Visa fullständig version : Nytt jerkspö
Bongoloid
2007-11-29, 22:19
Tänkte köpa mitt ett nytt jerkspö till våren då jag har lessnat på mitt Shimano Beastmaster som jag tycker är alldeles hårt och saknas känsla totalt, en riktig påk med andra ord. Skulle vilja ha lite tips om bra spön som är lite vekare men ändå har en ganska hög kastvikt på. Har sneglat lite på ett Edge spö då jag har hört att det skall vara bra. Kan tillägga att jag kan tänka mig att lägga uppemot 1500:- för spöt.
Ge mig några bra tips!
hmm, BFT Piglet Evo II kanske? jag har ett sånt som jag är riktigt nöjd med, det är mkt bra känsla i de spöt då det är 6,6´ och tar en kastvikt på 125g. men du kastar ju lätt större beten. skönt spö, rekomenderas om du vill ha lite mer feeling i ditt jerkande :winner:
Edge TPR jerk 6 fotarn upp till 120 g kör ja me.
Tycker det är ett klockrent spö har kört med det typ 1 år.
fiskemannen
2007-11-29, 22:47
har också edge tpr jekr 120g grymt skönt ,är känslig men samtidigt kan man kasta jerks på 150 gram och uppåt ,de största ja har kastat var 170gr och det gick utan problem kunde kasta som vanligt , så ja rekommenderar det verkligen :D
jerklimpan
2007-11-29, 22:49
Tänkte köpa mitt ett nytt jerkspö till våren då jag har lessnat på mitt Shimano Beastmaster som jag tycker är alldeles hårt och saknas känsla totalt, en riktig påk med andra ord. Skulle vilja ha lite tips om bra spön som är lite vekare men ändå har en ganska hög kastvikt på. Har sneglat lite på ett Edge spö då jag har hört att det skall vara bra. Kan tillägga att jag kan tänka mig att lägga uppemot 1500:- för spöt.
Ge mig några bra tips!
Ja har ett Quantum hypercast 6 fot 60-120 gram köpte det på lundgrens i våras vet inte om det finns kvar . Det är lite vekare .
Annars har väll lundgrens det bredaste sortimentet bara kolla där.
Bongoloid
2007-11-29, 22:50
Är det bra känsla i det spöt och är det bara på Söders sportfiske som det går det att köpa Edge spön?
fiskemannen
2007-11-29, 22:57
attitudebaits hade dom förut men vet inte om dem har de nu.finns iaf inte på hemsidan ,ring till dem o kolla dem kanske har nån.
Köpte mitt Edge på Söder sportfiske för 1400, visste inte ens att ab hade dom spöna förr.
Jag har ett 6 fot upp till 120g till salu.
Andvänt men bra skick,PM om de är intressant.
Red Fatty
2007-11-29, 23:01
Ska finnas något enstaka exemplar på Berras Valhallavägen. Edge alltså.
the_unknown
2007-11-29, 23:02
Jag kör Edge TPR 120gr 6' och har kört med det i över 2 år nu.
Det har fungerat helt klockrent på betesvikter från 50gr till 170gr.
Mycket, mycket skönt spö!
Rosa Pantern
2007-11-29, 23:19
Jag får väl rekommendera Daiwas Powermesh JB som passar väldigt bra för jerkar 60-130gr och det känns inte som ett kvastskaft, jag är väldigt nöjd med mitt JB och jag har även köpt det lättare Powermesh MB som jag har till lättare jerkar och pullbaits. Kanske kommer upp några hundra över budget men det är det värt:cheers:
Båda spöna finns med i recensioner här på fiskesnack.
För mer info om spöna kolla på http://www.128810.webshop.eurovator.se/group.asp?group=1348
Flugspöviftaren
2007-11-29, 23:21
Edge tpr heter numera Greys Envy, de finns på Sportfiskegiganten. Där köpte jag mitt Greys Envy up to 100g
Ingen som har nämnt RST LF premium Heavy än? Bra och prisvärt spö för beten runt 100 gram.
Rally-Harry
2007-11-30, 11:52
RST LF premium Heavy är ett kanon spö, men jag tror det har utgått, men får du tag på ett så kan jag rekomendera det, de ersätts av Shadow jerk spöna. Dom har jag inte prövat än men är väldigt sugen på ett.
Fördelen med dom här spöna som jag ser det är vikten på dom, de är väldigt lätta jämfört med andra spön.
Jag har ett BFT Piglet Evo II som är modifierat med framflyttat rullfäste för bättre balans, som jag skulle kunna sälja till en billig peng, PM om du är intresserad.
Det här spöt tycker jag har bra action och klarar kasta tyngre beten utan att bli påkigt.
