handdator

Visa fullständig version : Laga givare

Olof
2007-12-01, 19:25
Hallå! Var ute i ruskväder idag med båten.. Skulle igenom en smal kanal med 10 m/s motvind, var ett rent helvete. Fick igenom båten till slut genom att gå vid sidan med rep. Det jävliga var att båten åkte bakåt och in i några stenar vid ett tillfälle. Givaren fick sig en knäpp och gick av vid fästet. Den verkar hel och fungera i övrigt. Linders givarfäste hjälpte föga vid ramning av sten i vattenhöjd bakifrån :) Är det bara och köpa en ny givare, eller har någon gjort försök att borra nytt hål eller göra någon annan konstruktion? slipa/limma fast kanske?
Lowrancegivare kan tilläggas.

Rospigg
2007-12-01, 20:08
Hallå! Var ute i ruskväder idag med båten.. Skulle igenom en smal kanal med 10 m/s motvind, var ett rent helvete. Fick igenom båten till slut genom att gå vid sidan med rep. Det jävliga var att båten åkte bakåt och in i några stenar vid ett tillfälle. Givaren fick sig en knäpp och gick av vid fästet. Den verkar hel och fungera i övrigt. Linders givarfäste hjälpte föga vid ramning av sten i vattenhöjd bakifrån :) Är det bara och köpa en ny givare, eller har någon gjort försök att borra nytt hål eller göra någon annan konstruktion? slipa/limma fast kanske?
Lowrancegivare kan tilläggas.

Sicken osis :headbang:
Var det själva monteringsfästet som gick av och är det en givare med ett centralt fäste eller en med två sidomonterade??

Har "bara" fästet gått så kan Du sannolikt laga med epoxi och lite förstärkning med tex glasfiberväv eller alu profiler, har lagat en givare så förut och det funkade riktigt bra.

Det viktiga är att själva givarkroppen är intakt annars är det bara att köpa ny!

Olof
2007-12-01, 20:38
En givare med centralt fäste. Kroppen verkar intakt. Den fortsatte fungera och ge utslag på skärmen då och då.
Ok, ska se vad jag kan göra :)

Rospigg
2007-12-01, 21:16
En givare med centralt fäste. Kroppen verkar intakt. Den fortsatte fungera och ge utslag på skärmen då och då.
Ok, ska se vad jag kan göra :)

Hmm... Det där med "då och då" lät inte så bra, testa funktionen noga innan Du lägger något jobb på lagning!!

Det sitter ju lite känsliga saker inne i en givare som kan ha fått lite stryk, och det räcker med en liten spricka (knappt synlig) så det kommer in fukt så är det inte bra, men testa och se vad som händer.

Olof
2007-12-01, 22:12
Hmm... Det där med "då och då" lät inte så bra, testa funktionen noga innan Du lägger något jobb på lagning!!

Det sitter ju lite känsliga saker inne i en givare som kan ha fått lite stryk, och det räcker med en liten spricka (knappt synlig) så det kommer in fukt så är det inte bra, men testa och se vad som händer.

Det jag menade med då och då var att givaren släpades i vattenmassan, och gav utslag när den låg rätt. (du vet när skärmen blinkar...) Ska kolla den noga.

TAMTAM
2007-12-02, 00:13
Om givaren är oskadad i plasten dvs helt oskadad finns reservdelar att få till rimligt pris inget problem alls notera om givaren är oskadad om även givaren är skadad i plasten är det upp till dej antingen beställa en ny eller använda din egen uppfinningsrikedom vid problem kontakta mej privat fixar allt vad gäller Lowrance/Eagle samt Cannons djupriggar tro mej ljuger inte mvh good luck :sun:

TAMTAM
2007-12-02, 00:19
Gör en sökning på amerikanska Ebay fishelectronics bästa säljaren av alla fixar allt till bästa pris och frakt liten firma i Minnesota kanonbra hela LEI sortimentet (med viss reservation för lagerhållningenj) men bättre priser. lycka till good luck

Olof
2007-12-02, 00:21
Sjysst Tamtam!

Ola
2007-12-02, 00:33
Det kanske går att göra om den till inombordsgivare.

Olof
2007-12-02, 00:48
Bra idé. Ska googla lite på det. Flodström har ju just lagt ut en "how to do it"-manual :)

Flodström
2007-12-02, 01:23
Bra idé. Ska googla lite på det. Flodström har ju just lagt ut en "how to do it"-manual :)

Nja, hmmm, det är lite skillnad på en knäckt sak och en fabrikskonstruktion.

