Visa fullständig version : Karpfiske inom rimliga avstånd från Örebro???
Pettsson
2003-08-05, 23:39
Tjabba!!
Ja jag vet!!! Orimlig tanke!!!! Men ändå!!! Finns det ngt karpvatten inom rimliga avstånd från Örebro. Vill testa...komplett nybörjare på detta!!!
Peter Larsson
2003-08-06, 12:24
Pettsson kolla med karpfiskarna i din omgivning, butiker klubbar osv. Jag tipsade för en tid sedan om en hemsida som en kompis till mig har, han är både Örebroare och karpfiskare. Kolla under länkar. Sedan är det ju alltid en fråga om vilken sorts karp du är sugen på. Gräskarpar finns det säkert på nära håll... som sagt: kolla "Länkar" och se mitt inlägg där...
MastaPike
2003-08-06, 19:32
gräskarpar finns det i mängder i Scania sjön i Södertälje (om det inte är för långt bort). Har aldrig metat karp där själv men många av dom små citykidsen som går ner med vanliga metspön och mask brukar få på dom :)
mastapike--> är det fritt fiske i scaniasjön??ligger?
MastaPike, Apapappp ! Scaniasjön (eller Saltskogsfjärden som den egentligen heter) är endast för anställda iofs ... och SÅÅÅ himla gott om Karp finns det inte heller.
Förresten hörde jag farsan mumla om att det fanns jäkligt stora karpar på en golfbana som han brukar spela på i Örebrotrakten. Frågan är om man kan få lov att fiska dom ... ;)
Pettsson
2003-08-07, 21:55
Hmmm låter intressant!!!! Kan ju tänkas om man frågar snällt eller inte frågar alls...............vilken golfbana var det???
Ska höra med farsgubben när jag snackar med honom ... tydligen var karparna ganska kända för att halvt skrämma ihjäl stackars golfare som letar bollar i vattenhålen. Hehe !
Kolla bilder på stora gräskarpar i gamla fisketidsskrifter. Inte många är fotograferade mot annat än "green-gräs", oavsett vilket vatten som är angivet.
Peter Larsson
2003-08-08, 08:47
Jag vet vilken golfbana det är. Glöm bort att försöka få fiska där - och en sak till: att tjuvfiska karp är ingen bra idé, ger oss karpfiskare bara dåligt rykte. Om du är helt grön på fisket så är det bättre att åka med någon som kan visa dig hur det ska gå till. På golfbanor finns det oftast bara gräskarp och är det de du är ute efter så finns det garanterat vatten som håller gräskarp på närmare håll än Södertälje, och som dessutom, med lite vanligt smör-snack, innebär fritt fiske - om man kan hantera fisken på rätt sätt...
Peter Larsson
2003-08-08, 08:50
limnos - det stämmer, vi är ju lite hemlighetsfulla i vårt fiske eller hur. du släpper väl inte heller dina hot-spots :) ofta kan det ju också vara så att man fått ok att fiska under förutsättning att man inte släpar dit en massa folk, eftersom det till 90% är privata dammar, och då vill man ju inte skylta med vattnets namn direkt...
Personligen så tycker jag man ska skippa kravet med att ange vatten vid rekordfiskar eller att man diskar den som uppenbart uppger fel vatten. Vitsen med att ange vattnet är ju för att folk ska hitta dit ... eller ?