RST LF premium Heavy är ett kanon spö, men jag tror det har utgått, men får du tag på ett så kan jag rekomendera det, de ersätts av Shadow jerk spöna. Dom har jag inte prövat än men är väldigt sugen på ett.
Fördelen med dom här spöna som jag ser det är vikten på dom, de är väldigt lätta jämfört med andra spön.
Jag har ett BFT Piglet Evo II som är modifierat med framflyttat rullfäste för bättre balans, som jag skulle kunna sälja till en billig peng, PM om du är intresserad.
Det här spöt tycker jag har bra action och klarar kasta tyngre beten utan att bli påkigt.
Åh fan. Jag har i vilket fall ett som inte används längre. Dock lite slitet, men inget allvarligt.
fiskemannen
2007-11-30, 16:49
Köpte mitt Edge på Söder sportfiske för 1400, visste inte ens att ab hade dom spöna förr.
dom sålde dem förr 999kr :P fast det var nån månad sen.
Bongoloid
2007-11-30, 18:37
Det lutar åt ett Edge spö, men har dom utgått i sortimentet?
The Loomis Man
2007-11-30, 18:40
jag har skaffat mig ett ST.Croix Premier 6,3´ det ligger inom din prisklass, dem säger att det är det bästa spöet för pengarna.
fiskemannen
2007-11-30, 18:41
ja tror att edge blev uppköpt men kan ha fel ,de sa dem på ab till mig om ja inte minns fel.
Bongoloid
2007-11-30, 18:58
ST.Croix spöna har jag hört är riktiga påkar men jag kan ju ha fel, har alsrig kännt på ett själv. CWC nya Pike range då, är det något att ha?
The Loomis Man
2007-11-30, 19:16
edge är numer greys och ingår i hardyconsernen
Bongoloid
2007-11-30, 22:31
Vart går det att köpa Greys spön?
ST.Croix spöna har jag hört är riktiga påkar men jag kan ju ha fel, har alsrig kännt på ett själv. CWC nya Pike range då, är det något att ha?
Jag funderar också på ett cwc av något slag. Förmodligen blir det contest 7,6 fot. Har inte hört någon negativt om det spöt alls. Alla säger att det är lika bar som spön för två tusen och så. Dessutom är de på rea nu för kring 8/900 kronor. Riktigt prisvärt med andra ord, om allt man hört om dem stämmer. Men jag tror det ska komma en ännu nyare serie från cwc. Vet inte när de kommer, men jag tänker vänta och se vad som kommer och i vilken prisklass de kommer ligga. Men som sagt: Bara hört positivt om pike range spöna :)
Gotefunk
2007-11-30, 23:20
Jag har också ett Beastmaster och gillar det för sin styvhet. Men jag har även ett Daiwa Powermesh. Ett mycket bra spö med grym känsla.
Det är ett bra kompliment till ditt Beastmaster.
Bongoloid
2007-12-01, 13:15
Nu blir det svårt här :oj:
Greys, CWC Pike Range, Daiwa Powermesh..Vilket ska man välja..Vill iallafall ha ett spö som är mjukare än mitt nuvarande och med ner känsla i..
Bongoloid
2007-12-17, 17:12
Nån som vet vad det är för pris på Edge spöna på Berras?
Bongoloid
2007-12-20, 18:29
Jag ska köpa jerkspöt imorn och står i valet o kvalet mellan CWC Pike Range och Edge TPR spöt. Vilket tykcer ni jag ska välja?
andreas9
2007-12-20, 18:48
Har inte testat Edgespöet men jag har ett Contest 6,6 och ett Concept 7,6. Jag är nöjd med båda. Långa sköna bakhandtag, fin aktion, rätt pris. Det enda jag inte är nöjd med är den mossgröna färgen vilket jag tycker ger ett plastigt uttryck.
Som jag förstår det kommer dessa att uppdateras til nästa säsong vilket gör att dessa ska vara billigare nu. Jag köpte mitt Concept på söder sportfiske där dom tog 895 för det.
Ju styvare spö ju bättre känsla. Att ett spö böjer sig under drill betyder inte att det har kännsla.
Red Fatty
2007-12-20, 18:55
Nån som vet vad det är för pris på Edge spöna på Berras?
1199 :-
Ju styvare spö ju bättre känsla. Att ett spö böjer sig under drill betyder inte att det har kännsla.
Som om det skulle vara den gyllene regeln?
Ett styvt spö är i regel väldigt bra när det kommer till presentationen av beten. Att kroka och drilla kan vara helt förkassligt.
Det är såklart inte någon gyllene regeln det heller. Men så upplever jag det.
Dom St Croix du kommer i kontakt med här i Sverige är oftast riktiga påkar ja. Men det är riktigt bra påkar.
