Visa fullständig version : vilken amba är bäst?
Jag har funderat på att köpa ny jerkrulle snart, och det ska vara en ambassadeur, och ej en med knapp på sidan.
Det ska alltså vara "tumtangent". Men det finns ju några att välja mellan, så jag frågar er här vilken av dessa rullar ni tycker är bäst. vad som är dåligt och bra osv.
Har en TGC 5001 C nu och den är väldigt smäck tycker jag, då knappen på sidan kärvar hela tiden.
Dessa rullar har jag kollat på:
Ambassadeur 5601C JB
Ambassadeur C4 5601
Ambassadeur Record 51
Ambassadeur 5601 CB
Ambassadeur 5601 SSC3
Tacksam för många svar :popcorn:
Bigfisher
2007-11-25, 20:18
Jag tycker helt klart Jb, det är den ända som håller som du får rullen i handen.
Rekorden går sönder om du fiskar med stora jerkbeten!
I standard utförande ger JB:n mest för pengarna...
roach master
2007-11-25, 21:03
Jag har funderat på att köpa ny jerkrulle snart, och det ska vara en ambassadeur, och ej en med knapp på sidan.
Det ska alltså vara "tumtangent". Men det finns ju några att välja mellan, så jag frågar er här vilken av dessa rullar ni tycker är bäst. vad som är dåligt och bra osv.
Har en TGC 5001 C nu och den är väldigt smäck tycker jag, då knappen på sidan kärvar hela tiden.
Ambassadeur 5601C JB
Ambassadeur C4 5601
Ambassadeur Record 51
Ambassadeur 5601 CB
Ambassadeur 5601 SSC3
Jag är lite inne på samma spår, men jag tror det står mellan C4 o JB för min del.
Jag har ju inte provat någon av dem, men det lutar åt
C4:an för jag ska ha ett pikerange 6,6 150g som knappt väger nåt alls o C4 väger ju mycket mindre än JB, men jag är inte helt säker på mitt val eftersom en del säger att C4 lätt går sönder, men borde man inte få det fixat på garantin om den skiter sej?
ramsis_iv
2007-11-25, 21:12
Enligt attitudebaits är cb bäst för riktigt tunga jerkar, enligt vissa på abu är det enbart tcg och jb som gäller, jb har stainless steel kugghjul som håller mycket bättre än de vanliga i mässing, de finns dock enbart som uppgraderaing på vänstervevade rullar.
Jag har en 5601 SSC3 och den har funkat felfritt för mig, var ut senast idag och inga problem.
Okej, Jb:n verkar ju vara en riktigt bra rulle. ssc3an också men vart köper man den?
Här kanske
http://www.tradera.com/_Ambassadeur_5601_SSC3_i_kartong_Bra_Jerkrulle-auktion-52343195
kan ju vara bra att veta skillnad mellan 5601 JB och C4 är utväxlingen.
JB = 5:3:1
C4 = 6:3:1
jag tycker personligen det är lättare att jerka vissa beten med JB utväxling. Har en rulle med 6:3:1 och den tycker jag inte om till tungjerket. Funkar till finlir och vertikal.
JBn hade jag valt. Grymt skön rulle som håller för mkt tunga jerkar. Sen som de säger. Bara att skaffa UT trim till vilken som helst av ABU så kommer de gå riktigt bra.
Lycka till i valet av rulle.
roach master
2007-11-26, 10:47
Okej, Jb:n verkar ju vara en riktigt bra rulle. ssc3an också men vart köper man den?
SSC3 finns på attitude ibland iaf, den kostar 999 har jag för mej.
Är det någon som vet om det är -07 moddelen de har på attitude eller en tidigare, för jag tror det är bild på en äldre modell om man tittar på stjärnhjulet.
C4 är en riktigt fin rulle som jag lätt skulle köpa istället för en JB.
Bigfisher,okej och hur vet du de ;)
Jag har en record och den är väldigt fin men låter och känns som ett grustag,de är då den funkar...
lutar åt en JB faktiskt. men är det någon som vet om det kommer några nya rullar till våren 2008?
