handdator

Visa fullständig version : Flätlina till pimpel?

Sir Fish-a-lot
2007-11-20, 11:58
Finns det någon flätlina som funkar till pimpel?

Flätlinor brukar dra till sig vatten och isbildningen kan förstöra fisket och linan...

Fördelar som högre brottstyrka och bättre mothugg lockar...

Manhood
2007-11-20, 12:13
Som du sa, vatten + minusgrader = Is och linan blir stel som en pinne.

Gruvis
2007-11-20, 12:17
Tar en tid att lära sig fiska med flät på vanliga pimpelspön,men jag gillar flät på mina spön för röding och öring .Har använt från 0.08 corastrong och upp till 0.16 0.20 ron thompson dynacable 0.14 DAM Hypron lina kommer inte att sluta

Sir Fish-a-lot
2007-11-20, 12:27
Tar en tid att lära sig fiska med flät på vanliga pimpelspön,men jag gillar flät på mina spön för röding och öring .Har använt från 0.08 corastrong och upp till 0.16 0.20 ron thompson dynacable 0.14 DAM Hypron lina kommer inte att sluta

Jag har ett "pimpelspö" för UL-rulle. Tänkte köra lite mete efter abborre eller tyngre pimpel på det. Ska testa Fireline 0.10mm/3.6kg...

mp
2007-11-30, 20:56
jag tängte använda typ 0,10 Ron thomson iceline till tyngre pimpelfiske, eller är 0,10 wiplash pro bättre?

diamond fish
2007-11-30, 22:45
bättre mothugg hmm mer riven fisk möjligen. nej flätlina till pimpel är ingen höjdare fryser och blir stel traslar och jävlas. nylon ska det vara.

spiggo
2007-11-30, 23:12
Jag har ett "pimpelspö" för UL-rulle. Tänkte köra lite mete efter abborre eller tyngre pimpel på det. Ska testa Fireline 0.10mm/3.6kg...

Du kanske redan vet det men Fireline finns i en variant för pimpel, micro ice heter den. Kanske kan vara värt å prova?!

Mvh Spiggo

mp
2007-12-01, 12:11
jag tängte använda typ 0,10 Ron thomson iceline till tyngre pimpelfiske, eller är 0,10 wiplash pro bättre?

Old Firehand
2007-12-01, 13:50
Finns det någon flätlina som funkar till pimpel?

Flätlinor brukar dra till sig vatten och isbildningen kan förstöra fisket och linan...

Fördelar som högre brottstyrka och bättre mothugg lockar...

Hallo Sir Fish-a-lot! Jag har vid många ispimpeldagar efter abborre och gös använt grågrön Power Pro 0,10 mm och 0,15 mm spectralina under vintrarna 1998-2004. Vintrarna 2005-2006 använde jag vit PowerPro och fluorgul TufLine XP. Den klara fördelen med spectralina är en helt otrolig direktkontakt med fisken där nere i djupet! En nackdel förr var att den mörka, grågröna linan var svår att se i pimpelhålet. Därför missade jag emellanåt små pirklyft och darrningar. När jag bytte till fluorgul TufLine XP försvann det problemet! Isbildning och lintrassel är en annan nackdel. Den största nackdelen är att man lätt drar av den tunna PowerPro 0,10 mm spectralinan mot de vassa iskristallerna när linan fryser fast uppe på isen just då man ska droppa ner pirken i hålet igen. Här tappar man dyrbara minuter när man måste knyta fast pirken igen och de otåliga abborrarna hinner skingras.
Go for the Big Ones!
Old Firehand

Hjonsson
2007-12-01, 15:14
Brukar köra flätlina när jag pimplar betesfisk, när jag pimplar på djupt vatten eller om abborrarna är välldigt försiktiga. Men som sagt är det för kallt så funkar flätlina mindre bra, då är det nylon som gäller. Man får helt enkelt väga upp fördelar och nackdelar och använda det som funkar bäst för dagen.

