinsprutade 2-takts motorerna från Evinrude och Tohatsu. Evinrudes E-tec motorer kan ställas in för XD 100 oljan,
då drar den bara hälften så mycket olja som om ni kört på en annan olja. Då dessa motorer sköter doseringen själv så är dunken inte graderad.

Grävlingen
2007-11-16, 16:00
Har en sur granne, som inte tycker om att vi köpte ny båt med 4-takts motor (yamaha) han påstod att 4-takts motorer skitade ner mer? Han jobbar på bilverkstad.. Finns det något som stödjer det ha säger aller är han bara en avundsjuk "gubbj___l" ?? :)

Rospigg
2007-11-16, 17:02
Har använt både 4 takt och dem nya generationen av miljöklassade 2 takt och det är inte mycket som skiljer när det gäller soppaförbrukning annat än att man måste hälla i 2 taktsolja på dem och det kostar ju lite extra per liter bränsle!!

Både Mercury Optimax (som jag hade) och Evinrude E-tech klarar dem nya Carb III reglerna som träder i kraft 2008 det är mig veterligen dem enda 2 taktare som klarar det också 4 taktarna då!!

Använde min Optimax som trollingsnurra 8-10 tim på tomgång inga problem alls, och den har en suverän funktion som heter Troll Controll som gör att man kan styra tomgångsvarvet via motorinstrumentet och justera upp/ner med 10 rpm per tryck på knappen, den funktionen saknar jag verkligen på min nuvarande Yamaha F100 då den är kanonbra för att få exakt fart vid trolling.

Har Du en viktkänslig båt så tjänar Du på att välja 2 takt då effekt/vikt förhållandet är bättre på dem än 4 takt som är tyngre pga sin konstruktion.

Så 50 hk är inte samma sak i prestanda räknat om Du jämför en 2 takt med en 4 takt!!

Så oavsett om Du väljer en modern 2 takt eller en 4 takt så kan Du ha gott miljösamvete, undvik bara den gamla typen av 2 takt som inte har insprutning!! :appl:

Team Fanny Farm
2007-11-17, 10:07
Måste också säga att jag gillar Optimaxen och dess trollingfunktion...Helt suverän, fattar inte varför inte flera har den funktionen?

Men slutsatsen min är att det med moderna 2-t eller 4-t spelar det ingen roll vad man väljer generellt utan det blir mera en fråga om personligt tyckande..

TAMTAM
2007-11-17, 17:34
Har haft bägge delarna också nu tillbakatvingad till 2takt igen dock ingen supermodern etec eller liknande kan bara säga att jag saknar min 4takt Yamaha.......
(som huvudmotor då en fyrtaktare kommer att sköta trollingen) 4takt är det bästa enligt min åsikt finns en anledning till att inte en endaste modern bil säljs med 2takt endast Trabant då men till och med de går över med största säkerhet......

Alessandro
2007-12-03, 10:45
Kan inte kalla mig kunnig, men jag tycker Yamaha V-max 2takt är en brutal motor med 2 emot roterande propellrar. Nu när Yamaha skall börja göra motorcyklar med dessa motorer igen, kommer dom att försöka göra nya utombordare med denna motor?

KG?
2007-12-03, 11:14
Har haft bägge delarna också nu tillbakatvingad till 2takt igen dock ingen supermodern etec eller liknande kan bara säga att jag saknar min 4takt Yamaha.......
(som huvudmotor då en fyrtaktare kommer att sköta trollingen) 4takt är det bästa enligt min åsikt finns en anledning till att inte en endaste modern bil säljs med 2takt endast Trabant då men till och med de går över med största säkerhet......

Det är väl klart att du saknar din gamla 4 taktare om du kör med en omodern 2-taktare. Nu gällde ju frågan moderna motorer och då är det snudd på fördel 2-taktare. Framförallt pga mycket mindre service än på fyrtaktarna. Nu när miljöklassningen är den samma så försvinner mycket av vitsen med att hänga dit en tung fyrtaktare på akterspegeln.

