handdator

Visa fullständig version : Norgefisket

Majakovskij
2003-08-05, 13:28
Vilka är det som har varit i Norge i Sommar?, tänkte mest på älvarna runt Tröndelag.. Jonas på Ingarö är i Driva nu och fiskar havsöring :)

POi
2003-08-05, 13:33
Skulle upp men blev aldrig så :(
... nästa år ... då jä-lar.

Push-Up
2003-08-05, 13:49
Rudan och kråkan var i Orkla!

Majakovskij
2003-08-05, 14:31
Originally posted by POi
Skulle upp men blev aldrig så :(
... nästa år ... då jä-lar.

Såg att du bodde i Karlskrona, fiskar du nåt i Mörrum och Ronnebyån?

blir antagligen Norge för mig nästa år antingen Orkla eller Gaula, blir en vecka eller kortare tid om jag ska vara med på laxfiskeskolan

Majakovskij
2003-08-05, 14:38
Blir hyffsat dyrt för mig innan nästa säsong.. redan provat utrustningen jag ska ha: Guideline aqualite andas vadare, Streamwalker vadarskor,Loop Adventure jacka och så får det givetvis bli en salar fleecemössa..! Är ju julafton och en födelsedag innan vårfisket så det är peace of cake, Neoprenvadare i 22 gradigt vatten och varmt i luften är ju inte det stabilaste.. POi: Vad har du för utrustning?

yoxler
2003-08-05, 15:02
Ska också förmodligen upp nästa år. Fast lite längre upp i Moirana elelr vad det heter. Om jag är riktigt snäll kanske jag kan gömma mig i POis bil när han drar till norge ;)

men det är väl härligt med neoprene nu i sommar! varmt o skönt i brallan

Majakovskij
2003-08-05, 15:05
Originally posted by yoxler
Ska också förmodligen upp nästa år. Fast lite längre upp i Moirana elelr vad det heter. Om jag är riktigt snäll kanske jag kan gömma mig i POis bil när han drar till norge ;)

men det är väl härligt med neoprene nu i sommar! varmt o skönt i brallan

Har det kommit upp nån HÖ i Ronnebyån? Hörde att bland annat sillen hade sökt dispans där nere nåt år så man fick fiska några dagar efter fiskeförbudet eftersom det var sen stigning

Majakovskij
2003-08-05, 15:07
föresten om du menar Rauma så ligger den längre ner

yoxler
2003-08-05, 15:15
hmmm... tror inte det finns ngn HÖ nu i r-byån men i våras så kom det nog upp en del. Jag han inte med fisket där då så jag vet tyvärr inte. kom upp en hel del bågar också.

nä jag tror det heter Moirana... ligger 160 mil härifrån tror jag... har itne en aning hur fisket är där dock ;)

Majakovskij
2003-08-05, 15:24
Men när brukar havsöringen komma upp i ån då, runt September eller?

yoxler
2003-08-05, 15:27
ojoj inte en aning... ska nog ha möte om ett par veckor i ronneby fiskeklubb och dom har nog koll... kan kolla med dom då om jag kommer ihåg ;)

POi
2003-08-05, 16:07
Blivit en runda till Mörrum ... alldeles för varmt men det var iaf trevligt att svettas i ett par neoprenevadare :). Blir nog en runda till när tempen har gått ner.

Ronnebyån ... vetekatten när dom stiger men det KAN ha börjat (troligen inte) ... problemet är väl temperaturen. Annars fångas en del HÖ i Lyckebyån i dom nedre sträckorna, fast där har nog inte heller stigningen kommit igång ännu. Slutet aug., början sept. lär stigningen komma igång.

Nu kör jag med enhands Pool 12 SDD #8 med #8/9 klump ... skjuter som fan. Skall inhandla ett tvåhands så småningom ... får se vad det blir ... lär kosta lite iaf för vettiga grejjor.