elanen
2007-12-01, 18:16
Ni som bor norröver kan jag förstå att det blir is på linan. Eftersom ni har mer kyla under en längre tid. Men det beror också vad vi talar om för pimpelfiske. Har inte använt nylonlina sen dom första flätlinorna dök upp på marknaden.
Kör man med lite grövre flätlina som är färgad, typ gul så fastnar inte isen så mycket.
Man kan också smörja in linan med armens hudsalva så fryser det inte lika mycket.
Jag har den uppfattningen även om det varit svinkallt att nylonlinan isar nästan lika mycket.
Och att flätlinans bättre känsel och krokförmåga uppväger nylonlinans mer som en förlängd gummisnodd.
Även om det varit över 15 minusgrader så har det funkat bra. Man får som nylonlinan ändå dra med fingret och rensa från is i bland.
Fast sitter man och fjuttfiskar med 0,10 blir det ju skit för det mesta. Är ju mer anpassat för mormyska.

elanen
2007-12-01, 18:18
Alltså över 15 grader kallt har flätlinan för mig och mina kompisar fungerat bra.

elanen
2007-12-01, 18:21
Kan tillägga att jag använder 0,22 till allt mitt pimpelfiske efter grov abborre. Fjuttfisket räcker med 0,18 om man nu gillar det. Varför ta för tunn lina. Lätt pirk lite tunnare lina, tung pirk grövre lina.

mp
2007-12-01, 19:14
meeeeeeeeen kom igen !!! 0,10 ron thomson iceline eller 0,10 wiplash pro?!?!?

diamond fish
2007-12-01, 20:02
Trabucco Super Elite tournament nylonlina.
det är en lina som är bra till pimpel skit i att använda flätlinor.

elanen
2007-12-01, 21:40
Diomond fish, kan förstå er där uppe i Nordkalotten att ni inte använder för stora beten.
Är ju kolmörkt och ishelvete en meter tjock nånstans.
Är ju mest små ynka beten, (mormyskor och mindre pirkar) som gäller.
Hekta på en balansare och fisken får slag i mörkret.
Skiljer ju en del från söder till norr när det gäller pimpel.
Ni får ju lite senare vår där det då först kan funka med ett större bete.

diamond fish
2007-12-01, 22:07
hmm så långt upp bor jag inte och ja kan ju säga att jag använder allt från små 33mm pirk till ca120mm och balansare uppemot 15-20g (samt att jag använder mormyskor)
men jag går aldrig över 0,20mm på linan och det är inte ofta som linan går av för det.(Nylon)

Old Firehand
2007-12-02, 11:55
Kan tillägga att jag använder 0,22 till allt mitt pimpelfiske efter grov abborre. Fjuttfisket räcker med 0,18 om man nu gillar det. Varför ta för tunn lina. Lätt pirk lite tunnare lina, tung pirk grövre lina.

Hej Elanen; Om någon mellan Haparanda och Ystad behärskar pimpelfiskets När, Var, Hur är det du! Tack för det fina tipset om Försvarets Hudsalva (Vnr 2568 00) som finns att köpa på Apoteket. Jag ska innan isen kommer fetta in 20 m av spectralinan närmast pirken på några av mina pimpelspön. Före säsongstart vintern 2006-07 bytte jag linor på åtta pimpelspön från 0,10 mm och 0,15 mm grågrön PowerPro till fluorgul 0,14 mm (15 lb) TufLine XP. Jag köpte en 2500 yards, 15 lb bulkspole fluorgul TufLine XP av Lundgrens Sportfiske i Gamla Stan.

Jag har också köpt 2 st riktigt stora, svarta Jet Sled pulkor för att över snö och is kunna dra allt från nyskjutna älgar till en hel dags ispimpelfångst av färska abborrar och gösar.

I Jet Sled-pulkorna har vi förutom älgstudsare även väskor, pimpelstolar, isdubbar, isborrar, isbillar, plastbaljor, plasthinkar, isskopor, pimpelspön, pirkar, maggots, reservlinor, extrakläder, knivar, autosol, krokbrynen och andra behövliga verktyg.

