handdator

Visa fullständig version : ekolod i seattle ?

fiskemannen
2007-11-22, 21:17
Heej !

jag letar efter ekolod och morsan ska bort till seattle i mars så då är de ju perfekt tillfälle att köpa ett eftersom de är så billigt.

och ja undrar om de finns nån fiskeaffär i seattle som säljer ekolod ?

och så skulle ja vilja ha tips om några ekolod för högst 2500kr ?

tack på förhannd Mvh//fiskemannen

phal
2007-11-22, 22:34
Om hon är beredd att köra 9 mil söderut så finns en Cabelas butik i staden Lacey.

Du får ett Lowrance X135 för dom pengarna i USA.

_Baste_
2007-11-22, 22:45
Om hon köper ett ekolod blir hon iallafall inte "fisklös i seattle" ;) Dåligt skämt jag vet :)

fiskemannen
2007-11-22, 22:47
kan ju alltid fråga :) hon brukar vara ganska snäll på sånt så ja tror nog att hon ställer upp :) ok kostar ju runt 5 tusen i sverige så de verkar ju vara väldigt bra :D
tack för tipsen :D

fiskemannen
2007-11-22, 23:12
ja fatta inte riktigt den där baste :P ja undrar en till grej om ja köper 135x hos cabelas kan ja ändra till meter för de lär väl stå feet på dem ?

team char
2007-11-22, 23:39
Alla lowrance och eagle lod och plottrar går att ställa om till meter km/h famnar fot farenhigt celcius knop miles galon liter osv dom har även Svenska menyer

Sir Fish-a-lot
2007-11-22, 23:59
Om hon köper ett ekolod blir hon iallafall inte "fisklös i seattle" ;) Dåligt skämt jag vet :)

Ännu sämre skulle vara om hon köper nåt begagnat från Kurt Cobains dödsbo eller nåt!

_Baste_
2007-11-23, 01:22
ja fatta inte riktigt den där baste :P ja undrar en till grej om ja köper 135x hos cabelas kan ja ändra till meter för de lär väl stå feet på dem ?
Finns en jätte känd film som heter "sömnlös i Seattle"(sleepless in Seattle) och om din morsa köper ett ekolod kanske hon fortfarande är sömnlös men inte fisklös(eftersom hon hittar fisken med ekolodet). Väldigt långsökt kanske, men jag är trött ;)
Däremot fattade jag inte sir fish alot`s skämt :oj: Förklara ;)

fiskemannen
2007-11-23, 17:13
haha ok då fatta ja :P tror ja har sett den .

TAMTAM
2007-11-23, 17:51
Gå på Lowrance/Eagles hemsidor sedan "dealer locator" eller "where to buy" Seattle är en hamnstad ingen behöver åka speciellt långt för att hitta dessa grejor helt säkert lycka till
Du kan säkert få adressen på karta också inget är omöjligt med nätet

TAMTAM
2007-11-23, 21:45
kollade lite du har 5 olika "West Marine" butiker i Seattle de har nog allt du behöver sök på West Marine får du nog upp sortimentet samt evt e-mail adress till butik i fråga kan du kolla lagerstatus på grejen du söker för att spara morsan en bomresa lycka till hoppas du får nytta av den!
Fick själv min VHF radio via släktings resa till just Seattle gjorde precis så här fyndpris hemma på köksbordet får man säga!

Flodström
2007-11-23, 22:39
Ett tips: gör så här (jag själv har gjort det en gång i tiden):
När du vet exakt vad du vill satsa på att köpa så skriver du en pris-fråga till alla butiker/marinor i Seattle och ber att få en "price quotation" (offert/ pris-tillbud) på hela packen och du poängterar att grejorna skall hämtas eller skickas lokalt i Seattle.

Det kan faktiskt skilja en hel del på pris när man gör på det viset. Dessutom, då du checkat vem som är billigast så förhandlar du med säljaren så att han har de grejor du vill ha hemma då din mor skall hämta dem (om de inte väljer att levera prylarna till hotellet (eller dit hon nu skall bo).

På så sätt försäkrar du dig 1) att inte bli lurad på priset, då det görs upp på förhand, och 2) grejorna finns i butiken den dagen köpet skall göras.

my two cents

mvh

Flyingfish
2007-12-14, 01:36
Om ekolodet hämtas ut i en butik får du lägga på den lokala momsen (sales tax) som ligger på drygt 8% i Washington state. Vill du slippa skatten kan du beställa från ett företag som ligger i en annan delstat och få det levererat till hotellet i Seattle (funkar inte med Cabelas eftersom dom tar ut sales tax vid leveranser till delstater där dom har butik).

Lycka till :-)

TAMTAM
2007-12-14, 18:48
Om ekolodet hämtas ut i en butik får du lägga på den lokala momsen (sales tax) som ligger på drygt 8% i Washington state. Vill du slippa skatten kan du beställa från ett företag som ligger i en annan delstat och få det levererat till hotellet i Seattle (funkar inte med Cabelas eftersom dom tar ut sales tax vid leveranser till delstater där dom har butik).