Ang. din givare Olof. Är inte helt säker på var den har gått sönder, men tror att det är själva givarens fäste som går till själva akterfästet (två vinklar som är skruvade på akterspegeln). om det är så, så kan du laga fästet (själva skaftet) med 24-tim. epoxi (blå typ). Skruva av den biten som sitter kvar på akterfästet, den som den stora bulten går igenom. Ta givaren med kabel hem till dig inklusive den delen som har knäckt av.
Gör rent bägge brott-ytorna med T-sprit, och se om det finns något som hindrar brottytorna att koplas samman utan något glapp/luftspalt. Ser allt ok ut så kan du limma delarna tillsammans med epoxilimmet. Det bästa är om du kan göra det med värme, ca 50-75°C temp., inte varmare för då smälter kabelisoleringen.
Blanda epoxin länge (ca 5 min. minimum). Påför bägge ytorna limmet och pressa samman (torka av ev. överflödigt lim). Kan vara smart det som Rospigg nämde, att förstärka skaftet med ett, eller två varv av glasfiberduk över själva brottytan), men slipa i så fall hela skaftet med nr 330 smärgel/slippapper.

Stabilisera delarna med tape, ev, också med tråd, typ spötråd eller sytråd. Detta för att inte delarna skall kunna flytta på sig (gå isär) under limmets härd-tid. Har du temp. kontrollerad ugn (±5° max) så kan du placera kabel med givare där (ca 50°C). Limmet härdar då på ca 1-2 tim och efter avsvalning kan det hela monteras på båten igjen. Se bara till att du inte får lim i själva "splinsen" på fästet, där måste det vara rent för att få ett gott fäste på akterfästets vinklar.

En ekolodsgivare kan INTE monteras invändigt i ett skrov av metall, bara glasfiber.

Det här är bara en rekommendation. Fäster inte limmet så är du nog tvungen att köpa en ny givare, och som TAMTAM säger, köp via eBay så får du den till "rätt" pris.

Mvh

Olof
2007-12-02, 11:24
Väldigt bra tips. Den är av så som du beskriver, så jag har goda förhoppningar att laga den med dina tips nu. Ska kolla min ugn noga innan, vore ju sådär kul att se givare i en liten smält hög på plåten när det är färdigt.. :) Ok, har metallbåt, så då skippar jag den idén.

TAMTAM
2007-12-02, 14:20
Väldigt bra tips. Den är av så som du beskriver, så jag har goda förhoppningar att laga den med dina tips nu. Ska kolla min ugn noga innan, vore ju sådär kul att se givare i en liten smält hög på plåten när det är färdigt.. :) Ok, har metallbåt, så då skippar jag den idén.
Har du möjlighet posta en bild på skadan har lite gamla grejor liggande om jag inte minns fel passar något skickar jag det med posten

Olof
2007-12-02, 14:43
Kan lägga upp en bild ikväll! Sjysst!

TAMTAM
2007-12-02, 15:06
Hmm det låter som givarkroppen i sej självt fått en knäck då kan jag nog inte hjälpa dej har inga givare liggande däremot delar som förbinder givaren med båten kanhända finns.
Vilken Lowrance lodmodell är det???
Testa laga som Flodström och piggen beskriver kanske funkar dock om det inte är något stort dyrt och kraftfullt lod tror jag det är bättre att byta var du hittar den framgår redan
För att enkelt fastställa vad du behöver i detalj besöks denna länken:

http://www.lei-extras.com/store/default.asp

Sen vidare till Ebay dock varning här köp inga beggade om du inte är beredd att ta en risk de få gånger jag gått på en nit har det varit med just givare lycka till enkelt när man gjort det någon gång

PS skulle faktiskt kunna tänka mej att cyanolit lim "blixtlim" skulle funka på den plasten nog inte omöjligt om det är en någorlunda stor brottyta om inte är du nog rökt dessvärre alltid bra att ha nån givare i reserv speciellt om man åker en sträcka trist att stå utan lod om det skiter sej som du nog redan märkt!
PS 2 har faktiskt för avsikt att plocka hem lite grejor du kan vara med där om det behövs bara låta mej veta isåfall

Olof
2007-12-02, 15:23
Givare till LCX-27C. Ska dra och kolla i eftermiddag! Tack för svar.