I vardera plasthinken får det plats fyra 1,5-2-liters plastflaskor med avkapat lock och hals. Här kan man stoppa ner fyra plus fyra extra pimpelspön med tacklade vertikalpirkar och balansare utan att få det minsta trassel. Lätt och praktiskt! Släng sparken och köp dig en Jet Sled pulka! Du hittar Jet Sled i tre storlekar hos Cabelas. Frugan och jag har mellanstorleken. De får plats i din Volvo med nerfällda baksäten.
Go for the Big Ones!
Old Firehand

ramsis_iv
2007-12-02, 12:28
Det finns ju flätlinor som är helt täckta av nylon, de drar väl inte till sig vatten? jag tror att whiplash har en sån, annare är väl inte fryst lina så farligt? den linan som ligger i vattnet fryser, enbart efter en drillning uppkommer en risk för att linan på spolen ska frysa, vilket inte verkar så farligt...eller?

Old Firehand
2007-12-02, 13:35
Det finns ju flätlinor som är helt täckta av nylon, de drar väl inte till sig vatten? jag tror att whiplash har en sån, annare är väl inte fryst lina så farligt? den linan som ligger i vattnet fryser, enbart efter en drillning uppkommer en risk för att linan på spolen ska frysa, vilket inte verkar så farligt...eller?

Hej Ramsis; Jag har inte varit med om att vare sig PowerPro eller TufLine XP spectralinor frusit fast på pimpelspolen. Det är när man hissar upp fisken och lägger löslinan i stora slingor på isen som den våta linan kan frysa fast utanför borrhålet uppe på isen. Det här gäller bara vid minusgrader i luften.

Eftersom jag oftast pimpelfiskar efter abborre och gös i Mälaren på djup mellan 8 och 16 meter föredrar jag stumma spectralinor. Lyfter du pimpelspötoppen 2 cm med spectralina på pimpelrullen, då lyfter du också pirken 2 cm! Fiskar du med nylonlina och pirken är på 15 meters djup och en hårdkäftad gös hugger, då får du svårt att hinna kroka gösen med tillräcklig snabbhet och kraft innan den släpper. Du kan med nylonlina dra pirken rakt upp en hel meter i vattnet utan att få kroken att fästa. Vid göspimpel gäller det att ha kemvässad och tillräckligt stor krok för att den inte ska glida ur munnen på gösen när du krokar den. Skillnaden mellan spectralina och nylonlina är att spectralinans töjning är 0,03 % och nylonlinans töjning är 15 - 20 % (beroende på fabrikat) före brottgräns.

Gör en praktisk jämförelse. Håll ett pimpelspö i vardera handen. Låt din kompis stå tio meter framför dig och hålla i två pirkar (utan krokar), den ena pirken med 0,25 mm nylonlina och den andra med 0,15 mm spectralina mellan dig och dina båda pimpelspön.

Gör ett litet kort ryck med pimpelspöt med spectralinan och din kompis tappar pirken direkt eller kroken dras in i hans hand, dvs om du glömt att demontera kroken.

Gör ett motsvarande kort ryck med pimpelspöt med nylonlinan och din kompis ser ditt ryck men känner inget i handen som håller pirken. Skillnaden är enorm och det är troligtvis därför Elanen bytt nylonlinorna mot spectralinor!

Go for the Big Ones!
Old Firehand

TAMTAM
2007-12-02, 14:48
Firehand kolla Jag har också köpt 2 st riktigt stora, svarta Jet Sled pulkor
Var hittar du dem????
Tycker det bara finns barnpulkor hittar inte ett skit här i ulandet vad gäller detta tycker jag känner igen jet sled som amerikanska grejor men för dyra att privatimportera pga storleken låt mej veta mvh
Är det dessa ??

http://www.forestry-suppliers.com/product_pages/View_Catalog_Page.asp?mi=6950

Old Firehand
2007-12-02, 15:25
Firehand kolla Jag har också köpt 2 st riktigt stora, svarta Jet Sled pulkor
Var hittar du dem????
Tycker det bara finns barnpulkor hittar inte ett skit här i ulandet vad gäller detta tycker jag känner igen jet sled som amerikanska grejor men för dyra att privatimportera pga storleken låt mej veta mvh
Är det dessa ??

