handdator

Visa fullständig version : Fig Rig budgetspö på AB...?

pete22
2007-11-26, 16:08
Är det någon som vet skillnaden mellan Fig Rig Toothtamer och Fig Rig Classic som Attitude säljer nu?
Kollar man Fig Rigs hemsida har dom inget spö som heter bara Classic, däremot ett som heter Carbon Classic som kostar runt hälften av Toothtamer.
Tacksam för svar. Vill helst inte köpa nån budgetvariant...

Flodebanan
2007-11-26, 16:50
Är det någon som vet skillnaden mellan Fig Rig Toothtamer och Fig Rig Classic som Attitude säljer nu?
Kollar man Fig Rigs hemsida har dom inget spö som heter bara Classic, däremot ett som heter Carbon Classic som kostar runt hälften av Toothtamer.

1. Ring dom och fråga, rimligtvis vet dom :)
2. Rimligtvis borde det då vara det spöet eftersom det kostar i princip hälften av vad TTspöet gör.
3. Vem avgör vad som är budget, priset?

roach master
2007-11-26, 16:52
Jag vet inte vad det är för skillnad på dem, men om du inte vill ha någon budget variant så är det ju bara det dyra som gäller om du inte vill ha ett billigt spö. ;P

Om jag ska gissa så tror jag att båda spöna är bra fig rig är väll inte direkt kända för att göra skit. Det som skiljer kan väl vara något i fibrerna att det dyrare är lättare, tåligare eller något?

CalleX
2007-11-26, 16:58

Budget har väl med pengar att göra. Den billigaste modellen blir väl då per definition ett budgetspö - alltså är det här spöet inget för dig?!

_Baste_
2007-11-26, 17:07
Varför inte köpa det spö som passar bäst längdmässigt/kastviktmässigt/aktionmässigt, istället för att bara köpa det allra dyraste? Om du bara vill ha ett dyrt spö, finns det mycket dyrare än Figrig. Dessutom anser inte jag att ett spö för över tusen spänn är ett "budgetspö". Tror knappast att det är dålig kvalite på det.

pete22
2007-11-26, 17:27
Hur kan fyra personer uttala sig utan att ha en aning? Jag frågade efter information om vilket spö det var som såldes på AB, Toothtamer eller "budgetvarianten" Carbon Classic? Om jag är på jakt efter ett Toothtamer som AB sålde tidigare vill jag ju inte köpa en billigare variant då jag troligen skulle bli besviken. Toothtamer har jag testat, Carbon Classic har jag inte testat. Därför vill jag vara säker på vad dom säljer.
Och den som inte kan räkna ut att ett billigare spö är av en enklare konstruktion behöver inte uttala sig överhuvudtaget. Jag är inte på jakt efter ett dyrt spö. Jag är på jakt efter ett speciellt spö. Så knip igen.

Förövrigt har dom inget nummer man kan ringa till på hemsidan. Och mail har dom inte svarat på tidigare när jag har försökt.

_Baste_
2007-11-26, 17:41
Okej, varsegod för att man försökte hjälpa till. Du skrev inte från början att du var ute efter ett toothtamer,utan du ville bara veta skillnaden och att du inte ville ha ett billigt spö. Skriv från början då att du vill ha just det spöt. Att ett billigare spö ofta är enklare har jag inte sagt nåt om, men bara för att du väljer det dyrare spöt är det inte garanterat bättre. Spön är en smaksak.

andreas9
2007-11-26, 19:14
Tycker inte att du behöver hetsa upp dig pete. Antalet här på FS som prövat eller för den delen fiskat med bägge spöna är nog inte astronomiskt. De som sitter inne med de utlåtanden du är ute efter kan ta tid på sig att svara. Alla inlägg här i tråden är inte superupplysande direkt men den håller den iallafall långt upp tills vidare.

Håller med Flode, snabbast information får du av AB själva. Nån vänlig själ kan väl posta deras nummer här.

Skitfiske!

Rudan
2007-11-26, 19:27

Du frågar om skillnaden mellan Toothtamer och Classic..... Inget annat vad jag kan läsa mig till.
Förutom priset så skiljer klinga, ringar, rullfäste, korkhandtag samt lindningar.
Det är därför det är billigare.
Det spö som AB tidigare sålde som Toothtamer heter idag Toothtamer.
Om just det spöt saknas på ABs hemsida kan det säkert bero på att det är slutsålt.
Inte för att du förtjänade ett svar efter ditt tidigare utfall, men här har du i allafall ett.
Återkom gärna med föjdfrågor om någonting är oklart.

Mvh
Stefan

Bjurulf
2007-11-26, 19:30
Tycker inte att du behöver hetsa upp dig pete. Antalet här på FS som prövat eller för den delen fiskat med bägge spöna är nog inte astronomiskt. De som sitter inne med de utlåtanden du är ute efter kan ta tid på sig att svara. Alla inlägg här i tråden är inte superupplysande direkt men den håller den iallafall långt upp tills vidare.

Håller med Flode, snabbast information får du av AB själva. Nån vänlig själ kan väl posta deras nummer här.

Skitfiske!

Prova med detta, hoppas det funkar!

019-321415

Mvh Bjurulf

pete22
2007-11-26, 21:29
Okej då, får väl be om ursäkt åtminstone lite grann då. Blev lite förbannad över att bli beskylld för att bara vilja ha ett dyrt spö när det inte var grejen alls. Ser också att jag uttryckte mig lite oklart då det inte framgår att det är Toothtamer jag egentligen är på jakt efter.
Lite förvirrande med AB:s hemsida dock eftersom Fig Rig inte har något spö som enbart heter Classic. Detta kan då göra att någon (till exempel jag) kan undra och kanske till och med tro att "classic" i det här fallet kan betyda ett klassisk spö från Fig Rig som har sålts på detta ställe (AB) tidigare.
Fig Rigs hemsida är ju inget under av information heller då de inte på något vis förklarar skillnaden mellan sina olika serier.

Okej, okej, okej, jag erkänner. Det är frugan som inte släpper till längre...

pete22
2007-11-27, 08:54
Hmmm. Känner jag min båtkamrat Bjurulf rätt så är det där numret till nån lokal pizzeria...

birkan
2007-11-27, 10:39
www.nyasporting.se

in på den hemsidan, kolla under kontakt. Det är numret till AB.
Ligger i samma lokal. Hälsa Robin från Björk när du ändå ringer.

Ciao!

christer
2007-11-27, 17:40
jag har ett figrig carbon classic 6,6 fot 2-6oz det är det spöt som säljs på ab som heter figrig classic fast deras är fnv 6,10 fot tror jag. jag är väldigt nöjd med mitt spö iallafall. stort manligt korkhandtag framför rullen ;-)