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=24039
Du vet ju vilken jag valde också och den funkar alldeles utmärkt (efter lite rengöring senast då, men men ) :)
:cheers:
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=24039
Du vet ju vilken jag valde också och den funkar alldeles utmärkt (efter lite rengöring senast då, men men ) :)
:cheers:
hehe joorå, får la bli en JB sen kanske.
jerklimpan
2007-11-26, 22:04
Ambassadeur 5601C JB
Ambassadeur C4 5601
Ambassadeur Record 51
Ambassadeur 5601 CB
Ambassadeur 5601 SSC3
Därför att Stiftet eller tryckknappen blir trög är för att du inte håller tummen på spolen när du frikopplar så all vikt från Betet belastar Fjädern . Det sa Micke på sportfiskeboden I täby När min
C3:a paja . Det kosta 150 spän å laga inte hela värden tycker ja min rulle va sen 1994. Men se till Å få Rullen servad om du inte gör det själv så går den mycket bättre .Ja har en polare Han har pajat både en C4 å en Record .Backspärren ryker men det är ju bara å montera dubbel spärr på den .Gjorde ja på min Rocket kosta 50 spänn Då håller den lite längre.
Skicka ett PM till brosan här På FS han har en 5601 ssc3 som han gärna säljer .
/Fredrik
Pontus Sj
2007-12-26, 22:25
Funderar på att köpa en 5001 TGC, är det nått att ha? Till jerkbait-fiske alltså.
Funderar på att köpa en 5001 TGC, är det nått att ha? Till jerkbait-fiske alltså.
ja vist den funkar bra och så, men om jag ska va ärlig så tycker jag du ska lägga till någon hundralapp och köpa en jb direkt istället. den är lite mindre och fastare och sitter skönare i handen, sen har den tumtangen, som är oslagbart till jerkfiske, och den tål de mesta.
Självklart ska köpa nya Inshore rullen från abu, finns i lågprofil och amb..
Pontus Sj
2007-12-27, 12:01
Okej då, får väll bli lite dyrare, och så köper jag en JB. :)
Självklart ska köpa nya Inshore rullen från abu, finns i lågprofil och amb..
Where can I find the AMB version?
Just looking for picture and specs. Curious by nature when it comes to fishing gear :)
Ordered the Revo Inshore today. Should land here sometime in the start of next year... can't wait... :love:
In Tackelstores in sweden, but Abu release the reel in the spring..
andreas9
2007-12-27, 15:39
I got mine before Christmas! From http://www.soder-sportfiske.se/ !
I think a lot of stores sell it already, give your local one a ring!
Jb´n funkar skitbra så länge du är nöjd med utväxlingen.
C4an tar in mer lina per varv men är du van vid 5:1 utväxlingen så satsa på jb´n. ;)
Någon som har kört med revo inshoren ett tag och kan ge ett utlåtande ?:appl:
There is a great rewiev on Tackletour!
http://www.tackletour.com/reviewabugarciarevoinshore.html
Det var en bra sida. Är ordentligt sugen på en inshore nu kan jag säga :)
Jag köpte en Revo Inshore, jag gillar L-P utförandet... har än så länge bara hunnit med ca 20 timmar's jerkfiske, men tycker att den ligger bra/skönt i handen, vilket ger bra kontroll över fisket. Dessutom så gillar jag tumtangenten och "engreppsveven" som medföljer.
Så jag har inget negativt att säga om den rullen nu iaf.
låter mkt lovande, blev en beställning på en sådan igår så hoppas den hittar fram snarast möjligast så man får klämman & känna lite på den :blah:
Wreckbender
2007-12-30, 02:16
Engreppsveven, PH:n är kanon, den satte jag på min 6500 Rocket direkt!
Ambassadeur5000
2007-12-30, 02:25
Alla Ambor är bra! åtminstånde de som görs i Sverige, tex C3, C4, C5 etc...
Rocket-rullarna är helt klart de som är bäst, rejäla rullar med kromade mässingsstativ. Kanske lite tråkiga men jäkla bra! Personligen så älskar jag dem, såååå jäkla snygga - gammalmodiga och vackra.
:fisk:
Just recieved my Revo Inshore with todays post - damn what a sweet little thing!
At a price of 1000 Dkr (1260 SEK) its really hard not to buy one ;)
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.