http://www.forestry-suppliers.com/product_pages/View_Catalog_Page.asp?mi=6950

Hej TamTam; Gå in på www.cabelas.com och lägg sedan in Jet Sled i sökrutan. Så gjorde jag och köpte 2 st Jet Sled i mellanstorleken med UPS Air Expedited som fraktvillkor. Pulkorna går ju i varandra och du kan ju köpa några extra Jet Sled tillsammans med dina jakt- och fiskekompisar för att få ner din egen fraktkostnad till nästan ingenting (för ditt exemplar). Det man inte har i benen får man ha i huvudet!
One day spent fishing adds another day to your life!
Old Firehand

TAMTAM
2007-12-02, 15:30
Den vägen har jag redan gått tydligen har vi olika referenser vad grejor får kosta blir nog barnpulkor som gäller då funkar det med tack för svaret iaf
PS vad kostade flygningen UPS air expedited! svettig bara man tänker på det!
Dock kanske inte så tunga bara mest skrymmande har betalat ca 85 dollar för tio-tolv kilo riggar via usps acceptabelt men detta är bara pulkor har du tid låt mej veta fraktkostnaden du betalade mvh
Edit fick detta resultatet från UPS 483.71 USD (två pulkor cirkagurka 13 kilo ink förpackning ) jisses Firehand blir dyra plastbitar!!! moms och hela skiten tillkommer förutom själva priset

Old Firehand
2007-12-02, 16:02
Den vägen har jag redan gått tydligen har vi olika referenser vad grejor får kosta blir nog barnpulkor som gäller då funkar det med tack för svaret iaf
PS vad kostade flygningen UPS air expedited! svettig bara man tänker på det!
Dock kanske inte så tunga bara mest skrymmande har betalat ca 85 dollar för tio-tolv kilo riggar via usps acceptabelt men detta är bara pulkor har du tid låt mej veta fraktkostnaden du betalade mvh

Hej ígen TamTam; Fraktkostnaden UPS Air Expeditet för två Jet Sled Original, dvs ej Junior eller XL pulkor, vill jag minnas låg på cirka SEK 380:-. Jag har inga fakturor att verifiera med där jag sitter just nu. Vill du ha en exakt fraktkostnad får jag återkomma med den. Du kan ju även före beställning och leverans be Cabelas att maila dig fraktkostnaden för den eller de Jet Sled du tänker köpa. Kanske har Cabelas andra billigare fraktsätt också. Att fråga dem kostar ju ingenting.
Go, Go, Go for the Jet Sleds!
Old Firehand

TAMTAM
2007-12-02, 16:15
Hej ígen TamTam; Fraktkostnaden UPS Air Expeditet för två Jet Sled Original, dvs ej Junior eller XL pulkor, vill jag minnas låg på cirka SEK 380:-. Jag har inga fakturor att verifiera med där jag sitter just nu. Vill du ha en exakt fraktkostnad får jag återkomma med den. Du kan ju även före beställning och leverans be Cabelas att maila dig fraktkostnaden för den eller de Jet Sled du tänker köpa. Kanske har Cabelas andra billigare fraktsätt också. Att fråga dem kostar ju ingenting.
Go, Go, Go for the Jet Sleds!
Old Firehand
Märkligt Firehand det var inte igår kan jag tänka mej definitivt vid koll på UPS hemsida får jag helt andra resultat och mej veterligt tar de ut den faktiska kostnaden på Cabelas om det överskrider de 40%en de snackar om har inte handlat där på länge
Kan vara nåt för dej i webbshopen Firehand kanske en bestseller finns inget brukbart här mej veterligt finns nog efterfrågan från alla ismetare/pimplare kanske jakt gubbar osv dock inga "Lowrancepriser" på dem!!!!! starkt mvh!

elanen
2007-12-02, 16:22
Helt riktigt det du skrev Old F, flätlina kontra nylonlina. Därför blir det ett lätt val för oss som jagar grov fisk. Hatar gummisnodds effekten. Bättre med lite mjukare topp bara. Men inte allt för mjuk heller. Precis anpassad ska den vara.