TAMTAM
2007-12-02, 15:31
Givare till LCX-27C. Ska dra och kolla i eftermiddag! Tack för svar.

Är det dubbelfrekvens 50/200 eller vanlig 200 samt har den inbyggd tempgivare brukar synas längst bak om det är någon synlig metallbit eller inte enkelt att fastställa modellbeteckningen då lycka till
Till detta bör du naturligtvis kolla priset i Sverige först vem vet kanske inte alltid billigare långväga kan bero på mycket

Olof
2007-12-02, 21:41
Bifogar två dåliga bilder tagna i mörkret :)

Hmm det låter som givarkroppen i sej självt fått en knäck då kan jag nog inte hjälpa dej har inga givare liggande däremot delar som förbinder givaren med båten kanhända finns.
Vilken Lowrance lodmodell är det???
Testa laga som Flodström och piggen beskriver kanske funkar dock om det inte är något stort dyrt och kraftfullt lod tror jag det är bättre att byta var du hittar den framgår redan
För att enkelt fastställa vad du behöver i detalj besöks denna länken:

http://www.lei-extras.com/store/default.asp

Sen vidare till Ebay dock varning här köp inga beggade om du inte är beredd att ta en risk de få gånger jag gått på en nit har det varit med just givare lycka till enkelt när man gjort det någon gång

PS skulle faktiskt kunna tänka mej att cyanolit lim "blixtlim" skulle funka på den plasten nog inte omöjligt om det är en någorlunda stor brottyta om inte är du nog rökt dessvärre alltid bra att ha nån givare i reserv speciellt om man åker en sträcka trist att stå utan lod om det skiter sej som du nog redan märkt!
PS 2 har faktiskt för avsikt att plocka hem lite grejor du kan vara med där om det behövs bara låta mej veta isåfall

TAMTAM
2007-12-02, 22:07
Bifogar två dåliga bilder tagna i mörkret :)
Ser ut som det är kört definitivt blir nog mycket svårt att laga så det håller nån längre tid.
Vad gäller rep kan inte jag hjälpa dej iaf
Bild 2 ser ut som om du har satt fästet upp och ned den rostfria grejen på aktern kanten du ser där ska vara ovanför givaren kabeln ska sedan ledas inunder denna nog därför den knäcktes som den gjorde ser i alla fall ut som så med tanke på regskyltens placering på trailern
Behöver du hjälp med att ordna en ny hör av dej lycka till

Rospigg
2007-12-02, 22:15
Håller med Tam Tam lägg inget krut på att laga den, det kommer inte att hålla i längden och då blir den bara en osäkerhetsfaktor i framtiden :headbang:

Olof
2007-12-02, 22:18
Det är en 200Hz givare enbart. Vad synd att du inte tror att det går att laga.. Möjligt att jag satt det fel, funderade vilket håll den skulle vara på och kom tydligen fram till fel uppenbarligen :) Men jag tror inte det skulle hjälpt då båten åkte bakåt med vindens hjälp in i stenkanten på en kanal... Sjysst, ska mecka lite med det, och om det inte håller så beställer jag en ny.

TAMTAM
2007-12-02, 22:23
Ska inte påstå att det inte går men jag tror det blir svårt definitivt det ska tåla en hel del i fart och under vattnet, värsta är att det är en "skimmer" inte en rak yta överhuvudtaget möjligen om du kan fästa något till det som återstår av skaftet värsta är att även detta blir försvagat om du borrar i det, svårt lycka till

christer
2007-12-02, 22:59
har ett lowrance 107cdf 50/200 frekvens som givaren sprack när båten stod på land. fick en ny av min lokala fiskebutik(reklamation) den kostade 1500:- men sedan använder jag samma lod till min linder 400 och då köpte jag ett nytt strömpaket med givare. valde då en enkelfrekvens. ska ju inte leta vrak direkt i sjöarna :-) så kan nog glädja dig med att det inte är hela världen att du körde sönder den. köpte en splirrans ny för 300:- ungefär vad en ny jerk kostar. funderar man så e det ju lungt hehe..