Bongoloid
2007-12-20, 20:11
Uberola: Jag kan inte hålla med dig om det. Mitt nuvarande spö Shimano Beastmaster är styvt och det har noll känlsa oxå..
Andreas9: Du säger Contest, är det samma som CWC Pike:n?
Som om det skulle vara den gyllene regeln?
Ett styvt spö är i regel väldigt bra när det kommer till presentationen av beten. Att kroka och drilla kan vara helt förkassligt.
Det är såklart inte någon gyllene regeln det heller. Men så upplever jag det.
Förklara gärna hur ett styvt spö krokar dåligt för mig? Har nästan aldrig upplevt det som nått problem att drilla fisk med ett styvare spö. Gäller bara att använda broms på rullen och armarena som dämpare.
andreas9
2007-12-20, 20:22
CWC Pike Range är en serie spön mellan 6 och 7,6 tum. De har namn som Conductor, Contest och Concept.
Strike Pro Conductor 6' -150gr, 5,4oz, 1pcs
Strike Pro Connector 6', -150gr, 5,4oz, 2pcs
Strike Pro Contest 6,6', -150gr, 5,4oz, 1pcs
Strike Pro Contest 6,6', -110gr, 3,9oz, 1pcs
Strike Pro Contact 6,8', -180gr, 6,4oz, 1pcs
Strike Pro Concept 7,6', -150gr, 5,4oz, 2pcs - trigger
Strike Pro Concept 7,6', -110gr, 3,9oz, 2pcs - haspel
saxat från http://www.cwcab.com/strjerk.htm
Uberola: Jag kan inte hålla med dig om det. Mitt nuvarande spö Shimano Beastmaster är styvt och det har noll känlsa oxå..
Andreas9: Du säger Contest, är det samma som CWC Pike:n?
Beror helt på vad man klassar som styvt.
Muskytracker
2007-12-20, 20:47
Min svajmast St. Croix Avid62HF har jag tröttnat på (upp till 180 gram), nu är det PM63XHF som gäller. Das überman har helt rätt!
Muskytracker
2007-12-20, 20:54
"Das" überman... blev nästan lite ironiskt! :cool2:
Förklara gärna hur ett styvt spö krokar dåligt för mig? Har nästan aldrig upplevt det som nått problem att drilla fisk med ett styvare spö. Gäller bara att använda broms på rullen och armarena som dämpare.
Jag ska försöka:)
Jag antar att det har att göra med kombinationen stenhårt spö och stum flätlina. Innan jag började köra Amerikanska hårdingar till spön körde jag Lf jerk och sjöbjörnen och med dom spöna krokade jag betydligt mer fisk.
Jag har tyvär inga vetenskapliga bevis på att det ÄR så och det tror jag inte heller det finns. Det har nog med min teknik att köra.
Det kan även vara så att jag upplever att jag inte "krokar" lika mycket fisk eftersom jag tappar fler när jag väl krokat.
Å andra sidan har jag inte jerkat gädda på snart ett år så minnet kan svika:)
FiskeFreakOscar
2007-12-20, 20:56
Tycker inte man kan säga så.. Inte hlr att ett mjukare spö har bättre känsla. Har både ett beastmaster och ett figrig thoot thame (el hur de nu stavas) och dem är ungefär lika styva. Grym känlsa i figriget men 0 känsla i beastmaster spöet. Känsla tkr jag beror på var "balansen" i spöet finns. Beastmasterspöet är framtungt men figrig spöet är perfekt balanserat och väger betydligt mindre.
Hitta ett spö som du gillar balansen i!
Jag ska försöka:)
Jag antar att det har att göra med kombinationen stenhårt spö och stum flätlina. Innan jag började köra Amerikanska hårdingar till spön körde jag Lf jerk och sjöbjörnen och med dom spöna krokade jag betydligt mer fisk.
Jag har tyvär inga vetenskapliga bevis på att det ÄR så och det tror jag inte heller det finns. Det har nog med min teknik att köra.
Det kan även vara så att jag upplever att jag inte "krokar" lika mycket fisk eftersom jag tappar fler när jag väl krokat.
Å andra sidan har jag inte jerkat gädda på snart ett år så minnet kan svika:)Sista meningen talar väll sitt tydliga språk.
Bongoloid
2007-12-20, 22:45
Jag vill ha ett spö med skön känsla i och Edge spöt har fått bra kritik och till en vettig peng så det får bli ett sånt. Nu längtar man till våren!
seolahan
2008-01-18, 20:23
Blev du nöjd med Edge spöet?
Jag har ett 6´6 120gr Edge och ett av de nya i samma modell i namnet Greys Envy.
Jag är supernöjd med de spöna när jag fiskar beten upp till runt 120gr. För tyngre beten eller beten med mer motstånd i vattnet kör jag lite stývare spö.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.