Majakovskij
2003-08-05, 18:14
Okey.. Kolla på Loops blueline och blackline, 14 fotarna #9-10 det är bland det bästa du kan få i de prisklasserna

vad fiskar du främst i för pooler där då?

lillgustaf
2003-08-05, 22:33
jag har varit i norge i år i nennesund rättare sagt

lillgustaf
2003-08-05, 22:35
vennesund

Majakovskij
2003-08-06, 00:31
Okej en vecka eller? hur gick fisket?

POi
2003-08-06, 08:53
Hi-Level ska ha jäklit bra klingor/spö till bra priser. Men det blir lite kosing med en ny rulle å klump :) (dags att börja spara)

Har haft ett Blackline #7/8 men var inte alls nöjd ... kan ifs ha med linan också att göra (funkade kanske inte jättebra tillsammans med det spöt).

Fiskade lite på den norra sträckan i Mörrum ... går en del fisk där men dom trycker mest på botten. Annars har väl polerna 2-4 och neråt fiskat bäst. Jag tragglade i 4:an men ingen fisk ville hugga :/

yoxler
2003-08-06, 09:06
Originally posted by POi
Har haft ett Blackline #7/8 men var inte alls nöjd ... kan ifs ha med linan också att göra (funkade kanske inte jättebra tillsammans med det spöt).

Joo ditt spö är ju canon good. bara du som inte kan kasta ordentligt ;) Du ska få se mig dunka ut gäddflugor på lördag!

POi
2003-08-06, 09:42
Trevligt ska det bli

lillgustaf
2003-08-06, 09:50
catch fisket gick bra vi var två familjer sammanlagt tror jag att vi fick 90 makrills och en del sej torsk vittling jag fick till och med en steinbit eller vad dom nu heter

Majakovskij
2003-08-06, 12:36
Originally posted by POi
Hi-Level ska ha jäklit bra klingor/spö till bra priser. Men det blir lite kosing med en ny rulle å klump :) (dags att börja spara)

Fiskade lite på den norra sträckan i Mörrum ... går en del fisk där men dom trycker mest på botten. Annars har väl polerna 2-4 och neråt fiskat bäst. Jag tragglade i 4:an men ingen fisk ville hugga :/

Men nu snackar jag tvåhandsflugspön och inte några #7-8 spön det är helt skilda spön.. Fiskar du mycket i Mörrum eller?
jo jag vet nog rätt bra om nån här på fiskesnack var fisken går eftersom Mörrum är mitt andra hem.. :) Lägger man ihop antal fiskedagar i år där nere så lär det väl bli ca 20 dagar till slut som jag har fiskat där nere, (har sovit över två gånger) Är rätt mycket med tanke på att jag bor 13 mil ifrån och knappt är i moppeåldern :cool2:

Majakovskij
2003-08-06, 12:37
Originally posted by POi
Trevligt ska det bli

jasså hehe men nu snackar vi norska laxälvar men det låter som ett bra fiske

POi
2003-08-06, 13:11
Originally posted by Catch
jasså hehe men nu snackar vi norska laxälvar men det låter som ett bra fiske

Lite off topic där ... händer lätt :)

Blackline tvåhands är säkert helt annorlunda spö. Får testa lite vid tillfälle.

Har inte själv fiskat mycke där ... brorsan har däremot.

Fått nån fisk i år ?

Majakovskij
2003-08-06, 13:19
Nej har ju varit den sämsta säsongen på länge. Flera Mörrum kändisar som "bara" tagit en blanklax i år. Det dåliga fisket och den sena stigningen har varit ett mysterium, det fanns helt enkelt för dåligt med lax i havet och så länge drivgarnsfisket fortsätter kan det bli en rad dåliga säsonger framöver

Majakovskij
2003-08-06, 13:23
Men nu vet ju inte jag ifall du räknade in besorna men vi med säsongskort får inte fiska förrän 16 April och då var det skolvecka så jag fiskade senare i April. Det resulterade i att besorna var i god färd med att lämna ån för att glida ut i havet :) Visst tas väl en del besor även när de tidigaste laxarna har stigit men kan ju skylla på att jag var ute för sent hehe