Alessandro
2007-12-03, 11:54
Bränsleförbrukning 2- vs 4-taktare som är moderna? Hur mycket tyngre är 4-taktarna?

Stampe
2007-12-03, 12:03
Det pratas aldrig om vridmoment när det gäller utombordare.
En 4-takt måste väl ha bättre vrid än en 2-takt ?
Detta borde kompensera viktskillnaden lite.
Eller har jag fel....

Team Fanny Farm
2007-12-03, 15:50
Det pratas aldrig om vridmoment när det gäller utombordare.
En 4-takt måste väl ha bättre vrid än en 2-takt ?
Detta borde kompensera viktskillnaden lite.
Eller har jag fel....

Fel va!!
En tvåtaktare gör ett varv mindre per "takt" och vinner därmed en del vrid.
Det är därför vattenskidåkare och andra som vill leka på vattnet föredrar 2-t.

Rappare i starten är väl det som märks mest till 2-t fördel enligt dom som tror dom vet ;)

TAMTAM
2007-12-03, 16:32
Det är väl klart att du saknar din gamla 4 taktare om du kör med en omodern 2-taktare. Nu gällde ju frågan moderna motorer och då är det snudd på fördel 2-taktare. Framförallt pga mycket mindre service än på fyrtaktarna. Nu när miljöklassningen är den samma så försvinner mycket av vitsen med att hänga dit en tung fyrtaktare på akterspegeln.
Hej KG nja den är från 2002 så helt omodern är den inte dock ingen direktinsprutad maskin, rå och brutal är den väsnas och vibrerar suck! mvh

Stefannilsson73
2007-12-03, 18:38
hittade en liten film på youtube.com hoppas denna länk funkar:

http://www.youtube.com/watch?v=_-7I00cZUE0

Om inte gå in på youtube.com och sök sedan genom att skriva yamaha 4 och klicka upp filmen "Evinrude E-TEC Sinks Yamaha 4-Stroke". Vågar inte säga något om trovärdigheten i filmen, kanske är ren reklam men kul att se.

Kör själv 4-takt sedan 10 år tillbaka och är helnöjd, men jag har bara den gamla typen av 2 takt att jämföra med.

TAMTAM
2007-12-03, 18:40
hittade en liten film på youtube.com hoppas denna länk funkar: http://www.youtube.com/results?search_query=yamaha+4. Om inte gå in på youtube.com och sök sedan genom att skriva yamaha 4 och klicka upp filmen "Evinrude E-TEC Sinks Yamaha 4-Stroke". Vågar inte säga något om trovärdigheten i filmen, kanske är ren reklam men kul att se.

Kör själv 4-takt sedan 10 år tillbaka och är helnöjd, men jag har bara den gamla typen av 2 takt att jämföra med.
Kolla amerikanska kommentarer till den filmen till och med de tycker den stinker!

Stampe
2007-12-04, 07:10
Fel va!!
En tvåtaktare gör ett varv mindre per "takt" och vinner därmed en del vrid.
Det är därför vattenskidåkare och andra som vill leka på vattnet föredrar 2-t.

Rappare i starten är väl det som märks mest till 2-t fördel enligt dom som tror dom vet ;)
Jag tänkte på när jag körde cross, då tvåtakt är rappare men med fyrtakt är det bara att slänga i högsta växeln och gasa. :) Men det är nog inte samma sak.
Har åkt wakeboard i 12år och jag gillade faktiskt fyrtakt bättre

Sjöberg
2008-03-23, 19:32
Jobbar han som kontorist på verkstaden eller?
Han om någon borde veta att en 4-takt släpper ut mindre föroreningar en en 2-takt (äldre model)
Jag har själv en 25-hk 4-takt yamaha sen 99 och är super nöjd.

Jujje
2008-03-23, 22:04
Hur är det nu, är det bättre med en 4-takts eller 2 takts motor till wakeboard?