Old Firehand
2007-12-02, 17:25
Märkligt Firehand det var inte igår kan jag tänka mej definitivt vid koll på UPS hemsida får jag helt andra resultat och mej veterligt tar de ut den faktiska kostnaden på Cabelas om det överskrider de 40%en de snackar om har inte handlat där på länge
Kan vara nåt för dej i webbshopen Firehand kanske en bestseller finns inget brukbart här mej veterligt finns nog efterfrågan från alla ismetare/pimplare kanske jakt gubbar osv dock inga "Lowrancepriser" på dem!!!!! starkt mvh!

Hej TamTam; Jag ska inom några dagar kolla UPS-frakten ordentligt beträffande Jet Sled original från Cabelas. De båda Jet Sled-pulkorna var inte emballerade utan bara ihoptejpade när de kom "from door to door". Förra året funderade jag faktiskt på att ta upp Jet Sled på www.trumman.com men besinnade mig eftersom det verkligen är dyrt att skicka skrymmande prylar som postförskott inom Sverige och jag har inte några andra isfiskegrejor på Trumman-sidan och därmed föll idén!
Jag hör av mig igen!
Old Firehand

Old Firehand
2007-12-02, 18:45
Helt riktigt det du skrev Old F, flätlina kontra nylonlina. Därför blir det ett lätt val för oss som jagar grov fisk. Hatar gummisnodds effekten. Bättre med lite mjukare topp bara. Men inte allt för mjuk heller. Precis anpassad ska den vara.

Hej Elanen; Jag har under senare år köpt upp mig på ett knippe finska DELFIN pimpelspön i olika längder, en del med korkhandtag och andra med foamhandtag både med mjukare glasfibertopp och lite styvare och hårdare plasttopp. De med korkhandtag gillar jag allra bäst. Tidigare körde jag med Fig-Lett och Ekorr-Johan vid lättare abborrpimpling och ABU´s Pimpel 2 vid pimpelfiske efter gös- och lake. Lakepimpling höll jag på mycket med förr på 1950-, 1960- och 1970-talen både runt Nockebybron och ute på Björken vid Sparin. Jag saknar idag riktiga isvintrar som det var vintrarna 1966, 1967 och 1968. Då var det kul att pimpla gös och lake! Alfonso Romo, min fiskekompis i Långsjön och Drevviken på 1960-talet, fick flera riktigt skapliga lakar på närmare 5 kilo utmed Nockebylandet och mina största fick jag vid Sparin en av dessa isvintrar.
Go for the Big Ones!
Old Firehand

elanen
2007-12-02, 19:28
Old F, jag kör också med Delfin. Men med förlängt handtag av kork, klinga av genomgjuten glasfiber och annan större toppögla av rostfri ståltråd. Spöet är perfekt för grisborre i större format.
Jag saknar verkligen riktiga vintar. Nu sitter man mest och drömmer om ett pimpel till helgerna.

Old Firehand
2007-12-03, 10:08

Hej igen TamTam; Här kommer enligt tidigare löfte exakta besked gällande 2 st Shappell Jet Sled pulkor som jag köpte av Cabelas Inc, USA 5/12 2006. Nettovikten för de båda pulkorna var 23 lbs. Priset/st var USD 39.99 och sammanlagda priset USD 79.98. Fraktkostnaden UPS Air Expedited (door to door) var USD 35.00. Jag fick med mitt EoroCard/MasterCard betala USD 114.98 till Cabelas.

Min igår uppskattade fraktkostnad på SEK 380:- för det två Jet Sled pulkorna var alltså betydligt högre än de USD 35.00 jag fick betala Cabelas.
Go for the Big Ones!
Old Firehand

Ps. En Jet Sled är inte så liten som den ser ut på bild. Måtten är (54"L x 24"W x 10"D), dvs 1,35 m lång, 0,6 m bred och 0,25 m djup. Det mesta får rum i denna pulka! Ds.

TAMTAM
2007-12-03, 17:07
Firehand mejlet till Cabelas är på väg en tacker och bokker!
Kunde aldrig tro det faktiskt men man lär sej alltid något nytt starkt mvh
Edit postar svaret när det kommer!