Lycka till :-)
Normalt åker du på en fraktkostnad pga av detta dock säkert låg UPS brukar vara billigt inom USA

fiskemannen
2007-12-14, 20:23
ja räkna ut hur mycke "sales tax " skulle gå på och de blev typ 200 kr o de är ju inte så farligt , och deet där me frakten bli ju gratis , men de är ju just nu vet ju inte hur det är när morsan ska till seattle ,

TAMTAM
2007-12-14, 20:34
Du får jaga på morsan hon måste ju förstå att dina fiskegrejer är viktiga!
mvh och lycka till :sun:

Flyingfish
2007-12-14, 21:30
Jakob...
jo, det är sant, i det här fallet blir det inte så mycket pengar i tax (räcker iof till några drag eller 300 meter flätlina). Men en bra anledning att skicka efter till hotellet är att det underlättar för din mamma, jag tror inte det finns några bra fiskeaffärer i centrala Seattle, om det nu är där hon ska bo. Den mest centrala West Marine-butiken tex ligger en bra bit från centrum, norrut vid lake Union...

fiskemannen
2007-12-14, 21:41
TAMTAM: hahah xD jorå de har jag gjort rätt mycke :P tack ;)

Flyinfish: jo hon ska bo i centrala seattle men jag vet inte hur länge hon ska va där , så ja vet inte om hon hinner få de innan hon ska åka tillbaks ,jag ska fråga sen . vet du hur lång tid det brukar ta för cabelas att skicka ut de?

mvh/jacob

Flyingfish
2007-12-14, 22:05
Jakob...
jag vet inte hur det är med just Cabelas, men de flesta internetbutiker brukar få iväg grejorna tämligen omgående, gissningsvis tar det väl 2-5 dagar innan de är framme. Väljer du en etablerad firma som Cabelas är det nog inga problem.
Du behöver ju inte vänta med att beställa tills hon har åkt heller, kolla bara med hotellet så att det är ok att du beställer grejorna dit några dagar innan hon anländer.

TAMTAM
2007-12-14, 22:33
Jakob...
jag vet inte hur det är med just Cabelas, men de flesta internetbutiker brukar få iväg grejorna tämligen omgående, gissningsvis tar det väl 2-5 dagar innan de är framme. Väljer du en etablerad firma som Cabelas är det nog inga problem.
Du behöver ju inte vänta med att beställa tills hon har åkt heller, kolla bara med hotellet så att det är ok att du beställer grejorna dit några dagar innan hon anländer.
Nja och nej har testat den metoden också under åren var inte övertygad om att de vill leverera till ett hotell, se till att inga missförstånd föreligger, har blivit nekad den typen av leveranser flera gånger notera därmed inte sagt att det inte går då det flera gånger funkat oxå knepigt beror nog på säljarens erfarenheter se till att du har säljarens godkännande före köp och leverans till ett hotell. med tiden lär man sej ett och annat mvh och lycka till alltid spännande att få ett paket fiskegrejor från USA :sun:

Flyingfish
2007-12-15, 17:40
några tips på butiker runt Seattle förutom Cabelas och West Marine...

Boaters World har flera butiker i trakten, dock ingen i själva Seattle. Har bra sortiment på ekolod i webbutiken www.boatersworld.com

Sportco ligger i Tacoma söder om Seattle och har ett bra sortiment av jakt o fiskeprylar men tyvärr lite tunnt med elektronik. www.sportco.com

Alla butikerna kräver nog att man har tillgång till bil (eller tar Taxi) om det inte ska bli alltför omständigt att ta sig dit.

fiskemannen
2007-12-16, 18:06
ok då vet ja lite mer om ämnet :) tack så mycke för er hjälp :D uppskattas :)
hmm ja tycker de verkar lite struligt me att hålla på o ringa hotellet och cabelas , men ja tror morsan hellre åker dit än att hålla på att prata i telefon , hon är lite blyg när de gäller sånt :P honär ganska snäll av sig ;) men va tycker ni ska ja välja ett x135 med fart o temp givare , erl ett x125 med fart och temp givare ? är de nå större skillnad mellan dem? erl räcker ett x125? , ja ska fiska i mälaren. så ja behöver inte ett ekolad som når ner till 400 m :P

Brownie
2007-12-16, 19:15
Jag har bott lite i Seattle (underbar stad!) och har sniffat runt
lite i stadens fiskebutiker. Vad det gäller ekoloden är jag inte så
bevandrad men jag kan säga att du ska ha med dig en ordentlig
budget för dom har fiiiina grejor där!!! Massor med kul drag, flugor,
rullar, prylar och manicker som ger en an massa kul ideer vad
man kan hitta på här med dom. Superspännande är det.

Ha det så kul säger jag bara! :)

fiskemannen
2007-12-16, 19:19
Brownie : nu är det ju så att det är morsan som ska dit inte jag :( men ja kan ju fråga om hon kan köpa lite andra grejjer :) men hon kan ju abslolut ingenting om fiske xD

Brownie
2007-12-16, 19:43
Brownie : nu är det ju så att det är morsan som ska dit inte jag :( men ja kan ju fråga om hon kan köpa lite andra grejjer :) men hon kan ju abslolut ingenting om fiske xD

Haha! Jo, man kan nog inte släppa lös morsan och säga:
Här, köp lite gott och blandat i fiskebutiken för 10.000:-!
:D :D :D

fiskemannen
2007-12-16, 20:23
hahah :D ne de blir nog lite svårt att övertla henne att göra de :D:D