Olof
2007-12-02, 23:09
300 kr. Är det inte mer pengar det rör sig om alltså? Vilken modell av givare var det om du kom ihåg? Har inte hajat riktigt vad som skiljer sig mellan givarna. Är det t.ex likadan 200hz givare till ett eagle 168 som det är till mitt LCX-27C?

Flodström
2007-12-03, 01:21
Olof, såg att det var så som jag misstänkte. Ta loss den avslagna biten från fästet (i samband med att du också vänder på "steken" så som TAMTAM påpekade).

Prova bitarna när du sitter vid köksbordet. Saknas inga bitar och brottytorna passar ihop fint utan vridna skevheter kan du limma så som jag beskrev. Men, då brottet sitter så nära själva fästhålet kan det bli svårt att få delarna att passa ihop.
Dock, epoxi (eg. araldit, 24 tim) är fruktansvärt starkt, minst lika starkt som plasten givaren är inguten i. Det kan lyckas.

Föreslår det här i första omgången, samtidigt så föreslår jag att du skaffar en ny via eBay så som TAMTAM tipsade om (häng på, Olof :) )

Har du tur kan du köra med den lagade givaren tills du får hem en ny.

mvh

Olof
2007-12-03, 01:25
Gott Flodström. Ska göra som du säger :)

Ola
2007-12-03, 01:53
OT:
Flodström, Jag hade en tanke på att montera givaren inombords i min Linder 400 och testade lite enkelt med att hälla lite vatten på golvet eller durk eller vade det nu heter och tryckte ner givaren där. Det fungerade bra att se djup iallafall men det tickade kraftigt som om skrovet blev en resonanslåda.

TAMTAM
2007-12-03, 07:22
300 kr. Är det inte mer pengar det rör sig om alltså? Vilken modell av givare var det om du kom ihåg? Har inte hajat riktigt vad som skiljer sig mellan givarna. Är det t.ex likadan 200hz givare till ett eagle 168 som det är till mitt LCX-27C?
300 spänn låter riktigt billigt, bara hänga på vederbörande normalt blir det nog svårt till det priset på Ebay till och med om man räknar in frakten men kanske inte omöjligt med lite tur.
I första hand är det kontakterna som skiljer iaf på vanliga 200khz skimmers, går säkert att löda på din kontakt på annan hel 200 givare.
Äldre Lowrance har ofta 196khz givare mej veterligt går de ej att använda på nyare grejor.
Hade din inbyggd tempgivare??

Flodström
2007-12-03, 10:41
300 spänn låter riktigt billigt, bara hänga på vederbörande normalt blir det nog svårt till det priset på Ebay till och med om man räknar in frakten men kanske inte omöjligt med lite tur.
I första hand är det kontakterna som skiljer iaf på vanliga 200khz skimmers, går säkert att löda på din kontakt på annan hel 200 givare.
Äldre Lowrance har ofta 196khz givare mej veterligt går de ej att använda på nyare grejor.
Hade din inbyggd tempgivare??

Du har helt rätt här TAMTAM, fick det bekräftat av Lowrance för något år sedan att 192 kHz givarna inte funkar tillsammans med moderna 200 kHz lod :mad:

Såg en givare på eBay för LCX27C, men det var en 200 kHz, utan temp!!?? för 60 USD.

Olof, om du väljer att skarva på en ny/begagnad givare till din originala kontakt/kabel så går det ett göra men det är lite pyssel med det så det tar vi bara om det överhuvudtaget blir aktuellt. Annars brukal Lowrance/LEI/Eagel ha en del adaptersladdar med lite olika kontakter för att man skall kunna använda samma givare till flera modeller av lod. (dock inte 192 till 200 kHz som nämnts tidigare). Har du fått nys om en givare så kolla kontakten noga (färgen, typen etc).

mvh

Olof
2007-12-28, 16:46
Tack för bra tips allihopa! Epoxi på Clas Olsson och limma lite gjorde susen. Man ser inte att den varit sönder nästan, var fina brottytor. Den fungerar än så länge, en hårdtestartur igår i hundväder.

Flodström
2007-12-30, 01:52
Tack för bra tips allihopa! Epoxi på Clas Olsson och limma lite gjorde susen. Man ser inte att den varit sönder nästan, var fina brottytor. Den fungerar än så länge, en hårdtestartur igår i hundväder.

Grattis Olof. Då får vi hoppas den håller tills du får möjlighet att byta den, och sen kan du ha den liggande som reservgivare... :appl:

mvh